You are here

Στα βαθιά ο Κούσιος για το λιμάνι Λάρνακας

14/11/2022 06:55

Στα δύσκολα μπαίνει σήμερα ο ΥΠΕΡΓ Κυριάκος Κούσιος σε σχέση με την άρση της εργατικής διαφοράς στο λιμάνι Λάρνακας.

Ο κ. Κούσιος, θα τεθεί επικεφαλής μεσολαβητικής συνάντησης στο γραφείο του με τις ηγεσίες των αρμόδιων ομοσπονδιών για τους λιμενεργάτες της ΣΕΚ, της ΠΕΟ και της διεύθυνσης της Kition Ocean Holdings Ltd, η οποία διαχειρίζεται τις εργασίες στο λιμάνι Λάρνακας.

Στη συνάντηση θα παραστεί και ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος.

Η μεσολαβητική προσπάθεια του ΥΠΕΡΓ πήρε σάρκα και οστά την περασμένη Πέμπτη, όταν ο κ. Κούσιος είχε θέσει ως όρο, που αποτελεί διαχρονική πρακτική του εκάστοτε Υπουργού Εργασίας, να παρεμβαίνει χωρίς τη δαμόκλειο σπάθη δυναμικών μέτρων, είτε από την εργατική, είτε από την εργοδοτική πλευρά.

Όντως οι γενικοί γραμματείς των αρμόδιων ομοσπονδιών της ΣΕΚ και της ΠΕΟ, αποδέχθηκαν τον όρο και προχώρησαν σε αναστολή των δυναμικών κινητοποιήσεων τους, που είχαν χαρακτήρα αυθόρμητης στάσης εργασίας.

Ο ΥΠΕΡΓ, μιλώντας στο τηλεοπτικό κανάλι Κάπιταλ, εξέφρασε την άποψη ότι το συνδικαλιστικό κίνημα στην προκειμένη εργατική διαφορά δεν τήρησε, όπως είθισται, τις διαδικασίες που προβλέπει ο Κώδικας Εργασιακών Σχέσεων.

Ανεξάρτητα αυτού, από τη στιγμή που ο ίδιος θα τεθεί επικεφαλής της μεσολαβητικής παρέμβασης, θα προχωρήσει να εξετάσει την ουσία της διαφοράς, που εκ των πραγμάτων είναι πολύπλοκη και περισσότερο τεχνική.

Οι συντεχνίες κατηγορούν τη διαχειρίστρια εταιρεία ότι επιμένει να μην εφαρμόζει την συμφωνία, σε σχέση με τη φορτοεκφόρτωση που συνομολογήθηκε για το λιμάνι Λεμεσού στο Υπουργείο Μεταφορών το Μάρτιο του 2017, για διεξαγωγή της ολοκλήρωσης των εργασιών των λιμενεργατών στο μόλο με ποσοστό διεκπεραίωσης 50%-50%.

Η συμφωνία επιβάλλει σε οποιοδήποτε πλοίο βρίσκεται στο λιμάνι με φορτίο, να είναι εκ των κανονισμών, ασφαλισμένο.

Η διαδικασία προβλέπει την απασφάλιση του πλοίου για λόγους φορτοεκφόρτωσης.

Με βάση τις πρόνοιες του σχετικού νόμου, η φορτοεκφόρτωση παρέχεται ως εργασία στους λιμενεργάτες και στους σημειωτές.

Η πρακτική αυτή ισχύει κατά 50% από το 2017 στο λιμάνι Λεμεσού, η οποία είναι απόρροια συμφωνίας του Υπουργείου Μεταφορών με τη διαχειρίστρια εταιρεία, DP World και τις συντεχνίες.

Το υπόλοιπο 50%, βάσει της συμφωνίας, μπορεί να το διαθέσει η εταιρεία εκεί που θα επιλέξει.

Οι συντεχνίες αξιώνουν υιοθέτηση και εφαρμογή της συμφωνίας αυτής και στο λιμάνι Λάρνακας.

Σημειώνεται ότι κατά τις δύο μέρες που κράτησε η απεργία, δηλαδή την περασμένη Τρίτη και περασμένη Τετάρτη, ήταν καθολική για όλα τα φορτία.

Ωστόσο, κατ’ εξαίρεση έγινε εκφόρτωση πλοίου το οποίο είχε να κάνει με τα ενεργειακά θέματα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Παράλληλα, οι εργαζόμενοι αποφάσισαν και ολοκλήρωσαν τις φορτοεκφορτώσεις και για πλοία τα οποία ήταν ήδη εντός του λιμανιού.

Παράνομη κατά την εργοδοτική πλευρά η απεργία

Εκπρόσωπος της εταιρείας Kition Ocean Holdings Ltd, μιλώντας στη StockWatch υποστήριξε ότι η απεργία που είχε εκδηλωθεί την περασμένη βδομάδα στο λιμάνι Λάρνακας ήταν παράνομη, διότι, κατά τον ισχυρισμό του, «δεν ακολουθήθηκε ο νόμος περί λιμενεργατών».

Τα λιμάνια εντάσσονται στις ουσιώδεις υπηρεσίες και οι συντεχνίες θα έπρεπε να είχαν αποφύγει την εκδήλωση δυναμικών μέτρων με το χαρακτήρα «της αυθόρμητης απεργίας» και να είχαν προειδοποιήσει και δώσει χρονική πίστωση στην εργοδοτική πλευρά οκτώ ημερών.

Η διαχειρίστρια εταιρεία υποστηρίζει ακόμη πως η συμφωνία που επικαλούνται οι δύο συντεχνίες δεν ισχύει στο λιμάνι Λάρνακας, «αφού ουδέποτε υπογράφτηκε μία τέτοια συμφωνία από πλευράς της Kition Ocean Holdings Ltd.

Η ΟΕΒ και το ΚΕΒΕ καταδίκασαν τη στάση εργασίας των λιμενεργατών στη Λάρνακα υποστηρίζοντας ότι έγινε κατά παράβαση του Κώδικα Εργασιακών Σχέσεων, «με σκοπό την επιβολή αιτημάτων που δεν βασίζονται σε καμία διαδικασία και ότι οι λιμενεργάτες, λειτουργούν εντελώς εκτός των θεσμοθετημένων διαδικασιών και εργασιακών θεσμίων».

Ειδικότερα, η ΟΕΒ  επαναφέρει το αίτημα να προχωρήσει η πολιτεία με την υιοθέτηση της θέσης για τη νομοθετική ρύθμιση της συμφωνίας για τη διαδικασία επίλυσης εργατικών διαφορών σε ουσιώδεις υπηρεσίες, που συνομολόγησαν και υπέγραψαν οι κοινωνικοί εταίροι το 1999.

Στη σημερινή μεσολαβητική συνάντηση στο ΥΠΕΡΓ δεν θα παρακαθίσουν οι δύο γενικοί γραμματείες της ΣΕΚ και της ΠΕΟ Ανδρέας Μάτσας και Σωτηρούλα Χαραλάμπους, αντίστοιχα.

Του Λεύκου Χρίστου