You are here

Η Κύπρος έχει παρουσία στον διεθνή κινηματογραφικό χάρτη

29/03/2022 13:12

Η Κύπρος είναι παρούσα στο διεθνές κινηματογραφικό γίγνεσθαι, αναφέρουν στο ΚΥΠΕ οι καλλιτεχνικοί διευθυντές του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες Κύπρος (Cyprus Film Days International Festival), του επίσημου διεθνούς κινηματογραφικού φεστιβάλ της χώρας, το οποίο συνδιοργανώνεται από το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας και το Θέατρο Ριάλτο από τις 8 μέχρι και τις 16 Απριλίου 2022.

Οι καλλιτεχνικοί διευθυντές του φεστιβάλ εξηγούν στο ΚΥΠΕ τη φιλοσοφία που διέπει την επιλογή των ταινιών που θα προβληθούν, παρουσιάζουν το όραμά τους για το μέλλον της διοργάνωσης και εκφράζουν τις απόψεις τους για την κυπριακή κινηματογραφική παραγωγή.
 
Η επιλογή των ταινιών

 
Στην ερώτηση του ΚΥΠΕ για τα κριτήρια με τα οποία επιλέχθηκαν οι ταινίες που θα προβάλει το φεστιβάλ, ο Δρ Κώστας Κωνσταντινίδης, μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου και ένας εκ των τριών καλλιτεχνικών διευθυντών του φεστιβάλ από το 2009, αναφέρει ότι η διαδικασία επιλογής των ταινιών ξεκινά από αριθμό ταινιών που θα δει ο κάθε διευθυντής ξεχωριστά.
 
Ο Μάριος Στυλιανού, σκηνοθέτης και παραγωγός τηλεοπτικών διαφημίσεων, εξηγεί ότι η αρχική επιλογή γίνεται ανάμεσα στις ταινίες που υποβάλλονται προς τους καλλιτεχνικούς διευθυντές μέσω πλατφόρμας σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Στη συνέχεια, προστίθενται και άλλες ταινίες που η τριμελής επιτροπή θεωρεί ότι αξίζει να προβληθούν στο φεστιβάλ. Βασική προϋπόθεση, τονίζει, αποτελεί να είναι σε πρώτη προβολή στην Κύπρο.
 
Από την πλευρά της, η σκηνοθέτρια Τώνια Μισιαλή σημειώνει ότι «θέλουμε να έχουμε ισοδύναμο αριθμό συμμετοχών από γυναίκες και άνδρες σκηνοθέτες. Επίσης, προσπαθούμε να συμπεριλάβουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ταινίες και από άλλες περιοχές, ιδιαίτερα από τις τρεις ηπείρους που περιβάλλουν την Κύπρο». Γίνεται προσπάθεια να καλυφθούν διάφορες θεματικές και διάφορα κινηματογραφικά είδη, συμπληρώνει.
 
Η κ. Μισιαλή διευκρινίζει ότι για το διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ επιλέγονται ταινίες που δεν έχουν πολλές βραβεύσεις. Από την άλλη, για το τμήμα Viewfinder, επιλέγονται ταινίες που έχουν βραβευθεί σε μεγάλα φεστιβάλ όπως των Κανών, του Βερολίνου, της Βενετίας, που έχουν πιο γνωστούς σκηνοθέτες και ηθοποιούς. Φέτος, συμπληρώνει, «έχουμε και το παράλληλο πρόγραμμα που είναι συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Cinema South του Ισραήλ». Αυτή η συνεργασία, αναφέρει, ξεκίνησε πέρυσι όταν κυπριακή αντιπροσωπεία επισκέφθηκε το Ισραήλ και παρουσίασε κυπριακές ταινίες.
 
«Μας ενδιαφέρει να έχουμε στο πρόγραμμά μας φωνές από χώρες όπου η επιβίωση και η διεκδίκηση των βασικών ελευθεριών είναι μια καθημερινή πάλη», αναφέρει στο ΚΥΠΕ ο δρ Κωνσταντινίδης. «Προσπαθούμε να βάλουμε τον εαυτό μας στη θέση του κοινού, επομένως προσπαθούμε να επιλέγουμε ταινίες που καταπιάνονται με θεματολογία, η οποία θα μπορούσε να πει κάποιος ότι είναι και επίκαιρη», προσθέτει.
 
Οι προτάσεις του φεστιβάλ για παιδιά και νέους
 
Σε ό,τι αφορά το παιδικό και εφηβικό τμήμα του φεστιβάλ, ο Σταύρος Παμπαλλής, ο αρμόδιος καλλιτεχνικός διευθυντής, δηλώνει ότι έψαχνε ταινίες που να επικεντρώνονται στην έννοια της Αναζήτησης, δηλαδή της κατανόησης, της ενσυναίσθησης, της εναλλακτικής άποψης, του ίδιου μας του εαυτού. Το φετινό πρόγραμμα, όπως μας εξηγεί, απευθύνεται σε νέους και νέες 15-19 ετών, με δυο ταινίες από την Πολωνία και τον Καναδά που μιλούν για την αναζήτηση ταυτότητας στο μεταίχμιο μιας δύσκολης ενηλικίωσης με ειλικρίνεια και παρρησία, χωρίς φίλτρα και ωραιοποιήσεις. Για τους υπόλοιπους θεατές θα προβληθούν δύο ταινίες από τη Γαλλία και το Μεξικό με πρωταγωνίστριες μικρά κορίτσια που αναζητούν μια διέξοδο από τη θλίψη του χαμού ενός συγγενικού τους προσώπου στη μαγεία της φαντασίας και της μουσικής, αντίστοιχα.
 
Στην ερώτηση του ΚΥΠΕ για το πώς μπορεί ο κινηματογράφος να καλύψει τις ανησυχίες του παιδικού και του εφηβικού κοινού, ο κ. Παμπαλλής δηλώνει ότι είχε στο μυαλό του πόσο δύσκολα ήταν τα χρόνια που πέρασαν, για όλους, και ειδικά για τα παιδιά. «Ειδικά στις μέρες που ζούμε -της πόλωσης, της ακρότητας, της απομόνωσης- το σινεμά είναι η πρόσκληση σε διάλογο, είναι γέφυρα επικοινωνίας που επιτρέπει στον δημιουργό και στον θεατή να αφουγκραστούν ο ένας τις ανησυχίες του άλλου, να ακούσουν και να ξεστομίσουν τους προβληματισμούς τους, και, εν τέλει, να ανακουφιστούν, ανακαλύπτοντας πως δεν είναι μόνοι. Να πάρουν δύναμη και να συνεχίσουν να ρωτούν και να εκφράζουν αυτά που κάποτε μπορεί να φάνταζαν ανείπωτα», λέει.
 
«Το σινεμά είναι, ανέκαθεν, η απόρριψη του απόλυτου και η αποθέωση της αναζήτησης. Και δεν μπορώ να φανταστώ κάτι πιο νεανικό από αυτό», επισημαίνει ο κ. Παμπαλλής, προσθέτοντας ότι έχει αρχίσει η προετοιμασία για το φεστιβάλ του 2023. «Τον Νοέμβριο θα οργανώσουμε προβολές για Ευρωπαϊκά Βραβεία Νεανικού Κοινού», καταλήγει.
 
Η διοργάνωση του Dot.on.the.map

 
Σημαντική προσθήκη στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες – Κύπρος 2022 αποτελεί αναμφίβολα το Dot.on.the.map Industry Days, το οποίο θα πραγματοποιηθεί για τρίτη συνεχή χρονιά, μεταξύ 14 – 16 Απριλίου 2022. Ερωτώμενη σχετικά με το Dot.on.the.map, η Τώνια Μισιαλή μάς λέει ότι «είναι κάτι που προσωπικά ήθελα πάρα πολύ να κάνω». Τα τελευταία έξι χρόνια, προσθέτει, έχει γίνει μεγάλη προσπάθεια να οργανώσουμε μια αγορά επιμόρφωσης, δικτύωσης και συμπαραγωγής ταινιών.
 
«Χάρη στην προσπάθεια αυτή και σε συνδυασμό με τη βοήθεια του Υπουργείου Παιδείας που προσέφερε κονδύλι, καταφέραμε να δημιουργήσουμε το Dot.on.the.map πριν από τρία χρόνια και δυστυχώς αναγκαστήκαμε να το μεταφέρουμε διαδικτυακά λόγω της πανδημίας», αναφέρει η κ. Μισιαλή, επισημαίνοντας ότι φέτος είναι η πρώτη χρονιά που θα διεξαχθεί με φυσική παρουσία των επαγγελματιών του χώρου.
 
«Ελπίζουμε σε μεγάλη προσέλευση των επαγγελματιών, ιδιαίτερα από την Κύπρο», αναφέρει η σκηνοθέτρια. Σ’ αυτό το πλαίσιο θα παρουσιαστούν επτά projects, των οποίων οι δημιουργοί θα παρουσιάσουν τις προτάσεις τους, οι οποίες θα αναλυθούν σε συζητήσεις που θα επακολουθήσουν. Αυτό είναι κάτι σύνηθες στο εξωτερικό, αλλά καινούργιο για την Κύπρο, αναφέρει. «Θέλουμε να επικεντρωθούμε στην επιμόρφωση των Κυπρίων δημιουργών», συμπληρώνει.
 
Ο Μάριος Στυλιανού προσθέτει ότι το Dot.on.the.map αποτελεί «ένα μεγάλο βήμα», φέρνοντας παραγωγούς, σκηνοθέτες και σεναριογράφους από τις χώρες της Μεσογείου μαζί με επαγγελματίες του διεθνούς κινηματογραφικού χώρου. Με αυτόν τον τρόπο, σημειώνει, προσφέρεται η ευκαιρία σε δημιουργούς ταινιών να παρουσιάσουν προτάσεις για παραγωγή ταινιών μυθοπλασίας μεγάλου μήκους.    
 
Το μέλλον του φεστιβάλ

 
Αναπόφευκτα η συζήτηση με τους καλλιτεχνικούς διευθυντές του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες – Κύπρος 2022, που φέτος εισέρχεται στον εικοστό χρόνο ζωής του, οδηγείται και στο εύλογο ερώτημα για το μέλλον του. Η Τώνια Μισιαλή αναφέρει ότι το φεστιβάλ παραμένει μια διοργάνωση μικρής εμβέλειας, αλλά συμβαδίζει με τις εξελίξεις στον διεθνή φεστιβαλικό χώρο γενικότερα. «Έχει αποκτήσει διεθνή χαρακτήρα και ο στόχος μας είναι να ενδυναμώνεται αυτός ο χαρακτήρας χρόνο με τον χρόνο», λέει. Το όραμα είναι η διεύρυνση του Dot.on.the.map έτσι ώστε να φιλοξενήσει περισσότερες κυπριακές ταινίες, αλλά και ταινίες που θα προκύψουν από τις συνεργασίες που επιδιώκει να πετύχει, συμπληρώνει.
 
Από την πλευρά του, ο Μάριος Στυλιανού επισημαίνει ότι «η προσπάθειά μας είναι να προσελκύσουμε περισσότερο κόσμο στις προβολές μας και να εκπαιδεύσουμε το κοινό να παρακολουθεί και λιγότερο εμπορικές ταινίες που έχουν να προσφέρουν τροφή για σκέψη και προβληματισμό. Στόχος μας είναι επίσης η ανάπτυξη συνεργασιών με άλλα διεθνή φεστιβάλ στο εξωτερικό», προσθέτει, και αναφέρει ως παράδειγμα τη φιλοξενία της Κύπρου ως τιμώμενης χώρας στο Raindance Film Festival στο Λονδίνο, ο παραγωγός του οποίου θα είναι μέλος της κριτικής επιτροπής του κυπριακού φεστιβάλ.  
 
Η θέση της Κύπρου στον παγκόσμιο κινηματογραφικό χάρτη
 
Και μιας και η συνέντευξη γίνεται για το επίσημο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Κύπρου, δεν θα μπορούσαμε να μη ρωτήσουμε τους καλλιτεχνικούς διευθυντές του για την πορεία του κυπριακού σινεμά τα τελευταία χρόνια, καθώς και για τη θέση του στο διεθνές σκηνικό.
 
«Υπάρχει κυπριακή παρουσία στα διεθνή φόρα συμπαραγωγής, υπάρχει κινητικότητα. Οι κυπριακές ταινίες συμμετέχουν σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ, έχουν βραβευθεί από μεγάλα κινηματογραφικά φεστιβάλ του εξωτερικού», αναφέρει ο Κώστας Κωνσταντινίδης. Οι σκηνοθέτες που ανήκουν στη νέα γενιά επιδιώκουν συνεργασίες με επαγγελματίες από άλλες χώρες ούτως ώστε να εξασφαλίσουν περαιτέρω χρηματοδότηση και μ’ αυτόν τον τρόπο διευρύνονται οι πιθανότητες περισσότερης κινητικότητας και ορατότητας των κυπριακών ταινιών στον διεθνή χώρο, προσθέτει.
 
Ο Μάριος Στυλιανού επισημαίνει ότι μια μικρή χώρα όπως η Κύπρος έχει αρκετούς περιορισμούς, αλλά υπάρχουν πολλά ταλαντούχα άτομα στον χώρο και αυτό αποδεικνύεται και από τις πετυχημένες ταινίες μεγάλου μήκους που γίνονται από Κύπριους σκηνοθέτες τα τελευταία χρόνια. «Φέτος στο Φεστιβάλ μας θα φιλοξενήσουμε 4 ταινίες Κυπρίων δημιουργών ενώ βρίσκονται στο στάδιο παραγωγής ή μεταπαραγωγής και άλλες ταινίες που θα προβληθούν σε επόμενες εκδόσεις του Φεστιβάλ μας», συμπληρώνει.
 
«Ο κυπριακός κινηματογράφος έχει πάρει τα πάνω του τα τελευταία δέκα χρόνια», αναφέρει χαρακτηριστικά η Τώνια Μισιαλή, προσθέτοντας ότι γίνονται πολλές ταινίες που έχουν ταξιδέψει στο εξωτερικό και έχουν βραβευθεί, βάζοντας την Κύπρο στον χάρτη των καλών παραγωγών της Ευρώπης, «Αυτό είναι πολύ σημαντικό και ελπίζω ότι θα συνεχιστεί», τονίζει. Το σημαντικό είναι να υπάρχει χρηματοδότηση από το Υπουργείο Παιδείας, «γιατί χωρίς βοήθεια από τη χώρα σου δεν μπορείς να κάνεις τίποτε», καταλήγει.