You are here

Αδύνατη η μείωση τελών αυτοκινήτων πριν τον Οκτώβρίο

25/09/2003 08:18
Ιπποδύναμη, κυβισμός και αμόλυβδη κριτήρια για τη μείωση των φόρων

Οι επαγγελματικές υποχρεώσεις των υπουργών Οικονομικών και Συγκοινωνιών, εκτός Κύπρου, όπως επίσης και η μη ολοκλήρωση της τεχνοκρατικής μελέτης, φαίνεται ότι θα καθυστερήσουν την κατάθεση του νομοσχεδίου για τη μείωση της φορολογίας των καινούργιων αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της StockWatch, η τεχνοκρατική μελέτη η οποία θα έπρεπε να είχε δοθεί την περασμένη Παρασκευή, στους δύο αρμόδιους υπουργούς, δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Τόσο ο υπουργός Οικονομικών Μάρκος Κυπριανού, όσο και ο υπουργός Συγκοινωνιών Κίκης Καζαμίας ζήτησαν από τους τεχνοκράτες, περαιτέρω επεξεργασία του σχεδίου, ώστε, να κατατεθούν και προτάσεις που αφορούν, όχι μόνο τη μείωση των φόρων κατανάλωσης, αλλά και την άντληση εσόδων από πιθανή αναθεώρηση τελών για άλλες υπηρεσίες. Οι τεχνοκρατικές ομάδες, όπως πληροφορούμαστε, θα συνέλθουν και αύριο Παρασκευή, οπόταν αναμένεται η ολοκλήρωση των εισηγήσεων τους, που θα αποτελέσουν αντικείμενο πολιτικής απόφασης.

Η διυπουργική επιτροπή θα παραπέμψει ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου την τελική της απόφαση η οποία θα είναι ένας συγκερασμός των θέσεων όλων των κοινοβουλευτικών δυνάμεων.

Πάντως, παρά τις αρχικές προβλέψεις ότι μέχρι τέλος του Σεπτέμβρη, το σχετικό νομοσχέδιο θα είχε κατατεθεί στη βουλή των αντιπροσώπων, αυτό φαντάζει αδύνατο να γίνει. Και τούτο γιατί, τέλος της εβδομάδας αναχωρεί στο εξωτερικό ο υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων και αρχές της άλλης εβδομάδας μεταβαίνει επίσης στο εξωτερικό ο υπουργός Οικονομικών Μάρκος Κυπριανού. Έτσι, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες μας, η συνάντηση Κυπριανού και Καζαμία προγραμματίζεται να γίνει μεταξύ 10 και 15 Οκτωβρίου και αμέσως μετά θα ορισθούν συναντήσεις των δύο αρμόδιων υπουργών με όλα τα κοινοβουλευτικά κόμματα. Με την ολοκλήρωση των επαφών, τότε και μόνο θα παραπεμφθεί το νομοσχέδιο στη βουλή για τα περαιτέρω.

«Θα γίνει διεξοδική ανταλλαγή απόψεων με όλες τις πολιτικές δυνάμεις πριν η κυβέρνηση καταθέσει το τελικό της νομοσχέδιο για τη μείωση των φόρων των οχημάτων», επεσήμανε στη StockWatch αρμόδια πηγή για να σημειώσει: «Η μεθοδολογία που ανάπτυσσε η κυβέρνηση για τη μείωση της φορολογίας δεν είναι απλή. Θα ληφθούν πάρα πολλοί παράγοντες υπόψη. Όπως ο κυβισμός των αυτοκινήτων, η ιπποδύναμη τους, το μέγεθος της μόλυνσης που προκαλούν στο περιβάλλον, τα έξτρα τους, η ποσότητα καύσης της βενζίνης και άλλοι παράγοντες λιγότερο σημαντικοί. Η ουσία είναι ότι οι φόροι θα μειωθούν. Όμως θα περάσει η φιλοσοφία ότι τα αυτοκίνητα μικρού και μεσαίου κυβισμού θα τύχουν περαιτέρω μείωσης στα τέλη για να αποτελέσει ένα ισχυρό κίνητρο στα χαμηλά και μεσαία στρώματα του λαού να αγοράσουν, εάν τα οικονομικά τους δεδομένα το επιτρέπουν, καινούργιο όχημα».

Για ευνόητους λόγους, καθώς η επεξεργασία του νομοσχεδίου συνεχίζεται, η ίδια πηγή μας, δεν θέλησε να προβεί σε αποκαλύψεις για να μην προκληθεί, όπως ανάφερε, αχρείαστο πρόβλημα στην αγορά αυτοκινήτων.

Ένα άλλο σημείο των προθέσεων της κυβέρνησης επί του όλου θέματος, είναι και η παροχή κινήτρων σε ιδιοκτήτες οχημάτων των οποίων η ηλικία είναι πέραν των 10 ετών, κυρίως εάν το όχημα κυκλοφορεί με βενζίνη σούπερ και όχι με αμόλυβδη. Το κεφάλαιο αυτό που είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον, καθώς υπάρχει και σχετική εμπειρία λόγω της πρακτικής που εφαρμόζεται σε χώρες μέλη της ΕΕ θα αποτελέσει, κατά πάσα πιθανότητα, αντικείμενο προβληματισμού σε κατοπινό στάδιο, έστω κι αν κάποιο κοινοβουλευτικό κόμμα θα ζητήσει την άμεση προώθηση του.

Του Λεύκου Χρίστου