You are here

Ανάπτυξη 4,2% και 4,4% στην ΕΕ το 2021 - 2022

12/05/2021 12:00

Η οικονομία της ΕΕ θα επεκταθεί κατά 4,2% το 2021 και κατά 4,4% το 2022, η οικονομία της ζώνης του ευρώ προβλέπεται να αναπτυχθεί κατά 4,3% φέτος και 4,4% το επόμενο έτος, σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Κομισιόν που παρουσιάστηκαν σήμερα στις Βρυξέλλες και είναι σημαντικά καλύτερες από τις χειμερινές προβλέψεις που παρουσίασε το Φεβρουάριο.

Τα ποσοστά ανάπτυξης θα συνεχίσουν να ποικίλλουν σε ολόκληρη την ΕΕ, αλλά όλα τα κράτη μέλη θα πρέπει να δουν τις οικονομίες τους να επιστρέφουν στα επίπεδα πριν από την κρίση έως το τέλος του 2022, προβλέπει η Κομισιόν.

Οι κίνδυνοι που περιβάλλουν τις προοπτικές είναι υψηλοί και θα παραμείνουν όσο η σκιά της πανδημίας COVID-19 κρέμεται πάνω από την οικονομία, τονίζει η Κομισιόν.

Οι εξελίξεις στην επιδημιολογική κατάσταση και η αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων εμβολιασμού θα μπορούσαν νααποδειχθούν καλύτερα ή χειρότερα από την υπόθεση στο κεντρικό σενάριο αυτής της πρόβλεψης, καταγράφει.

Ο Επίτροπος για την Οικονομία Πάολο Τζεντιλόνι κατά την παρουσίαση των προβλέψεων τόνισε ότι η σκιά του COVID-19 αρχίζει να φεύγει από την ευρωπαϊκή οικονομία. "Μετά από ένα αδύναμο ξεκίνημα του έτους, προβάλλουμε ισχυρή ανάπτυξη τόσο το 2021 όσο και το 2022. Η άνευ προηγουμένου δημοσιονομική στήριξη υπήρξε - και παραμένει - απαραίτητη για να βοηθήσουμε τους εργαζόμενους και τις εταιρείες της Ευρώπης να αντιμετωπίσουν την καταιγίδα", εξήγησε, ζητώντας να μην υπάρξει πρόωρη άρση των υποστηρικτικών μέτρων. Το συγκεκριμένο ζήτημα μάλιστα θα τεθεί και στο επικείμενο Eurogroup του Μαϊού, με βάση τις προβλέψεις και την προηγούμενη εισήγηση της Κομισιόν για διατήρηση της θετικής δημοσιονομικής στάσης.

Στις προβλέψεις, η Κομισιόν καταγράφει ότι η αντίστοιχη αύξηση των ελλειμμάτων και του χρέους αναμένεται να κορυφωθεί φέτος πριν αρχίσει να μειώνεται. Στην ΕΕ, ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ προβλέπεται να κορυφωθεί στο 94% φέτος, προτού μειωθεί ελαφρώς σε 93% το 2022. Ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ της ζώνης του ευρώ προβλέπεται να ακολουθήσει την ίδια τάση, αυξάνοντας σε 102% φέτος και πέφτοντας στο 101% το 2022.

Ο αντίκτυπος του πλάνου ανάκαμψης με την ονομασία NextGenerationEU θα αρχίσει να γίνεται αισθητός φέτος και μετά, "αλλά έχουμε πολύ σκληρή δουλειά μπροστά - στις Βρυξέλλες και τις εθνικές πρωτεύουσες - για να αξιοποιήσουμε στο έπακρο αυτήν την ιστορική ευκαιρία", τόνισε ο Επίτροπος Τζεντιλόνι. 

"Και φυσικά, η διατήρηση του ισχυρού τώρα εμβολιαστικού ρυθμού στην ΕΕ θα είναι κρίσιμη - για την υγεία των πολιτών μας και των οικονομιών μας", προειδοποίησε.

Αναλυτικά, σύμφωνα με την Κομισιόν, η οικονομία της ΕΕ συρρικνώθηκε κατά 6,1% και η οικονομία της ζώνης του ευρώ κατά 6,6% το 2020. Αν και σε γενικές γραμμές, οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές έχουν προσαρμοστεί για να αντιμετωπίσουν καλύτερα τα μέτρα περιορισμού, ορισμένοι τομείς - όπως ο τουρισμός και οι προσωπικές υπηρεσίες - συνεχίζουν να υποφέρουν, καταγράφει.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, η ανάκαμψη στην ευρωπαϊκή οικονομία που ξεκίνησε το περασμένο καλοκαίρι έπαψε το τέταρτο τρίμηνο του 2020 και το πρώτο τρίμηνο του 2021, καθώς εισήχθησαν νέα μέτρα για τη δημόσια υγεία για να περιορίσουν την αύξηση του αριθμού των περιπτώσεων COVID-19. Ωστόσο, οι οικονομίες της ΕΕ και της ζώνης του ευρώ αναμένεται να ανακάμψουν έντονα καθώς τα ποσοστά εμβολιασμού αυξάνονται και οι περιορισμοί μειώνονται. Αυτή η ανάπτυξη θα καθοδηγείται από την ιδιωτική κατανάλωση, τις επενδύσεις και την αυξανόμενη ζήτηση για εξαγωγές της ΕΕ από την ενίσχυση της παγκόσμιας οικονομίας.

Οι δημόσιες επενδύσεις, ως ποσοστό του ΑΕγχΠ, αναμένεται να φθάσουν στο υψηλότερο επίπεδό της σε περισσότερο από μια δεκαετία το 2022. Αυτό θα καθοδηγηθεί από τη διευκόλυνση ανάκτησης και ανθεκτικότητας (RRF), το βασικό μέσο στην καρδιά του NextGenerationEU.

Οι συνθήκες της αγοράς εργασίας βελτιώνονται αργά μετά τον αρχικό αντίκτυπο της πανδημίας. Η απασχόληση αυξήθηκε το δεύτερο εξάμηνο του 2020 και τα ποσοστά ανεργίας μειώθηκαν από τις κορυφές τους στα περισσότερα κράτη μέλη.

Τα δημόσια προγράμματα στήριξης, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που υποστηρίζονται από την ΕΕ μέσω του μέσου SURE, εμπόδισαν την αύξηση της ανεργίας. Ωστόσο, οι αγορές εργασίας θα χρειαστούν χρόνο για να ανακάμψουν πλήρως καθώς υπάρχει περιθώριο αύξησης των ωρών εργασίας προτού οι εταιρείες πρέπει να προσλάβουν περισσότερους εργαζομένους.

Το ποσοστό ανεργίας στην ΕΕ προβλέπεται στο 7,6% το 2021 και το 7% το 2022. Στη ζώνη του ευρώ, το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται στο 8,4% το 2021 και 7,8% το 2022. Αυτά τα ποσοστά παραμένουν υψηλότερα από τα επίπεδα πριν από την κρίση.

Ο πληθωρισμός αυξήθηκε απότομα στις αρχές του έτους, λόγω της αύξησης των τιμών της ενέργειας και ορισμένων προσωρινών, τεχνικών παραγόντων, όπως η ετήσια προσαρμογή των διορθωτικών συντελεστών που δόθηκαν σε αγαθά και υπηρεσίες στο καλάθι κατανάλωσης που χρησιμοποιήθηκε για τον υπολογισμό του πληθωρισμού. Η αντιστροφή μιας περικοπής ΦΠΑ και η εισαγωγή ενός φόρου άνθρακα στη Γερμανία είχαν επίσης αξιοσημείωτο αποτέλεσμα.

Ο πληθωρισμός θα ποικίλλει σημαντικά κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους, καθώς οι τιμές ενέργειας και οι μεταβολές των συντελεστών ΦΠΑ δημιουργούν αξιοσημείωτες διακυμάνσεις στο επίπεδο των τιμών σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.

Ο πληθωρισμός στην ΕΕ προβλέπεται τώρα στο 1,9% το 2021 και 1,5% το 2022. Για τη ζώνη του ευρώ, ο πληθωρισμός προβλέπεται στο 1,7% το 2021 και 1,3% το 2021.

Η δημόσια υποστήριξη για νοικοκυριά και επιχειρήσεις έχει διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στην άμβλυνση του αντίκτυπου της πανδημίας στην οικονομία, αλλά έχει ως αποτέλεσμα τα κράτη μέλη να αυξήσουν τα επίπεδα χρέους τους.

Το συνολικό έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου μισή εκατοστιαία μονάδα στο 7,5% του ΑΕΠ στην ΕΕ φέτος και κατά περίπου τα τρία τέταρτα της εκατοστιαίας μονάδας στο 8% του ΑΕΠ στη ζώνη του ευρώ. Όλα τα κράτη μέλη, εκτός από τη Δανία και το Λουξεμβούργο, προβλέπεται να παρουσιάσουν έλλειμμα άνω του 3% του ΑΕΠ το 2021.

Μέχρι το 2022, ωστόσο, το συνολικό δημοσιονομικό έλλειμμα προβλέπεται να μειωθεί στο ήμισυ κάτω από το 4% τόσο στην ΕΕ όσο και στη ζώνη του ευρώ. Ο αριθμός των κρατών μελών που παρουσιάζουν έλλειμμα άνω του 3% του ΑΕΠ προβλέπεται να μειωθεί σημαντικά.

Αυτή η πρόβλεψη μπορεί να υποτιμήσει την τάση των νοικοκυριών να δαπανήσουν ή μπορεί να υποτιμήσει την επιθυμία των καταναλωτών να διατηρήσουν υψηλά επίπεδα προληπτικών εξοικονομήσεων.

Ένας άλλος παράγοντας είναι ο χρόνος απόσυρσης της πολιτικής στήριξης, ο οποίος εάν είναι πρόωρος, θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ανάκαμψη. Από την άλλη πλευρά, η καθυστερημένη απόσυρση θα μπορούσε να οδηγήσει στη δημιουργία στρεβλώσεων της αγοράς και εμποδίων στην έξοδο από μη βιώσιμες εταιρείες.

Ο αντίκτυπος της εταιρικής δυσφορίας στην αγορά εργασίας και στον χρηματοπιστωτικό τομέα θα μπορούσε να αποδειχθεί χειρότερος από το αναμενόμενο.

Η ισχυρότερη παγκόσμια ανάπτυξη, ιδίως στις ΗΠΑ, θα μπορούσε να έχει πιο θετικό αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή οικονομία από το αναμενόμενο. Ωστόσο, η ισχυρότερη ανάπτυξη των ΗΠΑ θα μπορούσε να αυξήσει τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων των ΗΠΑ, οι οποίες θα μπορούσαν να προκαλέσουν άτακτη προσαρμογή στις χρηματοπιστωτικές αγορές που θα πλήττονταν ιδιαίτερα χρεωμένες οικονομίες των αναδυόμενων αγορών με ιδιαίτερα χρέη σε ξένο νόμισμα.