You are here

Αυτοκίνητα: Κόντρα εισαγωγέων για την «πίττα»

17/10/2003 13:07
Η ολοκλήρωση της τεχνοκρατικής έκθεσης για τη φορολογία των οχημάτων και η μετατόπιση της συζήτησης στην πολιτική αρένα, οδηγεί σε ρήξη τους εισαγωγείς καινούργιων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Το πολύκροτο αυτό θέμα φαίνεται πλέον να ανοίγει τους ασκούς της αντιπαράθεσης μεταξύ όλων των εμπλεκομένων. Ενόψει της προσεχούς συζήτησης της τεχνοκρατικής μελέτης στο Υπουργικό Συμβούλιο οι δύο ομάδες εισαγωγέων λαμβάνουν θέσεις μάχης επιχειρώντας να κερδίσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο κομμάτι της διαμορφούμενης «πίττας».

Τη ρήξη σηματοδοτεί επιστολή του Συνδέσμου Εισαγωγέων καινούριων αυτοκινήτων προς τους αρμόδιους υπουργούς στην οποία διατυπώνεται η έντονη αντίδραση του συνδέσμου στην πρόθεση να δοθούν κίνητρα στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα αλλά και στη φημολογούμενη κατηγοριοποίηση των αυτοκινήτων με τρόπο που ευνοεί συγκεκριμένους εισαγωγείς.

Όχι στα κίνητρα για μεταχειρισμένα

Στην επιστολή τους οι εισαγωγείς καινούριων αυτοκινήτων δηλώνουν κάθετα αντίθετοι με την πρόθεση της κυβέρνησης, να παραχωρήσει ελαφρύνσεις στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.

«Το γεγονός ότι στην κυπριακή αγορά το 70% των εγγραφών αυτοκινήτων σαλούν κατ’ έτος είναι εισαγόμενα μεταχειρισμένα δημιουργεί μια εντελώς τριτοκοσμική εικόνα, εκτός Ευρωπαϊκών πραγματικοτήτων και που θα κοστίσει στο κράτος ουκ ολίγα για τη μελλοντική τους απόσυρση», γράφει η επιστολή. «Δεν δικαιολογείται, επομένως, να δίδονται κίνητρα για αύξηση του αριθμού των μεταχειρισμένων που κυκλοφορεί στους Κυπριακούς δρόμους. Περαιτέρω, αν κάποιος δει το όλο θέμα από πλευράς του τι είναι δίκαιο για τους εμπορευόμενους, ας μην ξεχνούμε ότι από το 1996 και εντεύθεν οι έμποροι μεταχειρισμένων λειτουργούσαν σ’ ένα προνομιακό καθεστώς όπου υπήρχε πλήρης ασυδοσία, τόσο με την έλλειψη προδιαγραφών στα οχήματα όσο και στον έλεγχο των υποτιμολογήσεων. Αυτό επέτρεψε στους εμπόρους αυτούς να αισχροκερδούν σε βάρος του κράτους και του καταναλωτή. Τώρα οι κύριοι αυτοί ζητούν την προστασία του επίσημου κράτους και το καλούν να ενεργήσει αντίθετα με τη φιλοσοφία της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

«Ο Σύνδεσμός μας», συνεχίζει η επιστολή, «κατανοεί τους ενδοιασμούς του Υπουργείου Οικονομικών όσον αφορά οποιανδήποτε μείωση στους φόρους κατανάλωσης η οποία θα επηρεάσει δυσμενώς τα έσοδα του κράτους. Είμαστε όμως πεπεισμένοι ότι ένας απλός υπολογισμός θα καταδείξει ότι στην πράξη τα έσοδα του κράτους θα αυξηθούν από το γεγονός ότι, θα εξαλειφθούν οι υποτιμολογήσεις, θα υπάρξει δραστική στροφή στο καινούργιο αυτοκίνητο, κάτι που θα δώσει αυξημένα έσοδα στο κράτος, θα υπάρξει μείωση του μελλοντικού κόστους απόσυρσης και θα εισρεύσουν περισσότερα έσοδα από την αύξηση του φόρου κατανάλωσης σε οχήματα παντός εδάφους (4Χ4) με την ένταξη τους στην κατηγορία σαλούν.

Στα πιο πάνω πρέπει να προστεθούν και τα οφέλη από τη μείωση ρύπανσης του περιβάλλοντος και της ασφαλέστερης διακίνησης του πολίτη».

Διαφωνία για κατηγοριοποιήσεις

Στην επιστολή ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων καινούριων οχημάτων υποδεικνύει επίσης ότι οι κατηγορίες των οχημάτων που θα επηρεάζονται από τη μεταρρύθμιση θα πρέπει να είναι οριοθετημένες ξεκάθαρα βάσει των Ευρωπαϊκών δρώμενων.

Σύμφωνα με το σύνδεσμο, υπάρχουν πληροφορίες ότι τα δύο υπουργεία μελετούν σοβαρά το να κατηγοριοποιήσουν τα αυτοκίνητα βάσει του κυβισμού τους ως εξής:

· 0-1423 κυβ. εκ. ,
· 1424-1625 κυβ. εκ.,
· 1626-2150 κυβ. εκ.,
· 2151-2575 κυβ. εκ.,
· και 2576 κυβ. εκ. και άνω.

«Αν αυτό αληθεύει», τονίζεται στην επιστολή των εισαγωγέων καινούριων αυτοκινήτων, «πρέπει να παρατηρήσουμε ότι δεν υπάρχει καμία λογική για την οριοθέτηση των κατηγοριών με τον παράδοξο αυτό τρόπο και θα αφήσει και την εντύπωση προσπάθειας περίληψης διαφόρων μοντέλων εκτός του κλασσικού / συνηθισμένου πλαισίου / ορίου κυβισμών».

Η θέση του Συνδέσμου είναι ότι οι κατηγορίες των κυβικών πρέπει να είναι στρογγυλεμένες, όπως γίνεται σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες. Ο Σύνδεσμος εισηγείται όπως οι κατηγοριοποιήσεις διαμορφωθούν σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Δηλαδή:

· 0-1400 κυβ. εκ.,
· 1401-1600 κυβ. εκ.,
· 1601-2000 κυβ. εκ.,
· 2001-2500 κυβ. εκ.,
· 2501-3000 κυβ. εκ.
· και 3000 κυβ. εκ. και άνω.

Σύμφωνα με το Σύνδεσμο, αυτές είναι και οι κατηγορίες που υπάρχουν και στην Ελλάδα.

Ο σύνδεσμος αναφέρει επίσης στην επιστολή του, ότι το Φ.Π.Α. δεν πρέπει να υπολογίζεται μετά την προσθήκη του νέου φόρου κατανάλωσης αφού δεν νοείται να μπαίνει Φ.Π.Α. πάνω σε φόρο όπως γίνεται σήμερα καθ’ ότι αυτό είναι εναντίον της Ευρωπαϊκής πρακτικής και φιλοσοφίας και πιθανόν να μπορεί να προσβληθεί νομικά μετά την 1/5/04.

Εισαγωγείς μεταχειρισμένων
Σχολιάζοντας στη StockWatch τις προθέσεις της κυβέρνησης αλλά και την επιστολή των εισαγωγέων καινούριων αυτοκινήτων, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Μεταχειρισμένων Αυτοκινήτων Μιχάλης Κωνσταντίνου εξέφρασε τη δυσαρέσκεια του αλλά και την απογοήτευση του από το γεγονός ότι οι αρμόδιοι υπουργοί Οικονομικών και Συγκοινωνιών δεν έχουν καλέσει μέχρι σήμερα το σύνδεσμο τους να εκφράσει απόψεις επί του προτεινόμενου νομοσχεδίου για τη μείωση των φόρων κατανάλωσης των οχημάτων. Ο κ. Κωνσταντίνου άσκησε έντονη κριτική κατά των δύο υπουργών οι οποίοι όπως είπε έχουν αγνοήσει παντελώς τον σύνδεσμο τους.
Ο ίδιος επεσήμανε ότι θα ήταν άδικο, κατά την άποψη του, να μειωθεί ο φόρος κατανάλωσης για τα καινούργια αυτοκίνητα και να μην υπάρξει ανάλογη μείωση και για τα μεταχειρισμένα. Σε ότι αφορά την αξίωση του συνδέσμου καινούργιων αυτοκινήτων να μην παραχωρηθούν κίνητρα στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ο κ. Κωνσταντίνου δήλωσε ότι εάν η κυβέρνηση υιοθετήσει μία τέτοια άποψη αυτό είπε θα είναι καταστροφικό για το μικρομεσαίο καταναλωτή ο οποίος πλέον δεν θα έχει την ευχέρεια να αγοράσει φτηνό και ποιοτικό μεταχειρισμένο αυτοκίνητο. Ο σύνδεσμος των εισαγωγέων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα δώσει συνέντευξη τύπου την ερχόμενη Δευτέρα για να θέσει, όπως είπε, δημόσια τις απόψεις του για το πολυσυζητημένο αυτό θέμα.