You are here

Η τελική γνωμοδότηση για τον Ακάμα

26/08/2022 09:23

Φρένο στην επέκταση της λατομικής ζώνης Ανδρολίκου θέτει η περιβαλλοντική αρχή στην τελική της γνωμοδότηση για το Τοπικό Σχέδιο Ακάμα, περιορίζει επίσης στο 50% την τουριστική ζώνη ανάπτυξης της Ίνειας και Δρούσιας, περιορίζει την εξειδικευμένη ζώνη του Κάθηκα αλλά και την ανάπτυξη μεμονωμένης κατοικίας.

Η περιβαλλοντική αρχή στην τελική της γνωμοδότηση 70 σελίδων σημειώνει ότι είναι θετική, αλλά υπό αυστηρούς όρους τους οποίους συνδέει με συγκεκριμένους χάρτες, 

Τονίζει ότι παρόλο που το υπό εξέταση τροποποιημένο Τοπικό Σχέδιο Ακάμα βελτιώνει την πολεοδομική ρύθμιση που επικρατούσε με το αρχικό Τοπικό Σχέδιο, διαφαίνεται ότι χρήζει σημαντικής βελτίωσης, έχοντας υπόψη τις δυνητικές σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στα είδη και τους οικοτόπους καθορισμού στις περιοχές του Δικτύου Natura 2000, στη βιοποικιλότητα, στο κλίμα, στο τοπίο, στα επιφανειακά νερά, στη γεωλογική κληρονομιά, και στα στοιχεία αρχιτεκτονικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος.  

Με βάση τα πιο πάνω, η Περιβαλλοντική Αρχή εισηγείται την κατάργηση ή/και την τροποποίηση συγκεκριμένων πολεοδομικών ρυθμίσεων.

Επισημαίνει ότι, είναι σημαντική η εφαρμογή προνοιών στο Τοπικό Σχέδιο Ακάμα για την παροχή πολεοδομικών ή άλλων κινήτρων στους ιδιοκτήτες τεμαχίων που επηρεάζονται δυσμενώς από τις νέες πολεοδομικές ρυθμίσεις ως ακολούθως:

i. Να γίνει θέσπιση των αναγκαίων μέτρων διαχείρισης ιδιωτικής γης και η εφαρμογή των κατάλληλων πολεοδομικών κινήτρων για τη διατήρηση του Τοπίου Ακάμα όπως:

• Ενεργοποίηση αδρανούσας γης εντός Πολεοδομικών Ζωνών Ανάπτυξης (Οικιστικής και Τουριστικής Χρήσης), μέσω των αναγκαίων σχεδίων ρυμοτομίας και της εγγραφής στο δημόσιο οδικό δίκτυο των υφιστάμενων αγροτικών δρόμων εντός του καθορισμένου Ορίου Ανάπτυξης των τοπικών κοινοτήτων.

• Απαλλοτρίωση περίκλειστων ιδιωτικών περιουσιών εντός του Εθνικού Δασικού Πάρκου Ακάμα και κήρυξη τους σε κρατική δασική γη, για σκοπούς καλύτερης οριοθέτησης, προστασίας και διαχείρισης του ΕΔΠ Ακάμα, καθώς και για την προστασία ειδών της δασικής χλωρίδας ή δασικών οικοσυστημάτων εξαιρετικής σημασίας ή σπανιότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Αναγκαστικής Απαλλοτριώσεως Νόμου και του περί Δασών Νόμου, με βάση την πραγματική, τρέχουσα και αντικειμενική τους αξία.

• Ανταλλαγή ιδιωτικών περιουσιών σε περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές εκτός καθορισμένου Ορίου Ανάπτυξης (κύριες περιοχές δότες σε περιοχές προστασίας της φύσης, των δασών, του τοπίου και της υπαίθρου) με τεμάχια κρατικής χαλίτικης γης εντός καθορισμένου Ορίου Ανάπτυξης (κύριες περιοχές δέκτες με στρατηγικό απόθεμα χαλίτικης γης σε Πολεοδομικές Ζώνες Ανάπτυξης).

• Μεταφορά συντελεστή δόμησης από Αγροτικές Ζώνες Γα2 και Γα4, σε Οικιστικές και Τουριστικές Ζώνες.

• Καταβολή οικονομικής αποζημίωσης σε εξαιρετικές περιπτώσεις.

ii. Η διαχείριση των περίκλειστων ιδιωτικών τεμαχίων να γίνει στο πλαίσιο των πολεοδομικών κινήτρων για τη διατήρηση του Τοπίου Ακάμα.

iii. Η θέσπιση πολεοδομικών κινήτρων σε αιτήσεις που προάγουν το περιβάλλον σε θέματα όπως πράσινες διαδρομές, πράσινες υποδομές.

iv. Η αναφορά για την αειφόρο χρήση του θαλάσσιου και παράκτιου χώρου, να γίνει σύμφωνα με τις αρχές του Πρωτοκόλλου για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση Παράκτιων Ζωνών της Σύμβασης της Βαρκελώνης και να συσχετιστεί με τη Δήλωση Πολιτικής για τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, ώστε να περιλάβει:

• Εισαγωγή νέων πολεοδομικών εργαλείων για την άσκηση πολιτικών και την εφαρμογή Σχεδίων Ανάπτυξης, όπως η Μεταφορά Αναπτυξιακών Δικαιωμάτων, ο Αστικός Αναδασμός, το Τέλος Πολεοδομικής Αναβάθμισης, κ.α.

• Διασφάλιση διαδρομών για παροχή ελευθερίας πρόσβασης του κοινού στη θάλασσα και κατά μήκος της ακτής.

• Εισήγηση εφαρμογής πολεοδομικών εργαλείων για τις ιδιοκτησίες που εμπίπτουν εντός των Ζωνών Προστασίας της Παραλίας, λόγω απαγόρευσης ανέγερσης αναπτύξεων, όπως η μεταφορά του συντελεστή ανάπτυξης από τη Ζώνη Προστασίας της Παραλίας στο υπόλοιπο δομήσιμο εμβαδόν του τεμαχίου ή σε άλλο τεμάχιο του ίδιου ιδιοκτήτη, καθώς και η αποζημίωση, ο διαχωρισμός μεταξύ ιδιοκτησίας και δικαιώματος χρήσης γης, και η διαχείριση της γης (land stewardship).

v. Η εφαρμογή δέσμης οικονομικών κινήτρων που να στοχεύει στην ενθάρρυνση της διατήρησης και επαναχρησιμοποίησης των αξιόλογων διατηρητέων οικοδομών/ αρχαίων μνημείων.

vi. Να διερευνηθεί η δημιουργία Ταμείου Ακάμα για την οικονομική διαχείριση των πολεοδομικών κινήτρων, που θα μπορούσε να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείων είτε δωρεών, είτε εισφορών προς επίτευξη των πιο πάνω.

Τέλος, λόγω του ότι μέρος της περιοχής «Χερσόνησος Ακάμα» του δικτύου Natura 2000 περιλαμβάνεται στο υπό εκπόνηση Τοπικό Σχέδιο Πέγειας, η Περιβαλλοντική Αρχή θα αξιολογήσει το Τοπικό Σχέδιο Πέγειας σε συνέργεια με το Τοπικό Σχέδιο Ακάμα και ως αναπόσπαστο μέρος της Χερσονήσου Ακάμα, στο πλαίσιο διατήρησης της ακεραιότητας και συνοχής του συνόλου της προστατευόμενης περιοχής.

Επισυνάπτεται η γνωμάτευση της περιβαλλοντικής αρχής.

Της Ηρώς Ευθυμίου