You are here

1% αύξηση σε 17 χιλ. ναυτικούς

15/01/2008 12:31
Δεκαεπτά χιλιάδες ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία υπό κυπριακή σημαία, έχουν από χθες και για πρώτη φορά τη δική τους συλλογική σύμβαση. Η συνομολόγηση της σύμβασης εργασίας έγινε στο μέγαρο της ΣΕΚ και έχει διάρκεια τρία χρόνια. Την υπέγραψαν εκ μέρους της εργατικής πλευράς ο Κυπριακός Εργοδοτικός Σύνδεσμος Πλοιοκτητών και οι συντεχνίες ΣΕΚ και ΠΕΟ. Η σύμβαση προβλέπει την παραχώρηση ετήσιων μισθολογικών αυξήσεων ύψους 1% και βελτίωση των παρεμφερών ωφελημάτων.

Όπως εξήγησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Κυπρίων Πλοιοκτητών, Άδωνης Παπαδόπουλος, η συμφωνία που επιτεύχθηκε μετά από σοβαρές διαπραγματεύσεις στο απευθείας επίπεδο είναι ισορροπημένη. Αφήνει, σημείωσε, ικανοποιημένους και τους εργοδότες και τις συντεχνίες. Επεσήμανε ότι η συλλογική σύμβαση δεν έχει ακραίες επιβαρύνσεις, κατά την έκφραση του, για τη μία πλευρά, αλλά ούτε και παράλογες παραχωρήσεις από την άλλη. Είναι μία εξαιρετική συμφωνία, κατέληξε ο κ. Παπαδόπουλος.

Η ΣΕΚ

Μιλώντας εκ μέρους της ΣΕΚ, ο γγ της ΟΜΕΠΕΓΕ, Παντελής Σταύρου, χαρακτήρισε ως ιστορικής σημασίας για τη ναυτιλιακή βιομηχανία της Κύπρου την υπογραφή συλλογικής σύμβασης. Εξήγησε ότι αυτή η σύμβαση, μεταξύ άλλων, έλαβε υπόψη τα διεθνώς ισχύοντα, όπως επίσης και την κυπριακή εθνική παραγωγικότητα.

«Η οικονομική επιβάρυνση είναι κοντά στο δείκτη της εθνικής παραγωγικότητας», ανέφερε ο κ. Σταύρου, ο οποίος στο σημείο αυτό διευκρίνισε πως οι συνθήκες εργασίας των ναυτικών διακρίνονται από μία ιδιομορφία που δεν αποτελεί μέτρο σύγκρισης με άλλους εργαζόμενους. Η ναυτική βιομηχανία, είπε, έχει το χαρακτηρισμό της λεγόμενης παγκοσμιοποιημένης βιομηχανίας. Κι αυτό γιατί σε ένα πλοίο δεν θα βρει κάποιος εργαζόμενους από μια συγκεκριμένη χώρα. Αυτό άλλωστε, συμβαίνει και με τα υπό κυπριακή σημαία πλοία. Ο γγ της ΟΜΕΠΕΓΕ – ΣΕΚ αναφέρθηκε και στην ιδιομορφία του μισθού που απολαμβάνουν οι ναυτικοί, εξηγώντας ότι αυτός δεν χωρίζεται στο βασικό μισθό και στον τιμάριθμο και σημείωσε:

«Είναι κλειστός αυτός ο μισθός καθώς λαμβάνει υπόψη βασικές απολαβές, υποχρεωτικές υπερωρίες, υποχρεωτικές ημερήσιες άδειες και διάφορα άλλα δεδομένα που προσδιορίζουν την επτάμηνη εργοδότηση ενός ναυτικού».

Η ΠΕΟ

Ο εκπρόσωπος της ΠΕΟ, Άθως Ελευθερίου, είπε ότι η εργατική πλευρά όταν παρακάθισε στο τραπέζι του διαλόγου, έλαβε υπόψη όλες τις ιδιομορφίες και τις ιδιαιτερότητες του τομέα και ιδιαίτερα το γεγονός ότι στην Κύπρο έχουμε το τουρκικό εμπάργκο, το οποίο δημιουργεί πάρα πολλά προβλήματα στον τομέα της ναυτιλίας.

«Λάβαμε υπόψη αυτή την ιδιομορφία στη συνομολόγηση της σύμβασης. Και δεν αγνοήσαμε το γεγονός ότι οποιοσδήποτε πλοιοκτήτης, εάν και εφόσον το επιδιώξει, μπορεί να εγγράψει το πλοίο του κάτω από οποιαδήποτε άλλη σημαία θα ήθελε. Όμως αυτό δεν το έχουν πράξει, κυρίως για εθνικούς λόγους και το συνδικαλιστικό κίνημα δεν μπορούσε να αδιαφορήσει μπροστά σε αυτή την ιδιάζουσα για την εργοδοτική αυτή τάξη κατάσταση».

Όπως είναι γνωστό, τα κυπριακά πλοία λόγω εμπάργκο δεν μπορούν να προσεγγίσουν τουρκικά λιμάνια.

Ο γενικός διευθυντής της ΟΕΒ, Μιχάλης Πήλικος, που συμμετείχε στις διαπραγματεύσεις για τον καταρτισμό της συλλογικής σύμβασης, ως ένας βασικός πυλώνας της εργοδοτικής πλευράς, δήλωσε ότι η παρουσία της ΟΕΒ ήταν για να διατρανώσει τη σημασία που πρέπει να αποδίδουμε όλοι οι κοινωνικοί εταίροι στην σπουδαιότητα του κλάδου της κυπριακής ναυτικής βιομηχανίας και πρόσθεσε: «Είμαι βέβαιος ότι με την υπογραφή της σύμβασης διανοίγονται προοπτικές για συνεργασία των δύο πλευρών η οποία θα πρέπει να στοχεύει στο καλό της κυπριακής οικονομίας. Οι συμβάσεις αυτές δεν είναι σε καμία περίπτωση ούτε συγκρίσιμες, ούτε επηρεάζονται, ούτε επηρεάζουν τις οποιεσδήποτε συμβάσεις τις οποίες θα διαπραγματευτούμε στον ιδιωτικό τομέα. Απλώς θέλω να τονίσω ότι όταν υπάρχει καλή διάθεση μπορούμε να έχουμε καλό αποτέλεσμα όπως αυτό σήμερα».

Του Λεύκου Χρίστου