You are here

Διαμαρτυρίες επαγγελματιών στο ΗΒ μετά το Brexit

18/01/2021 23:02

Περισσότερα από 20 φορτηγά βρετανικών εταιρειών εξαγωγής θαλασσινών, κυρίως από τη Σκωτία, συγκεντρώθηκαν τη Δευτέρα έξω από το κοινοβούλιο στο Γουέστμινστερ του κεντρικού Λονδίνου σε μια εκδήλωση διαμαρτυρίας για τις περίπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες που έχει δημιουργήσει το Brexit εμποδίζοντας τη μεταφορά των προϊόντων τους στην ΕΕ.

Πολλοί Βρετανοί αλιείς δεν έχουν καταφέρει να στείλουν τα προϊόντα τους στην ηπειρωτική Ευρώπη από την αρχή του έτους, μετά από την ολοκλήρωση της μεταβατικής περιόδου του Brexit.

Αν και η εμπορική συμφωνία των δύο πλευρών προβλέπει μηδενικούς δασμούς, δεν έχει αναιρέσει την ανάγκη για νέες τελωνειακές διατυπώσεις και τελωνειακούς ελέγχους, που επιφέρουν πρόσθετο οικονομικό κόστος και χρονικές καθυστερήσεις.

Οι Ευρωπαίοι αγοραστές ακυρώνουν παραγγελίες καθώς βλέπουν ότι δεν παραλαμβάνουν εγκαίρως τα φρέσκα θαλασσινά που προμηθεύονταν επί δεκαετίες από Βρετανούς παραγωγούς.

Η Βρετανία εξάγει μεγάλες ποσότητες στρειδιών, αστακών, μυδιών, καραβίδων, χτενιών και καβουριών προς την ΕΕ, αλλά πλέον η τοπική βιομηχανία κάνει λόγο για «καταστροφή» λόγω Brexit.

Παρά τις προετοιμασίες που είχαν γίνει, οι βρετανικές εταιρείες υποστηρίζουν ότι η τεχνολογία στα σύνορα είναι παρωχημένη, ότι δεν υπάρχει αρκετό προσωπικό για τους ελέγχους και εκτελωνισμούς και στις δύο ακτές της Μάγχης, καθώς και ότι έχουν υπάρξει περιπτώσεις που χρειάζεται η συμπλήρωση έως και 400 σελίδων σε έγγραφα για την επικύρωση των εξαγωγών.

Καλούν τη βρετανική κυβέρνηση να βρει λύσεις και δηλώνουν ότι παραπλανήθηκαν για την επόμενη μέρα του Brexit.

Πέρα από τις εταιρείες εξαγωγής αλιευμάτων και άλλες επιχειρήσεις στη Βρετανία αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις εξαγωγές στην ΕΕ.

Επιπλέον των καθυστερήσεων λόγω των πρόσθετων ελέγχων και διατυπώσεων, αναφέρουν οικονομική επιβάρυνση που για ορισμένες επιχειρήσεις είναι δυσβάσταχτη.

Οι εταιρείες μεταφοράς προϊόντων χρεώνουν 4.50 λίρες για κάθε πακέτο που αποστέλλεται στην ΕΕ για να καλύψουν τα δικά τους πρόσθετα έξοδα για τις διατυπώσεις.

Υπάρχει επίσης πρόσθετη χρέωση πέντε λιρών ανά πακέτο που καλύπτει το κόστος των μεταφορικών εταιρειών για την προπληρωμή χρεώσεων εισαγωγής προϊόντων στη χώρα προορισμού.

Τέλος, υπάρχει μία χρέωση διαφορετική ανά χώρα της ΕΕ που καλύπτει το κόστος για τις εθνικές φορολογικές αρχές το οποίο προκύπτει από την επιθεώρηση και διεκπεραίωση των εισαγωγών. Η χρέωση είναι περίπου 14 ευρώ ανά πακέτο ή υπολογίζεται με βάση της αξία των εισαγόμενων προϊόντων, συν ΦΠΑ.

Πρόσθετοι έλεγχοι απαιτούνται πλέον και στα τρόφιμα που διασχίζουν τη Θάλασσα της Ιρλανδίας, από τη Μεγάλη Βρετανία προς τη Βόρεια Ιρλανδία, με αποτέλεσμα να έχουν προκύψει ελλείψεις προϊόντων στα ράφια των τοπικών σουπερμάρκετ.

Πρόσθετες χρεώσεις αντιμετωπίζουν και οι βρετανικές εταιρείες που εισάγουν προϊόντα ή εξαρτήματα από χώρες της ΕΕ.

Την ίδια ώρα, Ευρωπαίοι καταναλωτές που πραγματοποιούν αγορές από βρετανικές εταιρείες έρχονται αντιμέτωποι με απρόσμενες χρεώσεις. Αυτές καλύπτουν το κόστος των τελωνειακών διατυπώσεων που επωμίζονται οι μεταφορικές εταιρείες, τον ΦΠΑ που πλέον επανέρχεται, καθώς και τα τέλη που επιβάλλονται σε προϊόντα τα οποία προέρχονται από τρίτη χώρα κι ας πωλούνται από βρετανικές εταιρείες. Το τέλος εκτελωνισμού επιβάλλεται και σε προϊόντα βρετανικής παρασκευής εφόσον αποστέλλονται από αποθήκη εκτός Βρετανίας και υπερβαίνουν σε τιμή τα 150 ευρώ.