You are here

Οι απανωτές κρίσεις «άλλαξαν» τους καταναλωτές

23/03/2023 06:45

Οι απανωτές κρίσεις της τελευταίας δεκαετίας συνθέτουν ένα σκηνικό παρατεταμένης οικονομικής κρίσης το οποίο έχει διαμορφώσει σε μεγάλο βαθμό τις συνήθειες και τη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Η εκάστοτε κρίση, είτε ήταν χρηματοπιστωτική, πανδημική ή ενεργειακή κρίση, ανάγκασε τους καταναλωτές να προσαρμοστούν και να αλλάξουν τις αγοραστικές τους συνήθειες, δηλώνουν φορείς της αγοράς.

Αναφέρουν χαρακτηριστικά, ότι οι καταναλωτές ψωνίζουν πλέον πιο συνετά, στη βάση της αγοραστικής τους ικανότητας και μετά από έρευνα αγοράς.

Άλλαξε η συμπεριφορά καταναλωτών

Ο γενικός γραμματέας του συνδέσμου λιανικού εμπορίου Μάριος Αντωνίου, μιλώντας στη StockWatch είπε ότι οι επιδόσεις του λιανικού εμπορίου συνολικά, από την αρχή του χρόνου, φαίνεται να είναι καλύτερες από την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Υπογραμμίζει ωστόσο, ότι έχει αλλάξει σοβαρά η συμπεριφορά των καταναλωτών.

«Είναι συγκρατημένοι και ψωνίζουν πλέον στοχευμένα, είτε είναι τρόφιμα, είτε είναι είδη ένδυσης ή υπόδησης», σημειώνει.

Τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, δείχνουν ότι ο Δείκτης Αξίας Κύκλου Εργασιών Λιανικού Εμπορίου αυξήθηκε κατά 12,5% τον Ιανουάριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους.

Επίσης, τον ίδιο μήνα ο Δείκτης Όγκου Κύκλου Εργασιών Λιανικού Εμπορίου αυξήθηκε κατά 6,1%, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους.

Ο κ. Αντωνίου, υποστήριξε ότι η άνοδος που παρουσιάζεται, «οφείλεται στην αύξηση του πληθωρισμού που σπρώχνει και τις τιμές των καταναλωτικών προϊόντων προς τα πάνω».

Τον Ιανουάριο του 2022 ο πληθωρισμός κυμαινόταν στο 5,4% και το Φεβρουάριο στο 6,6% ενώ φέτος, ο πληθωρισμός Ιανουαρίου εκτοξεύθηκε στο 7,2%, υποχωρώντας το Φεβρουάριο στο 6,7%.

Σε βάθος χρόνου οι επιπτώσεις από κρίση ΗΠΑ

Όσον αφορά την νέα κρίση που ξέσπασε στις ΗΠΑ από την πτώχευση των δυο τραπεζών, της Silicon Valley Bank και της Signature Bank, ο κ. Αντωνίου εξέφρασε την εκτίμηση ότι είναι πολύ νωρίς για να διαφανούν οι επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία των άλλων χωρών.

«Οι τυχόν συνέπειες θα αποτυπωθούν στην πραγματική οικονομία με την πάροδο 2-3 μηνών, όπως έγινε και πέρσι με τον πόλεμο στην Ουκρανία», παρατήρησε.

Σε ότι αφορά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, ο κ. Αντωνίου αναφέρθηκε στο ψηλό λειτουργικό κόστος το οποίο εκτοξεύθηκε συνεπεία της ενεργειακής κρίσης και την έλλειψη προσωπικού που αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο πρόβλημα για τις επιχειρήσεις τα τελευταία χρόνια.

Πιο συνετές οι αγορές καταναλωτών

Ο πρόεδρος του συνδέσμου καταναλωτών Μάριος Δρουσιώτης, δήλωσε στη StockWatch ότι οι καταναλωτές πριν ψωνίσουν κοιτάζουν μια και δυο φορές τις τιμές.

«Δυστυχώς διανύουμε δύσκολους καιρούς και οι καταναλωτές μέσα σε αυτό το δυσμενές περιβάλλον που καλούνται να αντεπεξέλθουν έχουν μάθει να ψωνίζουν συνετά», σημείωσε.

Παρόλα αυτά, επεσήμανε ότι «ελπίζουμε ότι το 2023 θα είναι καλύτερο από το 2022, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα έχουμε νέες αυξήσεις στα καταναλωτικά προϊόντα και ότι δεν θα μας επηρεάσει η νέα κρίση που ξέσπασε στην Αμερική μετά την κατάρρευση δύο τραπεζών».

Τόνισε ότι ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος για τα νοικοκυριά αυτή τη στιγμή είναι η αύξηση των επιτοκίων που οδηγεί σε αύξηση των δόσεων δανείων, με αποτέλεσμα να μειώνεται μήνα με μήνα το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.

Ο ανταγωνισμός συγκρατεί τις τιμές

Ο πρόεδρος του παγκύπριου συνδέσμου υπεραγορών Ανδρέας Χατζηαδάμου, μιλώντας στη StockWatch παρατήρησε ότι «από το 2013 η μια οικονομική κρίση διαδέχεται την άλλη, με αποτέλεσμα να αισθανόμαστε πλέον ότι αποτελεί μέρος της καθημερινότητας μας».

Στο πλαίσιο αυτό οι υπεραγορές φρόντισαν να είναι σε θέση να προσφέρουν σταθερές τιμές στα βασικά αγαθά, υποστηρίζει, σημειώνοντας ότι η καθημερινότητα των πολιτών είναι συνυφασμένη με τα καταναλωτικά προϊόντα και τις επισκέψεις τους στις υπεραγορές.

«Οι καταναλωτές λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα που επικρατούν στην αγορά περιορίζουν τα ψώνια τους στα βασικά προϊόντα συμβουλευόμενοι τα φυλλάδια προσφορών κάθε υπεραγοράς», είπε.

Πρόσθεσε ότι «ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των εμπορικών καταστημάτων συγκρατεί τις τιμές σε λογικά επίπεδα.

Της Ηρώς Ευθυμίου