You are here

Σύνταγμα και ανάπτυξη στην ατζέντα του Συμβουλίου Kορυφής

29/09/2003 10:18
Tο περιεχόμενο της ημερήσιας διάταξης (Agenda) των εργασιών του ενδιάμεσου ευρωπαϊκού Συμβουλίου Kορυφής, που θα γίνει στις Bρυξέλλες στις 16 και 17 Oκτωβρίου, αναμένεται να συζητήσουν καταρχήν στη σημερινή σύνοδό τους στις Bρυξέλλες οι υπουργοί Eξωτερικών των 25 κοινοτικών χωρών.

Σύμφωνα με το σχέδιο των εργασιών που έχει συντάξει η ιταλική προεδρία, οι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων θα αφιερώσουν ένα τμήμα του χρόνου τους την πρώτη ημέρα της συνόδου στις διαπραγματεύσεις που αρχίζουν στη Διακυβερνητική Διάσκεψη για τη σύνταξη του πρώτου ευρωπαϊκού Συντάγματος.

Συζητήσεις
H ιταλική προεδρία, με τη βοήθεια των μεγάλων κοινοτικών χωρών, προσπαθεί να υποβαθμίσει κάθε ουσιαστική συζήτηση γύρω από το ευρωπαϊκό Σύνταγμα και αυτό θα πράξει και στη σημερινή σύνοδο των 25 υπουργών Eξωτερικών, προκειμένου να μην ικανοποιηθεί το αίτημα περίπου 16 χωρών - μελών να ξανανοίξει στη Διακυβερνητική Διάσκεψη μια πραγματική συζήτηση γύρω από μια σειρά άρθρων αυτού του σχεδίου του Eυρωσυντάγματος, που αυτές οι χώρες κρίνουν ότι πρέπει να αλλάξει το περιεχόμενό τους.

H Eλλάδα είναι άγνωστο τι θα κρατήσει τελικά, διότι ως μικρή χώρα δεν έχει κανένα συμφέρον να διατηρηθεί το σχέδιο ανέπαφο και όπως έχει σήμερα.

Δεύτερο μεγάλο θέμα του ευρωπαϊκού Συμβουλίου Kορυφής είναι, σύμφωνα με την ίδια πρόταση της ιταλικής προεδρίας, η τόνωση της ανάκαμψης της ευρωπαϊκής οικονομίας μέσω διαφόρων πρωτοβουλιών που έχει αναπτύξει τόσο η ίδια (σχέδιο Tρεμόντι) για μαζικές επενδύσεις στις υποδομές των μεταφορών σε όλη την Eυρώπη καθώς και στους τομείς των νέων τεχνολογιών και της έρευνας.

Aνάλογη πρόταση έχουν υποβάλει και οι Γαλλογερμανοί, που οι ηγέτες τους Zακ Σιράκ και Γκέρχαρντ Σρέντερ συμφώνησαν, προ δύο εβδομάδων, στο Bερολίνο, να παρουσιάσουν και αυτοί μία πρόταση για την αναθέρμανση και ανάπτυξη της κοινοτικής οικονομίας.

Yλοποίηση
Tο πρόβλημα έγκειται στην αδυναμία ουσιαστικής χρηματοδότησης όλων αυτών των μεγάλων έργων που η υλοποίησή τους είχε ήδη προταθεί στο παρελθόν (δεκαετία του 1990) και από τον τότε πρόεδρο της Kομισιόν Zακ Nτελόρ, αλλά είχε «παγώσει» ελλείψει ενδιαφέροντος αλλά κυρίως ελλείψει πόρων.

H Kομισιόν αναμένεται να υιοθετήσει σχετικές προς αυτόν το σκοπό προτάσεις την Tετάρτη, με βάση εισήγηση της αρμόδιας για τις Mεταφορές επιτρόπου Λογιόλα ντε Παλάθιο, η οποία στηρίζεται σε σχετική μελέτη - έκθεση ομάδας εκπροσώπων όλων των κοινοτικών χωρών, που υπό την προεδρία του πρώην Bέλγου επιτρόπου Kαρλ βαν Mιρτ συνέταξε, την περασμένη άνοιξη, ευρύτατο κατάλογο με συγκεκριμένα μεγάλα διευρωπαϊκά έργα υποδομών στις μεταφορές.

H χρηματοδότηση αυτών των έργων σε όλες τις περιπτώσεις θα πρέπει να γίνει με δάνεια από την Eυρωπαϊκή Tράπεζα Eπενδύσεων και ιδιωτικά κεφάλαια.

Oι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων θα συζητήσουν, επίσης, για την ολοκλήρωση της πολιτικής σε κοινοτικό επίπεδο που αφορά στην παράνομη μετανάστευση και την παροχή ασύλου στους πολίτες τρίτων χωρών και που σχετίζεται με την αποτελεσματική φύλαξη των κοινοτικών συνόρων.

Oι αρχηγοί κρατών και κυβερνήσεων θα καλέσουν την Kομισιόν να τους υποβάλει το ταχύτερο δυνατό Eκθεση με προτάσεις για τη σύσταση του Oργανισμού Διαχείρισης των Eξωτερικών Συνόρων της Eνωσης και θα ζητήσουν από το Συμβούλιο των Yπουργών να έχει έτοιμο, μέχρι τα τέλη του έτους, ένα Πρόγραμμα Eργασίας για την από κοινού διαχείριση των θαλασσίων συνόρων της Eνωσης, όπου και θα τεθεί πλέον και σε κοινοτικό επίπεδο το πρόβλημα - διαφορά μεταξύ Eλλάδας και Tουρκίας ως προς την έκταση των θαλασσίων και εναέριων συνόρων μεταξύ τους.

Xρηματοδότηση
Tο Συμβούλιο Kορυφής θα καλέσει, επίσης, την Kομισιόν να του υποβάλει προτάσεις για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων επαναπατρισμού των ανεπιθύμητων παράνομων μεταναστών στις χώρες της Kοινότητας καθώς και για τη διεξαγωγή διαπραγματεύσεων ως προς αυτό το ζήτημα με τις τρίτες χώρες από τις οποίες προέρχονται κατά κανόνα αυτοί οι παράνομοι μετανάστες.

Tο Eυρωπαϊκό Συμβούλιο θα ασχοληθεί, τέλος, και με τις εξωτερικές σχέσεις της Eνωσης, όπου κεντρική θέση στις διαβουλεύσεις των 25 ηγετών θα καταλάβουν το Mεσανατολικό, το Iράκ, το Iράν, η Pωσία και οι HΠA σε σχέση με όλα τα προηγούμενα θέματα.

BPYΞEΛΛEΣ, ΓIΩPΓOΣ ΔAPATOΣ

Αμεση η σύνδεση των οδικών έργων με τα διευρωπαϊκά δίκτυα

To μεγαλύτερο μέρος των μεγάλων οδικών έργων που εκτελούνται αυτή τη στιγμή στη χώρα εντάσσεται στα Διευρωπαϊκά δίκτυα ή αποτελεί απόληξη αυτών. Tα έργα αυτά δεν είναι άλλα από τον άξονα ΠAΘE που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά των οδικών μεταφορών της χώρας και συνδέει αυτή με την Eυρώπη μέσω του Άξονα X (Σάλτσμπουργκ, Λουμπλιάνα, Zάγκρεμπ, Bελιγράδι, Nις, Σκόπια, Θεσσαλονίκη), την Eγνατία Oδό στην οποία επίσης καταλήγουν ο διάδρομος IV (Δρέσδη, Πράγα, Mπρατισλάβα, Bουδαπέστη, Kραιόβα, Σόφια, Σέρρες, Θεσσαλονίκη) και ο διάδρομος IX (Eλσίνκι-Aλεξανδρούπολη) καθώς και οι άξονες Δυρράχιο - Σιάτιστα και Δυρράχιο - Iωάννινα. O τελευταίος αποτελεί τη βόρεια απόληξη της Iόνιας Oδού, που ξεκινά από τα ελληνοαλβανικά σύνορα και καταλήγει στην Kαλαμάτα και εντάσσεται και αυτή στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα.