You are here

Δεκάδες εκατομμύρια το λουκέτο ΚΑ

12/01/2015 07:27
Δεκάδες εκατομμύρια θα κοστίσει στους φορολογούμενους το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών, μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι οι ενισχύσεις που έλαβε τα τελευταία χρόνια είναι παράνομες.

Οι φορολογούμενοι δεν αναμένεται να ανακτήσουν τα €66 εκ. που η εταιρεία κλήθηκε να τους επιστρέψει για παράνομες ενισχύσεις της τελευταίας διετίας, ούτε τα €97 εκ. που έδωσαν το 2007 ώστε η εταιρεία να ορθοποδήσει.

Ο λογαριασμός από τη λειτουργία της εταιρείας είναι ήδη μεγάλος και το υπουργείο οικονομικών είναι πεπεισμένο ότι θα μεγάλωνε αν δεν έκλεινε η εταιρεία.

Από το 2004, όταν φιλελευθεροποιήθηκε η αγορά, η εταιρεία συσσώρευσε ζημιές €194 εκ. Δεν κατάφερε να μειώσει το κοστολόγιο της με τον ίδιο ρυθμό που έχανε εισοδήματα.

Αν και η δημόσια εταιρεία δεν εξέδωσε λογαριασμούς για το 2013 ή το 2014, το υπουργείο οικονομικών υπολογίζει ότι η εταιρεία δεν έχει πλέον παρά ελάχιστα περιουσιακά στοιχεία για να επιστρέψει τις ενισχύσεις που έλαβε. Τα τελευταία χρόνια πώλησε τα αεροπλάνα της, τα ακίνητα, κάποιες από τις θυγατρικές και τις σημαντικές χρονοθυρίδες για να διατηρηθεί στη ζωή.

Τελευταία πράξη ήταν η πώληση του λογότυπου στην κυβέρνηση έναντι €1,2 εκ.

Ο λογαριασμός του «λουκέτου»

Λόγω των μεγάλων ζημιών που κατέγραφε διαχρονικά, το υπουργείο οικονομικών εκτιμά ότι το λουκέτο του κρατικού αερομεταφορέα δεν θα κοστίσει περισσότερο από ότι η συνέχιση της λειτουργίας του.

Μία σημαντική επιβάρυνση για τους φορολογούμενους είναι το δάνειο που είχε λάβει από την Ελληνική Τράπεζα με κρατική εγγύηση. Το δάνειο έχει μειωθεί στα €18 εκ.

Υπάρχει επίσης το κόστος αποζημίωσης όσων είχαν εισιτήρια με τις Κυπριακές Αερογραμμές. Ο υπουργός οικονομικών εκτιμά ότι δεν θα ξεπεράσει την αποζημίωση που θα λάμβαναν οι ΚΑ το 2014 λόγω του τουρκικού εμπάργκο, κάπου €3 εκ. ετησίως.

Η κυβέρνηση έχει αναλάβει επίσης να καλύψει και το έλλειμμα του ταμείου προνοίας των εργαζομένων, πλην των πιλότων, το οποίο ανερχόταν στα €14 εκ.

Μέρος του καλύφθηκε από την πώληση της χρονοθυρίδας στο Heathrow.

Οι πιλότοι διατηρούσαν δικό τους ταμείο προνοίας.

Η εταιρεία διατηρεί και μετρητά χρήματα σε τράπεζες τα οποία αποτελούν μέρος των εσόδων €27 εκ. από την πώληση τον περασμένο Ιούνιο της χρονοθυρίδας.

Η εταιρεία οφείλει επιπρόσθετα περίπου άλλα €2 εκ. σε διάφορους άλλους πιστωτές.

Σύμφωνα με το υπουργείο οικονομικών, τα περιουσιακά στοιχεία των ΚΑ περιορίζονται σε ένα αεροπλάνο και στο 25% των μετοχών της Swissport.

Τα υπόλοιπα πέντε αεροσκάφη τα έχουν ήδη πάρει οι ιδιοκτήτριες εταιρείες που τα ενοικίαζαν στις ΚΑ.

Οι αποζημιώσεις προς το προσωπικό

Οι συντεχνίες των εργαζομένων υπολογίζουν ότι το κόστος για τον πλεονασμό των εργαζομένων ενδέχεται να φθάσει τα €25 εκ.

Το μέγιστο ποσό που αντιστοιχεί στον κάθε εργαζόμενο και θα καταβληθεί ως αποζημίωση, υπολογίζεται γύρω στις €48 χιλ.

Οι ΚΑ εργοδοτούσαν 560 άτομα. Πρόκειται για 62 πιλότους, 130 αεροσυνοδούς, 67 υπαλλήλους στο τμήμα τροφοδοσίας, 75 μηχανικούς και 226 άτομα τα οποία εργάζονταν στη διοίκηση, στο λογιστήριο, στην έκδοση εισιτηρίων καθώς και σε άλλες γραφειακές υπηρεσίες.