You are here

Αναπάντητα ερωτήματα

16/08/2005 08:52

· Υπάρχει ή όχι επιστολή του Τ. Taylor;

· Ποιο το ιστορικό του αεροπλάνου;

· Αποζημιώσεις $17 εκ.+


Ολοένα και μεγαλώνουν τα ερωτήματα που αναδύονται από τις στάχτες του Boeing 737, που συνετρίβη την Κυριακή το μεσημέρι κοντά στην Αθήνα, παρασέρνοντας στο θάνατο τους 115 επιβάτες και το εξαμελές πλήρωμά του. Η δεύτερη μέρα μετά το τραγικό δυστύχημα βρίσκει την εταιρεία Helios αλλά και την Πολιτεία «στημένες στον τοίχο» από την πληθώρα ερωτημάτων που αδυνατούν να απαντήσουν και από την οδύνη των συγγενών των θυμάτων που σταδιακά μετατρέπεται σε οργή.

Η σύλληψη του αρρωστημένου φαρσέρ που δήλωνε σε ελλαδικά ΜΜΕ πως είχε λάβει γραπτό μήνυμα από επιβάτη της πτήσης λίγο πριν την συντριβή του αεροσκάφους και οι πρώτες νεκροτομές που κατέδειξαν πως οι επιβάτες ήταν εν ζωή μέχρι την ώρα την συντριβής περιπλέκουν, προσωρινά τουλάχιστον, την προσπάθεια εντοπισμού των αιτιών της πτώσης, καταρρίπτοντας μέρος της έντονης φημολογίας που είχε αρχικά διαχυθεί.

Η απαρηγόρητη θλίψη αλλά και η οργή των συγγενών που μετέβησαν χθες στην Ελλάδα για αναγνώριση των πτωμάτων ήταν έκδηλη. Τελικά, ήταν αναγνωρίσιμα μόλις 45 από τα 121 πτώματα. Ο κατάλογος των θυμάτων ήταν τραγικός, αφού σε αυτόν περιλαμβάνονται ολόκληρες οικογένειες. Και οι ευθύνες ασήκωτες...

Εταιρεία και Πολιτεία επιχείρησαν χθες να απαντήσουν σε ορισμένα από τα πολλά ερωτήματα της κοινής γνώμης. Οι εξηγήσεις αμφοτέρων φαίνεται να δημιούργησαν περισσότερα ερωτήματα από αυτά που απάντησαν.

Σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Φιλελεύθερος» φέρει το βρετανό σύμβουλο του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας, Tim Taylor, να προειδοποιεί πως οι αδυναμίες της υπηρεσίας δεν επέτρεπαν πτητικούς ελέγχους και πως αυτό συνέβαινε για οκτώ μήνες. Όταν ρωτήθηκε χθες για το θέμα ο Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων, Χάρης Θράσου, είπε: «δεν θέλω να σχολιάσω την επιστολή οποιουδήποτε συμβούλου». Σήμερα, στην πρωινή εκπομπή του Τρίτου του ΡΙΚ, ο κ. Θράσου και πάλιν δεν ήταν σαφής. Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, αρκέστηκε να πει πως ο κ. Taylor τον διαβεβαίωσε σε συνομιλία που είχαν πως δεν έκανε ποτέ τέτοιες δηλώσεις ή ισχυρισμούς. Αναφέρθηκε σε εκθέσεις διεθνών οργανισμών που βαθμολογούν θετικά την υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας.

Η εταιρεία έδωσε χθες την πρώτη δημοσιογραφική διάσκεψη μετά το τραγικό συμβάν. Ο πρόεδρος της, Ανδρέας Δράκος, αφού εξέφρασε τα συλλυπητήριά του στους συγγενείς των θυμάτων, είπε πως η εταιρεία θα τους παράσχει οικονομική και άλλη βοήθεια. Εξήγγειλε άμεση αποζημίωση €20 χιλ. για κάθε επιβάτη ως μέρος της συνολικής αποζημίωσης. (Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρείας, ακόμα και αν κριθεί πως η Helios δεν ευθυνόταν για το ατύχημα, θα κληθεί να καταβάλει αποζημιώσεις $150 χιλ. περίπου για κάθε επιβάτη.)

Ο κ. Δράκος, ωστόσο, δεν απάντησε στο καίριο ερώτημα που ετέθη στη διάσκεψη για το ιστορικό του αεροπλάνου, επικαλούμενος την έρευνα που βρίσκεται σε εξέλιξη. Η εταιρεία συνεχίζει τις πτήσεις της κανονικά, σημείωσε παράλληλα ο κ. Δράκος, διαψεύδοντας περί του αντιθέτου πληροφορίες.

Λίγες ώρες αργότερα, τέσσερα οχήματα και δύο περιπολικά της αστυνομίας, έφθαναν στα γραφεία της εταιρείας στην περιοχή Μακένζυ στη Λάρνακα για να παραλάβουν όλα τα έγγραφα που σχετίζονται με τη μοιραία πτήση, για σκοπούς ποινικής έρευνας που θα διεξάγουν ανακριτές. Το ένταλμα ερεύνης εξέδωσε η Γενική Εισαγγελία μετά από καταγγελία του Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων και του Αρχηγού της Αστυνομίας.

Η Helios συστάθηκε το 1998 και ξεκίνησε πτήσεις το 2000. Εξαγοράστηκε από την εισηγμένη εταιρεία Libra Holidays Group το Νοέμβριο του 2004, έναντι £1,9 εκ., μετά που η τελευταία πώλησε την Excel Airways στη Βρετανία. Το 2004 η Helios είχε τζίρο £25 εκ. και ζημιές £1,1 εκ. Είχε βραχυπρόθεσμα δάνεια ύψους £6,2 εκ.

Η συντριβή του Boeing επιβαρύνει την οικονομική κατάσταση της ιθύνουσας εταιρείας – που έκλεισε το 2004 με ζημιές πριν την φορολογία ύψους £3 εκ. – τόσο λόγω της απώλειας του αεροπλάνου και εργασίας όσο και λόγω των αποζημιώσεων ύψους $17 εκ. τουλάχιστον που θα κληθεί, στην καλύτερη περίπτωση, να καταβάλει.

Του Αντώνη Α. Έλληνα