You are here

Κατσάδα για συμβάσεις αγοράς υπηρεσιών

09/03/2023 06:13

Παράκαμψη των διαδικασιών που πρέπει να ακολουθούνται κατά τη σύναψη συμβάσεων για αγορά/μίσθωση υπηρεσιών, εντοπίζει η Διευθύντρια του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού.

Όπως ενημερώνει, παρά τις εγκυκλίους που έχουν κυκλοφορήσει κατά καιρούς τόσο από το Υπουργείο Οικονομικών όσο και από το Γενικό Λογιστήριο με οδηγίες για τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται κατά τη σύναψη συμβάσεων για αγορά/μίσθωση υπηρεσιών για αποφυγή δημιουργίας υπαλληλικής σχέσης μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών, εντούτοις προκύπτουν περιπτώσεις που ο τρόπος και οι συνθήκες παροχής υπηρεσιών, σε τέτοιες συμβάσεις, παραπέμπουν σε καθεστώς μισθωτού προσώπου και όχι αυτοεργοδοτούμενου, με βάση πόρισμα του Διευθυντή Υπηρεσιών Κοινωνικών Ασφαλίσεων ή απόφαση του Δικαστηρίου.

Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τις πρόνοιες του περί της Ρύθμισης των Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων και για Συναφή Θέματα Νόμου του 2016 (Ν.73(Ι)/2016), η σύναψη δημοσίων συμβάσεων για παροχή υπηρεσιών δεν πρέπει να παραπέμπει σε συμβάσεις εργασίας για ενίσχυση με οποιοδήποτε τρόπο της στελέχωσης των Υπουργείων/Τμημάτων/Υπηρεσιών, αλλά στην παροχή υπηρεσιών με τη μορφή εκθέσεων/παραδοτέων στη βάση προκαθορισμένων κριτηρίων αποδοχής.

Με αφορμή την ψήφιση του περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Τροποποιητικού) (Αρ.6) Νόμου του 2021, που έγινε μετά από υποβολή πρότασης νόμου από ομάδα βουλευτών και με τον οποίο προστέθηκε στην έννοια του όρου «μισθωτός» για σκοπούς κοινωνικής ασφάλισης και η απασχόληση δυνάμει σύμβασης αγοράς υπηρεσιών ή οποιασδήποτε άλλης σχετικής σύμβασης, ανεξαρτήτως του χαρακτηρισμού που αποδίδεται σε τέτοια σύμβαση και η οποία χαρακτηρίζεται από σχέση εργοδότη-εργοδοτούμενου, κρίνεται σκόπιμο, τονίζεται, να επαναληφθούν οι αυστηρές συστάσεις της εν λόγω εγκυκλίου για απαρέγκλιτη τήρηση των διαδικασιών κατά τη σύναψη και εκτέλεση συμβάσεων για αγορά/ μίσθωση υπηρεσιών και αποφυγή σύναψης τέτοιων συμβάσεων για ενίσχυση της στελέχωσης των Κρατικών Υπηρεσιών.

Συγκεκριμένα σε κάθε περίπτωση που ο Διευθυντής των Υπηρεσιών Κοινωνικών Ασφαλίσεων ή το Δικαστήριο αποφασίσει ότι το καθεστώς του αναδόχου τέτοιας σύμβασης παραπέμπει σε καθεστώς μισθωτού προσώπου, θα πρέπει να εξετάζεται θέμα αστικής ή ποινικής ευθύνης και επιπρόσθετα πειθαρχικής ευθύνης των ελέγχοντων λειτουργών ή και άλλων εμπλεκόμενων λειτουργών που δεν τηρούν τις οδηγίες που αφορούν στη σύναψη και παρακολούθηση των συμβάσεων για αγορά/μίσθωση υπηρεσιών.

Σημειώνεται ότι, ο περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Τροποποιητικός) (Αρ.6) Νόμος του 2021, δεν επιφέρει οποιαδήποτε αλλαγή στον τρόπο που τυγχάνουν χειρισμού οι συμβάσεις εργασίας και στον τρόπο που μια σύμβαση με αγορά/μίσθωση υπηρεσιών μπορεί να κριθεί ότι δημιουργεί σχέση εργοδότη-εργοδοτούμενου, με γνωμοδότηση, δηλαδή, του Διευθυντή Υπηρεσιών Κοινωνικών Ασφαλίσεων ή με απόφαση του Δικαστηρίου.

Τα Υπουργεία/Υφυπουργεία θα πρέπει να μεριμνήσουν για την ενημέρωση και των Τμημάτων/Υπηρεσιών που υπάγονται σε αυτά, καθώς και των Οργανισμών Δημοσίου Δικαίου που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά τους, συμπεριλαμβανομένων των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς ο Ν.73(Ι)/2016 έχει εφαρμογή και στους Οργανισμούς αυτούς.

Της Γεωργίας Χαννή