You are here

Αναρχία στις εκπτώσεις

03/01/2022 07:55

Αρμόδιοι φορείς, επισύρουν την προσοχή των καταναλωτών σε φαινόμενα παραπλάνησης τους κατά την περίοδο των εκπτώσεων, επισημαίνοντας την ανάγκη όπως τεθεί μια τάξη στο θεσμό που λειτουργεί σε συνθήκες αναρχίας τα τελευταία χρόνια. Όπως επισημαίνουν, «νομοθετικές ασάφειες» μπορεί να αφήσουν ακάλυπτους τους καταναλωτές σε περίπτωση παραπλάνησης τους σε σχέση με τις τιμές.

Στην προώθηση σχετικής νομοθεσίας που αναμένεται να βελτιώσει την κατάσταση, αναφέρεται ο αναπληρωτής διευθυντής της υπηρεσίας προστασίας καταναλωτών Αντώνης Ιωάννου.

Οι εκπτώσεις αρχίζουν και επίσημα αρχές Ιανουαρίου, εντούτοις αρκετά είναι τα καταστήματα που διαφημίζουν προσφορές και χειμερινό ξεπούλημα εδώ και μέρες.

Μιλώντας στη StockWatch, o πρόεδρος του συνδέσμου καταναλωτών Μάριος Δρουσιώτης, διατύπωσε καταγγελίες για μεθοδευμένες εκπτώσεις εις βάρος των καταναλωτών.

Υποστήριξε συγκεκριμένα, ότι «κάποιοι επιχειρηματίες ανεβάζουν τις τιμές τη μια ημέρα και την άλλη ημέρα βγαίνουν σε εκπτώσεις παραπλανώντας με αυτό τον τρόπο τους καταναλωτές».

«Μέχρι στιγμής έχουμε 15 - 20 παράπονα, αλλά δυστυχώς λόγω λάθους του υπουργείου Εμπορίου νομιμοποιήθηκε η μεγαλύτερη παρανομία στο θεσμό των εκπτώσεων», είπε ο κ. Δρουσιώτης.

«Για το λόγο αυτό συμβουλεύουμε τους καταναλωτές να είναι δύο φορές προσεκτικοί στις εκπτώσεις καθώς ο νόμος δεν τους καλύπτει όσον αφορά τις τιμές», πρόσθεσε.

Νέα νομοθεσία ενώπιον της νομικής υπηρεσίας

Ο αναπληρωτής διευθυντής της υπηρεσίας προστασίας καταναλωτών Αντώνης Ιωάννου μιλώντας στη StockWatch, αναγνώρισε την αδυναμία της νομοθεσίας σχετικά με το θεσμό των εκπτώσεων και εξήγησε ότι ενώπιον της νομικής υπηρεσίας βρίσκεται τροποποιητικό νομοσχέδιο το οποίο θα τερματίσει τα κενά που υπάρχουν και προκαλούν σύγχυση στην αγορά σε ότι αφορά τις ψευδείς τιμές στις εκπτώσεις.

«Επειδή όντως με την υφιστάμενη νομοθεσία οι καταναλωτές μπορεί εύκολα να εξαπατηθούν, προωθούμε τροποποίηση την νομοθεσίας, η οποία βρίσκεται ενώπιον της νομικής υπηρεσίας για νομοτεχνικό έλεγχο, συμφώνα με την οποία η τιμή πώλησης είναι αυτή που πωλούνταν το προϊόν τις τελευταίες 30 ημέρες και η έκπτωση θα γίνεται από αυτή την τιμή και κάτω, κάτι που θα αναγράφεται και στην ετικέτα του προϊόντος».

Επιπλέον, ανέφερε ότι θα ζητείται και μια δεύτερη ασφαλιστική δικλείδα ,σύμφωνα με την οποία θα αποδεικνύεται με στοιχεία η τελευταία τιμή πώλησης.

Ο κ. Ιωάννου έστειλε μήνυμα προς τους καταναλωτές να είναι πολύ προσεκτικοί σε όλες τις αγορές τους,  ειδικά στις διαδικτυακές, επισημαίνοντας ότι υπάρχουν πάρα πολλά παράπονα για απάτες στο διαδίκτυο, καθώς κάποιοι επιχειρηματίες εκμεταλλεύονται την άγνοια των καταναλωτών.

«Το σλόγκαν μας είναι ‘ναι στις εκπτώσεις όχι όμως και εκπτώσεις στην ποιότητα’, καθώς επίσης, μεγάλη προσοχή στα παιδικά παιχνίδια, τα οποία πρέπει να φέρουν την ευρωπαϊκή σήμανση C για να είναι ασφαλή», τόνισε. 

Προωθούν επαναφορά οργανωμένων εκπτώσεων

Ο γενικός γραμματέας της ΠΟΒΕΚ Στέφανος Κουρσάρης, δήλωσε στη StockWatch ότι ο σύνδεσμός προωθεί τις οργανωμένες εκπτώσεις σε μια προσπάθεια να τεθεί τάξη στην αγορά.

«Από τις αρχές Ιανουαρίου εισερχόμαστε σε περίοδο εκπτώσεων και εμείς ως ΠΟΒΕΚ θα επιδιώξουμε να επαναφέρουμε τις οργανωμένες εκπτώσεις σε συγκεκριμένες ημερομηνίες μέσω των οργανωμένων φορέων και συνδέσμων οι οποίοι θα ανακοινώνουν τις συγκεκριμένες ημερομηνίες έναρξης των εκπτώσεων αρχής γενομένης από τις 3 Ιανουαρίου 2022 με τα καταστήματα της επαρχίας Λάρνακας», είπε.

Υποστήριξε ότι «με αυτό τον τρόπο θα μπαίνουν στο παιχνίδι όλες οι επιχειρήσεις στο πλαίσιο ενός υγιούς ανταγωνισμού, ενώ οι καταναλωτές θα έχουν περισσότερες επιλογές.

Ζητούν προστασία καταναλωτών από αρμόδιες υπηρεσίες

Ο γενικός γραμματέας της ΣΕΚ Ανδρέας Μάτσας, μιλώντας στη StockWatch, ξεκαθάρισε ότι «το συγκεκριμένο θέμα πρέπει να τεθεί στο μικροσκόπιο του υπουργείου Εμπορίου και της υπηρεσίας προστασίας καταναλωτή ώστε να αποφεύγεται ο κίνδυνος εκμετάλλευσης της καταναλωτικής δραστηριότητας».

Σημείωσε ότι το εάν θα εφαρμόζεται ο θεσμός δύο ή τρεις φορές το χρόνο αφορά τις επιχειρήσεις. «Η ουσία», είπε, «είναι να προστατεύονται οι καταναλωτές από τυχόν παραπλανητικές εκπτώσεις».

Ο θεσμός των εκπτώσεων εάν οι τιμές είναι πραγματικά χαμηλές βοηθά τους καταναλωτές και ειδικά αυτούς με χαμηλά εισοδήματα, δήλωσε στη StockWatch η γενική γραμματέας της ΠΕΟ Σωτηρούλα Χαραλάμπους.

Πρόσθεσε ότι «η ουσία είναι να είναι πραγματικές οι εκπτώσεις, οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες να ασκούν έλεγχο και ο σύνδεσμος καταναλωτών να ελέγχει και να καταγγέλλει τυχόν παρατυπίες».

Υπέρ του θεσμού των εκπτώσεων σε περιόδους που επιλέγουν οι επιχειρήσεις, τάχθηκε ο γενικός γραμματέας του ΚΕΒΕ Μάριος Τσιακκής.

Όπως δήλωσε στη StockWatch, «θέση του ΚΕΒΕ είναι ότι ο θεσμός είναι πολύ καλός διότι εξυπηρετεί τους καταναλωτές παρέχοντας τους την ευκαιρία να αγοράσουν προϊόντα που επιθυμούν σε χαμηλότερες τιμές και τις επιχειρήσεις να ρίξουν τις τιμές τους όποτε κρίνουν ότι είναι σωστό και σκόπιμο για να διαθέσουν το στοκ τους, να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους και να αποκτήσουν την απαιτούμενη ρευστότητα για να αναπληρώσουν το στοκ με νέα προϊόντα».

Διευκρίνισε ότι το ΚΕΒΕ είναι υπέρ των εκπτώσεων σε ημερομηνία που θα επιλέξουν οι επιχειρήσεις, υποστηρίζοντας ότι «η υπηρεσία προστασίας καταναλωτών του υπουργείου Εμπορίου και ο σύνδεσμος καταναλωτών πρέπει να ελέγχουν κατά πόσο τηρούνται πραγματικές ή όχι εκπτώσεις».

Ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της ΟΕΒ Κώστας Χριστοφίδης, δήλωσε στη StockWatch, ότι ο θεσμός των εκπτώσεων είναι προς το συμφέρον του καταναλωτή, αλλά και των επιχειρήσεων.

Σχετικά με τα παράπονα για παραπλάνηση των καταναλωτών και περιπτώσεις αύξησης τιμών λίγο πριν την εφαρμογή εκπτώσεων, παραδέχθηκε ότι μπορεί να παρατηρούνται τέτοια φαινόμενα, αλλά μεμονωμένα.

«Η συντριπτική πλειοψηφία και σχεδόν το σύνολο των επιχειρήσεων κηρύσσουν γνήσιες εκπτώσεις κυρίως για να πουλήσουν σε χαμηλότερη τιμή τα προϊόντα των οποίων πέρασε η μόδα, αλλά και για να αυξήσουν τη ρευστότητας τους και να ανανεώσουν τη γκάμα του εμπορεύματος τους», σημείωσε.

Της Ηρώς Ευθυμίου