You are here

Μερικώς περιττή η χρηματοδότηση για εκσυγχρονισμό διαχείρισης εναέριας κυκλοφορία στην ΕΕ κατά το ΕΕΣ

25/06/2019 17:51

Ο κανονισμός της ΕΕ ενθάρρυνε τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, σύμφωνα με νέα έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, ωστόσο, η χρηματοδότηση των έργων από την ΕΕ ήταν σε μεγάλο βαθμό περιττή και η διοίκησή της επηρεάστηκε από ελλείψεις, όπως καταγράφουν σε σημερινή τους έκθεση τα μέλη του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, ζητώντας από την Κομισιόν και τα Κράτη Μέλη:

- να βελτιωθεί η επικέντρωση των κοινών σχεδίων και να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητά τους 
να επανεξετάσει την οικονομική στήριξη της ΕΕ για τον εκσυγχρονισμό της ATM (συστήματα διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας) 
- η Κομισιόν να επανεξετάσει και να επισημοποιήσει την προετοιμασία και την υποβολή αιτήσεων χρηματοδότησης και
- να εξασφαλίζει την κατάλληλη παρακολούθηση των οφελών απόδοσης που παρέχονται από τον εκσυγχρονισμό των ΑΤΜ

Οι ελεγκτές μάλιστα προειδοποιούν ότι, για ορισμένα έργα, η εφαρμογή δεν είναι σε καλό δρόμο για την τήρηση των κανονιστικών προθεσμιών, με αυξανόμενο κίνδυνο καθυστερήσεων. Επίσης, διαπιστώθηκε έλλειψη μέτρησης των αποτελεσμάτων σε ένα πραγματικό λειτουργικό περιβάλλον. «Με μέσο όρο 30.000 πτήσεις την ημέρα, η εναέρια κυκλοφορία στην Ευρώπη απαιτούσε ένα ισχυρό, εναρμονισμένο και σύγχρονο σύστημα διαχείρισης», δήλωσε ο George Pufan, μέλος του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου που είναι υπεύθυνος για την έκθεση. «Ωστόσο, τα οφέλη από τα χρήματα της ΕΕ που δαπανώνται για την ανάπτυξη του SESAR δεν είναι καθόλου σαφή.»

Το 2005, η ΕΕ δρομολόγησε ένα πρόγραμμα γνωστό ως SESAR για την εναρμόνιση και τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων και διαδικασιών διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας (ΑΤΜ) σε όλη την Ευρώπη. Τα συστήματα αυτά έχουν παραδοσιακά αναπτυχθεί σε εθνικό επίπεδο. Συνολικά, η ΕΕ διέθεσε 3,8 δισεκατομμύρια ευρώ στο SESAR μεταξύ 2005 και 2020, εκ των οποίων 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ προορίζονταν για τη στήριξη της ανάπτυξης τέτοιων συστημάτων και διαδικασιών.

Κατά το ΕΕΣ, η πρώτη εφαρμογή - το πιλοτικό κοινό έργο - δεν διέθετε επαρκείς διατάξεις εφαρμογής και συμπεριέλαβε λειτουργίες που δεν πληρούσαν τα απαραίτητα κριτήρια επιλογής.

Η χρηματοδότηση της ΕΕ για τον εκσυγχρονισμό της ATM ήταν σε μεγάλο βαθμό περιττή, δεδομένου ότι η πλειονότητα των σχεδίων θα χρηματοδοτούταν χωρίς τη στήριξη της ΕΕ, αναφέρει το ΕΕΣ.

Επιπλέον, άλλες ελλείψεις στην εφαρμογή μείωσαν την αποτελεσματικότητα της χρηματοδότησης της ΕΕ.