You are here

Κλείνουν τρύπες στις αποσπάσεις δημοσίων

17/09/2020 07:16

Την υιοθέτηση καλών πρακτικών για τις αποσπάσεις δημοσίων υπαλλήλων ζητά το τμήμα δημόσιας διοίκησης και προσωπικού μετά την προσφυγή επηρεαζόμενων υπαλλήλων στη δικαιοσύνη που ανέδειξε σοβαρά κενά στις ακολουθούμενες διαδικασίες.

Η αλλαγή του νόμου για αποσπάσεις δημοσίων έδωσε την ευκαιρία σε δημόσιους υπαλλήλους να αλλάζουν υπηρεσία ή υπουργείο, εάν το επιθυμούν, με τη συναίνεση των εμπλεκόμενων προϊσταμένων.

Η διαδικασία που ακολουθείται, όμως, μπάζει νερά με αποτέλεσμα να δημιουργούνται νομικά ερείσματα σε βάρος του κράτους.

Σε εγκύκλιo της η διευθύντρια του τμήματος Λένια Ορφανίδου, αναφέρει ότι κρίνεται αναγκαία η υιοθέτηση καλών πρακτικών όσον αφορά τη διαδικασία επιλογής προσωπικού για τη διενέργεια αποσπάσεων και μεταθέσεων στο πλαίσιο του μηχανισμού εσωτερικής αγοράς εργασίας στη δημόσια υπηρεσία με σκοπό την ενίσχυση της κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων ή των εργοδοτουμένων αορίστου χρόνου.

Ο διευθυντής του υπουργείου οικονομικών Γιώργος Παντελή αναφέρει στη StockWatch ότι η εγκύκλιος εκδόθηκε καθώς κάποιοι επηρεαζόμενοι προσέφυγαν στη δικαιοσύνη και κέρδισαν καθώς δεν υιοθετήθηκαν οι πρακτικές για τυπικούς λόγους ενώ δεν αιτιολογήθηκε επαρκώς η απόφαση.

Ερωτηθείς γιατί να εκδοθεί εγκύκλιος και όχι να θεσπιστούν κανόνες, ο κ. Παντελή σημειώνει ότι για αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει σχετικό νομικό πλαίσιο.

Στην εγκύκλιο, τονίζεται η σημασία της τήρησης λεπτομερών και άρτιων πρακτικών των συνεδριάσεων της επιτροπής αξιολόγησης που συστήνεται για τον σκοπό αυτό στα οποία θα πρέπει να περιλαμβάνονται με σαφήνεια η διαδικασία που ακολουθήθηκε, οι αποφάσεις που λήφθηκαν και σαφής αιτιολόγηση τους καθώς και λεπτομερής καταγραφή για το τι επενέργησε στη λήψη της τελικής απόφασης, πέραν των αποτελεσμάτων της προφορικής συνέντευξης.

Περαιτέρω, κατά το στάδιο της διαδικασίας αξιολόγησης, η επιτροπή θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη της έξι κριτήρια: Την απόδοση σε προφορική συνέντευξη εάν διεξαχθεί, τα προσόντα σε σχέση με τα καθήκοντα της θέσης, την πείρα σε σχέση με τα καθήκοντα της θέσης, το περιεχόμενο των προσωπικών φακέλων των υποψηφίων, το περιεχόμενο των αιτήσεων των υποψηφίων και τυχόν βεβαιώσεις και πιστοποιητικά που έχουν προσκομιστεί και άλλη σχετική πηγή πληροφόρησης που τίθεται ενώπιον της επιτροπής.

Ακολούθως, η επιτροπή θα πρέπει να προβαίνει σε συγκριτική αξιολόγηση των υποψηφίων, λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω κριτήρια και ακολούθως να καταλήγει σε τελική αξιολόγηση και επιλογή του καταλληλότερου για τη θέση υποψηφίου.

Τα αποτελέσματα της αξιολογικής διαδικασίας θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται στα πρακτικά που τηρεί η επιτροπή καθώς και η διαδικασία που ακολουθήθηκε για τη λήψη της απόφασης. Η τελική επιλογή του υποψηφίου θα πρέπει να αιτιολογείται στα πρακτικά στη βάση όλων των κριτηρίων και δεδομένων.

Στη συνέχεια, η επιτροπή θα πρέπει να υποβάλει αιτιολογημένη εισήγηση για τον καταλληλότερο υποψήφιο στον υπουργό ή προϊστάμενο ανεξάρτητης υπηρεσίας για λήψη απόφασης. Μετά τη λήψη απόφασης, η κατά περίπτωση αρμόδια αρχή θα προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την απόσπαση/ μετάθεση του προσωπικού που θα επιλεγεί στη βάσει των προνοιών της σχετικής νομοθεσίας που διέπει τις διαδικασίες αποσπάσεων/ μεταθέσεων.

Επισημαίνεται ότι εάν οι προτεινόμενες αποσπάσεις ή μεταθέσεις συνεπάγονται απομάκρυνση του υπαλλήλου από ένα υπουργείο ή ανεξάρτητη υπηρεσία σε άλλο υπουργείο ή υπηρεσία ή απασχόλησή του στο εξωτερικό, θα πρέπει να εξασφαλίζεται η έγκριση του υπουργείου οικονομικών και ακολούθως να υποβάλλεται σύσταση από τον υπουργό στην επιτροπή δημόσιας υπηρεσίας.

Της Γεωργίας Χαννή