You are here

Καυτός προμηνύεται ο Σεπτέμβρης για καταναλωτές

04/07/2022 06:41

Πιο καυτός προμηνύεται ο Σεπτέμβριος για τους καταναλωτές καθώς οι κραδασμοί από την ακρίβεια αναμένεται να γίνουν ακόμη πιο έντονοι στην κυπριακή αγορά.

Η εκτόξευση του πληθωρισμού σε νέα ιστορικά υψηλά επίπεδα φθάνοντας το 9,1% τον Ιούνιο αποτυπώνει τις μεγάλες δυσκολίες που πρόκειται να αντιμετωπίσουν τα νοικοκυριά.

Την ίδια ώρα, τα νέα δεδομένα διαφοροποιούν και τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών.

Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το διαδικτυακό ψώνισμα δεν κερδίζει έδαφος καθώς οι κύπριοι καταναλωτές προτιμούν να αξιοποιούν δια ζώσης τη δυνατότητα επιλογής των καλύτερων τιμών.

Σε νηπιακή κατάσταση το διαδικτυακό ψώνισμα

Ο γενικός γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου(ΠΑΣΥΛΕ), Μάριος Αντωνίου, μιλώντας στη StockWatch, εξέφρασε την άποψη ότι το διαδικτυακό εμπόριο δεν έχει διεισδύσει στην κυπριακή αγορά όσο στο εξωτερικό και εάν δεν είχε προκύψει, είπε, η πανδημία η οποία έδωσε κάποια ποσοστά, θα ήταν ακόμη σε νηπιακή κατάσταση.

Σημείωσε ότι «ο κύπριος αρέσκεται στο να έχει φυσική παρουσία στα καταστήματα διότι θεωρεί ότι έτσι θα μπορεί να επιλέξει τα πιο φθηνά προϊόντα. Παράλληλα συνδυάζει το ψώνισμα με την ψυχαγωγία».

Τόνισε ότι υπό το βάρος των επιπτώσεων που προκάλεσε ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι καταναλωτές περιόρισαν ακόμη περισσότερο τις αγορές τους στα απαραίτητα παρά το μαξιλαράκι που είχαν δημιουργήσει στα δύο χρόνια της πανδημίας.

«Οι συνήθειες έχουν αλλάξει. Ο καταναλωτής σήμερα θέλει να γνωρίζει που ξοδεύει και το τελευταίο σεντ», είπε.

Πρόσθεσε πως παρατηρείται αυξητική τάση επιλογής των προϊόντων με ιδιωτική ετικέτα των υπεραγορών.

Σύμφωνα με τον κ. Αντωνίου, από το Σεπτέμβριο και μετά οι τριγμοί από την ενεργειακή κρίση και τις πληθωριστικές πιέσεις θα γίνουν πιο έντονοι στην κυπριακή κοινωνία γι’ αυτό αναμένεται πως οι καταναλωτές θα μαζευτούν ακόμη περισσότερο.

Αυξητική τάση στα προϊόντα ετικέτας

Ο πρόεδρος του Παγκύπριου Συνδέσμου Καταναλωτών, Μάριος Δρουσιώτης, ανέφερε στη StockWatch ότι «συνεπεία της κρίσης της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης που ακολούθησε άλλαξε τον τρόπο αγοράς των καταναλωτών οι οποίοι προτιμούν τα ίδια πράγματα, αλλά σε πιο χαμηλές τιμές. Το κυριότερο όμως είναι ότι ψωνίζουν μικρότερες ποσότητες..

Ο κ. Δρουσιώτης, εξέφρασε την άποψη ότι το διαδικτυακό ψώνισμα μειώθηκε και ο λόγος είναι γιατί ο καταναλωτής επιβαρύνεται και με το κόστος της μεταφοράς και του πακεταρίσματος.

Οι υπεραγορές παρακολουθούν προσεκτικά τις εξελίξεις

Ο εκτελεστικός γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Υπεραγορών (ΠΑ.Σ.ΥΠΕ), Ανδρέας Χατζηαδάμου, δήλωσε στη StockWatch ότι «δύο χρόνια μετά την πανδημία οι αγορές μέσω διαδικτύου έχουν μειωθεί σημαντικά από τους κύπριους καταναλωτές αλλά και τους ξένους που ζουν στην Κύπρο.

Σημείωσε ότι «οι καταναλωτές οι οποίοι καταφθάνουν στις υπεραγορές με τα διαφημιστικά φυλλάδια στο χέρι όλο και περισσότερο στρέφονται στα προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά και στα προϊόντα με την ετικέτα των υπεραγορών».

Στο πλαίσιο του μεταξύ τους ανταγωνισμού, οι υπεραγορές, εντείνουν, σημείωσε, τις προσφορές και προσπαθούν να απορροφήσουν μεγάλο μέρος των αυξήσεων.

Οι καταναλωτές διαχειρίζονται νέα δεδομένα

Τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες αποτυπώνει και η παγκόσμια έρευνα της PwC για τις απόψεις των καταναλωτών, που διενεργήθηκε την άνοιξη του 2022.

Όπως καταδεικνύεται, οι καταναλωτές συνεχίζουν να προσαρμόζονται στις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα και στον αυξανόμενο πληθωρισμό.

Η έρευνα καταγράφει τις απόψεις 9,069 καταναλωτών σε 25 χώρες και εδάφη.

Μεγάλος αριθμός καταναλωτών που αντιμετωπίζουν προβλήματα σε σχέση με την εφοδιαστική αλυσίδα - όπως η έλλειψη διαθεσιμότητας προϊόντων ή οι καθυστερήσεις στον αναμενόμενο χρόνο παράδοσης - δηλώνουν ότι δεν διστάζουν να προβούν σε αλλαγές, προκειμένου να διαχειριστούν την κατάσταση.

Συγκεκριμένα, πέραν του ενός τρίτου των ερωτηθέντων (37%) δήλωσαν ότι θα ήταν διατεθειμένοι να αποταθούν σε άλλους εμπόρους λιανικής πώλησης για να καλύψουν τις ανάγκες τους ή - στην περίπτωση που συνηθίζουν να επισκέπτονται τα καταστήματα - ότι θα στρέφονταν στο διαδίκτυο.

Το ένα τρίτο σχεδόν (29%) των καταναλωτών που κάνουν τις αγορές τους διαδικτυακά δήλωσαν ότι θα έδιναν μια ευκαιρία στα καταστήματα λιανικού εμπορίου, ώστε να καλύψουν καλύτερα τις ανάγκες τους, ενώ το 40% εμφανίστηκε πρόθυμο να καταφύγει σε ιστοσελίδες σύγκρισης για να ελέγξει τη διαθεσιμότητα προϊόντων.

Η αβεβαιότητα και τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα ανά το παγκόσμιο έχουν επίσης ως επακόλουθο τη στροφή σημαντικού αριθμού καταναλωτών προς τις εγχώριες αγορές.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι περισσότεροι από τους καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα έχουν βιώσει αύξηση του πληθωρισμού. Πέραν του 75% των ερωτηθέντων αναμένουν ότι θα διατηρήσουν ή θα αυξήσουν τα σημερινά επίπεδα δαπανών στις περισσότερες κατηγορίες τους επόμενους έξι μήνες.

Ειδικότερα, το 47% αναμένει ότι θα ξοδέψει περισσότερα σε είδη διατροφής.

Εκπρόσωπος της PwC Κύπρου ανέφερε στη StockWatch ότι «καθώς οι καταναλωτές αλλάζουν συνεχώς την αγοραστική τους συμπεριφορά το λιανικό εμπόριο και οι εταιρείες πρέπει να κινηθούν με γοργούς ρυθμούς για να ανταποκριθούν στη μεταβαλλόμενη ζήτηση και στις πιέσεις που αντιμετωπίζουν και οι ίδιοι όσον αφορά τον πληθωρισμό και την εφοδιαστική αλυσίδα».

«Η ευελιξία είναι το κλειδί ώστε οι επιχειρήσεις να μπορούν να διαχειριστούν τις διαταραχές σε πολλαπλά επίπεδα, συνεχίζοντας παράλληλα να εστιάζουν στις απαιτήσεις των πελατών τους», πρόσθεσε.

Της Ηρώς Ευθυμίου