You are here

Μάχη στο ΥΠΟΙΚ για τα αυτοκίνητα

17/11/2003 09:13
Τι αλλαγές θα προτείνουν ΑΚΕΛ- ΔΗΣΥ

Κρίνεται το μεσημέρι το κυβερνητικό νομοσχέδιο για τη μείωση του φόρου κατανάλωσης στα αυτοκίνητα, καθώς, το τελικό του σχέδιο θα εξαρτηθεί από τις αποφάσεις που θα ληφθούν στο γραφείο του Υπουργού Οικονομικών Μάρκου Κυπριανού μετά τις συναντήσεις που θα έχει με τους εκπροσώπους κοινοβουλευτικών κομμάτων.

Η συνάντηση Μάρκου Κυπριανού και βουλευτών θα εξελιχθεί σε μία μάχη επιχειρημάτων. Ειδικότερα, ο υπουργός οικονομικών θα κληθεί να αντιμετωπίσει το κοινό μέτωπο των δύο μεγάλων κομμάτων του ΑΚΕΛ και του ΔΗΣΥ. Τα δύο μεγάλα κοινοβουλευτικά κόμματα δια των εκπροσώπων τους Σταύρου Ευαγόρου και Λευτέρη Χριστοφόρου αντίστοιχα θα καλέσουν την κυβέρνηση να προβεί σε τρεις αλλαγές επί του νομοσχεδίου, με την προϋπόθεση ότι εάν γίνουν αποδεκτές, το νομοσχέδιο θα περάσει με τις ψήφους της ολομέλειας της βουλής. Οι αλλαγές αυτές εστιάζονται στα εξής σημεία.

Πρώτον, στη μείωση των φόρων κατανάλωσης των διπλοκάμπινων μέσα στη φιλοσοφία που επικρατούσε όλα αυτά τα χρόνια ότι δηλαδή το διπλοκάμπινο όχημα είναι εύχρηστο για χιλιάδες επαγγελματίες, είτε αυτοί είναι γεωργοί, είτε είναι οικοδόμοι, ηλεκτρολόγοι, μηχανικοί ακόμη και δημόσιοι υπάλληλοι και ιδιώτες που έχουν ως πάρεργο την γεωργική απασχόληση. Το ΑΚΕΛ και ο ΔΗΣΥ θα επιμένουν φορτικά πάνω σε αυτή την αλλαγή παρά το γεγονός ότι το Υπουργείο Οικονομικών μέχρι σήμερα έλεγε ΟΧΙ και ενδεχομένως να επιμένει στη θέση αυτή.

Μία άλλη αλλαγή που θα επιδιώξουν τα εντός της βουλής κόμματα είναι η ρύθμιση της φορολογίας των μεταχειρισμένων οχημάτων. Το ΑΚΕΛ και ο ΔΗΣΥ, θεωρούν ότι με την πρόνοια που προβλέπεται στο νομοσχέδιο σε σχέση με το φόρο κατανάλωσης και με βάσει τα κυβικά των οχημάτων, τα μεταχειρισμένα οχήματα δεν θα είναι πλέον ανταγωνιστικά σε σχέση με τα καινούργια. Και τα δύο κόμματα υποστηρίζουν ότι η αγορά των μεταχειρισμένων οχημάτων εξυπηρετεί τα χαμηλά στρώματα του λαού και έτσι θα πρέπει να διατηρηθεί. Τα κοινοβουλευτικά κόμματα θα εισηγηθούν την παροχή ειδικής έκπτωσης για τα μεταχειρισμένα. Θα γίνει επίσης πρόταση στην κυβέρνηση, ώστε να βάλει περιορισμούς με την επιβολή ειδικής-επιπρόσθετης φορολογίας στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα βάσει της ηλικίας τους. Είναι μία πρόταση αποτρεπτική για όσους εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα εισάγουν αυτοκίνητα πέραν των πέντε ετών.

Το υπουργείο οικονομικών από την πλευρά του σταθμίζοντας την παραδοχή των εισαγωγέων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ότι υπήρξε υποτιμολόγηση στα μεταχειρισμένα όλα αυτά τα χρόνια θα παραθέσει τα δικά του επιχειρήματα επιμένοντας στην άποψη ότι δεν θα πρέπει να σημειωθεί αλλαγή στο νομοσχέδιο.

Η τρίτη αλλαγή που θα επιδιώξουν τα κόμματα είναι μια ειδική επίσης ρύθμιση για τα αυτοκίνητα 4χ4 παντός εδάφους. Προτάσσεται το επιχείρημα, από τους υποστηρικτές αυτής της πρότασης ότι τα αυτοκίνητα του τύπου αυτού δεν είναι όλα πολυτελείας. Υπάρχουν αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται για καθαρά επαγγελματικούς λόγους και είναι άδικο, κατά τους βουλευτές, να τεθούν όλα μέσα σε ένα πακέτο κοινής φορολόγησης. Οι τρεις αυτές αλλαγές θα αποτελέσουν το αντικείμενο της συζήτησης μεταξύ βουλής, Υπουργού Οικονομικών και τεχνοκρατών η οποία θα διεξαχθεί στην απουσία του άλλου αρμόδιου υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων Κίκη Καζαμία.

Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας Τάσσος Παπαδόπουλος με δηλώσεις του το Σαββατοκύριακο, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο η κυβέρνηση να υιοθετήσει αλλαγές που προτείνουν τα κοινοβουλευτικά κόμματα. Τόνισε ότι η κυβέρνηση του σέβεται το θεσμό της βουλής και πάντα ακούει τις απόψεις, εισηγήσεις και προτάσεις της νομοθετικής εξουσίας. Πάντως όλες οι ενδείξεις συγκλίνουν στην άποψη ότι το νομοσχέδιο για τα αυτοκίνητα θα κατατεθεί οριστικά και αμετάκλητα την ερχόμενη Πέμπτη ενώπιον της βουλής.

Του Λεύκου Χρίστου