You are here

Ελάχιστη πρόοδος στις ψηφιακές δεξιότητες ενηλίκων

23/02/2021 18:52

Η πρόοδος που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια όσον αφορά τη βελτίωση των βασικών ψηφιακών ικανοτήτων των ενήλικων Ευρωπαίων είναι ελάχιστη, προειδοποίησε σήμερα το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ) κάνοντας λόγο για λίγα χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ έργα που εστιάζουν στις βασικές ψηφιακές δεξιότητες των ενηλίκων.

Συγκεκριμένα το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο προέβη με σημερινή του έκθεση σε επισκόπηση των μέχρι στιγμής δράσεων της ΕΕ για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των ενηλίκων, καθώς και όσων έχουν προγραμματιστεί για την περίοδο 2021‑2027.

Σύμφωνα με το ΕΕΣ, "το 2019 περισσότεροι από 75 εκατομμύρια Ευρωπαίοι ενήλικες σε ηλικία εργασίας δεν διέθεταν ούτε τις βασικές ψηφιακές δεξιότητες" και  "αυτό ισχύει ιδίως για τους ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας, τα άτομα με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο και τους ανέργους".

Ταυτόχρονα, ήδη πάνω από το 90% των θέσεων εργασίας προϋποθέτει την κατοχή τουλάχιστον βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων.

"Η εκπαίδευση και η επαγγελματική κατάρτιση εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των κρατών μελών", αναφέρει το ΕΕΣ, αλλά διευκρινίζει ότι "το ψηφιακό χάσμα μεταξύ ενηλίκων με και χωρίς βασικές ψηφιακές δεξιότητες εμφανίζει σημαντικές διακυμάνσεις μεταξύ των κρατών μελών".

Αναφέρει δε ότι "σύμφωνα με τους δείκτες που χρησιμοποιεί η Κομισιόν, τα επίπεδα βασικής ψηφιακής ικανότητας εντός των κρατών μελών δεν έχουν βελτιωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια".

Το ΕΕΣ καταγράφει ότι τα σχετικά προγράμματα που εκπονήθηκαν είχαν στόχο 11 εκατομμύρια Ευρωπαίους από όλες τις ηλικιακές ομάδες την ευκαιρία να βελτιώσουν τον ψηφιακό γραμματισμό τους, αλλά τελικά "περίπου οι μισοί από αυτούς ήταν μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και δεν υπάρχουν στοιχεία σχετικά με τον αντίκτυπο των δραστηριοτήτων αυτών στους στόχους της εν λόγω πρωτοβουλίας".

"Οι δραστηριότητες στον συγκεκριμένο τομέα των βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων για τους ενήλικες αποτελούν συνήθως μέρος ευρύτερων πρωτοβουλιών", αναφέρει. 

"Καθίσταται έτσι αδύνατο σε γενικές γραμμές να προσδιοριστεί το σύνολο των κονδυλίων της ΕΕ που δαπανώνται αποκλειστικά στον τομέα αυτό", σημειώνει το ΕΕΣ.

"Ωστόσο, από τα διαθέσιμα στοιχεία προκύπτει ότι η χρηματοδότηση ειδικά για την αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων των ενηλίκων είναι σχετικά χαμηλή: για παράδειγμα, τα έργα που αφορούσαν συγκεκριμένα την ψηφιακή κατάρτιση στα κράτη μέλη αντιπροσώπευαν μόνο το 2 % περίπου της συνολικής χρηματοδότησης του ΕΚΤ την περίοδο 2014‑2020, μολονότι επρόκειτο για τομέα προτεραιότητας", καταγράφει το ΕΕ.

Σημειώνει δε ότι "για την περίοδο 2021‑2027, η Κομισιόν έθεσε για πρώτη φορά ειδικό στόχο για την αύξηση του ποσοστού των πολιτών με βασικές ψηφιακές δεξιότητες από 56% το 2019 σε 70% το 2025".

Τέλος, σημειώνεται ότι "η διευκόλυνση των νομοθετών και των αρχών που εμπλέκονται στον προγραμματισμό και στην υλοποίηση προγραμμάτων, οι ελεγκτές επισημαίνουν ορισμένες προκλήσεις". "Αυτές αφορούν τη διάθεση συγκεκριμένων ποσών για μελλοντικά προγράμματα της ΕΕ, τον καθορισμό επιμέρους στόχων και οροσήμων και τη συνεπή αξιολόγηση των ψηφιακών δεξιοτήτων σε ένα συνεχώς και ταχέως μεταβαλλόμενο ψηφιακό περιβάλλον", καταλήγει το ΕΕΣ.