You are here

Πρόγραμμα χρέωσης για ρυπογόνα οχήματα εξετάζει η Βρετανία

04/03/2022 18:49

Ένα πρόγραμμα χρέωσης που στοχεύει στα περισσότερα ρυπογόνα αυτοκίνητα στο Λονδίνο θα μπορούσε να επεκταθεί για να καλύψει ολόκληρη τη μητροπολιτική περιοχή της βρετανικής πρωτεύουσας, δήλωσε ο δήμαρχος της πόλης την Παρασκευή.

Η Συνέλευση του Λονδίνου εισήγαγε μια ζώνη εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών (ULEZ Ultra Low Emission Zone) τον Απρίλιο του 2019, αναγκάζοντας τους ιδιοκτήτες πιο ρυπογόνων οχημάτων να πληρώνουν 12,50 £ (17,20 $) την ημέρα για να οδηγούν στο κέντρο της πόλης. Αυτή η ζώνη επεκτάθηκε πέρυσι για να περιλάβει μια πολύ μεγαλύτερη περιοχή, μεταξύ βόρειων και νότιων οδικών αρτηριών, η οποία φιλοξενεί σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια κατοίκους.

Ο δήμαρχος Σαντίκ Καν δήλωσε σήμερα ότι ζήτησε από την εταιρεία μεταφορών του Λονδίνου να πραγματοποιήσουν διαβουλεύσεις  για περαιτέρω επέκταση του συστήματος ULEZ σε όλο το Λονδίνο το 2023 «για να γίνει το Λονδίνο μια πιο πράσινη, υγιέστερη και με λιγότερη συμφόρηση πόλη».

Ο πληθυσμός της ευρύτερης πρωτεύουσας είναι περίπου εννέα εκατομμύρια άνθρωποι.

«Οι τριπλές προκλήσεις της αντιμετώπισης της τοξικής ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η κλιματική κρίση και η κυκλοφοριακή συμφόρηση σημαίνουν ότι πρέπει να μειώσουμε περαιτέρω τις εκπομπές από τα οχήματα στο Λονδίνο», δήλωσε ο δήμαρχος.

Ο Καν υποστηρίζει ότι η επέκταση της χρέωσης θα μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου του αζώτου κατά 285 έως 330 τόνους, τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 135.000-150.000 τόνους και τον αριθμό των «πιο ρυπογόνων αυτοκινήτων στους δρόμους του Λονδίνου» κατά 20.000 έως 40 την ημέρα.

Η ατμοσφαιρική ρύπανση προκάλεσε περίπου 1.000 εισαγωγές σε νοσοκομεία για άσθμα και σοβαρές πνευμονικές παθήσεις στο Λονδίνο μεταξύ 2014 και 2016, σύμφωνα με μια έκθεση του 2019.

Ένας ιατροδικαστής έκρινε το 2020 ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση είχε «υλική συμβολή» στον θάνατο ενός εννιάχρονου κοριτσιού από το Λονδίνο το 2013. Πρόκειται για την πρώτη φορά στη χώρα που η ατμοσφαιρική ρύπανση καταχωρήθηκε επίσημα ως αιτία θανάτου.

Κάποιοι αντιτάχθηκαν στην προηγούμενη επέκταση του ULEZ, υποστηρίζοντας ότι είναι ένας «φόρος» για τους φτωχότερους οδηγούς που είναι λιγότερο ικανοί να αντέξουν οικονομικά για να αντικαταστήσουν τα ρυπογόνα οχήματά τους και θα έπληττε τις μικρές επιχειρήσεις.

Η χρέωση ισχύει για αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, μικρότερα φορτηγά και μικρά λεωφορεία και βασίζεται στις δηλωμένες εκπομπές τους και όχι στην ηλικία. Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα που εγγράφηκαν για πρώτη φορά μετά το 2005 και τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα μετά τον Σεπτέμβριο του 2015, πληρούν συνήθως τα πρότυπα ULEZ και εξαιρούνται.

Όσοι οδηγούν όχημα στο κέντρο της πόλης τις πλέον πολυσύχναστες ώρες πρέπει επίσης να πληρώσουν ένα τέλος κυκλοφοριακής συμφόρησης £15, ένα μέτρο που εισήχθη για πρώτη φορά το 2003.