You are here

Κ. Γιωρκάτζης: Αποκτούν «ζωή» τα καταστήματα

05/11/2022 06:00

Ο δήμαρχος Λευκωσίας, Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης, υπεραμύνεται της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου για μονοδρόμηση της λεωφόρου Μακαρίου, δηλώνοντας ότι μια μόνο εβδομάδα μετά, η κίνηση των οχημάτων είναι αισθητά μειωμένη.

Ταυτόχρονα εκφράζει ικανοποίηση για το αποτέλεσμα της ριζικής αλλαγής του αστικού κέντρου της πόλης, υποδεικνύοντας ότι «τα μέχρι σήμερα άδεια καταστήματα, το ένα μετά το άλλο, βρίσκονται στη διαδικασία να αναπτυχθούν και να αποκτήσουν ξανά ζωή. Είναι ένα πρώτο δείγμα που μας κάνει αισιόδοξους ότι το εγχείρημά μας θα στεφθεί με επιτυχία».

Σε δηλώσεις στη StockWatch, ο κ. Γιωρκάτζης, συστήνει υπομονή μέχρι να προσαρμοστούν οι πολίτες στα νέα δεδομένα και υπενθυμίζει ότι δόθηκε εξάμηνη περίοδος προσαρμογής, προκειμένου όλοι να αφομοιώσουν τις νέες συνθήκες ώστε, όπως σημειώνει, «να κάνουμε και πιο ασφαλείς εκτιμήσεις».

Προσθέτει ότι αν και είναι νωρίς για οποιαδήποτε ποσοτική εκτίμηση, η μείωση της κίνησης δεν μπορεί παρά να είναι κατακόρυφη.

Ενδεικτικά αναφέρει ότι «έως σήμερα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, από τη λεωφόρο Μακαρίου περνούσαν ημερησίως περίπου 10.000 αυτοκίνητα με την προηγούμενη ρύθμιση, όχι με τις τρεις λωρίδες που λειτουργούσαν παλαιότερα. Αυτό, από τις 27 Οκτωβρίου 2022, έπαψε να συμβαίνει. Πλέον, απαγορεύεται η είσοδος σε μηχανοκίνητα οχήματα, με συγκεκριμένες μόνο εξαιρέσεις, δηλαδή, λεωφορεία, ταξί, οχήματα έκτακτης ανάγκης, οχήματα των υπηρεσιών κοινής ωφελείας, οχήματα τροφοδοσίας, οχήματα συλλογής απορριμμάτων και υλικών ανακύκλωσης και, βεβαίως, οχήματα που ανήκουν σε νόμιμους χρήστες αδειοδοτημένων χώρων στάθμευσης, στις οποίες η πρόσβαση είναι μόνο από τη λεωφόρο Μακαρίου».

 Ο κ. Γιωρκάτζης, σχολιάζοντας την εικόνα που παρουσιάζουν τα αστικά κέντρα των πόλεων ειδικά μετά τη λειτουργία των malls, με δεκάδες καταστήματα να βάζουν οριστικά λουκέτο, υπενθύμισε ότι το κέντρο της Λευκωσίας πριν από δεκαετίες φιλοξενούσε, εκτός των εμπορικών καταστημάτων, την πλειοψηφία των κινηματογράφων, καθώς και το κεντρικό αθλητικό γήπεδο της πόλης, το ΓΣΠ.

«Τα χρόνια πέρασαν, η πόλη αποψιλώθηκε και εξαπλώθηκε άναρχα, πολλές χρήσεις μετακινήθηκαν και ο εμπορικός ανταγωνισμός αυξήθηκε ραγδαία, λόγω της δημιουργίας πολλών εμπορικών αξόνων εκτός κέντρου και εμπορικών κέντρων (mall|s) στην περιφέρεια, ενώ η οικονομική κρίση του 2013, επιτάχυνε μιαν ήδη φθίνουσα πορεία».

Σύμφωνα με τον κ. Γιωρκάτζη, στην προσπάθεια τους για ριζική ανάπλαση του εμπορικού κέντρου, γνώριζαν ότι θα ήταν αντιμέτωποι με μεγάλα εμπορικά κέντρα, γι’ αυτό θα έπρεπε να ξεφύγουν από τον συμβατικά κοινό, εμπορικό άξονα κυκλοφορίας.

«Σήμερα, μπορούμε να πούμε ότι είμαστε πολύ κοντά στην εκπλήρωση αυτού του στόχου. Έχοντας δημιουργήσει ένα χώρο πρότυπο βιώσιμης αστικής ανάπτυξης με βάση τα σύγχρονα μοντέλα που εφαρμόζονται παγκοσμίως. Ένα χώρο που να προσφέρει αναβαθμισμένη εμπειρία σε όλους τους εμπλεκόμενους πολίτες, επισκέπτες, επιχειρηματίες και κατοίκους».

Το ένα τρίτο των καταστημάτων έβαλε λουκέτο

Στην αντίπερα όχθη, ο γενικός γραμματέας της ΠΟΒΕΚ, Στέφανος Κουρσάρης, σε δηλώσεις στη StockWatch, υποστήριξε ότι το ένα τρίτο των καταστημάτων στη λεωφόρο Μακαρίου έχουν ήδη κλείσει, ενώ οι καταστηματάρχες βλέπουν να μειώνεται μέρα με τη μέρα η κίνηση στα καταστήματα τους.

Επεσήμανε «το γεγονός ότι οι κύπριοι δεν χρησιμοποιούν τις δημόσιες συγκοινωνίες, ενώ τους αρέσει να κάνουν το λεγόμενο «ψώνισμα με το μάτι» περνώντας έξω από ένα κατάστημα με το όχημα τους. Αυτό, σε συνδυασμό με την απουσία υποδομών και ικανοποιητικού αριθμού χώρων στάθμευσης, μας κάνει να πιστεύουμε ότι δεν θα πετύχει η μονοδρόμηση της λεωφόρου Μακαρίου».

Σύμφωνα με τον κ. Στεφάνου, τις ημέρες των εορτών θα διαφανεί το μέγεθος του προβλήματος διότι ο κόσμος δεν θα επισκεφθεί τα καταστήματα στη λεωφόρο Μακαρίου για τα ψώνια του.

Θα οδηγηθεί σε μαρασμό η περιοχή

Ο εκπρόσωπος του συνδέσμου καταστηματαρχών πεζοδρόμων Λευκωσίας, Λάκης Ζωίδης, μιλώντας στη StockWatch, αναφέρθηκε στο πρόβλημα των δημόσιων συγκοινωνιών λέγοντας ότι «όταν ρωτήσαμε τους θιασώτες των δημόσιων συγκοινωνιών, κανένας δεν μας είπε με ποιο λεωφορείο πηγαίνoυν στη δουλειά τους».

Συνεπώς, διερωτήθηκε «γιατί να στηρίζουμε μια προσπάθεια που εκ των πραγμάτων δεν θα αποδώσει και θα επιφέρει μεγαλύτερο μαρασμό και αποξένωση της περιοχής. Μήπως για να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα συγκεκριμένων ατόμων;», ανέφερε ο κ.  Ζωίδης.

Της Ηρώς Ευθυμίου