You are here

Ενιαίο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ευρώπη

04/03/2004 10:50
Την απελευθέρωση της αγοράς διεθνών σιδηροδρομικών μεταφορών εντός της ΕΕ, το 2010, εισηγήθηκε, χθες, η Κομισιόν, επιθυμώντας να προωθήσει τις διαρθρωτικές αλλαγές στον κλάδο. Η αρμόδια επίτροπος, Λογιόλα ντε Παλάθιο, παρουσίασε, χθες, τη σχετική πρόταση της Επιτροπής μαζί με ένα πλαίσιο αρχών, που αποσκοπούν στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Βάσει της πρότασης της Επιτροπής, από την 1/1/2010 θα μπορούν σιδηροδρομικές εταιρείες ενός κράτους - μέλους να πραγματοποιούν δρομολόγια προς άλλα κράτη - μέλη και, μάλιστα, θα έχουν τη δυνατότητα, στο πλαίσιο των διεθνών γραμμών που διασχίζουν τα κράτη, να μεταφέρουν επιβάτες από μία πόλη σε άλλη, εντός του ίδιου κράτους. Με τον τρόπο αυτό, η Επιτροπή ελπίζει να τονώσει τον ανταγωνισμό σε μία αγορά όπου η ζήτηση ήδη δέχεται πιέσεις, από τις χαμηλού κόστους αερομεταφορές.

Η κ. Παλάθιο παρουσίασε, μάλιστα, στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου, βάσει των οποίων το 70% των πολιτών της ΕΕ συμφωνούν με την άποψη ότι «ο ανταγωνισμός είναι ο καλύτερος τρόπος βελτίωσης της αποτελεσματικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου, στο βαθμό που θα υιοθετούνται κριτήρια ασφαλείας». Δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα κριτήρια αυτά, η Επιτροπή προτείνει την υιοθέτηση ενός πανευρωπαϊκού διπλώματος για τους οδηγούς τρένων. Παρουσιάστηκε, μάλιστα, ένα σχέδιο οδηγίας, όπου περιγράφονται οι απαραίτητες δεξιότητες που οφείλουν να έχουν οι οδηγοί.

Μέτρα Στην πρόταση της Επιτροπής περιλαμβάνονται και μια σειρά μέτρων για την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των επιβατών.

Η Επιτροπή προτείνει, σε γραμμές υψηλής ταχύτητας, οι εταιρείες να υποχρεούνται σε αποζημίωση ίση με το 50% της αξίας του εισιτηρίου, εφόσον υπάρξει καθυστέρηση 30 - 60 λεπτών, για συνολική διαδρομή μέχρι 2 ώρες, και 60 - 120 λεπτών, για διαδρομή μεγαλύτερης διάρκειας. Η Ελλάδα, βέβαια, λόγω της γεωγραφικής θέσης της, δεν δείχνει να επηρεάζεται από τις εξελίξεις αυτές. Πλην όμως, μέχρι το 2010, η διεύρυνση της ΕΕ πιθανότατα θα αλλάξει το τοπίο, καθώς πλέον η Ελλάδα θα έχει και χερσαία σύνορα με άλλα κράτη - μέλη της ΕΕ.

Στήριξη και αποζημίωση

Σε περιπτώσεις ακυρώσεων δρομολογίων οι εταιρείες θα υποχρεούνται να παρέχουν στήριξη στους επιβάτες και να τους επιστρέφουν το κόστος του εισιτηρίου.