You are here

Ναυτιλία: Στόχος η άρση του τουρκικού εμπάργκο

17/04/2003 12:05

Στο «πράσινο» με την ένταξη στην ΕΕ

Τι δηλώνει στη «SW» ο Διευθυντής του ΤΜΕΝ


Σημαντικά πιο αναβαθμισμένο διεθνώς, είναι από χθες το «κύρος και η σημασία» του κυπριακού νηολογίου. Αυτό όμως που θα κάνει «τη μεγάλη διαφορά», δίνοντας στην Κύπρο ένα πολύ μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα, είναι η άρση του τουρκικού εμπάργκο στα υπό κυπριακή σημαία πλοία. Αυτό δήλωσε στη Stockwatch ο Διευθυντής του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας (ΤΜΕΝ) Σέργιος Σεργίου.

«Προσπαθήσαμε στο παρελθόν να καταπολεμήσουμε την άρση του τουρκικού εμπάργκο» τόνισε, «αλλά υπό τις τότε συνθήκες και δεδομένα θεωρήθηκε δυστυχώς, ότι είχε καθαρά πολιτικές διαστάσεις και έτσι» όπως ανέφερε ο κ. Σεργίου, το όλο θέμα «έμεινε στο ράφι». Με την υπογραφή όμως χθες της Συμφωνίας Προσχώρησης των «10» στην άτυπη Σύνοδο Κορυφής στην Αθήνα, τα δεδομένα διαφοροποιούνται πολύ θετικά μεν για την Κύπρο, ωστόσο, όπως σημειώνει, η επίλυση του κυπριακού θα σημάνει και το τέλος της απαγόρευσης στα υπό κυπριακή σημαία πλοία να προσεγγίζουν τα τουρκικά λιμάνια και δη να διασχίζουν τον Βόσπορο.

Αναφερόμενος στους άμεσους στόχους του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας, ο κ. Σεργίου δήλωσε στη «SW» ότι είναι η ποιοτική αύξηση (και η χωρητικότητα) του κυπριακού εμπορικού στόλου με την προσέλκυση ακόμη μεγαλύτερου αριθμού σοβαρών πλοιοκτητών. Η Κύπρος, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Lloyd's Register (31-12-2001), διαθέτει εμπορικό στόλο που αποτελείται από 1.407 πλοία διαφόρων τύπων ολικής χωρητικότητας 22.761.778 gt, με μέσο όρο ηλικίας τα 16 έτη. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, η Κύπρος καταλαμβάνει την 6η θέση παγκοσμίως, με κριτήριο την ολική χωρητικότητα.

Το μέχρι σήμερα σκηνικό άλλαξε χθες στην Αθήνα, πρόσθεσε ο κ. Σεργίου, με το ΤΜΕΝ να έχει αποκτήσει «άσσο» στο μανίκι του και ισχυρό διαπραγματευτικό χαρτί απέναντι στους πλοιοκτήτες αυτούς μετά την είσοδο της στην ΕΕ, υπογραμμίζοντας ότι το κυπριακό νηολόγιο είναι πιο ανταγωνιστικό ακόμη και από το αντίστοιχο της Ελλάδας που είναι τέταρτο παγκοσμίως. Σημαντικό ρόλο, πρόσθεσε, στην προσέλκυση πλοίων για εγγραφή στο κυπριακό νηολόγιο, διαδραματίζουν, εκτός από τη φορολογία, και «οι καλές σχέσεις που διατηρεί η Κύπρος με άλλες χώρες και οι διμερείς συμφωνίες που έχει συνάψει με αποτέλεσμα να προσφέρονται διευκολύνσεις στα λιμάνια των χωρών αυτών στα πλοία που φέρουν την κυπριακή σημαία».

Η Κύπρος, της οποίας ο στόλος αποτελεί κατά 60% ελληνόκτητα, αποτελεί την πρώτη επιλογή των Ελλήνων πλοιοκτητών που αποφασίζουν την ύψωση ξένης σημαίας στα πλοία τους. Η Κύπρος «είναι όντως πιο ανταγωνιστική από την Ελλάδα» εξηγεί ο Διευθυντής του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας, γεγονός που οφείλεται κυρίως, στο υψηλό κόστος λειτουργίας για τα υπό ελληνική σημαία, πλοία (μόνο έλληνες αξιωματικοί επιτρέπεται να επανδρώνουν το προσωπικό, οι εισφορές στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο είναι μεγάλες κλπ).

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Lloyd's Register από το σύνολο των 1.407 πλοίων διαφόρων τύπων τα ελληνόκτητα υπό κυπριακή σημαία πλοία, είναι ολικής χωρητικότητας άνω των 1.000 gt (Μάρτιος 2002). Συγκεκριμένα τα ελληνόκτητα πλοία ανέρχονταν στα 631 πλοία, ολικής χωρητικότητας 14.850.455 gt., ενώ σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, ο ελληνικός εμπορικός στόλος αποτελείτο από 1.529 πλοία ολικής χωρητικότητας 28.678.240 gt με μέσο όρο ηλικίας τα 23 έτη.

Σύμφωνα με τον κ. Σεργίου απαραίτητη προϋπόθεση για την πραγμάτωση του στόχου για την προσέλκυση «μεγαλύτερου αριθμού σοβαρών πλοιοκτητών» είναι το αρμόδιο Τμήμα να συνεχίσει στην πορεία του συνεχούς και κατάλληλου ελέγχου της ασφάλειας των πλοίων. Στα πλαίσια της εναρμόνισης της Κύπρου με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, όπως είπε στην «SW» ο κ. Σεργίου, έχουν ψηφιστεί πολλοί νόμοι που βελτίωσαν σημαντικά τον τομέα της ασφάλειας και του ελέγχου του κυπριακού στόλου και έχουν γίνει «πολλές αλλαγές προς το καλύτερο στον τομέα των συνθηκών εργασίας και διαμονής των ναυτικών πάνω στα πλοία».

Το Σεπτέμβριο του 2002, συνέχισε, «μετά από κάποιες συνεννοήσεις με τους νηογνώμονες, και τους οργανισμούς με τους οποίους συνεργάζεται το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας για τον έλεγχο των πλοίων υπό κυπριακή σημαία, δόθηκαν οδηγίες να ελέγχονται τα πλοία όχι μόνο για την ασφάλεια και τη ρύπανση αλλά και για τις συνθήκες διαβίωσης των ναυτικών πάνω στα πλοία».

«Προσπάθειά μας», κατέληξε, είναι η συνεχής βελτίωση και ενίσχυση της ικανότητας του Τμήματος για να ασκεί ακόμη καλύτερο έλεγχο στα εμπορικά πλοία που χρησιμοποιούν την κυπριακή σημαία.

Του Κυριάκου Κυριακίδη