You are here

Ναυτιλία: Διατήρηση φορολογικού αβαντάζ

01/07/2009 11:25
Αναγνώριση του ρόλου της Κύπρου στην παροχή τεχνογνωσίας προς την ΕΕ στον τομέα της ναυτιλίας, συνιστά σύμφωνα με τους αρμοδίους η πρόσφατη απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να επιτρέψει την επιβολή φόρου χωρητικότητας, αντί του εταιρικού φόρου, τόσο σε εταιρείες που παρέχουν υπηρεσίες διαχείρισης πληρωμάτων όσο και για εταιρείες τεχνικής διαχείρισης πλοίων. Ταυτόχρονα, η απόφαση αυτή, λόγω του γεγονότος ότι η πλειοψηφία των πλοιοδιαχειριστών έχει έδρα την Κύπρο, παρέχει, όπως εκτιμάται, μια εγγύηση για περαιτέρω εδραίωση της πλοιοδιαχείρισης στο νησί.

Σε δηλώσεις του στο Κυπριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (ΚΥΠΕ), ο διευθυντής του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας (ΤΕΝ), Σέργιος Σεργίου, τόνισε πως η ανακοίνωση της Κομισιόν δείχνει ότι η επιχειρηματολογία της Κύπρου έπεισε τους τεχνοκράτες της Επιτροπής, ενώ ο γενικός διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ΚΝΕ), Θωμάς Καζάκος, χαρακτήρισε την ανακοίνωση ως αναγνώριση και επιβράβευση της τεκμηριωμένης επιχειρηματολογίας της Κύπρου.

Το επόμενο βήμα για την Κύπρο είναι η υποβολή της αναθεωρημένης φορολογικής της νομοθεσίας στην Κομισιόν, η οποία, εφόσον εγκριθεί, θα αναβαθμίσει την Κύπρο ως την «πλέον ελκυστική ναυτιλιακή μητρόπολη και στα τρία είδη βασικών ναυτιλιακών δραστηριοτήτων», σύμφωνα με τον κ. Καζάκο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 10 Ιουνίου εξέδωσε γνωστοποίηση με την οποία επεκτείνει τη δυνατότητα φορολόγησης ναυτιλιακών εταιρειών διαχείρισης ναυτικών πληρωμάτων με το καθεστώς φόρου χωρητικότητας, όπως ήδη εφαρμόζεται και στις περιπτώσεις πλοιοκτητριών και πλοιοδιαχειριστριών εταιρειών.

Ο κ. Σεργίου, ανέφερε στο ΚΥΠΕ πως «η ανακοίνωση σημαίνει ότι και το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας και ο ιδιωτικός τομέας με τον οποίο συνεργαζόμαστε, παρουσιάσαμε πειστικά επιχειρήματα, τα οποία αποδεικνύουν ότι η εξειδικευμένη δραστηριότητα της πλοιοδιαχείρισης αποτελεί ένα πλεονέκτημα που ωφελεί όχι μόνο την Κύπρο, αλλά και την Ευρώπη και αυξάνει την ανταγωνιστικότητα του στόλου της ΕΕ».

Επιπρόσθετα, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο σε ανακοίνωσή του τονίζει πως «η εξέλιξη αυτή θεωρείται πολύ σημαντική για την κυπριακή ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία περιλαμβάνει ένα πολύ μεγάλο αριθμό ναυτιλιακών εταιρειών που θα επηρεαστεί θετικά, αφού η Κύπρος αποτελεί το μεγαλύτερο κέντρο πλοιοδιαχείρισης στην ΕΕ αλλά και παγκοσμίως».

Ο γενικός διευθυντής του Επιμελητηρίου Θωμάς Καζάκος, με τη σειρά του, είπε ότι «για μας στην Κύπρο είναι μια επιβράβευση και μία αποδοχή» της τεκμηριωμένης επιχειρηματολογίας που είχε υποβληθεί εκ μέρους της Κύπρου, αποδίδοντας ταυτόχρονα τα εύσημα στο υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων και το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας, για την πολύ σημαντική πολιτική στήριξη που δόθηκε από την κυβέρνηση.

Ακόμη, ο κ. Καζάκος σημείωσε πως οι νέες κατευθυντήριες γραμμές είναι επωφελείς και για την ίδια την ΕΕ, διότι η εφαρμογή των κατευθυντήριων γραμμών για τις κρατικές ενισχύσεις επεκτείνεται και καλύπτει πλέον όχι μόνο τους πλοιοκτήτες, όχι μόνο τους πλήρεις πλοιοδιαχειριστές (συνδυάζουν την τεχνική διαχείριση πλοίων και πληρωμάτων), αλλά και τους εξειδικευμένους πλοιοδιαχειριστές, με αποτέλεσμα να επεκταθεί η ναυτιλιακή τεχνογνωσία στην ΕΕ.

Τη συνεισφορά της Κύπρου στη διαμόρφωση των νέων κατευθυντήριων γραμμών της ΕΕ σχετικά με τη φορολογία χωρητικότητας στις εταιρείες πλοιοδιαχείρισης επιβεβαιώνει και η επίσημη εφημερίδα της ΕΕ, ημερομηνίας 11 Ιουνίου, η οποία σημειώνει «από τη δημοσίευση των κατευθυντηρίων γραμμών, τον Ιανουάριο του 2004, εντάχθηκαν στην Κοινότητα διάφορες ναυτιλιακές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Κύπρος, η οποία διαθέτει τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία διαχείρισης πλοίων στον κόσμο».

Η καινοτομία της πλοιοδιαχείρισης και η πολιτική της παροχής φορολογικών κινήτρων σε αυτές τις εταιρείες υπό τη μορφή του φόρου χωρητικότητας, έγινε γνωστή στην ΕΕ με την έναρξη των διαπραγματεύσεων για ένταξη της Κύπρου στην Ένωση. Αρχικά η ΕΕ θεώρησε πως το ζήτημα αυτό αποτελεί ένα είδος κρατικής ενίσχυσης και μόνο ύστερα από πολλές συναντήσεις μεταξύ Κυπρίων εμπειρογνωμόνων και της Κομισιόν, η Ένωση δέχθηκε να δώσει παρέκκλιση τριών ετών.

Με τη λήξη της παρέκκλισης που δόθηκε από την Κομισιόν, η Κύπρος υπέβαλε στην ΕΕ μια λεπτομερή μελέτη με τα πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου φορολογικού καθεστώτος, υπό τον τίτλο «Study on Ship Management in Cyprus and in the European Union», που εκπονήθηκε από μια κοινοπραξία υπό την καθοδήγηση του Πανεπιστημίου Οικονομίας και Διοίκησης Επιχειρήσεων της Βιέννης, κάτι που φαίνεται ότι έπεισε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία με τη σειρά της ενέκρινε «οριστικά και αμετάκλητα» αυτό το φορολογικό καθεστώς ως συμβατό με το κοινοτικό κεκτημένο.

Ωστόσο, σύμφωνα με τον κ. Σεργίου, για την Κύπρο αυτό δεν είναι το τέλος του δρόμου. «Αυτό θα γίνει με την έγκριση του νόμου μας, τον οποίο θα υποβάλουμε το Σεπτέμβριο και αναμένουμε να εγκριθεί πριν το τέλος του έτους», συμπλήρωσε.

«Το Τμήμα επεξεργάζεται ένα νομοσχέδιο το οποίο αφενός μεν θα είναι συμβατό με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στον τομέα της ναυτιλίας όπως διαμορφώθηκε με την καινούργια ανακοίνωση και αφετέρου θα παρέχει τα απαραίτητα κίνητρα στις εταιρείες αυτές για την εδραίωση της παραμονής τους και την περαιτέρω ανάπτυξή τους στην Κύπρο».

Από την πλευρά του, ο κ. Καζάκος δηλώνει πως δεδομένου ότι η Κομισιόν έχει ήδη δώσει την έγκρισή της σε αναθεωρημένα φορολογικά συστήματα άλλων κρατών - μελών για την περίοδο 2004 - 2009, καθώς και του ξεκαθαρίσματος του θέματος της πλοιοδιαχείρισης, «έχουμε πολύ πιο έντονη την πεποίθηση ότι θα έχουμε και ένα αίσιο τέλος από πλευράς της αναβαθμισμένης φορολογικής πλατφόρμας».

«Θέλω να πιστεύω ότι και εάν όλα πάνε καλά και έχουμε πολύ καλές ενδείξεις ότι θα πάνε, κρίνοντας από τα εγκριμένα συστήματα των άλλων χωρών και το προηγούμενο της πλοιοδιαχείρισης, πως η Κύπρος θα καταστεί η πλέον ελκυστική ναυτιλιακή μητρόπολη για τα τρία είδη βασικών ναυτιλιακών δραστηριοτήτων, την πλοιοκτησία, την πλοιοδιαχείριση και τη ναύλωση πλοίων», καταλήγει.

Σήμερα το κυπριακό νηολόγιο είναι το 10ο μεγαλύτερο στον κόσμο και το 3ο μεγαλύτερο στην ΕΕ, με 1.869 σκάφη όλων των τύπων με ολική χωρητικότητα 21,6 εκατομμυρίων τόνων. Η συνεισφορά της ναυτιλίας στο κυπριακό ΑΕΠ υπολογίζεται σε 4% με τις συνολικές εισροές στα δημόσια ταμεία να φτάνουν τα £500 εκ. (στοιχεία 2005).