13/06/2003 13:20
Σε ανάκληση της απόφασής της για επιβολή νέων αυξήσεων στα τέλη εγγραφής και κυκλοφορίας των αυτοκινήτων ενοικίασης, καλούν την κυβέρνηση οι Σύνδεσμοι Ενοικίασης Αυτοκινήτων. Καλούν παράλληλα κυβέρνηση και βουλή να αντιμετωπίσει, συνολικά και όχι αποσπασματικά, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, θεωρώντας ως «χαριστική βολή» για το επάγγελμα την πρόσφατη έγκριση από το Υπουργικό Συμβούλιο, για αυξήσεις στα τέλη εγγραφής και κυκλοφορίας των αυτοκινήτων ενοικίασης που φθάνουν μέχρι και 1500% αύξηση από τα σημερινά τέλη (π.χ. από τις £112 για αυτοκίνητα 28 ίππων, τα τέλη αυξάνονται στις £1800!!!).
Ο επιχειρηματίας Σπύρος Σπύρου (διευθύνων σύμβουλος της ASG που αντιπροσωπεύει στην Κύπρο τη διεθνή εταιρεία EuropCar) με δηλώσεις του στη Stockwatch, χαρακτηρίζει «παράλογη και εξοντωτική» την απόφαση για επιβολή νέων αυξήσεων. Σημειώνοντας πως, μαζί με τα ταξί και τα λεωφορεία εξαιρούνται και 65 χιλιάδες διπλοκάμπινα αυτοκίνητα από τις αυξήσεις στα τέλη εγγραφής και κυκλοφορίας (η χρήση των οποίων υποτίθεται ότι είναι για γεωργικούς σκοπούς), το βάρος των αυξήσεων πέφτει αποκλειστικά στους ώμους των ιδιοκτητών οκτώ χιλιάδων αυτοκινήτων ενοικιάσεως τα οποία φέρνουν και συνάλλαγμα στο νησί.
Ο κ. Σπύρου τόνισε ακόμη ότι παρόλο που σε συνάντηση που είχε ο Σύνδεσμος με το Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Συγκοινωνιών, δεν έχουν λάβει καμία, μέχρι σήμερα, απάντηση γεγονός που θεωρείται ως «αρνητική απάντηση». Παράλληλα, τόνισε ενδεικτικά ότι ενώ κατά το 2001 η Αρχή Αδειών αποφάσισε ότι η Κύπρος είχε ανάγκη αύξησης του αριθμού αυτοκινήτων ενοικίασης κατά περίπου 3.000, στη συνέχεια η Αναθεωρητική Αρχή Αδειών αποφάσισε ότι ο αριθμός αυτός δεν ήταν ικανοποιητικός και αύξησε τον αριθμό κατά ακόμη 1.500 άδειες με τον όρο ότι οι άδειες αυτές πρέπει να υλοποιηθούν (δηλαδή να επενδυθεί ο αντίστοιχος αριθμός αυτοκινήτων) μέχρι τον Ιούλιο του 2003 (δηλαδή σε ένα μήνα).
«Με την κρίση που υπάρχει τους τελευταίους πολλούς μήνες», πρόσθεσε, «ζητήσαμε όπως αυτό το δικαίωμα που παραχωρήθηκε να παραταθεί, δηλαδή να μην υποχρεωθούμε να προβούμε σε νέες επενδύσεις αυτό το καλοκαίρι αλλά πριν το επόμενο καλοκαίρι. Το γεγονός ότι δεν παίρνει θέση το Υπουργείο ισοδυναμεί με αρνητική απάντηση. Είτε δηλαδή θα προβούμε σε επενδύσεις 1500 αυτοκινήτων (περίπου Χ 10 χιλιάδες λίρες το κάθε αυτοκίνητο ίσον 15 εκατομμύρια λίρες στο σύνολο την ώρα που υπάρχει κρίση, ή ακυρώνονται όλες οι άδειες και οι αρμόδιες αρχές ξαναρχίζουν από την αρχή με νέες αιτήσεις, νέες συνεντεύξεις, νέες χρονοβόρες και δαπανηρές διαδικασίες», σημείωσε.
Στο θέμα των τελών, που δεν ήταν μέσα στα θέματα που θέσαμε εμείς, αλλά προκύπτει από τις πληροφορίες που έχουμε από τον Τύπο, συνέχισε ο κ. Σπύρου, καταργούνται τα μειωμένα τέλη στα Αυτοκίνητα Ενοικίασης, ενώ συνεχίζουν να απαλλάσσονται άλλες επαγγελματικές κατηγορίες (ταξί, λεωφορεία κλπ) και ιδιωτικά αυτοκίνητα τύπου διπλοκάμπινα.
Πάντως, σε μια προσπάθεια να «προλάβουν» την υιοθέτηση από τη βουλή του σχετικού νομοσχεδίου για τις αυξήσεις, οι Σύνδεσμοι απέστειλαν σήμερα επιστολή στον Πρόεδρο της Βουλής, στις εμπλεκόμενες κοινοβουλευτικές επιτροπές, αλλά και στους υπουργούς Οικονομικών, Συγκοινωνιών και Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, με την οποία ζητούν να ακουστεί η θέση τους προτού ληφθούν οριστικές αποφάσεις, τόσο επί των αυξήσεων που αποφάσισε το Υπουργικό όσο και για τα γενικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Σε κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν οι Σύνδεσμοι Ενοικίασης Αυτοκινήτων καταγράφουν τις συνθήκες και τα αρνητικά δεδομένα μέσα στα οποία είναι αναγκασμένοι σήμερα να εξασκούν το επάγγελμά τους, καθώς και το αναχρονιστικό θεσμικό πλαίσιο που διέπει τον κλάδο. Τονίζουν ότι το αυτοκίνητο ενοικίασης, σε αντίθεση με το ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητο, δεν είναι μέσο προσωπικής διευκόλυνσης αλλά εργαλείο εργασίας και εισαγωγής συναλλάγματος στον τόπο.
Σημειώνουν ακόμη, ότι τα έσοδα του κράτους δεν θα επηρεαστούν αν εξαιρεθούν από τις αυξήσεις τα 8 χιλιάδες αυτοκίνητα ενοικιάσεως από τις 500 χιλιάδες συνολικά οχήματα που υπάρχουν στην Κύπρο, αλλά αντίθετα θα μειωθούν αν το σύστημα εξακολουθήσει να τους αναγκάζει να ενοικιάζουν ακριβά σαράβαλα στους τουρίστες. Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση: Η Κύπρος είναι η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη για αγορά καινούριου αυτοκινήτου. Στις πιο πολλές περιπτώσεις, οι τιμές αυτοκινήτων είναι υπερδιπλάσιες από τις υπόλοιπες χώρες τις Ευρώπης, με το πιο ακριβό σύστημα χρηματοδότησης αγοράς αυτοκινήτου στην Ευρώπη.
Η Κύπρος δεν έχει την δυνατότητα εξαγωγής των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα να υπάρχει υπερπληθώρα μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που δεν μπορούμε να διαθέσουμε.
Τα τελευταία 20 χρόνια, ενώ παραχωρούνται στα ταξί, στα ξενοδοχεία και σε άλλες κατηγορίες επαγγελμάτων υποστηρικτικά μέτρα όπως απαλλαγή ή μείωση δασμών, μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ και άλλα, το αυτοκίνητο ενοικίασης επιβαρύνεται συνεχώς. (Οι μειωμένοι δασμοί που ίσχυαν κάποτε για τα αυτοκίνητα Ενοικίασης καταργήθηκαν από το 1989).
Η νομοθεσία που διέπει τα Αυτοκίνητα Ενοικίασης είναι αναχρονιστική. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η Κύπρος είναι η μόνη χώρα που απαγορεύεται η ενοικίαση εμπορικού αυτοκινήτου, η μόνη χώρα που δεν επιτρέπεται η μακροχρόνια μίσθωση (leasing), και η μόνη χώρα που απαγορεύει στον επαγγελματία, με την παράλογη νομοθεσία της, να μειώνει κατά τους χειμερινούς μήνες τον αριθμό αυτοκινήτων του που διατηρεί, παρόλο ότι η τουριστική ζήτηση τον χειμώνα είναι μόνο ένα μικρό μέρος άπό αυτής του Ιουλίου και Αυγούστου κάθε χρόνου.
Οι συνέπειες
Ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων ενοικίασης στην Κύπρο είναι περίπου 4 ετών (υπάρχουν αυτοκίνητα προς ενοικίαση μέχρι και 8 χρονών) ενώ στην Ευρώπη τα αυτοκίνητα που ενοικιάζονται είναι κατά μέσον όρο 7 μηνών. Η εξήγηση είναι ότι παρά τον ανταγωνισμό, δεν υπάρχει η δυνατότητα ανανέωσης των αυτοκινήτων ενωρίτερα.
Ο μέσος επαγγελματίας οφείλει στις τράπεζες τεράστια ποσά σε σύγκριση με την επένδυση του και δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις δόσεις αποπληρωμής των δανείων του.
Του Κυριάκου Κυριακίδη
Ο επιχειρηματίας Σπύρος Σπύρου (διευθύνων σύμβουλος της ASG που αντιπροσωπεύει στην Κύπρο τη διεθνή εταιρεία EuropCar) με δηλώσεις του στη Stockwatch, χαρακτηρίζει «παράλογη και εξοντωτική» την απόφαση για επιβολή νέων αυξήσεων. Σημειώνοντας πως, μαζί με τα ταξί και τα λεωφορεία εξαιρούνται και 65 χιλιάδες διπλοκάμπινα αυτοκίνητα από τις αυξήσεις στα τέλη εγγραφής και κυκλοφορίας (η χρήση των οποίων υποτίθεται ότι είναι για γεωργικούς σκοπούς), το βάρος των αυξήσεων πέφτει αποκλειστικά στους ώμους των ιδιοκτητών οκτώ χιλιάδων αυτοκινήτων ενοικιάσεως τα οποία φέρνουν και συνάλλαγμα στο νησί.
Ο κ. Σπύρου τόνισε ακόμη ότι παρόλο που σε συνάντηση που είχε ο Σύνδεσμος με το Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Συγκοινωνιών, δεν έχουν λάβει καμία, μέχρι σήμερα, απάντηση γεγονός που θεωρείται ως «αρνητική απάντηση». Παράλληλα, τόνισε ενδεικτικά ότι ενώ κατά το 2001 η Αρχή Αδειών αποφάσισε ότι η Κύπρος είχε ανάγκη αύξησης του αριθμού αυτοκινήτων ενοικίασης κατά περίπου 3.000, στη συνέχεια η Αναθεωρητική Αρχή Αδειών αποφάσισε ότι ο αριθμός αυτός δεν ήταν ικανοποιητικός και αύξησε τον αριθμό κατά ακόμη 1.500 άδειες με τον όρο ότι οι άδειες αυτές πρέπει να υλοποιηθούν (δηλαδή να επενδυθεί ο αντίστοιχος αριθμός αυτοκινήτων) μέχρι τον Ιούλιο του 2003 (δηλαδή σε ένα μήνα).
«Με την κρίση που υπάρχει τους τελευταίους πολλούς μήνες», πρόσθεσε, «ζητήσαμε όπως αυτό το δικαίωμα που παραχωρήθηκε να παραταθεί, δηλαδή να μην υποχρεωθούμε να προβούμε σε νέες επενδύσεις αυτό το καλοκαίρι αλλά πριν το επόμενο καλοκαίρι. Το γεγονός ότι δεν παίρνει θέση το Υπουργείο ισοδυναμεί με αρνητική απάντηση. Είτε δηλαδή θα προβούμε σε επενδύσεις 1500 αυτοκινήτων (περίπου Χ 10 χιλιάδες λίρες το κάθε αυτοκίνητο ίσον 15 εκατομμύρια λίρες στο σύνολο την ώρα που υπάρχει κρίση, ή ακυρώνονται όλες οι άδειες και οι αρμόδιες αρχές ξαναρχίζουν από την αρχή με νέες αιτήσεις, νέες συνεντεύξεις, νέες χρονοβόρες και δαπανηρές διαδικασίες», σημείωσε.
Στο θέμα των τελών, που δεν ήταν μέσα στα θέματα που θέσαμε εμείς, αλλά προκύπτει από τις πληροφορίες που έχουμε από τον Τύπο, συνέχισε ο κ. Σπύρου, καταργούνται τα μειωμένα τέλη στα Αυτοκίνητα Ενοικίασης, ενώ συνεχίζουν να απαλλάσσονται άλλες επαγγελματικές κατηγορίες (ταξί, λεωφορεία κλπ) και ιδιωτικά αυτοκίνητα τύπου διπλοκάμπινα.
Πάντως, σε μια προσπάθεια να «προλάβουν» την υιοθέτηση από τη βουλή του σχετικού νομοσχεδίου για τις αυξήσεις, οι Σύνδεσμοι απέστειλαν σήμερα επιστολή στον Πρόεδρο της Βουλής, στις εμπλεκόμενες κοινοβουλευτικές επιτροπές, αλλά και στους υπουργούς Οικονομικών, Συγκοινωνιών και Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, με την οποία ζητούν να ακουστεί η θέση τους προτού ληφθούν οριστικές αποφάσεις, τόσο επί των αυξήσεων που αποφάσισε το Υπουργικό όσο και για τα γενικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Σε κοινή ανακοίνωση που εξέδωσαν οι Σύνδεσμοι Ενοικίασης Αυτοκινήτων καταγράφουν τις συνθήκες και τα αρνητικά δεδομένα μέσα στα οποία είναι αναγκασμένοι σήμερα να εξασκούν το επάγγελμά τους, καθώς και το αναχρονιστικό θεσμικό πλαίσιο που διέπει τον κλάδο. Τονίζουν ότι το αυτοκίνητο ενοικίασης, σε αντίθεση με το ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητο, δεν είναι μέσο προσωπικής διευκόλυνσης αλλά εργαλείο εργασίας και εισαγωγής συναλλάγματος στον τόπο.
Σημειώνουν ακόμη, ότι τα έσοδα του κράτους δεν θα επηρεαστούν αν εξαιρεθούν από τις αυξήσεις τα 8 χιλιάδες αυτοκίνητα ενοικιάσεως από τις 500 χιλιάδες συνολικά οχήματα που υπάρχουν στην Κύπρο, αλλά αντίθετα θα μειωθούν αν το σύστημα εξακολουθήσει να τους αναγκάζει να ενοικιάζουν ακριβά σαράβαλα στους τουρίστες. Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση: Η Κύπρος είναι η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη για αγορά καινούριου αυτοκινήτου. Στις πιο πολλές περιπτώσεις, οι τιμές αυτοκινήτων είναι υπερδιπλάσιες από τις υπόλοιπες χώρες τις Ευρώπης, με το πιο ακριβό σύστημα χρηματοδότησης αγοράς αυτοκινήτου στην Ευρώπη.
Η Κύπρος δεν έχει την δυνατότητα εξαγωγής των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα να υπάρχει υπερπληθώρα μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που δεν μπορούμε να διαθέσουμε.
Τα τελευταία 20 χρόνια, ενώ παραχωρούνται στα ταξί, στα ξενοδοχεία και σε άλλες κατηγορίες επαγγελμάτων υποστηρικτικά μέτρα όπως απαλλαγή ή μείωση δασμών, μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ και άλλα, το αυτοκίνητο ενοικίασης επιβαρύνεται συνεχώς. (Οι μειωμένοι δασμοί που ίσχυαν κάποτε για τα αυτοκίνητα Ενοικίασης καταργήθηκαν από το 1989).
Η νομοθεσία που διέπει τα Αυτοκίνητα Ενοικίασης είναι αναχρονιστική. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η Κύπρος είναι η μόνη χώρα που απαγορεύεται η ενοικίαση εμπορικού αυτοκινήτου, η μόνη χώρα που δεν επιτρέπεται η μακροχρόνια μίσθωση (leasing), και η μόνη χώρα που απαγορεύει στον επαγγελματία, με την παράλογη νομοθεσία της, να μειώνει κατά τους χειμερινούς μήνες τον αριθμό αυτοκινήτων του που διατηρεί, παρόλο ότι η τουριστική ζήτηση τον χειμώνα είναι μόνο ένα μικρό μέρος άπό αυτής του Ιουλίου και Αυγούστου κάθε χρόνου.
Οι συνέπειες
Ο μέσος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων ενοικίασης στην Κύπρο είναι περίπου 4 ετών (υπάρχουν αυτοκίνητα προς ενοικίαση μέχρι και 8 χρονών) ενώ στην Ευρώπη τα αυτοκίνητα που ενοικιάζονται είναι κατά μέσον όρο 7 μηνών. Η εξήγηση είναι ότι παρά τον ανταγωνισμό, δεν υπάρχει η δυνατότητα ανανέωσης των αυτοκινήτων ενωρίτερα.
Ο μέσος επαγγελματίας οφείλει στις τράπεζες τεράστια ποσά σε σύγκριση με την επένδυση του και δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις δόσεις αποπληρωμής των δανείων του.
Του Κυριάκου Κυριακίδη