You are here

Αποζημιώθηκε το 67% για ακυρώσεις ταξιδιών

04/08/2021 07:10

Σε συμμόρφωση με τoν ευρωπαϊκό κανονισμό για επιστροφή χρημάτων στους κύπριους ταξιδιώτες, των οποίων ακυρώθηκε η πτήση λόγω των περιοριστικών μέτρων που λήφθηκαν για την πανδημία του Covid-19, φαίνεται ότι προχωρούν οι αεροπορικές εταιρείες.

Σύμφωνα με στοιχεία που εξασφάλισε η StockWatch από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Κύπρου, οι πλείστες αεροπορικές εταιρείες προχώρησαν σε διευθέτηση της ακύρωσης πτήσεως, καταβάλλοντας το σχετικό αντίτιμο του κόστους του εισιτηρίου ή επαναπρογραμματίζοντας ταξίδια των κύπριων, ανάλογα με την επιθυμία τους.

Συγκεκριμένα από τα 260 παράπονα που έλαβε το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή (ΕΚΚ) Κύπρου, τα οποία αφορούσαν ακυρώσεις πτήσεων λόγω του Covid-19, τα 175 περίπου ή ποσοστό 67%, έχουν διεκπεραιωθεί, δηλαδή έχει ληφθεί απάντηση από την εταιρεία.

Από τις 175 περιπτώσεις, το 75% αφορά την πλήρη επιστροφή του αντίτιμου του εισιτηρίου.

Σε δηλώσεις στην Stockwatch, η Διευθύντρια του ΕΚΚ Κύπρου Αναστασία Στυλιανίδου, ανέφερε ότι «οι πλείστες αεροπορικές εταιρείες συμμορφώθηκαν με τον ευρωπαϊκό κανονισμό, ενώ και στην περίπτωση εταιρείας η οποία παρουσίαζε δυσκολίες προς συμμόρφωση της, φαίνεται να επιλύονται τα όποια προβλήματα».

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές που εξέδωσε πέρσι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναφορικά με τα δικαιώματα των επιβατών που ταξιδεύουν αεροπορικώς, σε περίπτωση ακύρωσης πτήσεως λόγω πανδημίας, κανονισμός προνοεί επιστροφή του αντίτιμου του εισιτηρίου στον επιβάτη και όχι την καταβολή κουπονιού για ταξιδέψει σε μεταγενέστερο στάδιο.

Ειδικότερα, οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να προσφέρουν μια επιλογή μεταξύ επιστροφής χρημάτων και κουπονιού (προκειμένου να το εξαργυρώσει σε νέο ταξίδι) και να ενημερώνουν τους επιβάτες ότι έχουν το δικαίωμα να ανταλλάσσουν τα κουπόνια τους με χρήματα ανά πάσα στιγμή.

Σημειώνεται ότι η έκδοση κουπονιών υιοθετήθηκε από κάποιες χώρες λόγω της εξαιρετικά δύσκολης συνθήκης της πανδημίας και για να μην κινδυνέψουν αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες θα έπρεπε να αποζημιώσουν χιλιάδες ταξιδιώτες που πέρσι ακυρωθήκαν τα εισιτήρια τους.

Σύμφωνα με την κ. Στυλιανίδου οι καταναλωτές οι οποίοι έχουν πάρει πέρσι κουπόνια από αεροπορικές εταιρείες και δεν τα χρησιμοποίησαν δικαιούνται να πάρουν τώρα επιστροφή των χρημάτων του αεροπορικού εισιτηρίου τους, καθώς τα πιστωτικά σημειώματα εκδίδονταν με διάρκεια 12-18 μηνών.

Τι προβλέπει το δίκαιο των καταναλωτών της ΕΕ

Η Επιτροπή τονίζει ότι οι αεροπορικές εταιρείες που λειτουργούν στην ΕΕ πρέπει να σέβονται το δίκαιο των καταναλωτών της ΕΕ. Πρέπει ιδίως να εγγυώνται διαφανή επικοινωνία και προληπτική ενημέρωση των επιβατών σχετικά με τα δικαιώματά τους.

Ειδικότερα, πρέπει να προσφέρουν μια επιλογή μεταξύ επιστροφής χρημάτων και κουπονιού (προκειμένου να το εξαργυρώσει σε νέο ταξίδι) και να ενημερώνουν τους επιβάτες ότι έχουν το δικαίωμα να ανταλλάσσουν τα κουπόνια τους με χρήματα ανά πάσα στιγμή.

Προθεσμία 7 ημερών για κάθε αποζημίωση

Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες που ερωτήθηκαν στο πλαίσιο μιας έρευνας, απέτυχαν να αποζημιώσουν τους επιβάτες εντός της προθεσμίας των επτά ημερών που προβλέπει η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η Επιτροπή τις κάλεσε να αναλάβουν δράση για να διασφαλίσουν ότι αυτή η προθεσμία τηρείται για όλες τις νέες κρατήσεις (είτε αγοράζονται απευθείας είτε μέσω ενός μεσάζοντα) και για να απορροφήσει γρήγορα την καθυστέρηση των εκκρεμών επιστροφών, το αργότερο έως την 1η Σεπτεμβρίου 2021.

«Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με τις εθνικές αρχές για την κατάλληλη επικοινωνία, εφαρμογή και επιβολή των δικαιωμάτων των επιβατών. Οι επιβάτες πρέπει να έχουν πραγματική επιλογή μεταξύ κουπονιών και επιστροφής χρημάτων», δήλωσε πρόσφατα η επίτροπος Μεταφορών Αντίνα Βαλέαν.

Της Ελένης Χαραλάμπους