You are here

Η φορολογική αμνηστία επηρεάζει το σχέδιο ΥΠΟΙΚ για ΧΑΚ 1999

12/08/2003 12:00
Η διαμόρφωση της τελικής πρότασης – πακέτο για ρύθμιση των επενδυτικών δανείων και διευθέτηση των φορολογικών εκκρεμοτήτων για κέρδη από το ΧΑΚ το 1999, είναι άμεσα συνδεδεμένη και κάθετα εξαρτώμενη, από το βαθμό επιτυχίας και την αποτελεσματικότητα της φορολογικής αμνηστίας για τους «μυστικούς» λογαριασμούς.

Αυτό αναφέρουν έγκυρες πληροφορίες της Stockwatch, που δεν επιδέχονται αμφισβήτηση, οι οποίες επισημαίνουν παράλληλα, ότι μια ενδεχόμενη επιτυχία του «εγχειρήματος» που θα αποφέρει εκατοντάδες εκατομμύρια λίρες στα κρατικά ταμεία, θα δώσει την ευχέρεια και περισσότερες επιλογές στο αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών για παροχή σειράς «γενναιόδωρων» κινήτρων: α) σε όσους έχουν υποστεί μεγάλες ζημιές και οι οποίοι είτε δεν υπέβαλαν φορολογική δήλωση, είτε «ξέχασαν» να υποβάλλουν φορολογική δήλωση (ειδικά το 1999) με αποτέλεσμα να μην τους καλύπτει ο νόμος και β) θα προσφέρει εναλλακτικές επιλογές στις διαβουλεύσεις του ΥΠΟΙΚ με τις τράπεζες για διευκόλυνση στην αποπληρωμή των επενδυτικών δανείων και του σχετικού, υπό μελέτη σχεδίου.

«Τρόμαξαν» και πληρώνουν...
Παράλληλα, η διαμόρφωση της τελικής πρότασης – πακέτο που επεξεργάζεται το ΥΠΟΙΚ, σύμφωνα με πληροφορίες της «SW», εξαρτάται και από τις προβλέψεις για τα τελικά έσοδα που άρχισαν ήδη να εισρέουν στα κρατικά ταμεία, από τις διευθετήσεις οφειλόμενων φορολογικών υποχρεώσεων από κέρδη στο ΧΑΚ το 1999.

Πολλοί με τη δημοσίευση του καταλόγου της Διερευνητικής Επιτροπής των χιλίων μεγαλύτερων σε συναλλαγές αγοραστών και πωλητών το έτος 1999, «τρόμαξαν» και σπεύδουν αυτοβούλως στο Τμήμα Εσωτερικών Προσόδων για διευθέτηση των φορολογικών τους υποχρεώσεων από κέρδη στο ΧΑΚ το1999.

Το Ταμείο είναι μείον...
Το φαινόμενο της αποπληρωμής, σε ημερήσια βάση, οφειλομένων του 1999 φορολογικών υποχρεώσεων, φαίνεται να αποκλείει και το ενδεχόμενο για συμψηφισμό των κερδοζημιών μεταξύ 1999 και 2000 από συναλλαγές στο ΧΑΚ, αφού δεν γίνεται να επιστραφούν χρήματα «από άδειο ταμείο» ούτε και βεβαίως να «χαριστούν» σε όσους κέρδισαν το 1999. Δεδηλωμένη είναι εξάλλου, η θέση του ΥΠΟΙΚ Μάρκου Κυπριανού για απόρριψη της περίπτωσης συμψηφισμού των κερδοζημιών.

Άλλωστε, η περίοδος «ισχνών αγελάδων» που διανύει η κυπριακή οικονομία με τα υφιστάμενα αρνητικά μεγέθη, κατά την οποία το Κράτος αναζητά τρόπους αύξησης εσόδων (με ταυτόχρονη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος) περιορίζει σημαντικά τις κυβερνητικές επιλογές και προκαλεί «δυστοκία» στην ετοιμασία του πακέτου που ετοιμάζει το ΥΠΟΙΚ τόσο για τη ρύθμιση των επενδυτικών δανείων όσο και των φορολογικών, για το 1999, εκκρεμοτήτων.

«Βackward set – off losses»
Ωστόσο, παρά την αρνητική θέση του ΥΠΟΙΚ για συμψηφισμό κερδοζημιών, άρνηση που έχει να κάνει περισσότερο με πρακτικούς λόγους εξαιτίας της δεινής κατάστασης της οικονομίας του ΥΠΟΙΚ, εντούτοις παραμένει, όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, «ανοικτό ένα μικρό παραθυράκι».

Ενώπιον του ΥΠΟΙΚ, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «SW» βρίσκεται εισήγηση η οποία προνοεί τη νομοθετική κατοχύρωση της μεταφοράς ζημιών «προς τα πίσω» το λεγόμενο «backward set off losses», για σκοπούς συμψηφισμού των ζημιών που υπέστησαν επενδυτές για τα έτη 2000, 2001, 2002 (ίσως και 2003) έναντι των κερδών του 1999. Η σημερινή νομοθεσία στην Κύπρο, καλύπτει μόνο τη μεταφορά ζημιών σε επόμενα χρόνια το αποκαλούμενο «carry forward off losses».

Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η StockWatch, το θέμα «backward set off losses» συζητήθηκε ΗΔΗ σε ανώτατο υπηρεσιακό επίπεδο αρμοδίου κυβερνητικού Τμήματος και αποκλείσθηκε κατηγορηματικά. Εκτός και αν πετύχει το εγχείρημα φορολογικής αμνηστίας...

Ανώτατο Δικαστήριο
Η μόνη περίπτωση να αποδεχθεί το Κράτος υιοθέτηση του «backward set – off losses», δήλωναν στη StockWatch έγκυρες πηγές που είναι σε θέση να γνωρίζουν, είναι να πετύχει η προσπάθεια με τη φορολογική αμνηστία (tax amnesty) των κατόχων μυστικών λογαριασμών. Όπου με τη ροή στα κρατικά ταμεία εκατοντάδων εκατομμυρίων λιρών, το Κράτος δεν θα έχει πρόβλημα να «χαρίσει» τα περίπου £50 εκατ. που υπολογίζεται ότι ανέρχονται τα ποσά που θα απολέσουν τα κρατικά ταμεία.

Αφού, από τις όποιες ρυθμίσεις (φορολογικές εκπτώσεις ή παροχή διευκολύνσεων) και παρά τη διακηρυγμένη πολιτική του ΥΠΟΙΚ να βοηθηθούν μόνο οι μικροεπενδυτές και όχι όσοι κέρδισαν το 1999, δεν μπορεί να εξαιρεθεί καμία ομάδα πολιτών.

Το Σύνταγμα απαγορεύει τη διαφορετική (δυσμενή) μεταχείριση δύο ατόμων, ενώ σημειώνεται πως υπάρχει ήδη με σχετική απόφασή της η Ολομέλεια του Ανωτάτου Δικαστηρίου έχει αποφασίσει προ πολλού, ότι είναι αντισυνταγματική οποιαδήποτε δυσμενή διάκριση μεταξύ δύο ατόμων.

Στην παρούσα φάση και με τα ισχύοντα δεδομένα, είναι εξάλλου «δεμένα τα χέρια» του Φόρου Εισοδήματος αφού κανένας δεν έχει δικαίωμα να αλλάξει τις, δια του νόμου, εκπηγάζουσες εξουσίες, κανονιστικές αρμοδιότητες και Οδηγίες που έχει το Τμήμα, αλλά ούτε και να τις παρακάμψει.

Μετοχοδάνεια
Επομένως, εξηγούσαν στη StockWatch έγκριτοι νομικοί και οικονομικοί αναλυτές, η περιπλοκότητα του θέματος, «αγγίζει» στο σημείο αυτό και με βάση τα πιο πάνω και το θέμα των επενδυτικών δανείων. Και οι λύσεις είναι εξίσου περιορισμένες:
Πρώτον, είναι δεδομένο πως χωρίς τη βούληση και συναίνεση των Τραπεζών, δεν μπορεί να προχωρήσει κανένα σχέδιο της κυβέρνησης.
Δεύτερον, εξίσου άσχημα είναι και τα οικονομικά των τραπεζών, που επιπλέον λογοδοτούν στους μετόχους, από τους οποίους ήδη συναντούν αντιδράσεις για τη μη παραχώρηση μερίσματος, όπως φαίνεται, για δεύτερο συνεχή χρόνο.
Τρίτον, κάθετα αντίθετοι στη ρύθμιση των επενδυτικών δανείων, τόσο από πλευράς κυβέρνησης όσο και Τραπεζών είναι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και διεθνείς Οίκοι αξιολόγησης. Το ΔΝΤ θεωρώντας πως πρόκειται για «πρωτοφανές παγκόσμιο αρνητικό φαινόμενο» απορρίπτει την απώλεια κρατικών εσόδων που θα αυξήσουν το δημοσιονομικό έλλειμμα και θα οδηγήσουν το Κράτος σε νέο εξωτερικό ή εσωτερικό δανεισμό που θα έχει σαν συνέπεια, την αύξηση του δημοσιονομικού ελλείμματος και του πληθωρισμού.
Τέταρτον, είναι ξεκάθαρο πως μόνο με φορολογικές εκπτώσεις για όσους αποπλήρωσαν τα δάνεια τους θα υπάρξει ισονομία και μη δυσμενής διάκριση.

Του Κυριάκου Κυριακίδη