You are here

Βολές Τάκη κατά τριμερούς

28/03/2002 00:44
«Το θέμα δεν είναι το αφορολόγητο ποσό»

Βολές κατά των κομμάτων της τριμερούς συνεργασίας άφησε χθες ο Υπουργός Οικονομικών Τάκης Κληρίδης σχολιάζοντας τις πληροφορίες που δημοσίευσε το Σαββάτο η “SW” σύμφωνα με τις οποίες η τριμερής επιδιώκει την αύξηση του αφορολόγητου ποσού στις ΛΚ 10,000 αντί στις ΛΚ 9,000 που πρότεινε η Κυβέρνηση στην πρότασή της για τη φορολογική μεταρρύθμιση.

Μιλώντας την Τετάρτη σε εκδήλωση του Συνδέσμου Συμβούλων Επιχειρήσεων ο κ. Κληρίδης είπε ότι από την τελευταία φορά που συζητήθηκε η φορολογική μεταρρύθμιση στην Ειδική Επιτροπή της Επιτροπής Οικονομικών πριν από πέντε βδομάδες δεν έχουν προκύψει οιεσδήποτε εξελίξεις στο θέμα πλην αυτών που βλέπουμε στα ΜΜΕ. «Το μόνο που άφησαν [τα τρία κόμματα] να διαρρεύσει» συνέχισε ο κ. Κληρίδης «είναι ότι το αφορολόγητο ποσό θα γίνει ΛΚ10,000» Και συνέχισε επικριτικά: «ως εάν το κύριο θέμα της φορολογικής μεταρρύθμισης είναι εάν το αφορολόγητο ποσό θα είναι ΛΚ9,000, όπως ήταν η πρόταση της Κυβέρνησης, ή αν θα είναι ΛΚ10,000 όπως φημολογείται ότι θα είναι η πρόταση των συνεργαζομένων κομμάτων».

Η ουσία είπε ο κ. Κληρίδης δεν είναι το αφορολόγητο ποσό. Πρέπει «να βλέπουμε τη φορολογική μεταρρύθμιση ως μια ευκαιρία να μπορέσουμε να προχωρήσουμε για να κάνουμε το φορολογικό σύστημα της Κύπρου πιο ελκυστικό, πιο δίκαιο και πιο ισοζυγισμένο, αφού ταυτόχρονα θα πρέπει να τηρεί και να υιοθετεί τις εναρμονιστικές πρόνοιες οι οποίες είναι υποχρεωτικές έναντι του δικού μας φορολογικού συστήματος».

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο Υπουργός Οικονομικών επανέλαβε τις βασικές πρόνοιες της φορολογικής μεταρρύθμισης δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις αλλαγές που προτείνει η Κυβέρνηση στη φορολόγηση των υπεράκτιων αλλά και των Κυπριακών επιχειρήσεων. Σε μια δύσκολη – από πλευράς κερδοφορίας – περίοδο για τις εταιρείες που είναι εισηγμένες στο ΧΑΚ ο κ. Κληρίδης επισήμανε επίσης ότι η πρόταση της Κυβέρνησης περιλαμβάνει την κατάργηση του χρονικού περιθωρίου για μεταφορά ζημιών, την κατάργηση της επιπλέον φορολογίας κερδών που προκύπτουν μετά την συμψήφιση ζημιών, και την συμψήφιση ζημιών θυγατρικών εταιρειών στους λογαριασμούς της μητρικής εταιρείας.

Για σκοπούς λεπτομερούς ενημέρωσης των χρηστών της “SW” για το θέμα της φορολογικής μεταρρύθμισης παραθέτουμε αυτούσια την ομιλία του Υπουργού Οικονομικών όπως αυτή δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών κ. Τ. Κληριδη
σε εκδήλωση του Συνδέσμου Σύμβουλων Επιχειρήσεων
για τη φορολογική μεταρρύθμιση


Με μεγάλη χαρά είμαι σήμερα μαζί σας. Όταν προγραμματίσαμε αυτή τη συνάντηση δεν γνωρίζαμε σε ποιο στάδιο θα βρισκόταν η φορολογική μεταρρύθμιση, η οποία έχει ξεκινήσει εδώ και ενάμιση χρόνο. Είχε μια διακοπή λόγω των Βουλευτικών Εκλογών του Μαΐου του 2001, επανήλθε δριμύτερη και πιο περιεκτική τον Οκτώβριο του 2001 και έκτοτε παραμένει σαν θέμα για συζήτηση και μελέτη από τα Κοινοβουλευτικά Κόμματα με ένα τέλος εδώ και πέντε βδομάδες όταν έγινε η τελευταία συζήτηση στην Ειδική Επιτροπή της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής.

Έκτοτε δεν υπήρξαν άλλες εξελίξεις εκτός από το τι βλέπουμε στα μέσα μαζικής ενημέρωσης ότι τα τρία κόμματα συνεργασίας, όπως τα ονομάζουν τα μέσα μαζικής επικοινωνίας, έχουν φτάσει σε ένα κοινό περιεχόμενο προτάσεων, το οποίο ούτε και εμείς ως Κυβέρνηση ούτε και εγώ προσωπικά ως Υπουργός Οικονομικών γνωρίζω. Το μόνο που άφησαν να διαρρεύσει είναι ότι το αφορολόγητο ποσό θα γίνει £10,000, ως εάν το κύριο θέμα της φορολογικής μεταρρύθμισης είναι εάν το αφορολόγητο ποσό θα είναι £9,000, όπως ήταν η πρόταση της Κυβέρνησης, ή αν θα είναι £10,000 όπως φημολογείται ότι θα είναι η πρόταση των συνεργαζομένων κομμάτων. Πάνω στο θέμα εισαγωγής θα μπορούσα να σας πω ότι και εμείς ως Κυβέρνηση μπορούμε να προτείνουμε £11,000 ως αφορολόγητο και ο Δημοκρατικός Συναγερμός να προτείνει £12,000 και ο Σύνδεσμός σας να προτείνει £15,000.

Το θέμα δεν είναι τι θα προταθεί από οποιονδήποτε φορέα. Το θέμα είναι να βλέπουμε τη φορολογική μεταρρύθμιση ως μια ευκαιρία να μπορέσουμε να προχωρήσουμε για να κάνουμε το φορολογικό σύστημα της Κύπρου πιο ελκυστικό, πιο δίκαιο και πιο ισοζυγισμένο, αφού ταυτόχρονα θα πρέπει να τηρεί και να υιοθετεί τις εναρμονιστικές πρόνοιες οι οποίες είναι υποχρεωτικές έναντι του δικού μας φορολογικού συστήματος. Με αυτό τον τρόπο έχουμε οριοθετήσει ποιοι ήταν οι στόχοι της φορολογικής μεταρρύθμισης, αφήνοντας μόνο δυο άλλους στόχους οι οποίοι ήταν εξίσου σημαντικοί.
Οι άλλοι στόχοι της φορολογικής μεταρρύθμισης ήταν η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, η απλούστευση του φορολογικού συστήματος και η δέσμευση την οποία έχουμε πάρει έναντι του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, του λεγόμενου ΟΟΣΑ, για καταπολέμηση του επιζήμιου φορολογικού ανταγωνισμού. Έχοντας αναφέρει πλέον τους στόχους κάποιος μπορεί να κρίνει κατά πόσο οι στόχοι αυτοί υλοποιούνται με τις προτάσεις τις οποίες κάνουμε. Οι προτάσεις μας ορισμένες φορές υλοποιούν κάποιους από τους στόχους ή και τους έξι ή επτά στόχους που έχουμε θέσει.

Μια ακόμη παράμετρος την οποία έχουμε θέσει και είναι σημαντική, πιστεύω ότι θα είναι θέμα διαβούλευσης μαζί με τα κόμματα, είναι ότι η φορολογική μεταρρύθμιση θα πρέπει να είναι πάνω σε μηδενική βάση. Μηδενική βάση σημαίνει μηδενική επίπτωση στα δημόσια οικονομικά. Δηλαδή το κράτος θα εισπράξει και θα δώσει χορηγίες και φορολογικές ελαφρύνσεις και στο τέλος της ημέρας δεν θα έχει όφελος από τη φορολογική μεταρρύθμιση. Αυτό το αποφασίσαμε για δυο βασικούς λόγους. Πρώτον, ενόψει της πορείας μας προς την Ευρώπη δεν μπορούμε με τους στόχους για μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος να επιφορτιστεί το κράτος επιπρόσθετες δαπάνες. Δεύτερον, θέλαμε να δώσουμε το μήνυμα ότι δεν κάνουμε φορολογική μεταρρύθμιση για να την καλύψουμε με ένα μανδύα ούτως ώστε το κράτος να έλθει να αντλήσει μέσω αυτής της ηχητικά όμορφης λέξης της μεταρρύθμισης επιπλέον έσοδα.

Γι΄ αυτό όλα τα πράγματα είναι καθαρά στο τραπέζι, με πλήρη διαφάνεια και δεν στοχεύουμε στο να αντλήσουμε επιπρόσθετα έσοδα και να μειώσουμε το δημοσιονομικό έλλειμμα ακόμη περισσότερο. Όμως από την άλλη πλευρά δεν θα έχουμε και δεν θα ανεχθούμε επιπρόσθετες δαπάνες.

Μια ακόμη παράμετρος η οποία έχει τεθεί είναι ότι θα πρέπει να υπάρχει μια ισοζυγισμένη πρόταση όσον αφορά τις φορολογικές ελαφρύνσεις και τις κοινωνικές παροχές. Για κάποιους υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον στις φορολογικές ελαφρύνσεις ενώ άλλους, αυτούς που ανήκουν στα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα, τους ενδιαφέρει περισσότερο να παίρνουν παροχές από το κράτος διότι δεν τους αγγίζουν οι φορολογικές ελαφρύνσεις.

Θα πρέπει να βρεθεί ακόμη ένα ισοζύγιο, και βρίσκεται μέσα από τις δικές μας προτάσεις, και αυτό είναι το ισοζύγιο στο τι δίνουμε στα φυσικά πρόσωπα και τι δίνουμε στα νομικά πρόσωπα, τις εταιρείες. Εμείς έχουμε θεωρήσει ότι η φορολογική μεταρρύθμιση είναι μια ευκαιρία για να καταστήσουμε το φορολογικό μας σύστημα πιο δίκαιο, πιο λειτουργικό και η ευκαιρία αυτή μας δίνεται μέσω της εναρμονισιακής μας πορείας.

Οι κυριότερες πρόνοιες είναι οι ακόλουθες: Η αύξηση του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ). Η Ευρωπαϊκή Ένωση επιβάλλει ότι ο ΦΠΑ πρέπει να είναι τουλάχιστον 15%. Μας δίνει την ευχέρεια για ορισμένα προϊόντα να διατηρήσουμε το χαμηλό συντελεστή που είναι 5%. Πρόσφατα θετικά μηνύματα είναι ότι το αίτημά μας για παραμονή του σημερινού μηδενικού συντελεστή, ιδιαίτερα στα τρόφιμα, θα είναι γεγονός τουλάχιστον για κάποια χρόνια. Όταν θα μπούμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση μπορούμε να δούμε ξανά αυτό το θέμα αλλά για πέντε τουλάχιστον χρόνια ο μηδενικός συντελεστής του ΦΠΑ για τρόφιμα είναι ένα γεγονός.

Οι φόροι κατανάλωσης θα πρέπει επίσης να πάνε στους ελάχιστους συντελεστές. Εδώ μας επηρεάζουν ιδιαίτερα οι ελάχιστοι συντελεστές για το πετρέλαιο και τη βενζίνη. Υπάρχουν επίσης ελάχιστοι συντελεστές για τα τσιγάρα και για τα αλκοολούχα ποτά. Όσον αφορά τα τσιγάρα, θα πρέπει μέχρι την ένταξη να μπει ένας επιπρόσθετος φόρος κατανάλωσης, περίπου 15 σεντ το πακέτο. Όσον αφορά το πετρέλαιο και τη βενζίνη, το έχουμε ήδη πει ότι θα πρέπει να αυξηθούν οι φόροι κατανάλωσης όσον αφορά τη βενζίνη κατά 5 σεντ το λίτρο και για το πετρέλαιο άλλα 12 σεντ το λίτρο. Αυτά είναι γνωστά αλλά είναι καλό να τα επαναλαμβάνουμε για να γνωρίζουμε που πάμε.

Η πρότασή μας είναι για αύξηση του φορολογικού συντελεστή του ΦΠΑ στο 13%. Σύμφωνα με τις προκαταρκτικές ανταλλαγές απόψεων και συναίνεση που είχαμε με την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού, αναμένω ότι μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2002 ο συντελεστής του ΦΠΑ θα ανέβει από το 10% στο 13% και δώδεκα μήνες μετά η πρόταση αυτή θα φέρει το συντελεστή στο 15%. Στις προτάσεις που έχουμε θα έχετε ακούσει τους ελάχιστους συντελεστές. Αυτό δεν σημαίνει οτιδήποτε άλλο εκτός από τους ελάχιστους που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Δηλαδή τα κράτη, περιλαμβανομένης και της Κύπρου, αν θέλουν να κάνουν το ΦΠΑ 18%, 20% ή 25% δεν το απαγορεύει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Εκείνο το οποίο επιβάλλει είναι ότι πρέπει να είναι τουλάχιστον 15%. Γι’ αυτό έχουμε χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση όπως είναι η Ελλάδα, η Αγγλία, το Βέλγιο που έχουν συντελεστές 18%, 17,5%, 23% και ούτω καθ’ εξής.

Έχουμε επίσης εισηγηθεί ένα φόρο πολυτελείας ο οποίος υπάρχει τώρα, αντί διαφορετικό συντελεστή ΦΠΑ. Έχουμε εισηγηθεί αύξηση του φόρου πολυτελείας για κάποια προϊόντα, όπως είναι οι μοτοσυκλέτες πάνω από 100 κυβικά εκατοστά, τα σκάφη αναψυχής και κάποια άλλα προϊόντα τα οποία ήδη με την υφιστάμενη νομοθεσία θεωρούνται ότι είναι προϊόντα πολυτελείας. Εισηγούμαστε επίσης αύξηση του φόρου κατανάλωσης σε κάποιες κατηγορίες οχημάτων οι οποίες τώρα πληρώνουν πολύ χαμηλούς συντελεστές. Οι κατηγορίες αυτές είναι τα αυτοκίνητα παντός εδάφους, τα 4Χ4, τα αυτοκίνητα βαν και τα διπλοκάμπινα αυτοκίνητα. Θα πρέπει να πούμε ότι τα αυτοκίνητα αυτά φορολογούνται με μειωμένους χαμηλούς συντελεστές και η εισήγησή μας είναι να αυξηθούν οι συντελεστές κατά 10%.

Ταυτόχρονα, για πρώτη φορά από το 1960, υπάρχει μια Κυβέρνηση η οποία εισηγείται μείωση, έστω και αν αυτή θα είναι σταδιακή, η οποία κυμαίνεται από το 5% μέχρι 20% στους φόρους κατανάλωσης για τα σαλούν αυτοκίνητα. Πιστεύουμε ότι αυτή θα είναι η πρώτη μείωση. Στην επόμενη ευκαιρία που θα μας δοθεί, και αναμένω αυτό να γίνει το 2003, θα εισηγηθούμε περαιτέρω μείωση των φόρων κατανάλωσης στα οχήματα. Μη σας ενοχλούν οι εκλογές του Φεβρουαρίου 2003. Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να μειώσουμε κι άλλο τους φόρους κατανάλωσης.

Ταυτόχρονα θα έχουμε μειώσεις στα τέλη και στις άδειες κυκλοφορίας, ιδιαίτερα των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, ενόψει του γεγονότος ότι το πετρέλαιο θα αυξηθεί. Θα έλθουμε να μειώσουμε τα τέλη για τις άδειες κυκλοφορίας ούτως ώστε ένας ιδιοκτήτης πετρελαιοκίνητου οχήματος, ο οποίος πλήρωνε άδεια κυκλοφορίας πολύ μεγαλύτερη, να αντισταθμίσει το επιπρόσθετο κόστος που θα έχει τώρα από την αύξηση του πετρελαίου με τη μείωση της άδειας κυκλοφορίας του. Όμως, θα υπάρξουν μικρές αυξήσεις στις άδειες κυκλοφορίας για βενζινοκίνητα οχήματα, οι οποίες δεν έχουν αύξηση από το 1992.

Θα ήθελα να δούμε τώρα τι διαφοροποιήσεις θα έχουμε για τα φυσικά πρόσωπα και τις εταιρείες. Θα αρχίσω πρώτα για τις εταιρείες. Οι εταιρείες θα έχουν μείωση του συντελεστή του εταιρικού φόρου που τώρα είναι 20% - 25% στο 10%. Αυτό είναι μια δέσμευση, μια πρόταση για να διατηρήσουμε τις λεγόμενες υπεράκτιες εταιρείες στην Κύπρο, οι οποίες τώρα φορολογούνται με 4,25% πάνω στα κέρδη τους. Θα πρέπει να έχουμε δηλαδή ένα ενιαίο συντελεστή για τις εταιρείες που έχουν τις εργασίες τους στο εξωτερικό και τις κυπριακές εταιρείες. Θα έχουμε αυτό τον κοινό συντελεστή του 10% που μας επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεν μπορούμε πλέον να έχουμε διαφοροποίηση.

Εισάγουμε όμως και ένα άλλο τρόπο φορολόγησης. Ο τρόπος αυτός είναι η λογιζόμενη διανομή μερίσματος και ο φόρος παρακράτησης. Τώρα τα μερίσματα τα οποία έδινε μια εταιρεία πλήρωναν στην πηγή τους, στο επίπεδο της εταιρείας, ένα φόρο παρακράτησης 20%. Τώρα ο φόρος αυτός παρακράτησης καταργείται και δημιουργείται η λογιζόμενη διανομή μερίσματος. Δηλαδή μια εταιρεία είτε πληρώσει είτε δεν πληρώσει μέρισμα θα θεωρείται ότι το 70% των κερδών που έχουν απομείνει μετά τον εταιρικό φόρο θα υπόκεινται σε ένα συντελεστή παρακράτησης φόρου ύψους 15%.

Ταυτόχρονα καταργούμε την έκτακτη εισφορά για την άμυνα πάνω στα κέρδη, στα μερίσματα και στα ενοίκια που είναι τώρα 3%. Καταργούμε επίσης την έκτακτη προσφυγική επιβάρυνση που πληρώνουν κάποιοι επιχειρηματίες όταν εισάγουν προϊόντα από το εξωτερικό. Αυτή θα καταργηθεί διότι θεωρείται ότι είναι ένας δασμός και, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχουμε αναλάβει προς τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου αλλά και έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα πρέπει να καταργηθεί.

Εισάγουμε επίσης και κάποια άλλα κίνητρα για τις επιχειρήσεις. Τα κίνητρα αυτά είναι ότι θα μπορούν να μεταφέρονται πλέον ζημιές οι οποίες είχαν ένα περιορισμό μόνο πέντε χρόνων. Τώρα θα μπορούν να μεταφέρονται ελεύθερα χωρίς οποιοδήποτε περιορισμό στο μέλλον για συμψηφισμό με κέρδη της ίδιας εταιρείας από μελλοντικές χρήσεις. Εισάγουμε κανονισμούς για συμψηφισμό ζημιών εταιρειών που ανήκουν στο ίδιο συγκρότημα, το λεγόμενο group relief. Καταργούμε επίσης το λεγόμενο πρόσθετο φόρο 10% για κέρδη τα οποία απαλλάσσονται κατά κύριο λόγο από ζημιές που έρχονται από προηγούμενες χρήσεις. Δηλαδή, μια εταιρεία η οποία είχε ζημιές από το παρελθόν και κέρδη στο μέλλον, συμψήφιζε τα κέρδη με τις παλιές ζημιές αλλά πλήρωνε φόρο 10%. Αυτό καταργείται.

Έχουμε επίσης προτάσεις για εισαγωγή κινήτρων για συγχωνεύσεις εταιρειών. Τώρα έχουμε αντικίνητρα για συγχωνεύσεις εταιρειών. Καταργούμε όλα αυτά τα αντικίνητρα τα οποία υπήρχαν σε περιπτώσεις εταιρειών που συγχωνεύονταν, που έχαναν τις φορολογικές ζημιές, που έπρεπε να πληρώσουν πιθανότατα φόρο κεφαλαιουχικών κερδών, επιπρόσθετο φόρο εισοδήματος πάνω στα περιουσιακά στοιχεία τα οποία μετέφεραν από τις εταιρείες τους στην καινούργια εταιρεία και αν είχαν ακίνητη περιουσία θα έπρεπε να πληρώσουν στο Κτηματολόγιο για τη μεταβίβαση της ακίνητης περιουσίας από τη μια εταιρεία στην άλλη το 2% ή 3% ή 5% φόρο που πληρώνουμε στο Κτηματολόγιο. Όλα αυτά είναι προτάσεις μας για κατάργησή τους.

Πιστεύουμε ότι όλα αυτά δημιουργούν ένα ευνοϊκό κλίμα για επιχειρήσεις στην Κύπρο. Έλεγα σε κάποιους Αυστριακούς οι οποίοι αποφάσισαν να έλθουν και να εγκαταστήσουν μια θυγατρική εταιρεία τους στην Κύπρο ότι αναμένουμε ότι θα έχουμε μια μεγάλη είσοδο από ξένες εταιρείες οι οποίες θα έλθουν στην Κύπρο λόγω του ευνοϊκού φορολογικού κλίματος το οποίο εισάγουμε με τις προτάσεις τις οποίες έχουμε κάνει. Το ευνοϊκό κλίμα θα είναι όχι μόνο για τους ξένους αλλά και για τις κυπριακές επιχειρήσεις, διότι όταν το κόστος της φορολόγησης είναι χαμηλό, υπάρχει ευνοϊκότερο κλίμα για περαιτέρω επενδύσεις για κυπριακές επιχειρήσεις αλλά και για ξένες.

Θα ήθελα να σταθώ για λίγο στο θέμα των εταιρειών διεθνών δραστηριοτήτων, των ονομαζόμενων υπεράκτιων εταιρειών, και να πω ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση ήδη έχει παραχωρήσει ένα πλεονέκτημα, ότι οι υφιστάμενες υπεράκτιες εταιρείες θα δικαιούνται να απολαμβάνουν των πλεονεκτημάτων που είχαν μέχρι το 2005 όσον αφορά το συντελεστή του 4,25%. Οι καινούργιες οι οποίες θα έλθουν μετά το 2002 θα φορολογούνται με το συντελεστή του 10% όταν εισαχθεί σύμφωνα με την πρότασή μας. Άρα δίνεται μια μεταβατική περίοδος τεσσάρων χρόνων στις υφιστάμενες εταιρείες μέχρι και το 2005 να φορολογούνται με το χαμηλό συντελεστή του 4,25%.
Όσον αφορά τα φυσικά πρόσωπα η πρότασή μας ήταν για αύξηση του αφορολόγητου ποσού από τις £6,000 στις £9,000 με κατάργηση όλων των φορολογικών εκπτώσεων εκτός από τις εκπτώσεις για εισφορές στο Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, στις Κοινωνικές Ασφαλίσεις, και στις ασφάλειες ζωής. Οι τρεις αυτές κατηγορίες έχουν ένα κοινό στοιχείο και τις διατηρούμε. Οι υπόλοιπες εκπτώσεις, που ήταν βασικά οι εκπτώσεις για σύζυγο και για τέκνα, καταργούνται. Δεν βλέπουμε το λόγο γιατί να υπάρχει έκπτωση για σύζυγο, και μπορούσε οι £500 οι οποίες επιμερίζονται μεταξύ των δυο συζύγων να προστεθούν στο αφορολόγητο ποσό αφού θα απλουστεύσουμε το σύστημά μας. Όσον αφορά τις εκπτώσεις για παιδιά έχουμε αλλάξει τη φιλοσοφία μας και θα αντικατασταθούν με χορηγίες για το κάθε παιδί, από το πρώτο παιδί για όλους, είτε έχουν ένα ή δυο ή τρία παιδιά. Αν έχουν τέσσερα παιδιά ήδη παίρνουν κάποια έκπτωση, £31 για κάθε παιδί.

Καταργείται επίσης, και είναι πολύ σημαντικό, ο φόρος της άμυνας, το 2% που πληρώνει ο εργοδοτούμενος αλλά και ο εργοδότης. Σύμφωνα με την πρότασή μας, το βάρος του εργοδότη το μεταφέρουμε στις Κοινωνικές Ασφαλίσεις, επιπρόσθετα 2%. Άρα ο εργοδότης δεν έχει όφελος. Υπάρχουν κάποιες αντιδράσεις. Αν οι αντιδράσεις αυτές ευοδωθούν τότε σημαίνει ότι η εισφορά του 2% του εργοδότη για την άμυνα παραμένει. Όμως ο υπάλληλος θα έχει αυτό το όφελος του 2%.

Αλλάζουμε τους συντελεστές με τους οποίους φορολογείται ένα φυσικό πρόσωπο. Οι συντελεστές διαφοροποιούνται στο 20%, 25% και 28%, με το 28% να αγγίζει στις £15,000 και πλέον σε σύγκριση με τις £11,000 στο 40% με το υφιστάμενο σύστημα. Πιστεύουμε ότι οι διαφοροποιήσεις αυτές που εισηγούμαστε είναι ένα κίνητρο για εργασία, για αύξηση της παραγωγικότητας και πολύ μεγάλο κίνητρο για καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Πιστεύουμε ότι ο χαμηλός συντελεστής του 28%, η αύξηση του αφορολόγητου ποσού και τα πιο αυστηρά μέτρα τα οποία θα πάρει το Γραφείο του Φόρου Εισοδήματος θα οδηγήσουν πολλούς φοροφυγάδες να δηλώνουν πλέον τα εισοδήματά τους για να μπορούν να κοιμούνται ήσυχα το βράδυ.

Θα ήθελα να αναφερθώ και στα αντισταθμιστικά κοινωνικά μέτρα. Μέσα από τις φορολογικές ελαφρύνσεις τις οποίες θα δώσουμε, οι οποίες δεν θα αγγίζουν κάποια άτομα, έχουμε σκεφτεί ότι θα πρέπει να δώσουμε κάποια πράγματα τα οποία αγγίζουν την κοινωνική πολιτική του κράτους. Αυτά είναι σε τρεις βασικούς τομείς. Ο πρώτος τομέας είναι η αύξηση στις συντάξεις. Θα πρέπει να δοθεί κάποια αύξηση στους συνταξιούχους οι οποίοι δεν έχουν την ευκαιρία να αυξήσουν το εισόδημά τους και θα είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν κάποια προϊόντα με τον αυξημένο συντελεστή του ΦΠΑ. Τα προϊόντα αυτά δεν θα είναι πολλά, διότι το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματός τους δαπανάται για φαγώσιμα για τα οποία θα διατηρήσουμε το μηδενικό συντελεστή, αλλά και θα πρέπει να τους δώσουμε κάποιες αυξήσεις.

Η δεύτερη αύξηση είναι αυτό που ανέφερα προηγουμένως, και που είναι πολύ σημαντικό, η χορηγία για τα τέκνα. Η τρίτη μεγάλη κατηγορία αυξήσεων θα είναι τα δημόσια βοηθήματα. Έχουμε μια μεγάλη κατηγορία βοηθημάτων που μπορούμε να δώσουμε. Είναι τα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα ανάλογα με το εισόδημά τους. Υπάρχουν ορισμένες κατηγορίες ατόμων που είναι μέσα στις κοινωνικές παροχές και θα ήθελα να αναφέρω ενδεικτικά για κάποιους οι οποίοι έχουν χαμηλά εισοδήματα και παίρνουν χορηγία για ενοίκιο, η χορηγία αυτή θα αυξηθεί όπως και σε άλλες κατηγορίες όπως είναι οι μονογονεϊκές οικογένειες και άλλες πολλές.

Σ’ αυτές τις τρεις μεγάλες κατηγορίες θα δοθούν τα κοινωνικά αντισταθμιστικά μέτρα τα οποία συμποσούνται περίπου σε £90 εκατομμύρια. Οι φορολογικές ελαφρύνσεις για φυσικά πρόσωπα είναι γύρω στα £75 εκατομμύρια. Με αυτό θέλω να δείξω ακριβώς το ισοζύγιο που δίνουμε έμφαση που είναι οι κοινωνικές παροχές ταυτόχρονα με τις φορολογικές ελαφρύνσεις που ανέφερα προηγουμένως για τα φυσικά πρόσωπα.

Πού στεκόμαστε τώρα; Στην εισαγωγή μου ανέφερα ότι έχουμε ήδη καθυστερήσει. Η Βουλή έχει δώσει τη δέσμευσή της προς εμάς αλλά και προς τον κ. Μάουρερ, την Ευρωπαϊκή Ένωση, ότι η διαβούλευση με την Κυβέρνηση θα ολοκληρωνόταν στις 31 Μαρτίου. Σήμερα 27 Μαρτίου, με δυο μόνο εργάσιμες ημέρες πριν το τέλος του Μάρτη, είναι ουτοπία να νομίζουμε ότι θα μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε τις διαβουλεύσεις μας. Αντιλαμβάνομαι ότι έχουν ολοκληρώσει τις απόψεις τους, πλην όμως δεν είναι έτοιμοι να μας τις παρουσιάσουν την ερχόμενη βδομάδα. Αναμένω ότι μέχρι τις 10 Απριλίου θα είναι έτοιμη να γίνει η παρουσίαση αυτών των προτάσεων.

Όμως η Ευρώπη τρέχει. Εμείς ως Υπουργείο Οικονομικών, ανεξάρτητα από τις προτάσεις οι οποίες θα μας δοθούν, η φιλοσοφία μας έχει ήδη προταθεί και υλοποιηθεί σε νομοθετήματα, ιδιαίτερα όσον αφορά το νομοθέτημα του φόρου εισοδήματος και του εταιρικού φόρου. Δεν είναι κάτι που είναι απλό όπως είναι αυτό του ΦΠΑ που μια πρόταση αλλάζει ένα συντελεστή από 10% στο 13% ή από το 13% στο 15%. Εμείς έχουμε προχωρήσει με τους συμβούλους που έχουμε εργοδοτήσει σ’ αυτό το συγκεκριμένο θέμα, έχουμε στείλει, και σας το αποκαλύπτω τώρα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση το βασικό νομοθέτημα του φόρου εισοδήματος και του εταιρικού φόρου. Αναμένω ότι θα έχουμε τη θετική ανταπόκριση από την Ευρωπαϊκή Ένωση σ’ αυτό το σημείο μέχρι που η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών ολοκληρώσει τις διαβουλεύσεις της μαζί μας και ξεκαθαρίσουμε πλέον τι είναι η φορολογική μεταρρύθμιση.

Από δικής μας πλευράς δεν περιμένουμε, προχωρούμε. Όμως χωρίς την τελική έγκριση των προτάσεων της Κυβέρνησης από τη Βουλή δεν θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε στην έγκριση των τελικών νομοθετημάτων. Τώρα αναμένω ότι κάποια από τα μέτρα τα οποία είχαμε εισηγηθεί δεν μπορούν να έχουν εφαρμογή για ολόκληρο το 2002. Αναφέρομαι στα νομοθετικά μέτρα όσον αφορά το φόρο εισοδήματος για φυσικά πρόσωπα. Επειδή οποιαδήποτε διαφοροποίηση θα έχει επίδραση για ολόκληρο το χρόνο, δεν μπορούμε να πούμε ότι οι πρώτοι έξι μήνες του χρόνου θα φορολογηθούν με ένα συντελεστή και οι άλλοι έξι με κάποιον άλλο συντελεστή. Είναι φορολογικό έτος και θα πρέπει να είναι ολόκληρο.

Άρα αν δοθούν οι φορολογικές αυτές ελαφρύνσεις θα είναι για ολόκληρη τη χρονιά, σε αντίθεση με το ΦΠΑ ο οποίος θα έχει θετική επίδραση για τα έσοδα του κράτους όταν ψηφιστεί η εισαγωγή του. Γι’ αυτό μετά που θα βρούμε τη συναίνεση και την κοινή γραμμή με τα κόμματα θα πρέπει να κάνουμε και έναν υπολογισμό και να δούμε πώς επηρεάζονται τα έσοδα του κράτους για το 2002. Για το 2003 δεν υπάρχει πρόβλημα. Θα δώσουμε δηλαδή φορολογικές ελαφρύνσεις, δυστυχώς όχι στο βαθμό που εμείς θα θέλαμε γιατί άργησε η Βουλή να δώσει την έγκρισή της στις δικές μας προτάσεις. Όμως και να μην δοθούν για ολόκληρο το 2002, θα δοθούν για ολόκληρο το 2003.


Τελειώνοντας, θα ήθελα πολύ περιληπτικά να σας μεταφέρω το μήνυμα για το εξής: Θα ήθελα να σας υπενθυμίσω τους βασικούς μας στόχους που είναι η απλούστευση, οι δεσμεύσεις που έχουμε πάρει έναντι κάποιων διεθνών οργανισμών που είναι ο ΟΟΣΑ και η Ευρωπαϊκή Ένωση, να είναι δικαιότερος ο νέος φόρος, να καταπολεμά τη φοροδιαφυγή και να δώσει μια ώθηση στην οικονομία μας. Στοιχεία απλούστευσης στη φορολογική μεταρρύθμιση είναι η κατάργηση κάποιων φόρων, ιδιαίτερα αυτών που αφορούν την ακίνητη ιδιοκτησία, η κατάργηση των φορολογικών απαλλαγών, έκπτωση για σύζυγο και τέκνα καταργούνται, η εφαρμογή της αποκοπής φόρου κατά μήνα και η κατάργηση των φορολογικών δηλώσεων των φυσικών προσώπων.

Στοιχεία δεσμεύσεων είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο ΟΟΣΑ. Έχουμε δεσμευθεί να κάνουμε την εναρμόνιση και την καταπολέμηση του επιζήμιου φορολογικού ανταγωνισμού και τον πετυχαίνουμε με τη φορολογική μεταρρύθμιση. Ο φόρος μας τώρα είναι δικαιότερος, διότι έχουμε χαμηλότερους συντελεστές, καταργούμε την άμυνα, έχουμε υψηλό αφορολόγητο ποσό, δίνουμε αντισταθμιστικά κοινωνικά μέτρα, μειώνουμε τους φόρους κατανάλωσης στα σαλούν με χαμηλή ιπποδύναμη, μειώνουμε τα πετρελαιοκίνητα όσον αφορά την άδεια κυκλοφορίας, βάζουμε φόρους κατανάλωσης σε κάποια είδη πολυτελείας και καταπολεμούμε τη φοροδιαφυγή με κάποια μέτρα όπως είναι οι προτεινόμενες αλλαγές στο φόρο κεφαλαιουχικών κερδών για πώληση ακίνητης περιουσίας. Έχουμε αυστηρότερα κριτήρια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και φορολογούμε τους τόκους στην πηγή.

Από όλα αυτά το σημαντικότερο για μένα στον μακροπρόθεσμο ορίζοντα είναι η ώθηση την οποία δίνουμε στην οικονομία με το χαμηλό εταιρικό συντελεστή, με κίνητρα για συγχωνεύσεις, με κίνητρα για ομίλους και φορολόγηση ομίλων εταιρειών, για ειδική φορολογική μεταχείριση για μερίσματα. Όλα αυτά θα ελκύσουν νέες επενδύσεις που θα δώσουν μια νέα ώθηση στην οικονομία μας με όλα τα πλεονεκτήματα τα οποία είναι γνωστά.