You are here

Τέσσερα σημεία διαφωνίας για προστασία εταιρειών από καταχρηστικές ρήτρες

05/06/2019 06:46

Τέσσερα σημεία διαφωνίας σε ότι αφορά προωθούμενες ρυθμίσεις για την επέκταση της προστασίας από καταχρηστικές ρήτρες σε πολύ μικρές επιχειρήσεις, προβάλλει με επιστολή του στην επιτροπή εμπορίου το υπουργείο οικονομικών.

Στην επιστολή που υπογράφει ο υπουργός οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, γίνεται εισήγηση για μη υιοθέτηση της σχετικής πρότασης νόμου που έχει διαμορφωθεί εκ μέρους της επιτροπής εμπορίου σε συνεργασία με τον χρηματοοικονομικό επίτροπο Παύλο Ιωάννου. Σε διαφορετική περίπτωση σημειώνεται ότι ενδείκνυται να ληφθούν υπόψη οι απόψεις του υπουργείου οικονομικών.

Μια από τις βασικότερες απόψεις που σημειώνονται στην επιστολή είναι όπως σε περίπτωση υιοθέτησης της πρότασης αλλάξει ο ορισμός που χρησιμοποιείται για τις «πολύ μικρές επιχειρήσεις» που καλύπτει η πρόταση, περιορίζοντας κατά το ήμισυ τα προτεινόμενα όρια που καθορίζονται.

Συγκεκριμένα, προτείνεται όπως η κάλυψη της πρότασης περιοριστεί σε επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μέχρι €0,6 εκ., ενεργητικό μέχρι €0,5 εκ. και προσωπικό 2 εργαζομένων αντί κύκλου εργασιών €1,2 εκ., ενεργητικού €1 εκ. και 4 εργαζομένων που προβλέπει η πρόταση νόμου.

Ο στόχος του υπουργείου είναι να περιοριστεί η εφαρμογή του νόμου σε μικρότερο αριθμό επιχειρήσεων, καθώς υπολογίζεται ότι η πρόταση ως έχει καλύπτει το 90% των επιχειρήσεων τόπου.

Στα επιχειρήματα που προβάλλει το ΥΠΟΙΚ σημειώνεται ότι τόσο η ευρωπαϊκή όσο και η κυπριακή νομοθεσία για τις καταχρηστικές ρήτρες εφαρμόζονται σε σχέση με συναλλαγές «καταναλωτών» με τον ορισμό να βασίζεται στη θέση ότι το αντικείμενο προστασίας είναι ο πολίτης/καταναλωτής που ενεργεί για προσωπικούς/οικογενειακούς και όχι για επιχειρηματικούς σκοπούς και πως τυχόν υιοθέτηση της πρότασης, θα σημαίνει εξίσωση του φυσικού προσώπου που ενεργεί για προσωπικούς σκοπούς, με τους πολίτες που λειτουργούν για επιχειρηματικούς σκοπούς.

Παράλληλα, προτείνεται η διαγραφή άρθρου της πρότασης νόμου, που ορίζει ως καταχρηστική ρήτρα την περίπτωση που πιστωτής πέραν της εγγραφής υποθήκης, εγγράφει κυμαινόμενη επιβάρυνση επί περιουσιακών στοιχείων μιας εταιρείας, με το υπουργείο να σημειώνει ότι η πρόταση υπεισέρχεται σε θέματα ποιότητας και σύνθεσης των εξασφαλίσεων και πως δεν έχει υπόψη «να υπάρχει πρόνοια σε νομική διάταξη σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα, για καταχρηστικότητα στη συναινετική λήψη μιας τέτοιας εξασφάλισης».

Προβλήματα διαπιστώνονται και σε σχέση με το ρόλο που αποδίδει η πρόταση νόμου στα δικαστήρια, αναθέτοντας τους το καθήκον να εξετάζουν κατά πόσο οποιαδήποτε συμβατική ρήτρα είναι καταχρηστική. Όπως σημειώνεται, οι σχετικές πρόνοιες φαίνεται να ακυρώνουν το διαχωρισμό εξουσιών και να περιορίζουν την εξουσία του δικαστηρίου.

Ταυτόχρονα, υποστηρίζεται πως υιοθέτηση της πρότασης θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για συνεχείς αντιδικίες μεταξύ των μερών, καθυστέρηση στη διαπραγμάτευση και στη διαδικασία εκταμίευσης δανείων με αποτέλεσμα περισσότερες περιπτώσεις αμφισβήτησης συμβάσεων να οδηγούνται στα δικαστήρια και τον κατακλυσμό των δικαστηρίων από τέτοιες υποθέσεις.

Η επιτροπή εμπορίου αναμένεται να επαναφέρει το θέμα την επόμενη εβδομάδα ώστε να οριστικοποιηθεί το κείμενο της πρότασης νόμου πριν προωθηθεί ενώπιον της ολομέλειας.

Της Μαρίας Χαμπή