You are here

Βελτίωση επιδόσεων στη μεταφορά κοινοτικού δικαίου

12/07/2018 14:41

Οι επιδόσεις της Κύπρου στη μεταφορά του κοινοτικού δικαίου στην εσωτερική έννομη τάξη βελτιώνονται, αν και περιθώρια βελτίωσης σε ό,τι αφορά τη συμμόρφωση των κρατών μελών στην κοινοτική νομοθεσία, υπάρχουν για όλα τα Κ-Μ, εκτιμά η Κομισιόν, σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα στις Βρυξέλλες.

Στην έκθεση καταγράφεται ότι όσον αφορά τις υποθέσεις καθυστερημένης μεταφοράς κοινοτικών οδηγιών, το Βέλγιο, η Κύπρος και η Πορτογαλία είχαν τον μεγαλύτερο αριθμό εκκρεμών υποθέσεων, ενώ τον μικρότερο αριθμό εκκρεμών υποθέσεων είχαν η Ιταλία, η Δανία και η Ουγγαρία.

Η Κύπρος είχε 61 ανοιχτές υποθέσεις επί παραβάσει το 2017 (έναντι 68 το 2016), 42 υποθέσεις καθυστερημένης μεταφοράς (έναντι 48 το 2016), εκ των οποίων οι 35 ήταν νέες υποθέσεις (έναντι 44 των 2016).

Από το σύνολο των υποθέσεων 41 νέων ανοιχτών υποθέσεων που αφορούν την Κύπρο για το 2017, 11 έχουν σχέση με το περιβάλλον, 8 με τις μεταφορές, 6 θέματα υγείας και ασφάλειας τροφίμων, 3 τη δικαιοσύνη και τους καταναλωτές και 13 άλλα θέματα όπως την ενέργεια, τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, τις κεφαλαιαγορές, τα τελωνεία, την τελωνειακή ένωση και άλλα θέματα.

Αναλυτικά:

Σε ό,τι αφορά το λεγόμενο έλλειμμα μεταφοράς, αυτό έφτασε στην Κύπρο το 1,1% (στην τελευταία έκθεση ήταν 2,7%) - κάτι που συνιστά τεράστια μείωση κατά 1,6 ποσοστιαίες μονάδες και η Κύπρος βρίσκεται ανάμεσα στα 3 πρώτα κράτη μέλη που μείωσαν το έλλειμμα τους το πολύ.

Η Κύπρος πρόκειται να επανέλθει κάτω από το όριο του 1% και, εν πάση περιπτώσει, βρίσκεται στη διαδικασία μείωσης του ελλείμματος που προκάλεσε ο αυξημένος φόρτος εργασίας του 2016, καταγράφει η Κομισιόν.

«Παρ’ όλα αυτά, η Κύπρος έχει έλλειμμα μεταφοράς 43% για τις 14 οδηγίες με ημερομηνία μεταφοράς στο 6μηνο πριν από την ημερομηνία λήξης υπολογισμού (1.6.2017-30.11.2017). Αυτό δείχνει ότι το εν λόγω κράτος μέλος αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες όσον αφορά την παρακολούθηση της έγκαιρης μεταφοράς των οδηγιών, αν και με μέτρια καθυστέρηση.

Σε ό,τι αφορά τις εξαιρετικά καθυστερημένες οδηγίες αυτές είναι 11 (στην τελευταία έκθεση ήταν 28), εκ των οποίων 4 στον τομέα των μεταφορών και 3 στον τομέα του περιβάλλοντος. Καμία οδηγία δεν καθυστερεί περισσότερο από 2 χρόνια.

Η μέση καθυστέρηση μεταφοράς φτάνει πλέον τους 5,3 μήνες (τελευταία έκθεση: 7,3 μήνες - δηλαδή μείωση κατά 2 μήνες). «Αφού ήταν το μόνο κράτος μέλος της οποίας η μέση καθυστέρηση επιδεινώθηκε πριν από ένα χρόνο, η Κύπρος βρίσκεται πλέον σε ομάδα 8 κρατών μελών των οποίων η καθυστέρηση μειώθηκε», καταγράφει η Κομισιόν. Η χώρα δεν έχει πλέον καθυστερημένη οδηγία διάρκειας 2 ετών και άνω και το σύνολο των καθυστερήσεων της αποτελείται από οδηγίες που επρόκειτο να εκδοθούν πρόσφατα (Μέσος όρος ΕΕ = 8,7 μήνες).

Το έλλειμμα συμμόρφωσης είναι πλέον 0,0% (τελευταία έκθεση: 0,2%)  και η Κύπρος βρίσκεται σε μια ομάδα 3 κρατών μελών που πέτυχαν τέλεια βαθμολογία. (Μέσος όρος ΕΕ = 0,6%. Προτεινόμενος στόχος στην πράξη για την ενιαία αγορά = 0,5%).

Επιπλέον, σύμφωνα με την έκθεση, η Ισπανία, η Ιταλία και η Γερμανία είχαν τον μεγαλύτερο αριθμό εκκρεμών υποθέσεων για μη ορθή μεταφορά, ή εσφαλμένη εφαρμογή του δικαίου της ΕΕ, ενώ η Δανία είχε τον χαμηλότερο συνολικό αριθμό εκκρεμών υποθέσεων πέρυσι.

Σε γενικές γραμμές οι χώρες με τις καλύτερες επιδόσεις ήταν η Φινλανδία, η Δανία και η Σλοβακία, ενώ τις περισσότερες κόκκινες κάρτες έλαβαν η Τσεχική Δημοκρατία, η Ιρλανδία και η Ελλάδα.

Με βάση τις επιδόσεις τους το 2017, τα κράτη μέλη έλαβαν 152 πράσινες κάρτες, 135 κίτρινες και 49 κόκκινες, που δείχνουν σε ποιους τομείς αριστεύουν (πράσινες), σε ποιους έχουν μέτριες επιδόσεις (κίτρινες) και σε ποιους οι επιδόσεις τους είναι κάτω του μέσου όρου (κόκκινες).

Η Κομισιόν καταγράφει ακόμη ότι το 2017 ο αριθμός των νέων διαδικασιών παράβασης που αφορούσαν καθυστερημένη μεταφορά μειώθηκε απότομα κατά 34% (από 847 υποθέσεις το 2016 σε 558 το 2017) και είναι πιο κοντά στο επίπεδο του 2015 (543 υποθέσεις). Η Κομισιόν κίνησε νέες διαδικασίες παράβασης κατά των περισσότερων κρατών μελών λόγω μη μεταφοράς των οδηγιών για τη χρήση πλαστικών σακουλών, για τα απόβλητα και για τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων.

Τέλος, σημειώνεται ότι η Κομισιόν παρέπεμψε πέντε κράτη μέλη στο δικαστήριο της ΕΕ ζητώντας να επιβληθούν χρηματικές ποινές: Πρόκειται για δύο υποθέσεις κατά του Βελγίου, δύο υποθέσεις κατά της Κροατίας, και από μία υπόθεση κατά της Σλοβακίας, της Σλοβενίας και της Ισπανίας.