You are here

«Ανοικτό παράθυρο» σε νέα φορολογία οχημάτων

21/07/2003 15:45

Διαφωνία ΥΠΟΙΚ - υπ. Συγκοινωνιών ως προς την προσέγγιση αλλά ο Μ. Κυπριανού δεν το αποκλείει αν δεν μειωθούν τα κρατικά έσοδα


Τη διαφωνία του με την προσέγγιση του υπουργείου Συγκοινωνιών & Έργων, για αλλαγή του συστήματος της φορολογίας των καινούργιων οχημάτων και την καθιέρωση νέας, η οποία θα γίνεται στη βάση του κυβισμού του κάθε οχήματος φορολόγησης, εξέφρασε σήμερα ο υπουργός Οικονομικών Μάρκος Κυπριανού. Παρόλο που ο Κίκης Καζαμίας εκφράζει την αισιοδοξία του ότι «είμαστε πολύ κοντά στο να πείσουμε το ΥΠΟΙΚ, αφού δεν θα μειωθούν τα £72 εκ. ετησίως που εισπράττονται από τους φόρους κατανάλωσης», ο ΥΠΟΙΚ τονίζει πως η προσέγγιση του υπουργού Συγκοινωνιών είναι διαφορετική και δεν έχει να κάνει με τα δημοσιονομικά, αλλά με τον εκσυγχρονισμό του στόλου και τη μείωση της ηλικίας των αυτοκινήτων.

«Όσον αφορά τους φόρους κατανάλωσης δεν εμπλέκεται, απλώς αυτός είναι που αποφασίζει. Αυτό πρέπει να ξεκαθαρίσει», σημείωσε ο Μάρκος Κυπριανού, απαντώντας σε σχετική ερώτηση. Το υπουργείο Συγκοινωνιών, πρόσθεσε, αποφασίζει για θέματα τελών κυκλοφορίας και εγγραφής οχημάτων, ενώ «η φορολογία αυτοκινήτων με οποιαδήποτε μορφή είναι καθαρά θέμα του ΥΠΟΙΚ», ανέφερε.

Έχουμε πολύ στενή συνεργασία με τον υπουργό Συγκοινωνιών, συμπλήρωσε ο Μάρκος Κυπριανού, ο οποίος δεν δίστασε όμως να εκφράσει τη διαφωνία του με την προσέγγιση του υπουργείου Συγκοινωνιών. «Η δική τους προσέγγιση είναι διαφορετική, δεν έχει να κάνει με τα δημοσιονομικά», εξήγησε ο κ. Κυπριανού, «έχει να κάνει με τον εκσυγχρονισμό του στόλου των αυτοκινήτων του πολίτη και της μείωσης της ηλικίας των οχημάτων που κυκλοφορούν στους κυπριακούς δρόμους και μέσα από αυτούς τους τρόπους είναι και το θέμα των φόρων κατανάλωσης».

«Ανοικτό παράθυρο»...

«Εμείς εργαζόμαστε με δύο παραμέτρους, πρώτον, να μη μειωθούν τα έσοδα του κράτους ειδικά αυτή την περίοδο. Αυτό έχει τεράστια σημασία για τα δημοσιονομικά ζητήματα», σημείωσε ο ΥΠΟΙΚ. Δεύτερον, αν με κάποια ανακατανομή του τρόπου φορολόγησης μπορούν να εκσυγχρονιστούν τα οχήματα», τόνισε ο ΥΠΟΙΚ, «εμείς δεν θα είχαμε καμία ένσταση», τόνισε ο Μάρκος Κυπριανού, αφήνοντας ανοικτό το παράθυρο για αλλαγές σύμφωνα με την εισήγηση του υπ. Συγκοινωνιών και τις δηλώσεις Κίκη Καζαμία.

Όπως διευκρίνισε ο ΥΠΟΙΚ, το θέμα θα συζητηθεί μόλις ετοιμασθούν οι μελέτες από τις αρμόδιες διευθύνσεις των δύο υπουργείων.

Ερωτηθείς για τις αλλαγές και μειώσεις στη φορολογία των αυτοκινήτων που αποφασίσθηκαν επί προηγούμενης κυβέρνησης και στη δέσμευση, στα πλαίσια της φορολογικής μεταρρύθμισης, για νέες μειώσεις από 1/1/2004, ο Μάρκος Κυπριανού τόνισε πως η δέσμευση για νέες μειώσεις «θα ισχύσει» εφόσον παραμείνει σε ισχύ και το υφιστάμενο σύστημα επιβολής φόρων κατανάλωσης, δηλ. ο υπολογισμός της αξίας του οχήματος.

Αν υιοθετηθεί (αλλαγή στο) σύστημα στο οποίο η επιβολή φόρου κατανάλωσης υπολογίζεται με βάση τα κυβικά του κάθε οχήματος, τόνισε πως αναθεωρείται πλήρως το σύστημα.

Στη βάση του κυβισμού και όχι του κόστους εισαγωγής η φορολογία

Σύμφωνα με σημερινές δηλώσεις του υπουργού Συγκοινωνιών, η πρόταση του υπουργείου του προνοεί την κατάργηση της φορολογίας επί του κόστους εισαγωγής και την καθιέρωση νέας, η οποία θα γίνεται στη βάση του κυβισμού του κάθε οχήματος. Παράλληλα, δημιουργούνται πέντε κατηγορίες: α) Πολύ μεγάλα (οχήματα), β) μεγάλα, γ) μεσαία, δ) μικρά και ε) πολύ μικρά οχήματα. Συγκεκριμένα, ο φόρος κατανάλωσης που θα πληρώνεται δεν θα βασίζεται στο κόστος εισαγωγής του οχήματος (CIF), αλλά στον κυβισμό του. Έτσι οι εισαγωγείς ενός οχήματος 13 ίππων, είτε είναι καινούργιο, είτε μεταχειρισμένο, θα πληρώνουν μια φιξ τιμή. Το ίδιο και για ένα αυτοκίνητο 15άρι κι ούτω καθεξής.

Η πρόταση σύμφωνα με τον κ. Καζαμία στοχεύει πέρα από την ανανέωση του στόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους - με την γεφύρωση της τιμής μεταξύ καινούργιων και μεταχειρισμένων εισαγόμενων αυτοκινήτων - και στη διατήρηση των εσόδων του κράτους καθώς απώλειες εσόδων από τα δημόσια ταμεία δεν θα υπάρξουν, αλλά θα γίνει αναδιάρθρωση των εσόδων από τους φόρους κατανάλωσης.

Αντιδρούν οι εισαγωγείς αυτοκινήτων

Η πρόταση του υπουργείου Συγκοινωνιών, σύμφωνα με την εφημερίδα «Πολίτης» που αποκάλυψε την πρόταση, αναμένεται να ξεσηκώσει τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων, οι οποίοι θα χάσουν όχι μόνο κέρδος ανά αυτοκίνητο, αφού θα αναγκαστούν να κρατούν πιο ανταγωνιστικές τιμές από τα καινούργια, αλλά θα έχουν και απώλειες στα έσοδα τους, της τάξης του 20%.

Μετά την πληροφορία για μείωση των φόρων κατανάλωσης στα οχήματα, οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων αλλά και οι αντιπρόσωποι αυτοκινητιστικών βιομηχανιών, διαμαρτύρονται ότι οι πωλήσεις οχημάτων έχουν πέσει σε μεγάλο βαθμό. Σύμφωνα με τους αριθμούς που έδωσε στη δημοσιότητα ο Κίκης Καζαμίας, το 30% των οχημάτων που εισάγονται σήμερα στην Κύπρο είναι καινούργια και το 70% μεταχειρισμένα. Αντιστρόφως ανάλογοι είναι, όμως, οι φόροι που εισπράττονται, με το καινούργιο όχημα να επιχορηγεί στην ουσία την αγορά του μεταχειρισμένου. Συγκεκριμένα το 70% των εσόδων σε φόρους κατανάλωσης είναι από την αγορά καινούργιων αυτοκινήτων και το 30% από την αγορά μεταχειρισμένων. Εξ’ ου και η μεγάλη διαφορά στις τιμές καινούργιων και μεταχειρισμένων.

Η πρόταση αυτή, προσθέτει, θα έρθει να αντισταθμίσει τις αρνητικές συνέπειες που δημιουργούνται από το καθεστώς που επικρατεί στην Ε.Ε. και θα υιοθετηθεί στην Κύπρο από χρόνου, όπου μπορεί να γίνει εισαγωγή αυτοκινήτων οποιασδήποτε ηλικίας. Σήμερα τα αυτοκίνητα που εισάγονται στην Κύπρο, σύμφωνα με την νομοθεσία, θα πρέπει να είναι μικρότερα των πέντε χρόνων. «Ως εκ τούτου», αναφέρει ο Υπουργός, «δεν μπορούμε να δίνουμε κίνητρα στην εισαγωγή μεταχειρισμένων. Θα υπάρξει ίση μεταχείριση».

Η πληρωμή φόρων κατανάλωσης βάσει της ιπποδύναμης, κι όχι του κόστους εισαγωγής, θα εξαλείψει ουσιαστικά την τακτική των εισαγωγέων μεταχειρισμένων, να παρουσιάζουν τιμολόγια με χαμηλότερες τιμές αγοράς αυτοκινήτων για να φορολογούνται λιγότερο και να έχουν, όπως συμβαίνει σήμερα, μεγαλύτερο κέρδος. Οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων, δεν θα προσπαθούν πλέον, γιατί δεν θα υπάρχει οικονομικός λόγος, να εισάγουν αυτοκίνητα φθηνότερα, αφαιρώντας από αυτά συστήματα κλιματισμού, καταλύτες, ηλεκτρικά παράθυρα και καθρεφτάκια, ή ακόμα και συστήματα ασφαλείας (όπως φρένα ABS) και να τα τοποθετούν στην Κύπρο «αφορολόγητα», γιατί δεν θα πληρώνουν πια τον φόρο κατανάλωσης με βάση το κόστος τους αλλά με την ιπποδύναμη τους.

Τι απαντά ο υπ. Συγκοινωνιών

Σε επισήμανση ότι η νέα πολιτική της κυβέρνησης, σκοτώνει ουσιαστικά τους εισαγωγείς του μεταχειρισμένου οχήματος, ο κ. Υπουργός παραδέχτηκε: «Θα τους εξεγείρουμε λιγάκι. Όμως εμείς κρίνουμε και είμαστε υποχρεωμένοι να μειώσουμε το ποσοστό κέρδος τους». Το ποσοστό κέρδους στην πώληση μεταχειρισμένου είναι ασύγκριτα ψηλότερο από την πώληση καινούργιου. «Το υφιστάμενο σύστημα τους ευνοούσε για πολλά χρόνια. Πρέπει να σμικρύνουμε τη διαφορά της τελικής τιμής μεταξύ καινούργιου και μεταχειρισμένου. Και δυστυχώς, θα υπάρξει σύγκρουση συμφερόντων».

Του Κυριάκου Κυριακίδη