You are here

PWC: Η κρίση δίνει ώθηση στο ψηφιακό μέλλον

02/04/2020 07:30

Στην τεράστια συμβολή της τεχνολογίας και της ψηφιακής αναπροσαρμογής στις κρίσιμες ημέρες που διέρχεται ο τόπος, ως αποτέλεσμα της πανδημίας του COVID-19, αναφέρθηκαν τρία διευθυντικά στελέχη της PWC, τονίζοντας ότι αυτή η κρίση σπρώχνει στο μέλλον τις επιχειρήσεις.

Η κάθε κρίση περνά από τρεις σημαντικές φάσεις ανέφερε ο συνέταιρος συμβουλευτικών υπηρεσιών της PWC, Φίλιππος Σώσειλος, τονίζοντας ότι η χρονική διάρκεια της κάθε φάσης είναι άγνωστη.

Αναλύοντας τις τρεις φάσεις είπε ότι «η πρώτη είναι η βραχυπρόθεσμη, αυτή που ζούμε σήμερα με την άμεση αντίδραση και προσαρμογή στα νέα δεδομένα.  Η δεύτερη είναι η μεσοπρόθεσμη φάση, των αντοχών, της ανασύνταξης και της προετοιμασίας της ανάκαμψης όσο και αν αυτή τη στιγμή φαίνεται να είναι πολύ μακριά. Και η μακροπρόθεσμη φάση που αφορά τη σταδιακή επάνοδο στην ανάπτυξη».

Σύμφωνα με τον κ. Σώσειλο, οι επιχειρήσεις μέσα από την κρίση έχουν υποστεί ένα stress test για την ετοιμότητα τους να λειτουργήσουν μέσα ένα περιβάλλον ολικού ψηφιακού κόσμου, υπογραμμίζοντας ότι «έχουν τεθεί υπό δοκιμασία οι τεχνολογίες μας, το επιχειρησιακό μοντέλο μας, οι ψηφιακές δεξιότητες, οι πρακτικές ανθρώπινου δυναμικού, η προσαρμοστικότητα μας, η κουλτούρα μας, ακόμη και η ποιότητα της ηγεσίας».

Μιλώντας σε διαδικτυακή συζήτηση της PWC με θέμα τις επιπτώσεις του COVID-19 στις τοπικές επιχειρήσεις, εξέφρασε την εκτίμηση ότι «βιώνουμε σήμερα ένα μεγάλο σπρώξιμο προς το μέλλον. Είναι ξεκάθαρο πως η κρίση λειτουργεί ως επιταχυντής της ψηφιακής μεταρρύθμισης, με υιοθέτηση πρακτικών εργασίας εξ’ αποστάσεων όλου του προσωπικού, αναβάθμιση της ικανότητας μας, να διεκδικήσουμε και να διεισδύσουμε σε ομάδες που δεν έχουν καμία φυσική επαφή, εισαγωγή νέων τεχνολογιών, ακόμη και την ανάπτυξη των προσωπικών ψηφιακών δεξιοτήτων μας για να μπορέσουμε να λειτουργήσουμε παραγωγικά στα νέα τεχνολογικά εργαλεία».

Τόνισε ότι «στην περίοδο που διανύουμε είναι επιτακτική ανάγκη να χειριστούμε άμεσα ζητήματα αποτελεσματικής αξιοποίησης των τεχνολογιών και ψηφιακών καναλιών στους πελάτες αλλά και θωράκισης τους για σκοπούς κυβερνοασφάλειας διότι τα ρίσκα που λαμβάνουμε είναι τεράστια».

Πρόσθεσε ότι «μετά το πέρας της κρίσης δεν θα επιστρέψουμε στον κόσμο που γνωρίζαμε. Θα επιστρέψουμε σε ένα κόσμο πολύ πιο ψηφιακά επηρεασμένο από τις έντονες μόνιμες αλλαγές που συντελούνται και στις νοοτροπίες και στις δεξιότητες που αποκτούμε για νέες ψηφιακές δυνατότητες».

Ακολούθως υπέδειξε ότι η μάχη της ανάκαμψης και ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων στο μέλλον θα είναι μια μάχη αποτελεσματικότητας του ψηφιακού και επιχειρηματικού ανασχηματισμού αλλά και της ταχύτητας στην υλοποίηση του».

Οι επιχειρήσεις με καλή τεχνολογική υποδομή είναι πιο έτοιμες να αντιμετωπίσουν την κρίση

Στη δική του τοποθέτηση ο συνέταιρος συμβουλευτικών υπηρεσιών, Βασίλης Βραχίμη, ανέφερε ότι «οι επιχειρήσεις που είχαν καλή τεχνολογική υποδομή και κουλτούρα φάνηκε ότι ήταν έτοιμες να ανταποκριθούν πιο άνετα και ευέλικτα στις επιπτώσεις της κρίσης».

Συνεχίζοντας, αναφέρθηκε στο πρόβλημα ρευστότητας που έχουν να αντιμετωπίσουν όλες γενικά οι επιχειρήσεις τονίζοντας ότι, «θα πρέπει να εντάξουν διάφορα σενάρια στο σχεδιασμό τους σε ένα ορίζοντα 6-9 μηνών στην καλύτερη περίπτωση και σε ένα ακραίο σενάριο πέραν του ενός με ενάμιση χρόνου αναλύοντας τις χρηματοοικονομικές τους ροές (έσοδα, έξοδα) και ουσιαστικά να διαχειριστούν τα ελλείμματα που θα προκύψουν και να αναγνωρίζουν τα σημεία που δέχεται πίεση η επιχείρηση τους».

Στο σημείο αυτό υποστήριξε ότι, «οι επιχειρήσεις έχουν αρκετά εργαλεία στη διάθεση τους, όπως ο νόμος που ψηφίστηκε πρόσφατα και προσφέρει μια ανάσα ρευστότητας σε όλες τις επιχειρήσεις μέχρι και εννέα μήνες, μέσω της αναστολής της πληρωμής των δόσεων, κεφαλαίου και τόκων έναντι υφιστάμενου δανεισμού».

Εξήγησε ακόμη ότι «στη βάση αυτού του μέτρου αν οποιοσδήποτε οφειλέτης είχε πιστωτικές υποχρεώσεις οι οποίες στις 29 Φεβρουαρίου είχαν μια καθυστέρηση λιγότερη από 30 ημέρες, άρα είναι ενήμερες, μπορεί να αιτηθεί στην τράπεζα του, άμεσα να ανασταλούν οι οποιεσδήποτε πληρωμές αφορούν τόκους ή κεφάλαια ενώ μετά τη λήξη του μέτρου το αναθεωρημένο ποσό του δανείου θα εξυπηρετηθεί με καινούργια συμφωνία».

Αναφέρθηκε επίσης και στις χαλαρώσεις που έχουν πάρει οι τράπεζες από τους εποπτικούς οργανισμούς (ΚΤ και την ΕΚΤ) που τους επιτρέπει προσωρινή μείωση των κεφαλαιακών τους απαιτήσεων ώστε να μπορούν προσφέρουν καινούργια δάνεια ή να αναδιαρθρώσουν υφιστάμενα δάνειας με πιο ευνοϊκούς όρους».

Ανάγκη και για συνεχή διαδικτυακή επικοινωνία

Μια διαφορετική πτυχή του προβλήματος άγγιξε η επιχειρησιακή διευθύντρια συμβουλευτικών υπηρεσιών φορολογίας Μάρθα Λάμπρου, λέγοντας ότι «πέραν της τεχνολογίας η οποία πρέπει να υπάρχει για να στηριχθεί η εργασία από το σπίτι, είναι αρκετά σημαντικό να υπάρχει και συνεχής διαδικτυακή επικοινωνία με την ομάδα και να μην ξεχνάμε και τον ψυχολογικό παράγοντα και να προσπαθούμε στο βαθμό που είναι αυτό δυνατόν να είμαστε κοντά στους ανθρώπους μας, είτε στον επαγγελματικό χώρο είτε αλλού».

Τόνισε ότι «θα πρέπει να είμαστε κοντά στον κόσμο μας και τους πελάτες μας και να επικοινωνούμε σωστά».

Καταλήγοντας έστειλαν ένα συνοπτικό μήνυμα ο καθένας για αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κρίσης. Ο Βασίλης Βραχίμη είπε «προετοιμασία, ευελιξία και θετική αντιμετώπιση». Η κ. Λάμπρου πρόσθεσε σε αυτά και «την επικοινωνία, την κατανόηση και τη συναίσθηση» και ο Φίλιππος Σώσειλος, συμπλήρωσε «την αλληλεγγύη, τη συλλογικότητα, τη συμμετοχική ηγεσία και τη συνδημιουργία». 

Της Ηρώς Ευθυμίου