You are here

Οι καταναλωτές να τιμωρούν όσους δεν φορούν μάσκα

14/08/2020 07:32

Τη σημασία της αποφυγής όσων χώρων εστίασης ή αναψυχής δεν τηρούν τα μέτρα προστασίας κατά του κορωνοϊού τονίζουν οι οργανωμένοι καταναλωτές, που επιδιώκουν να περιορίσουν τη χαλαρότητα που επιδεικνύεται σε διάφορους χώρους τιμωρώντας όσους παρανομούν, με την τσέπη τους και επιβραβεύοντας καλές υγειονομικές πρακτικές αλλά και τη διαφάνεια.

«Η μόνη δύναμη των καταναλωτών είναι να αποφεύγουν τους χώρους που δεν εξυπηρετούν τα συμφέροντα τους, είτε οικονομικά, είτε υγειονομικά», ανέφερε στη StockWatch ο πρόεδρος του κυπριακού συνδέσμου καταναλωτών Μάριος Δρουσιώτης.

«Ο σωστός καταναλωτής, δεν θα πάει ξανά, εκεί όπου είδε πως δεν τηρούνται τα μέτρα», υποστήριξε ο πρόεδρος της παγκύπριας ένωσης καταναλωτών & ποιότητας ζωής Λούκας Αριστοδήμου, σημειώνοντας ότι με βάση τη δική του εμπειρία «ο κόσμος σχολιάζει και τιμωρεί».

Αναφέρθηκε σε παραδείγματα χώρων που αν και θεωρητικά βρίσκονται σε προνομιακή θέση σε σχέση με ανταγωνιστές τους, τιμωρούνται από τους καταναλωτές επειδή δεν επιδεικνύουν τη σωστή συμπεριφορά.

Απαραίτητο στοιχείο η διαφάνεια

Ο κ. Αριστοδήμου υπογράμμισε παράλληλα, τη σημασία της διαφάνειας σε ότι αφορά την ενημέρωση για τους χώρους στους οποίους εντοπίζονται κρούσματα του ιού.

Υποστήριξε ότι «υπάρχει το κακό φαινόμενο να μην υπάρχει διαφάνεια και οι αρχές να καλύπτουν τα μεγάλα συμφέροντα».

Υπενθύμισε ότι στην πρώτη φάση έξαρσης της πανδημίας είχαν ανακοινωθεί συγκεκριμένοι χώροι στους οποίους εντοπίστηκαν κρούσματα ωστόσο, οι καταναλωτές δεν μποϋκόταραν αυτούς τους χώρους.  Αντίθετα, αναγνώρισαν ότι λήφθηκαν τα απαραίτητα μέτρα, όπως είπε.

«Όλα πρέπει να ανακοινώνονται, οι καταναλωτές αναπτύσσουν εμπιστοσύνη με τη διαφάνεια», τόνισε ο κ. Αριστοδήμου.

Πρόσθεσε ότι το σημαντικό δεν είναι μόνο η τιμωρία, αλλά επίσης η αλλαγή νοοτροπίας και η εκπαίδευση, επισημαίνοντας ότι είναι καιρός με την αφορμή του κορωνοϊού να αλλάξουν νοοτροπίες και να οδηγηθούμε σε κάτι καλύτερο.

«Να ξυπνήσουν» οι καταναλωτές

Οι καταναλωτές θα πρέπει «να ξυπνήσουν και με τον τρόπο τους να επιβραβεύουν ή να τιμωρούν αυτούς που δεν εξυπηρετούν τα καλώς νοούμενα συμφέροντά τους», τόνισε ο κ. Δρουσιώτης.

Εξήγησε  ότι οι καταναλωτές περιορίζονται συνήθως στο να λένε ότι δεν θα ξαναπάνε στον συγκεκριμένο χώρο, αλλά «δεν καταγγέλλουν και δεν διαμαρτύρονται», παρατήρησε.

Τόνισε ότι η προστασία που επιδιώκουμε, δεν σταματά στο να μην επισκεφθούμε ξανά ένα χώρο.

«Πρέπει να καταγγέλλουμε ή να δημοσιοποιούμε τις περιπτώσεις, ώστε να συμβάλλουμε και στην προστασία άλλων καταναλωτών», σημείωσε.

Σημαντικός ο έλεγχος από αρμόδιες αρχές

Ο κ. Δρουσιώτης δήλωσε ότι ο σύνδεσμος λαμβάνει παράπονα για μη τήρηση των μέτρων προστασίας, ωστόσο υπέδειξε ότι η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων αποτελεί θέμα που θα πρέπει να εξετάζουν οι αρμόδιοι επιθεωρητές.

Ο κ. Αριστοδήμου ανέφερε ότι υπάρχουν εστιατόρια και χώροι αναψυχής όπου τα μέτρα προστασίας τηρούνται με ευλάβεια, αλλά και άλλοι χώροι όπου δεν λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα και υποστήριξε ότι «όλοι θα ήταν πιο συνετοί εάν υπήρχε ακόμα πιο αυστηρή παρακολούθηση».

Επεσήμανε ταυτόχρονα, ότι ο κόσμος θέλει να βγει, χωρίς να χρειάζεται κάθε φορά «να κάνει τον αστυνομικό» και να καταγγέλλει περιστατικά μη τήρησης των μέτρων.

«Η αστυνομία λέει να καταγγέλλει ο κόσμος αλλά, δεν γίνεται κάθε φορά που θα βγεις να κάνεις τον αστυνομικό, δεν λειτουργεί αυτό», υποστήριξε, τονίζοντας την ανάγκη για πιο αυστηρή παρακολούθηση.

Ανάμεσα στα μέτρα που καλούνται να τηρούν τα εστιατόρια και τα κέντρα αναψυχής, με βάση τα σχετικά διατάγματα του υπουργείου υγείας, είναι η απόσταση μεταξύ τραπεζιών, ο μέγιστος αριθμός 10 ατόμων ανά τραπέζι, η τοποθέτηση αλκοολούχου διαλύματος σε εισόδους και εξόδου για την υγιεινή των χεριών προς χρήση από τους πελάτες, ο περιορισμός της συνομιλίας και η υποχρεωτική χρήση μάσκας και γαντιών από όλο το προσωπικό.

Επίσης, το υπουργείο συστήνει τη χρήση μενού μιας χρήσης όπου είναι εφικτό, ή ανάρτηση του τιμοκαταλόγου ή διάθεση του ηλεκτρονικά, περιορισμό των συναλλαγών σε μετρητά και απολύμανση τραπεζιών μετά από κάθε αποχώρηση πελατών, μεταξύ άλλων.

Με βάση τις ημερήσιες ανακοινώσεις της αστυνομίας, τις τελευταίες ημέρες, έχουν προχωρήσει δεκάδες καταγγελίες υποστατικών (και πολιτών) για παραβίαση των μέτρων περιορισμού εξάπλωσης του ιού.

Υπενθυμίζεται ότι τα μέτρα έχουν προκαλέσει αντιδράσεις εκ μέρους ιδιοκτητών κέντρων αναψυχής που υποστηρίζουν ότι η τήρηση των μέτρων καθιστά ουσιαστικά αδύνατη τη λειτουργία τους. Οι αντιδράσεις επικεντρώνονται κυρίως, στους περιορισμούς που αφορούν στην απόσταση μεταξύ τραπεζιών και στον αριθμό πελατών σε σχέση με τα τετραγωνικά του χώρου.

Της Μαρίας Χαμπή