You are here

Τράπεζες: Φειδώ στα «λουκέτα» υποκαταστημάτων (2)

16/12/2004 10:37
Κοντά στην ολοκλήρωσή του βρίσκεται πλέον ο κύκλος συρρίκνωσης του δικτύου υποκαταστημάτων των κυπριακών τραπεζών, που είχε πυροδοτήσει η ανάγκη συγκράτησης του λειτουργικού κόστους και τον οποίο διευκόλυνε σε μεγάλο βαθμό η εφαρμογή σύγχρονης τεχνολογίας. Έχοντας κλείσει ήδη 1 στα 6 καταστήματά τους, οι εμπορικές τράπεζες έχουν περάσει από τη φάση των μαζικών «λουκέτων» στη φάση του εξορθολογισμού των εργασιών τους, που δεν αποκλείει περαιτέρω συγχωνεύσεις γειτνιαζόντων καταστημάτων όπου αυτό απαιτείται.

Εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο, δεν έχει διαφοροποιηθεί ουσιαστικά ο αριθμός των υποκαταστημάτων τους. Ενδεικτικά, η Τράπεζα Κύπρου έχει κλείσει μικρό αριθμό υποκαταστημάτων της κατά τη διάρκεια του φετινού έτους, με αποτέλεσμα ο συνολικός τους αριθμός να έχει περιοριστεί σε 172, από συνολικά 178 πέρσι. Ο αριθμός αυτός περιλαμβάνει και υποκαταστήματα τύπου business centers, ΙΒU, θυρίδες κλπ. Ανάλογη έκταση είχε η συρρίκνωση του δικτύου της Ελληνικής Τράπεζας, η οποία έκλεισε 4 υποκαταστήματα της πέρσι, μετατρέποντας μερικά από αυτά σε θυρίδες. Ο συνολικός αριθμός των υποκαταστημάτων της είναι σήμερα 73. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο συνολικός αριθμός των σημείων εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζας ανέρχεται σε 98 και συμπεριλαμβάνουν θυρίδες, corporate/business centers κλπ. Αντίθετα, η Λαϊκή Τράπεζα φαίνεται να έχει ολοκληρώσει πλήρως σε πρώτη φάση τον κύκλο συρρίκνωσης, μιας και δεν έχει προβεί κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς σε περαιτέρω κλείσιμο υποκαταστημάτων, διατηρώντας τον αριθμό τους σε 114, που περιλαμβάνουν τις θυρίδες, εποχιακά τουριστικά, καταστήματα, corporate centers κλπ.

Μείωση κόστους αλλά χωρίς κόστος...

Ωστόσο, μετά την ένταξη στην ΕΕ, τα πράγματα έχουν αλλάξει σε σημαντικό βαθμό, και η ανάγκη περιορισμού του λειτουργικού κόστους έχει χάσει τη σημασία του σε κάποιο βαθμό. Όπως ανέφερε τραπεζική πηγή, ανασταλτικός παράγοντας στην περαιτέρω συρρίκνωση του δικτύου των τραπεζών, διαδραματίζει και η αναγκαιότητα ύπαρξης ενός δικτύου υποκαταστημάτων που παρεμποδίζει την είσοδο νέων παικτών στην κυπριακή αγορά.

Διαφορετικές δίαιτες...

Ωστόσο, η τακτική που ακολούθησε η κάθε τράπεζα στο εν λόγω ζήτημα ήταν διαφορετική -όπως και διαφορετική ήταν και η έκταση της συρρίκνωσης-, εξίσου διαφορετική είναι και η τακτική που ακολουθεί η κάθε τράπεζα στο ζήτημα σε μια προσπάθεια περαιτέρω περιορισμού του κόστους ενοικίων, ρεύματος, ή καθαρισμού.

Σημαντικό ρόλο πάντως, όπως ανέφερε διευθυντικό στέλεχος της Τράπεζας Κύπρου, διαδραμάτισε στη διαδικασία αυτή η επέκταση στην Ελλάδα και η εφαρμογή ενός διαφορετικού, συστήματος οργάνωσης των εργασιών που δίνει στα υποκαταστήματα στον ελλαδικό χώρο ένα διαφορετικό ρόλο απ ό,τι στην Κύπρο. Αποφάσεις που αφορούν λ.χ. εγκρίσεις μεγάλων δανείων, εξήγησε η ίδια πηγή, δεν λαμβάνονται στα κατά τόπους υποκαταστήματα αλλά από κεντροποιημένες υπηρεσίες με γρήγορες διαδικασίες. Η διεύθυνση της τράπεζας, συνέχισε, αξιοποιεί τις εμπειρίες που συλλέγει από την κάθε αγορά, εφαρμόζοντας ένα πρόγραμμα σύγκρισης των πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων της κάθε χώρας με αυτά της άλλης. Στα πλαίσια αυτά, γίνονται μελέτες για το κατά πόσον είναι σκόπιμη η συγχώνευση καταστημάτων που γειτνιάζουν.

Σημειώνεται ότι ο αριθμός των υποκαταστημάτων της Τράπεζας Κύπρου που «έβαλαν λουκέτο» ήταν, συγκρίνοντάς τον με το συνολικό αριθμό τους, χαμηλότερος απ’ ό,τι των άλλων δύο μεγάλων τραπεζών.

Στον αντίποδα, λόγω του συγκριτικά μεγάλου βαθμού εφαρμογής της τακτικής συγχώνευσης των υποκαταστημάτων της, βρίσκεται η Λαϊκή Τράπεζα. Αν και, όπως ανέφερε υψηλόβαθμο στέλεχός της, η φάση της μείωσης του αριθμού των καταστημάτων της έχει ουσιαστικά πλέον περάσει, δεν αποκλείεται, λόγω της ανάγκης δημιουργίας οικονομιών κλίμακας, η συγχώνευση ορισμένων γειτνιαζόντων καταστημάτων με στόχο την αύξηση της αποτελεσματικότητάς τους. Το προσωπικό, συνέχισε η ίδια πηγή, μετατίθεται στο ένα από τα δύο καταστήματα σε τέτοιες περιπτώσεις.

Σε φάση συνεχιζόμενου εξορθολογισμού του δικτύου υποκαταστημάτων μπήκε και η Ελληνική Τράπεζα όχι μόνο λόγω της ανάγκης συγκράτησης του λειτουργικό της κόστους αλλά και λόγω της εξαγοράς της Barclays πριν οκτώ χρόνια. «Είχαμε βρεθεί με το ένα κατάστημα δίπλα από το άλλο», ανέφερε διευθυντικό στέλεχος της στη StockWatch. Μετά τη φάση των συγχωνεύσεων, συνέχισε η ίδια πηγή, η Ελληνική έχει περάσει σε μια φάση οργάνωσής του δικτύου υποκαταστημάτων σε μια πιο ορθολογιστική βάση.




















Του Στέλιου Ορφανίδη