You are here

Μονόδρομος οι απολύσεις στις ΚΑ

09/12/2014 15:36
Σε απολύσεις και πωλήσεις των εναπομεινάντων περιουσιακών στοιχείων πρέπει να προχωρήσουν οι κυπριακές αερογραμμές για να επιβιώσουν.

Στη σκιά της πιθανής αρνητικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κρατική στήριξη που έλαβε η εταιρεία στο πρόσφατο παρελθόν, ο κρατικός αερομεταφορέας καλείται να εφαρμόσει σε λίγους μήνες το σχέδιο αναδιάρθρωσης που μόνο μερικώς κατάφερε να υλοποιήσει τα τελευταία χρόνια.

Στόχος είναι η εταιρεία να επιστρέψει σε κερδοφορία και να ενισχυθεί η διαπραγματευτική της θέση έναντι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Κατά τη συζήτηση στην κοινοβουλευτική επιτροπή ελέγχου του θέματος του διορισμού και της παραίτησης του τέως προέδρου του ΔΣ των ΚΑ Μάκη Κωνσταντινίδη και η πιθανή σύγκρουση συμφερόντων κατά την ενάσκηση των καθηκόντων του, ο νέος πρόεδρος της εταιρείας Μαρίνος Καλλής σημείωσε πως οι πωλήσεις των εισιτήριών πέφτουν κατακόρυφα λόγω της δημοσιότητας που δίνεται στις ΚΑ.

Είπε, πως οι ζημιές μειώνονται συνεχώς, ότι η εταιρεία έχει ρευστότητα στην τράπεζα, η οποία όμως δεν είναι αρκετή για να την κρατήσει για πολύ καιρό στη ζωή.

Σύμφωνα με τον κ. Καλλή, πρέπει να εφαρμοστεί στην ολότητα του το σχέδιο που υποβλήθηκε στην ΕΕ, προσθέτονταςότι από τους 550 εργαζόμενους θα πρέπει ο αριθμός τους να μειωθεί στους 385, να υπάρξει περαιτέρω μείωση των μισθών κατά 12% καθώς και ρύθμιση του ταμείου προνοίας.

Είπε, επίσης πως θα πωληθούν τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας, θα αποξενωθούν τα τμήματα τροφοδοσίας και φορτίων καθώς και οι μετοχές της εταιρείας Swissport.

Ανέφερε πως εάν χρειαστεί η εταιρεία να προχωρήσει και στην πώληση του μοναδικού της αεροσκάφους, θα μελετηθεί ταυτόχρονα και το ενδεχόμενο αλλαγής του πτητικού προγράμματος των ΚΑ.

«Αν κάνουμε», είπε, «κάτι από αυτά θα μπορούμε να πάμε στην ΕΕ και θα κάνουμε νέα διαπραγμάτευση για να ζητήσουμε χρόνο με στόχο να επιβιώσουμε μακροχρόνια με στόχο να βρούμε επενδυτή».

Υπέδειξε, παράλληλα πως εάν εφαρμοστεί το σχέδιο αναδιάρθρωσης του 2012 και η εταιρεία καταστεί οριακά επικερδής θα είναι πιο εύκολο να πωληθεί, επισημαίνοντας πως «εάν υπάρχει κάποιος σοβαρός επενδυτής η εταιρεία είναι ανοικτή σε διάλογο».

Τόνισε, επίσης πως παρά τις προσπάθειες του ΔΣ τα πράγματα είναι δύσκολα και αρνητικά, επισημαίνοντας πως δεν υπάρχει οποιαδήποτε πληροφορία ότι η ΕΕ θα ανακοινώσει την απόφαση της στις 18 του μήνα.

Στόχος, επισήμανε ο κ. Καλλής είναι η πώληση των ΚΑ, προσθέτοντας πως για να επιβιώσει η εταιρεία πρέπει να αποκτήσει ρευστότητα.

Σε σχέση με το μέλλον των ΚΑ ο νομικός σύμβουλος Πόλυς Πολυβίου σημείωσε πως η πώληση των περιουσιακών στοιχείων πρέπει να γίνεται με φειδώ και να μην δείχνει εύνοια η εταιρεία σε πιστωτές.

Στόχος τόνισε είναι οι ΚΑ να κερδίσουν χρόνο, τονίζοντας πως οι δικηγόροι της στις Βρυξέλλες τους ανέφεραν πως το σχέδιο που υποβλήθηκε στην ΕΕ έχει λίγες πιθανότητες επιτυχίας.

Τόνισε, την ανάγκη επικαιροποίησης του σχεδίου για να πεισθεί η ΕΕ, επισημαίνοντας πως πρέπει να ληφθούν δραστικά μέτρα.

Σημείωσε πως όταν η ΕΕ τοποθετηθεί, τόσο για το σχέδιο, όσο και για το ενδεχόμενο κρατικών ενισχύσεων η εταιρεία θα έχει μπροστά τις 4 μήνες για να δώσει τα χρήματα στο κράτος.

Οι οφειλές των ΚΑ προς Hermes

Κατά τη συζήτηση αναδείχθηκε και το θέμα της αποπληρωμής οφειλών των KA προς την εταιρία Hermes η οποία διαχειρίζεται τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου.

Από το Σεπτέμβριο του 2012 οι ΚΑ χρωστούσαν στην Hermes €8 εκ. για τη χρήση των αεροδρόμιων, ωστόσο τώρα το ζήτημα έκλεισε και οι ΚΑ δεν χρωστούν χρήματα στη διαχειρίστρια εταιρεία.

Ο τέως πρόεδρος των ΚΑ Μάκης Κωνσταντινίδης, ανέφερε ότι πληρώθηκε ποσό €1,8 εκ., ύστερα από συμβουλή του νομικού συμβούλου και υπό τον φόβο να εξασφαλιστεί απαγορευτικό διάταγμα δικαστηρίου, το οποίο θα σήμαινε το κλείσιμο της εταιρίας.

Είπε, επίσης πως εάν η Ηermes καθήλωνε αεροσκάφος της εταιρείας το οποίο ενοικιαζόταν θα συμπαρασύρονταν και τα υπόλοιπα συμβόλαια τα οποία είχαν οι ΚΑ.

Επιπλέον υποστήριξε πως τα περισσότερα μέλη του ΔΣ διαφώνησαν με την πλήρωση των οφειλών, τα οποία διερωτήθηκαν γιατί οι ΚΑ να εξοφλήσουν την Hermes όταν αυτή πρέπει να δώσει στις ΚΑ €5,2 εκ.

Σημείωσε ότι το ενδεχόμενο να οφείλει η Hermes ποσό €5,2 εκ. προς τις ΚΑ δεν ήταν ξεκάθαρο.

Ο νομικός σύμβουλος των ΚΑ, Πόλυς Πολυβίου, εξήγησε ότι εδώ και χρόνια ετοίμασε φάκελο για απαίτηση από την επιτροπή προστασίας του ανταγωνισμού, αποζημιώσεων, για κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της Hermes, εκφράζοντας την άποψη πως υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο η εταιρεία να δικαιωθεί.

Είπε, επίσης πως οι ΚΑ είχαν απαίτηση βάση του δικαίου του ανταγωνισμού, επισημαίνοντας πως οι ΚΑ μπορεί να είχαν οφειλές προς τη διαχειρίστρια εταιρεία, αλλά δεν μπορεί να γίνει συμψηφισμός.

Σύμφωνα με τον κ. Πολύβιου δεν πήρε οδηγίες από καμία προεδρία των ΚΑ για να προωθήσει στην ΕΠΑ την καταγγελία.

Ο οικονομικός διευθυντής των ΚΑ Σοφοκλής Τύμβιος σημείωσε πως τέλος του Οκτωβρίου 2013 οι ΚΑ χρωστούσαν στην Hermes €3,8 εκ. Πρόσθεσε πως έγινε άτυπη συμφωνία των δύο μερών σύμφωνα με την οποία η διαχειρίστρια εταιρεία θα εκδίδει κάθε δύο εβδομάδες τιμολόγια στις ΚΑ τα οποία θα πληρώνεται.

Ανέφερε, επίσης πως συμφωνήθηκε τους πρώτους τρείς μήνες το 2014 οι ΚΑ να της παραχωρεί €60 χιλ. το μήνα, από τον Απρίλιο μέχρι τον Ιούλιο €500 χιλ. το μήνα και μετά €500 χιλ. το μήνα μέχρι την εξόφληση του ποσού.

Το Ιούλιου του 2014, σημείωσε, η Hermes απέστειλε επιστολή στις ΚΑ ζητώντας της εξόφληση του ποσού λόγω του ότι η εταιρεία απέκτησε ρευστότητα από τη πώληση της χρονοθυρίδας των ΚΑ στο Λονδίνο. Οι ΚΑ, είπε, αρνήθηκαν να ανταποκριθούν.

Ο κ. Τύμπιος, είπε πως η Hermes ζητούσε €1,8 εκ. και εξέφρασε την ανησυχία της για το μέλλον της εταιρείας, είχε ζητήσει από τις ΚΑ να της υποθηκεύσουν το αεροσκάφος αξίας €2,5 εκ. αίτημα που απέρριψε η εταιρία.

Αργότερα, σημείωσε, έγινε άλλη άτυπη συμφωνία μεταξύ των δυο μερών όπου τον Οκτώβριο καταβλήθηκε το ποσό των €600 χιλ., επισημαίνοντας πως το €1,2 εκ. που απέμεινε, τις €600 χιλ. τις διέγραψε η Hermes και τα υπόλοιπα τα πλήρωσαν οι ΚΑ.

Τόνισε πως σήμερα η εταιρεία δεν έχει οφειλές προς την Hermes, τονίζοντας πως ο μόνο πιστωτής που υπάρχει καθυστέρηση είναι το ταμείο προνοίας το οποίο έχει εγγύησης το κράτος.

Για το θέμα που αφορούσε τον Μάκη Κωνσταντίδη φαίνεται πως εξηγήσεις που έδωσε να έπεισαν την πλειοψηφία της επιτροπής.

Ο κ. Κωνσταντινίδης απέρριψε επικρίσεις βουλευτών του ΑΚΕΛ για σχέση του με τις επιχειρήσεις Σιακόλα.

Σημείωσε ότι εξασφάλισε άδεια από εισαγγελική επιτροπή βάση του νόμου για το ασυμβίβαστο, μετά την αποχώρηση του από το δημόσιο, για να αναλάβει θέσεις σε ιδιωτικό νοσοκομείο και στην κτηματική εταιρία Γούλγουερθ, η οποία δεν είχε καμία σχέση με τις δραστηριότητες του, ως γενικός διευθυντής του υπουργείου Συγκοινωνιών.

Σημείωσε ότι ανέλαβε την θέση του προέδρου των Κυπριακών Αερογραμμών, ύστερα από έκκληση του προέδρου της Δημοκρατίας.

Ο Μάκης Κωνσταντινίδης σημείωσε ότι ετοίμασε ένα «αιματηρό» με απολύσεις προσωπικού και μείωση δαπανών, ώστε η εταιρία να καταγράψει κέρδη.

Της Ελευθερίας Παϊζάνου