You are here

Ιδού οι νέες φορολογίες

19/11/2003 18:38
Δόθηκαν πριν από λίγο στη δημοσιότητα λεπτομέρειες για το νομοσχέδιο που ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο αναφορικά με τη φορολογία των οχημάτων.

Τις παραθέτουμε αυτούσιες μαζί με τις δηλώσεις που έκαναν οι δύο αρμόδιοι υπουργοί μετά τη λήξη της συνεδρίας του Υπουργικού.

Δηλώσεις των Υπουργών Οικονομικών και Συγκοινωνιών και Έργων

Μετά το πέρας της σημερινής συνεδρίας του Υπουργικού Συμβουλίου οι Υπουργοί Οικονομικών και Συγκοινωνιών και Έργων κ.κ. Μάρκος Κυπριανού και Κίκης Καζαμίας προέβησαν από κοινού σε δηλώσεις για το θέμα των νομοσχεδίων για τους φόρους κατανάλωσης καθώς και για τα τέλη εγγραφής και κυκλοφορίας οχημάτων.

Στη δήλωσή του ο κ. Κυπριανού είπε:

«Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα τα νομοσχέδια που αφορούν τους φόρους κατανάλωσης του Υπουργείου Οικονομικών και τα τέλη εγγραφής και κυκλοφορίας οχημάτων του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων.

Θέλω να τονίσω, γιατί ακούστηκαν διάφορα σχόλια, ότι η συνεργασία μεταξύ των δυο Υπουργείων – Οικονομικών και Συγκοινωνιών και Έργων – ήταν άψογη, πάρα πολύ στενή. Όλα προετοιμάστηκαν από κοινού και υπήρχε μια συνεχής επαφή έστω και αν δεν ήταν πάντοτε παρόντες στις διαβουλεύσεις οι δυο Υπουργοί.

Τα νομοσχέδια τα οποία εγκρίθηκαν σήμερα είναι στη βάση της συμφωνίας που επιτεύχθηκε μεταξύ των εκπροσώπων των τεσσάρων κοινοβουλευτικών κομμάτων την περασμένη Δευτέρα και κακώς στην ανακοίνωση του ΔΗΣΥ παρουσιάζονται ως πρόταση της Κυβέρνησης. Ήταν το αποτέλεσμα της διαβούλευσης της περασμένης Δευτέρας των εκπροσώπων των τεσσάρων κομμάτων. Επίσης εμπλουτίστηκε αυτή η συμφωνία με εισηγήσεις εκπροσώπων των μονοεδρικών κομμάτων στη χθεσινή σύσκεψη. Θέλω να υπενθυμίσω ότι είναι η πρώτη φάση, είναι ριζοσπαστική αλλαγή, είναι αλλαγή η οποία δεν είχε γίνει εδώ και πάρα πολλά χρόνια, παρόλο που ήταν απαίτηση. Και εδώ θα πρέπει να σταθεί κανείς: αυτή η Κυβέρνηση μέσα σε λίγους μήνες αφότου ανέλαβε τόλμησε και προχώρησε σε αυτή τη ριζική αλλαγή του όλου συστήματος. Στο μέλλον θα ακολουθήσουν και περαιτέρω τροποποιήσεις, βεβαίως προς το ευνοϊκότερο.

Οι αριθμοί των φόρων κατανάλωσης θα σας δοθούν, είναι αυτοί που συμφωνήθηκαν την περασμένη Δευτέρα. Ουσιαστικά τα αυτοκίνητα σαλούν και 4Χ4 είναι σε μια κατηγορία και η κλιμάκωση θα γίνεται από τα πολύ μικρά αυτοκίνητα, που είναι 50 σεντ το κυβικό, μέχρι τα πολύ μεγάλα, άνω των 2,600 κυβικών, που θα είναι £8 το κυβικό. Υπάρχουν έξι κατηγορίες και οι ίδιες κατηγορίες διατηρούνται και στα αυτοκίνητα που είναι van ιδιωτικής χρήσης – που δεν χρησιμοποιούνται για εμπορικούς σκοπούς – αλλά είναι πολύ πιο μικρή η φορολογία τους. Θα υπάρξει μια πολύ ελαφριά αύξηση σε σχέση με το τι ισχύει σήμερα.

Όσον αφορά τα διπλοκάμπινα αυτοκίνητα εκείνο που συμφωνήσαμε είναι ότι θα εφαρμοστεί ένα τέλος σε όλες τις κατηγορίες, που είναι 50 σεντ το κυβικό. Το αποτέλεσμα είναι ότι θα διατηρηθεί η φορολόγηση των διπλοκάμπινων αυτοκινήτων στο ίδιο επίπεδο όπως είχε συμφωνηθεί στη φορολογική μεταρρύθμιση. Δεν πρόκειται να υπάρξει οποιαδήποτε αύξηση. Αυτό σημαίνει ότι ο φόρος για τα διπλοκάμπινα θα είναι μέχρι και δέκα φορές πιο φθηνός από ότι για τα αυτοκίνητα σαλούν.

Έχουμε προσθέσει σε όλες τις κατηγορίες, σε όλα τα τέλη, ένα σεντ ανά κυβικό, το οποίο θα καθοριστεί για να ενισχυθεί το πρόγραμμα των δημοσίων συγκοινωνιών. Θα είναι καθορισμένο και δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί οπουδήποτε αλλού παρά για να ενισχυθούν οι δημόσιες συγκοινωνίες.

Όσον αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο φόρος κατανάλωσης καταργείται εντελώς διότι είναι ιδιαίτερα σημαντικά για το περιβάλλον και έχει σημασία να δοθεί όσο το δυνατό περισσότερο κίνητρο για να στραφεί ο κόσμος προς αυτή την κατεύθυνση.

Στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, η τελική λύση είναι ότι θα υπάρχει μια έκπτωση για αυτοκίνητα που θα είναι ενός, δύο και τριών ετών. Μέχρι ενός έτους η έκπτωση θα είναι 15%, και μεγαλύτερα από ένα μέχρι τριών ετών η έκπτωση θα είναι 20%. Για αυτοκίνητα μεταχειρισμένα τεσσάρων και πέντε ετών δεν θα υπάρχει έκπτωση, και για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα πέραν των πέντε ετών θα υπάρχει επιβάρυνση 25% γιατί πρέπει να αποθαρρυνθεί ο κόσμος και να μην καταντήσει η Κύπρος νεκροταφείο μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Έχει συμφωνηθεί μεταβατική περίοδος η οποία θα καλύπτει τα αυτοκίνητα που βρίσκονται σήμερα στις αποθήκες στην Κύπρο ή τα αυτοκίνητα που είναι εν πλω, νοουμένου ότι θα φτάσουν στην Κύπρο μέχρι το τέλος του χρόνου. Γι΄αυτά τα αυτοκίνητα θα υπάρχει μεταβατική περίοδος ενός έτους και οι εισαγωγείς θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν με πιο από τα δυο συστήματα θα θέλουν να εκτελωνίσουν τα αυτοκίνητα. Στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα λοιπόν, θα μπορούν να επιλέξουν είτε τη νέα μορφή έκπτωσης που σας ανέφερα προηγουμένως ή το σημερινό σύστημα όπως ισχύει τώρα. Βεβαίως για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τεσσάρων και πέντε ετών θα ισχύσει το παλιό σύστημα γιατί δεν θα υπάρχουν εκπτώσεις με το νέο σύστημα».

Από την πλευρά του ο κ. Καζαμίας δήλωσε:

«Για να καταλάβουμε τι σημαίνει το ένα σεντ στο οποίο αναφέρθηκε προηγουμένως ο συνάδελφος μου Υπουργός των Οικονομικών σημαίνει ότι, για ένα αυτοκίνητο των 15 αλόγων (1,500 κυβικά) είναι μια επιβάρυνση £15 ή για ένα διπλοκάμπινο των 25 – 26 αλόγων η επιβάρυνση είναι £25 - £26. Υπογραμμίζουμε τη διαφορά στη φορολόγηση των διπλοκάμπινων συγκριτικά με τα ιδιωτικά αυτοκίνητα σαλούν, όπου η διαφορά στη φορολόγηση είναι μέχρι και έντεκα φορές χαμηλότερη. Άρα, δεν τίθεται θέμα διαφοροποίησης συγκριτικά με αυτό που λειτουργούσε μέχρι σήμερα. Επίσης το σκεπτικό για το θέμα της επιδότησης ουσιαστικά με την έκπτωση στη φορολογία για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μέχρι τριών ετών είναι για να υλοποιηθεί στην πράξη και μια βασική πτυχή της φιλοσοφίας την οποία η Κυβέρνηση υιοθέτησε, να είναι φιλικότερα προς το περιβάλλον. Τα αυτοκίνητα τεσσάρων και πέντε ετών που μέχρι τώρα εισάγονταν στην Κύπρο, μεγάλη μάζα από αυτά προήρχοντο από χώρες εκτός Ευρώπης και αρκετά αγοράζονταν σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές - όχι γιατί μας τα δώριζαν οι ξένοι πωλητές αλλά γιατί με βάση τη νομοθεσία σε χώρες κυρίως της Άπω Ανατολής, αυτοκίνητα τεσσάρων και πέντε ετών είναι από αυτά τα οποία χρησιμοποιούνται είτε για ενοικίαση είτε με τη γνωστή μέθοδο leasing και γινόταν χρήση από τους δικαιούχους – πιστεύουμε ότι κανένας Κύπριος δεν επιθυμεί να μετατραπεί η Κύπρος σε νεκροταφείο αυτοκινήτων.

Αναφορικά με τα τέλη εγγραφής αλλά και τα τέλη κυκλοφορίας έχουμε δώσει ήδη το σκεπτικό μας ότι, με το υπάρχον σύστημα το οποίο λειτουργεί εδώ και δεκαετίες δημιουργούντο προβλήματα. Γνωρίζουμε όλοι το πρόβλημα που υπήρχε και οι διαπληκτισμοί που παρατηρούντο στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών κατά τη ζύγιση αυτοκινήτων για την επιβολή της νόμιμης φορολογίας. Το ζύγισμα οχημάτων πλέον θα είναι παρελθόν. Επίσης, να πούμε ότι ελαφρά οχήματα μεγάλου κυβισμού όπως είναι τα αυτοκίνητα sport, κατέβαλλαν πάρα πολύ χαμηλά τέλη συγκριτικά με άλλα οχήματα. Επιπλέον, μέχρι τώρα, δεν λαμβανόταν υπόψη καμιά περιβαλλοντική παράμετρος στον καθορισμό του τέλους κυκλοφορίας και του φόρου εγγραφής.

Με τις δικές μας προσεγγίσεις, σε αυτοκίνητα τα οποία χρησιμοποιούν φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα και η τεχνολογία τους, τους επιτρέπει να έχουν λιγότερους ρύπους από τους κανονικούς, θα παίρνουν μια έκπτωση της τάξης του 15% στις άδειές τους, ενώ εκείνα τα οποία δεν είναι φιλικά προς το περιβάλλον και εκπέμπουν περισσότερους ρύπους από τους κανονικούς θα επιβαρύνονται με ένα επιπρόσθετο 10%. Αυτή η προσέγγιση είναι καθαρά περιβαλλοντική.

Επίσης να αναφέρουμε ότι για την πιθανότητα απόφασης απόσυρσης μεγάλης ηλικίας αυτοκινήτων υπάρχει ειδική ρύθμιση για παραχώρηση έκπτωσης ή ατέλειας πάνω στην επανεγγραφή του οχήματος νοουμένου ότι είναι του ίδιου κυβισμού ή μικρότερο αυτού που αποσύρεται. Αν είναι μεγαλύτερου κυβισμού τότε θα καταβάλλεται τέλος».

Στη συνέχεια ο κ. Κυπριανού πρόσθεσε: «Αυτό που ήθελα να τονίσω είναι ότι για πρώτη φορά γίνεται τόσο σημαντική και μεγάλη μείωση στους φόρους κατανάλωσης στα αυτοκίνητα. Οι αριθμοί θα δοθούν, θα τους επεξεργαστείτε. Όμως, πρέπει να τονίσουμε τη μεγάλη μείωση στους φόρους κατανάλωσης στα αυτοκίνητα. Το ιδιαίτερα δε σημαντικό, πέραν της μείωσης, είναι ότι ο καταναλωτής θα γνωρίζει πλέον ποιο μέρος, ποιο ποσό από τη ζητούμενη τιμή που παρουσιάζει ο πωλητής είναι φόρος κατανάλωσης. Επομένως θα μπορεί να αντιληφθεί ποιο είναι το ποσό που παίρνει το κράτος και θα μπορεί να διαπραγματευτεί το υπόλοιπο της τιμής. Θα μπορεί έτσι να λειτουργήσει, πλέον, και πιο αποτελεσματικά ο ανταγωνισμός χωρίς να είναι αναμιγμένα τιμές, φόροι, κόστος κλπ. Όπως είπα επανειλημμένα, αυτό που μπορεί να κάνει το κράτος και το κάνει σήμερα, είναι να μειώσει σημαντικά τους φόρους κατανάλωσης. Οι τιμές πώλησης των αυτοκινήτων καθορίζονται από τις δυνάμεις της αγοράς, όμως τουλάχιστον θα είναι εν γνώσει του καταναλωτή ποιο είναι το ύψος του φόρου και, απ΄εκεί και πέρα μπορεί να υπολογίσει ποιο είναι και το κέρδος του πωλητή».

Από την πλευρά του ο κ. Καζαμίας πρόσθεσε: «Να αναφέρω και μια λεπτομέρεια για τα αυτοκίνητα ενοικιάσεως που επηρεάζονται ουσιαστικά, αναφορικά με τον καθορισμό των νέων τελών κυκλοφορίας και του τέλους εγγραφής: αυτά τα αυτοκίνητα κατατάσσονται πλέον στην κατηγορία των ιδιωτικών αυτοκινήτων σαλούν και θα παραχωρείται σε αυτή την τάξη των επαγγελματιών 50% έκπτωση και αυτό το μέτρο θα ισχύει μέχρι τις 31/12/2005. Μετά, θα πρέπει να προσαρμοστούν με τα υπόλοιπα τα οποία θα ισχύουν.

Να ανακοινώσουμε επίσης ότι, αμέσως μετά τη λήψη της απόφασης δόθηκαν εντολές σε λειτουργούς των δύο Υπουργείων να ετοιμάσουν εκλαϊκευμένες ανακοινώσεις οι οποίες θα απευθύνονται προς τους καταναλωτές και την κοινή γνώμη, έτσι που με συγκεκριμένα παραδείγματα κυβισμών αυτοκινήτων να αντιληφθούν πόση είναι η μείωση της φορολογίας για να μπορούν να διεκδικούν αυτή τη μείωση στην τιμή πώλησης που ενδιαφέρονται να αγοράσουν. Έτσι, καταρρίπτονται και αυτές οι ανησυχίες που εκφράζουν την άποψη ότι η οποιαδήποτε διαφοροποίηση θα καταλήξει στις τσέπες επιχειρηματιών και όχι του καταναλωτικού κοινού».

Στη συνέχεια οι δυο Υπουργοί απάντησαν σε ερωτήσεις δημοσιογράφων ως ακολούθως:

Ερώτηση: Γι΄αυτό ακριβώς το θέμα που ανέφερε τώρα ο κ. Καζαμίας, για να μην καταλήξει ακριβώς αυτή η διαφορά στις τσέπες των εμπόρων, τι ακριβώς μπορεί να κάνει η Κυβέρνηση;

Μ. Κυπριανού: Υπάρχει ελεύθερη αγορά, ο αγοραστής έχει επιλογή, θα υπάρχει ανταγωνισμός. Εμείς αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι αυτό που έχουμε κάνει, δηλαδή να μειώσουμε τους φόρους.

Ερώτηση: Ο αγοραστής όμως δεν μπορεί να γνωρίζει πόσο είναι το κέρδος του πωλητή.

Μ. Κυπριανού: Εδώ, δυστυχώς, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε. Είναι θέμα της ελεύθερης αγοράς.

Θέλω να προσθέσω το εξής: Εάν από κάποιες αυξήσεις θα επηρεαστούν ορισμένες ομάδες πολιτών όπως π.χ. η κατηγορία των πολυτέκνων από τα τέλη κυκλοφορίας, αυτό θα το χειριστούμε χωριστά μέσα στα πλαίσια χορηγίας και κοινωνικής παροχής από το κράτος και όχι με τη φορολογική ρύθμιση. Είπαμε ξανά – αυτό είναι μια θέση όλων των κομμάτων – ότι δεν κάνεις κοινωνική πολιτική με τη φορολογία, αλλά με τις απευθείας χορηγίες. Έτσι, ορισμένες διορθώσεις που μπορεί να χρειαστούν όπως είναι η περίπτωση που ανέφερα προηγουμένως για τους πολύτεκνους, είναι θέμα που θα το χειριστούμε ανεξάρτητα.

Πιστεύουμε ότι αυτή η πρότασή μας θα γίνει αποδεκτή από τη Βουλή των Αντιπροσώπων. Είναι ισορροπημένη, έχει λάβει τις θέσεις υπόψη τις θέσεις όλων των κομμάτων – εκείνες που δεν αντιστρατεύονταν τη φιλοσοφία – ουσιαστικά στο μεγάλο της μέρος είναι προϊόν διαβούλευσης με εκπροσώπους των κομμάτων, άσχετο αν κάποιο κόμμα μετά άλλαξε θέση, και πιστεύω ότι γίνεται αποδεκτή. Το κάθε κόμμα μπορεί μέχρι τώρα να υπέβαλε κάποιες εισηγήσεις, έχουμε δημοκρατία, έχουμε διάλογο. Νομίζω ότι τώρα, εφόσον έχουμε ενώπιον μας μια ισορροπημένη πρόταση δεν βλέπω γιατί να μην γίνει αποδεκτή πλέον από τα κόμματα.

Ερώτηση: Θα κατατεθεί αύριο στη Βουλή με την έννοια του επείγοντος;

Μ. Κυπριανού: Αυτή είναι η εισήγησή μας διότι πρέπει, όσο το δυνατό πιο σύντομα να λειτουργήσει. Είναι ευεργετικά προς τους πολίτες, προς τους φορολογούμενους αυτά τα μέτρα, και, επομένως, κάθε καθυστέρηση είναι σε βάρος των πολιτών πλέον.

Ερώτηση: Το θέμα της πλήρους κατάργησης της φορολογίας που και η ΕΔΕΚ αλλά και ο ΔΗΣΥ έθεσαν, θεωρείτε ότι σε κάποια στιγμή στο μέλλον θα γίνει αυτό το πράγμα;

Μ. Κυπριανού: Όταν λέμε κατάργηση φορολογίας μιλούμε για μετακύλισή της αλλού. Δεν μπορεί το κράτος να χάσει ξαφνικά εκατοντάδες εκατομμύρια λίρες. Μιλούμε για φόρους: τέλη κυκλοφορίας, φόρους πάνω στα καύσιμα και ΦΠΑ. Άρα θα πρέπει να αυξηθούν αυτά τα τρία. Αυτή είναι η τάση στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που όμως δεν έχει εφαρμοστεί σε καμιά χώρα. Διερωτώμαι, με τα προβλήματα της κυπριακής οικονομίας, τον πληθωρισμό, το θέμα της σύγκλισης με τα κριτήρια του Μάαστριχτ, αν μπορούν αυτή τη στιγμή να επιβληθούν τέτοιες αυξήσεις σε αυτούς τους φόρους δηλαδή στα καύσιμα, στο ΦΠΑ, τέλη κυκλοφορίας οχημάτων. Άρα είναι κάτι το οποίο είναι στο τραπέζι, δεν είναι κάποια κυπριακή εφεύρεση, είναι κάτι που συζητείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά νομίζω ότι στο άμεσο μέλλον αυτή είναι η καλύτερη προσέγγιση, δηλαδή να μειωθούν οι φόροι κατανάλωσης που πληρώνει ο πολίτης, στο μέτρο του δυνατού, χωρίς να αυξηθούν όμως άλλες επαναλαμβανόμενες φορολογίες.

Ερώτηση: Διατηρείται η ισορροπία στα δημοσιοοικονομικά;

Μ. Κυπριανού: Το νομοσχέδιο είναι δημοσιοοικονομικά ουδέτερο, υπάρχουν μειώσεις εκεί που ήταν πολύ μεγάλα τα τέλη – ειδικά στα σαλούν αυτοκίνητα – υπάρχουν όμως και αυξήσεις όπως στα αυτοκίνητα παντός εδάφους. Επίσης βασικό στοιχείο είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής διότι πλέον ο φόρος θα υπολογίζεται πάνω στα κυβικά. Δεν υπάρχει πλέον ο κίνδυνος της υποτιμολόγησης. Έχουν γίνει πάρα πολλές μελέτες από τους συνεργάτες μας και βάζοντας το σύνολο των μεταρρυθμίσεων και με προβλέψεις για το πως θα κινηθεί ο καταναλωτής, το νομοσχέδιο είναι εισοδηματικά ουδέτερο.

Κ. Καζαμίας: Ο χρόνος κατά τον οποίο θα κριθούμε για την ορθότητα των υπολογισμών μας είναι το τέλος του 2004. Εμείς υπολογίζουμε με τους συνεργάτες μας στα Υπουργεία ότι οι υπολογισμοί δεν ξεπερνούν το συν – πλην 3%. Αντιλαμβάνεστε ότι σε όλους τους τομείς είναι ένα ποσοστό που είναι αποδεκτό.

Μ. Κυπριανού: Να σημειώσουμε ακόμα ένα θετικό στοιχείο του νέου συστήματος: τα συστήματα που είναι ευνοϊκότερα προς το περιβάλλον ή κάτι που είναι πιο ασφαλές για τον επιβάτη και που μέχρι τώρα ετύγχαναν φορολογίας, από τώρα και στο εξής δεν θα φορολογούνται. Είτε είναι αερόσακοι, είτε τοποθέτηση ηλεκτρονικού συστήματος για τα φρένα, καταλύτες κλπ. Όλα αυτά τα συστήματα λοιπόν που είναι ευνοϊκά για την ασφάλεια του επιβάτη και τα συστήματα που είναι φιλικά προς το περιβάλλον δεν θα έχουν πλέον αντικίνητρο, δεν θα φορολογούνται.


Σε άλλο κείμενο παραθέτουμε αυτούσια τα παραδείγματα του ΥΠΟΙΚ