You are here

Εκτός πλαισίου το κονδύλι διαφήμισης για πανδημία

23/07/2021 07:28

Η Κύπρος παραχώρησε κρατικό κονδύλι σε μέσα μαζικής ενημέρωσης, εν τη απουσία ρυθμιστικού πλαισίου σε ότι αφορά την κρατική διαφήμιση, σύμφωνα με τα όσα επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην έκθεσή της “2021 Rule of Law Report”.

Η έκθεση περιλαμβάνει κεφάλαια για το κάθε κράτος μέλος ξεχωριστά και εξετάζει πτυχές που αφορούν στη διασφάλιση του κράτους δικαίου, όπως το σύστημα δικαιοσύνης, το πλαίσιο αντιμετώπισης της διαφθοράς, την πολυφωνία και την ελευθερία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και θεσμικά ζητήματα που αφορούν στον έλεγχο (checks and balances).

Στο κεφάλαιο που αφορά στην Κύπρο σημειώνεται ότι ενώ δεν υπάρχει πλαίσιο ρύθμισης της κρατικής διαφήμισης, παραχωρήθηκε κρατικό κονδύλι ύψους €700 χιλ., αποτελούμενο κυρίως, από έσοδα διαφήμισης, που διαμοιράστηκαν σε μέσα ενημέρωσης για την ενημέρωση του κοινού για την πανδημία Covid-19.

Γίνεται παράλληλα, αναφορά στο Media Pluralism Monitor του 2021 (MPM 2021), σύμφωνα με το οποίο, οι χορηγίες που παραχωρήθηκαν ήταν πιο διαφοροποιημένες σε σχέση με παλαιότερα σχέδια και έχουν μειώσει δραστικά τον παράγοντα κινδύνου που συνδέεται με τον δείκτη κρατικής ρύθμισης πόρων.

Υπενθυμίζεται ότι την απουσία θεσμοθετημένης διαδικασίας για την κατανομή της εν λόγω χορηγίας, είχε αναγνωρίσει ο υπουργός Εσωτερικών Νίκος Νουρής. Σε απάντησή του προς τον πρώην βουλευτή των Οικολόγων Γιώργο Περδίκη, ο κ. Νουρής είχε αναφέρει ότι τα κριτήρια με τα οποία δόθηκαν τα ποσά καθορίστηκαν σε συνεργασία με την Προεδρία της Δημοκρατίας, τον υπουργό εσωτερικών και τη διευθύντρια του Γραφείου Τύπου και Πληροφοριών.

Στην έκθεση αναφέρεται πως «ένας λεπτομερής μηχανισμός για τη ρύθμιση της εκταμίευσης διαφημιστικών εσόδων για καμπάνιες κρατικής δημοσιότητας πέραν του Covid-19, βρίσκεται υπό επεξεργασία».

Η ετοιμασία του μηχανισμού, πως διαφαίνεται από την απάντηση του κ. Νουρή, εκκρεμεί τουλάχιστον από τον Σεπτέμβριο του 2020.

Διαφάνεια στην ιδιοκτησία των ΜΜΕ

Η Κομισιόν επισημαίνει παράλληλα, την απουσία πλαισίου εγγύησης της διαφάνειας στην ιδιοκτησία των ΜΜΕ, τόσο στον έντυπο Τύπο, όσο και σε τομείς διαδικτυακού Τύπου.

Σημειώνεται ωστόσο, πως προσχέδιο νομοσχεδίου το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία διαβούλευσης, στοχεύει στην αντιμετώπιση των εν λόγω κενών, μέσω της υποχρέωσης των ΜΜΕ, να δημοσιεύουν ελεγμένους λογαριασμούς παρέχοντας πληροφορίες σε σχέση με τους τελικούς δικαιούχους.

Παρατηρείται επίσης, ότι η συντακτική αυτονομία συνεχίζει να βρίσκεται σε υψηλό κίνδυνο, λόγω της πολιτικής ατζέντας που επιδιώκουν ιδιοκτήτες των media και που όπως αναφέρεται, οδηγεί σε ένα βαθμό αυτολογοκρισίας ανάμεσα στο συντακτικό προσωπικό.

Όπως σημειώνεται, η Επιτροπή Δεοντολογίας (Media Complaints Commission) επικεντρώνεται στη διαφύλαξη της απασχόλησης και των μισθών και λιγότερο, στην συντακτική ανεξαρτησία.

H Κομισιόν αναφέρει πως υπάρχουν μηχανισμοί για τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας των μέσων και την παρεμπόδιση της σύγκρουσης συμφερόντων.

Ταυτόχρονα, επισημαίνει πως όταν εφαρμοστεί, το νομοσχέδιο για την προστασία της ελευθερίας του Τύπου και τη λειτουργία των ΜΜΕ, αναμένεται να ενισχύσει την εγγύηση της ελεύθερης έκφρασης, τόσο στο διαδίκτυο, όσο και εκτός.

Σε σχέση με τις άμεσες απειλές σε δημοσιογράφους, αναφέρεται ότι παραμένουν σπάνιες, ωστόσο καταγράφηκε μια περίπτωση διαδικτυακής παρενόχλησης και παρακολούθησης δημοσιογράφου.

Της Μαρίας Χαμπή