You are here

ΕΕ: Πάταξη απάτης με ringtones

17/07/2008 15:28
Τα αποτελέσματα πανευρωπαϊκής έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε δικτυακούς τόπους (websites) που παρέχουν υπηρεσίες για κινητά τηλέφωνα, όπως ήχους κλήσης (ringtones) και εικόνες οθόνης (wallpapers), ανακοίνωσε σήμερα η Επίτροπος της ΕΕ αρμόδια για θέματα καταναλωτών, Meglena Kuneva.

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Κομισιόν, η έρευνα, η οποία διενεργήθηκε σε περισσότερους από 500 δικτυακούς τόπους στα 27 κράτη μέλη, τη Νορβηγία και στην Ισλανδία, αποκάλυψε ότι το 80% των δικτυακών τόπων που ελέγχθηκαν πρέπει να ερευνηθούν περαιτέρω διότι υπάρχουν υπόνοιες παράβασης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί καταναλωτών. Πολλοί από τους δικτυακούς τόπους απευθύνονται σε παιδιά και σε νέους.

Τα προβλήματα που εντοπίστηκαν αφορούσαν, μεταξύ άλλων, τα εξής: ασαφή ενημέρωση σχετικά με τιμές, δηλ. οι τιμές δεν είναι πλήρεις, δεν περιλαμβάνουν τους φόρους ή οι πελάτες δεν γνωρίζουν ότι αποδέχονται να γίνουν συνδρομητές. Πολλοί τέτοιοι δικτυακοί τόποι δεν παρέχουν ορισμένα από τα απαιτούμενα στοιχεία επικοινωνίας του παρόχου της υπηρεσίας.

Άλλα προβλήματα αφορούν την παραπλανητική πληροφόρηση στις περιπτώσεις που βασικές πληροφορίες αναγράφονται με ψιλά γράμματα ή είναι πολύ δύσκολο να εντοπιστούν στο δικτυακό τόπο ή η λέξη «δωρεάν» χρησιμοποιείται για να παραπλανήσει τους καταναλωτές ώστε να αποδεχθούν συμβόλαια μεγάλης διάρκειας.

Οι παραβάσεις της νομοθεσίας ποικίλλουν ως προς το βαθμό σοβαρότητας. Οι Ευρωπαίοι έχουν στην κατοχή τους περισσότερα από 495 εκ. κινητά τηλέφωνα και οι ήχοι κλήσεις μόνο εκτιμάται ότι το 2007 αποτελούσαν το 29% του συνόλου της αγοράς «υπηρεσιών για κινητά τηλέφωνα» στην Ευρώπη (υψηλότερη κατά 10% περίπου σε σχέση με το 2006).

Η αξία των πωλήσεων ήχων κλήσης στην Ευρώπη το 2007 εκτιμάται ότι ανήλθε στα €691 εκ. Επτά χώρες (Νορβηγία, Φινλανδία, Σουηδία, Λετονία, Ισλανδία, Ρουμανία, Ελλάδα) δημοσιεύουν τα ονόματα των δικτυακών τόπων στους οποίους διαπιστώθηκαν παρατυπίες.

«Αυτή η πανευρωπαϊκή ενέργεια αποτελεί άμεση απάντηση στις εκατοντάδες καταγγελίες που έχουν λάβει οι εθνικές αρχές από τους καταναλωτές. Πάρα πολλά άτομα πέφτουν θύματα τέτοιων δαπανηρών εκπλήξεων από μυστηριώδεις χρεώσεις, τέλη και συνδρομές για ήχους κλήσεις που πληροφορήθηκαν για πρώτη φορά όταν είδαν το λογαριασμό του κινητού τους. Θα ληφθούν μέτρα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για την πάταξη αυτών των παροχών».

Ο έλεγχος της συμμόρφωσης

Ο «έλεγχος της συμμόρφωσης» αποτελεί ένα νέο είδος έρευνας και επιβολής της νομοθεσίας εκ μέρους της ΕΕ. Τα κράτη μέλη διενεργούν ταυτόχρονους, συντονισμένους ελέγχους σε ιστοσελίδες για να εντοπίσουν παραβάσεις της νομοθεσίας για τους καταναλωτές σε ένα συγκεκριμένο τομέα. Επικοινωνούν με τις επιχειρήσεις για τις οποίες υπάρχουν υπόνοιες παρατυπιών και τους ζητούν να δώσουν διευκρινίσεις και/ή να επανορθώσουν.

Ο έλεγχος της συμμόρφωσης, όσον αφορά τις υπηρεσίες για τα κινητά τηλέφωνα, πραγματοποιήθηκε μεταξύ 2 και 6 Ιουνίου. Οι αρχές επιβολής της νομοθεσίας σε όλη την Ευρώπη προέβησαν σε έλεγχο δικτυακών τόπων που παρέχουν υπηρεσίες για κινητά τηλέφωνα εξαιτίας υπονοιών για παράβαση της νομοθεσίας της ΕΕ για τους καταναλωτές – οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (2005/29/ΕΚ),•οδηγία για τις πωλήσεις εξ αποστάσεως (1997/7/ΕΚ) και οδηγία για το ηλεκτρονικό εμπόριο (2000/31/ΕΚ).

Τα αποτελέσματα

Ο έλεγχος συμμόρφωσης επικεντρώθηκε σε 3 πρακτικές που παρατηρούνται στον τομέα των υπηρεσιών για κινητά τηλέφωνα και υπονομεύουν τα δικαιώματα των καταναλωτών (ασαφής πληροφόρηση για την τιμή της προσφοράς, για τα στοιχεία του πάροχου υπηρεσιών, παραπλανητική διαφήμιση).

• Ο συνολικός αριθμός των δικτυακών τόπων που ελέγχθηκαν ήταν 558, ο συνολικός αριθμός των δικτυακών τόπων που πρέπει να υποβληθούν σε περαιτέρω έρευνα είναι 466. Για 79 περιπτώσεις απαιτείται, ενδεχομένως, διασυνοριακή συνεργασία των διαφόρων εθνικών αρχών.

• Το 50% των δικτυακών τόμων που ελέγχθηκαν απευθύνονται σε παιδιά (279 σε σύνολο 558). Οι εν λόγω δικτυακοί τόποι χρησιμοποιούσαν χαρακτήρες παιδικών κινουμένων σχεδίων, πολύ δημοφιλείς τηλεοπτικούς χαρακτήρες ή απαιτούσαν τη γονική συναίνεση. Το ίδιο υψηλό ποσοστό παρατυπιών (80%) παρατηρήθηκε και σε αυτούς τους δικτυακούς τόπους.

Περισσότεροι από το 70% όλων των δικτυακών τόπων που ελέγχθηκαν δεν περιείχαν τις πληροφορίες που απαιτούνται για την επικοινωνία με τον παροχέα υπηρεσιών - η επωνυμία, η διεύθυνση ή τα στοιχεία επικοινωνίας δεν ήταν πλήρη (σε 399 από τους 558 δικτυακούς τόπους).

Περισσότεροι από το 60% των δικτυακών τόπων που ελέγχθηκαν παρουσίαζαν τις πληροφορίες με παραπλανητικό τρόπο (344 σε σύνολο 558). Οι πληροφορίες για τη σύμβαση αναγράφονται αλλά με ψιλά γράμματα ή είναι δύσκολο να εντοπιστούν. Τα αγαθά και οι υπηρεσίες διαφημίζονται ως «δωρεάν», αλλά ο πελάτης παραπλανάται και αργότερα ανακαλύπτει ότι υπάρχει επιβάρυνση ή ότι έχει δεσμευτεί με συμβόλαιο.

Τι θα γίνει στη συνέχεια;

Οι εθνικές αρχές θα επικοινωνήσουν με τις εταιρείες και θα ζητήσουν από αυτές να δώσουν διευκρινίσεις ή να διορθώσουν τα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί. Στην περίπτωση που δεν το κάνουν, ενδέχεται να ληφθεί νομική δράση που θα οδηγήσει στην επιβολή προστίμων ή στο κλείσιμο των δικτυακών τόπων. Για τις διασυνοριακές περιπτώσεις, οι εθνικές αρχές θα συνεργαστούν με συναδέλφους τους από άλλες αρχές της ΕΕ. Οι εθνικές αρχές καλούνται να υποβάλουν έκθεση προόδου κατά το πρώτο εξάμηνο του 2009.

Η Βρετανία και Τσεχία ήταν οι χώρες όπου ελέχθησαν περισσότερες ιστοσελίδες (43). 40 Τσέχοι παροχείς θα αντιμετωπίσουν περαιτέρω δράση, ενώ 39 βρετανικές ιστοσελίδες βρέθηκαν με λάθη. Σε δέκα άλλα κράτη (Δανία, Ισπανία, Κύπρος, Λετονία, Λιθουανία, Ουγγαρία, Μάλτα, Πορτογαλία, Φινλανδία και Σουηδία) όλες οι ιστοσελίδες θα αντιμετωπίσουν περαιτέρω δράση.