You are here

Πράσινο φως για κρατική στήριξη ΚΑ (1)

20/01/2011 13:57
Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε καταρχήν την πρόταση του υπουργείου Οικονομικών για στήριξη των Κυπριακών Αερογραμμών από τους φορολογούμενους με €20 εκ. λόγω των ζημιών που υφίστανται από το 2004 λόγω της απαγόρευσης πτήσεων πάνω από την Τουρκία.

Σύμφωνα με δηλώσεις του κυβερνητικού Εκπρόσωπου, Στέφανου Στεφάνου, μετά το πέρας της συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου, η πρόταση του υπουργείου Οικονομικών, η οποία θα πρέπει να τύχει έγκρισης από τη βουλή, θα προωθηθεί με μία βασική προϋπόθεση.

Ότι οι υπάλληλοι του κρατικού αερομεταφορέα θα καταλήξουν σε συμφωνία για τη δική τους συμβολή για διάσωση της εταιρείας ύψους €12 εκ.

Η πρόταση θα πρέπει επίσης να εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αφού προηγουμένως πάρει το πράσινο φως από τη βουλή των αντιπροσώπων, ενώ ο κίνδυνος για μη έγκριση από την ΕΕ έγκειται στο ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν πρόβλημα βιωσιμότητας και οι κυβερνήσεις καταφεύγουν στην ΕΕ για ενίσχυση.

Σύμφωνα με τον κ. Στεφάνου, ελλοχεύει ακόμη ο κίνδυνος στο πλαίσιο του ανταγωνισμού κάποια ανταγωνιστική εταιρεία να εγείρει θέμα, αν και είναι απομακρυσμένο αυτό το ενδεχόμενο λόγω του μεγάλου αριθμού των αεροπορικών εταιρειών που καταφεύγουν στην Επιτροπή για να πάρουν τη συγκατάθεση για κρατική ενίσχυση.

Είναι η δεύτερη φορά που οι φορολογούμενοι καλούνται να πληρώσουν για στήριξη του κρατικού αερομεταφορέα, που κατάρτισε σχέδιο διάσωσης το 2006-2007 με στόχο να ορθοποδήσει.

Το 2006 οι φορολογούμενοι πλήρωσαν €23 εκ. στις ΚΑ για να αγοράσουν τη σήμερα χρεοκοπημένη Eurocypria. Ένα χρόνο αργότερα πλήρωσαν άλλα €17,5 εκ. για να συμμετέχει η κυβέρνηση στην έκδοση κεφαλαίου (rights) των ΚΑ και εγγυήθηκαν χαμηλότοκο δάνειο €78 εκ. προς όφελος του κρατικού αερομεταφορέα.

Στο πλαίσιο της εξυγίανσης, η διεύθυνση των ΚΑ έχει ήδη προχωρήσει σε μέτρα μείωσης των λειτουργικών δαπανών της εταιρείας που υπολογίζονται ότι φθάνουν τα €30 εκ., χωρίς ωστόσο να έχουν δημοσιευθεί.

Η πρόταση για τη συμβολή υπαλλήλων συζητείται σήμερα στο εργατικό συμβούλιο του υπουργείου Εργασίας, και περιλαμβάνει μισθολογικές εισφορές και πλεονασμούς.

Οι ΚΑ εκτιμάται ότι έκλεισαν το 2010 με ζημιές €30 εκ. και σύμφωνα με το βασικό σενάριο του υπουργείου Οικονομικών, θα έχουν πρόβλημα ρευστότητας μέχρι το Μάιο αν δεν λάβουν άμεσα μέτρα εξυγίανσης.

«Η καταβολή της αποζημίωσης προϋποθέτει μια σειρά μέτρων, τη δέσμευση των ΚΑ να προβούν σε σειρά λειτουργικών και άλλων αλλαγών αλλά και ενεργειών για την επίλυση προβλημάτων που αντιμετωπίζει η εταιρεία», είπε ο κ. Στεφάνου.

Ταυτόχρονα αναφέρθηκε «στο νέο σχέδιο δράσης που κατήρτισε και εφαρμόζει η διεύθυνση στο πτητικό της πρόγραμμα και προβλέπει σημαντικές εξοικονομήσεις, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη διάλογος και για τη συμβολή των εργαζομένων».

Όσον αφορά το αίτημα της Eurocypria για αποζημίωση λόγω των ζημιών που υφίστατο πριν την πτώχευση, σύμφωνα με τους νομικούς συμβούλους από τη στιγμή που πτώχευσε δεν δικαιούται αποζημίωσης, ενώ όπως είπε ο εκπρόσωπος, «το θέμα είναι στην αρμοδιότητα του υπουργού Οικονομικών ο οποίος θα το αναλύσει ενώπιον της βουλής όταν θα κατατεθεί το σχετικό νομοσχέδιο».

Το 2010 το κράτος πλήρωσε €35 εκ. για τη Eurocypria που τελικά οδηγήθηκε σε εκούσια εκκαθάριση.

Της Ηρώς Ευθυμίου