You are here

Αυξημένος κατά,4,1% ο προϋπολογισμός του Υπ. Παιδείας

25/11/2022 18:39

Αυξημένος κατά,4,1% σε σχέση με το 2022, είναι ο Προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) για το 2023, σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργό Πρόδρομο Προδρόμου.

Σε δηλώσεις πριν την συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, όπου εξετάζει το προϋπολογισμό του Υπουργείου του, ο κ. Προδρόμου ανέφερε ότι έχουν προϋπολογισθεί δαπάνες €1,3 δις, με αύξηση 4,1% σε σχέση με το 2022 και αύξηση περίπου 10% έναντι του 2021.

«Δηλαδή, ο Προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας ξεπερνά το 5% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. Επειδή είμαστε στο τέλος της διακυβέρνησης αυτής, αν συγκρίνουμε τον Προϋπολογισμό του 2023 με τον πρώτο χρόνο του κύκλου διακυβέρνησης, δηλαδή με το 2018, έχουμε μια αύξηση 26%. Ο Προϋπολογισμός του ΥΠΑΝ θα ενισχυθεί μάλιστα από το Σχέδιο «Κύπρος_το αύριο», το Εθνικό μας Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με επενδύσεις και χρηματοδότηση μεταρρυθμίσεων, ύψους €97 εκατ.», πρόσθεσε.

Βεβαίως, συνέχισε ο κ. Προδρόμου, πέραν από τους αριθμούς θα πρέπει να σημειώσω ότι με τον Προϋπολογισμό αυτό υποστηρίζουμε το έργο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που είναι στο Πρόγραμμα Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας.

«Μεταρρύθμιση, η οποία συνεχίζει να εξελίσσεται, μεταξύ άλλων, με τη νέα αξιοκρατική διαδικασία επιλογής των εκπαιδευτικών. Από το 2018, 3.000 εκπαιδευτικοί έχουν διοριστεί στα σχολεία με διαγωνιστική διαδικασία, ενώ παράλληλα συνεχίζουμε και με τους διορισμούς από τον κατάλογο διοριστέων. Με αυτό τον τρόπο, βελτιώνεται ποιοτικά το εκπαιδευτικό προσωπικό, ενώ στη βάση των διαθέσιμων στοιχείων προκύπτει και μια σημαντική ηλικιακή ανανέωση», συμπλήρωσε.

Παράλληλα, είπε, συνεχίζεται και η άλλη μεγάλη μεταρρύθμιση για την αξιολόγηση των μαθητών/τριών της Μέσης Εκπαίδευσής.

«Αφού εφαρμόστηκε στον λυκειακό κύκλο, φέτος επεκτείνεται και στα γυμνάσια. Ήδη αξιοποιούμε τα αξιόπιστα αποτελέσματα που έχουμε στη διάθεσή μας για τη βελτίωση ενός εκάστου των μαθητών/τριών αλλά και των σχολείων και ως Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζουμε κάποιες βελτιωτικές προσαρμογές στα προγράμματα σπουδών. Βεβαίως η πιο μεγάλη μεταρρύθμιση που συμπεριλαμβάνεται και στο Πρόγραμμα Διακυβέρνησης, είναι η δημιουργία για πρώτη φορά στη χώρα μας, Υφυπουργείου Πολιτισμού. Μια ιδιαίτερη πολιτειακή δομή για τον πολιτισμό, με την οποία στο εξής ανοίγει μια νέα εποχή για την πολιτική για τον πολιτισμό», πρόσθεσε.

Ψηφιακός μετασχηματισμός

Ταυτόχρονα, ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι μέσα από τις νεότερες ανάγκες έχουν προκύψει και άλλες μεγάλες μεταρρυθμίσεις με πρώτη τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

«Χαρακτηρίζει ήδη το σχολείο μας η ψηφιακή μετάβαση και είναι, πιστεύω, πολύ σημαντικό το ότι η ψηφιακή τεχνολογία είναι ήδη μέσα στα σχολεία. Ενώ προβλέπονται και  δράσεις στον Προϋπολογισμό του 2023 για τη δημιουργία 6.600 αιθουσών διδασκαλίας -δηλαδή όλες οι αίθουσες διδασκαλίας να γίνουν ψηφιακές-, όπως και χορηγία μέσω του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας στα παιδιά Δημοτικής και τη Μέσης Εκπαίδευσης για την απόκτηση ατομικής ηλεκτρονικής συσκευής. Βεβαίως, έχει ξεκινήσει και το πολύ μεγάλο έργο για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση του σχολείου,  και μέσα στα επόμενα χρόνια ένα καινούργιο σχολείο, αναβαθμισμένο, στην ψηφιακή εποχή, θα είναι η καθημερινή πραγματικότητα», συμπλήρωσε.

Πράσινη μετάβαση

Παράλληλα, είπε ο κ. Προδρόμου, εξίσου σημαντική είναι και η μεγάλη μεταρρύθμιση για την πράσινη μετάβαση.

Όπως ανέφερε, ένα πολύ σημαντικό έργο στο πλαίσιο της ενεργειακής οικονομίας με Ανανεώσιμες Πήγες Ενέργειας είναι η εγκατάσταση σε 405 σχολικά κτήρια ειδικών μονώσεων και φωτοβολταϊκών συστημάτων.

«Όπως επίσης σημαντικό είναι και το Έργο PEDIA για τη δημιουργία, σε πιλοτική φάση, 25 σχολείων σχεδόν μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης, αλλά και η συνεχής ανάπτυξη του δικτύου Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης», πρόσθεσε.

Ανέφερε, ακόμη, ότι θα αναλυθούν και θα παρουσιαστούν όλες οι μεταρρυθμιστικές ενέργειες του Υπουργείου ανάμεσα στις οποίες βεβαία ξεχωρίζει και η ολοκλήρωση του Σχεδίου Αξιολόγησης των Εκπαιδευτικών και του Εκπαιδευτικού Έργου.

Συγκεκριμένα, συνέχισε ο Υπουργός Παιδείας, είναι δυο σχέδια αξιολόγησης ένα για τη Δημοτική και ένα για τη Μέση Εκπαίδευση, τα οποία αυτή τη στιγμή τυγχάνουν νομοτεχνικής επεξεργασίας, και θα κατατεθούν στη συνέχεια στη Βουλή.

Όπως είπε, είναι πολλές οι μεταρρυθμίσεις τις οποίες μπορούμε να υποστηρίξουμε και ήδη εφαρμόζουμε με αυτό τον Προϋπολογισμό.

Σημείωσε ότι μεγάλο μέρος αυτών των μεταρρυθμίσεων είμαι βέβαιος ότι θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, γιατί είναι μεταρρυθμίσεις, οι οποίες οδηγούν στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα, όπως ορίζονται και από την Ευρωπαϊκή Στρατηγική για το 2030, καθώς και στο να αξιοποιήσουμε τις σύγχρονες τεχνολογικές δυνατότητες, υιοθετώντας παιδαγωγικές μεθόδους με ενίσχυση της συμμετοχικότητας και της μάθησης μέσω έργου.

Ολοήμερο Γυμνάσιο

«Πρόσθετα, είναι και η μεταρρύθμιση σε πιλοτική φάση, η οποία έχει ξεκινήσει για τη δημιουργία δομής Ολοήμερου Γυμνασίου στη Μέση Εκπαίδευση και γενικότερα για να έχουμε ένα σχολείο το οποίο θα ανταποκρίνεται στις σημερινές και αυριανές ανάγκες, τεχνολογικές δυνατότητες και τάσεις της κοινωνίας μας. Δηλαδή, χωρίς να χάσει τον προσανατολισμό του, να δίνει τις βασικές γνώσεις και αξίες στα παιδία: τη γλώσσα μας, τις επιστήμες αλλά και τις ξένες γλώσσες», συμπλήρωσε.

Σημείωσε ότι τα τελευταία χρόνια στη Μέση Εκπαίδευση εφαρμόζεται η ευρωπαϊκή πολιτική για δύο ξένες γλώσσες με τη γενίκευση της διδασκαλίας της Γαλλικής αλλά και τη δωρεάν πιστοποίηση των γνώσεων των ξένων γλωσσών, Αγγλικής και Γαλλικής, για τα παιδιά του σχολείου.

Ο Υπουργός Παιδείας είπε, επίσης, ότι μαζί με τον ενισχυμένο προϋπολογισμό του 2023, το Σχέδιο «Κύπρος το Αύριο» τους επιτρέπει να σχεδιάσουν και το σχολείο του αύριο».

ΑΚΕΛ: Δεν έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι "η Κυβέρνηση Αναστασιάδη - Συναγερμού έχει, δυστυχώς, αποτύχει στον τομέα της παιδείας".

«Δεν έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο να υλοποιεί τα όνειρα του συνόλου των παιδιών μας, αλλά αντίθετα έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που πολλές φορές κατακρεουργεί τα όνειρα των παιδιών μας. Δεν έχουμε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που να επιτρέπει στα παιδιά μας να αναπτύξουν τις δυνατότητες και τις δεξιότητες τους», πρόσθεσε.

Αντίθετα, είπε ο κ. Χριστοφίδης, «έχουμε ένα σύστημα το οποίο, με τις πολιτικές αποφάσεις των κυβερνώντων, είναι ένα σύστημα εντατικής διαδικασίας για να κυνηγούν συνέχεια, εκπαιδευτικοί και μαθητές, την ύλη των συνεχών εξετάσεων».

«Ένα σύστημα που κάνει τα παιδιά να μην αγαπούν το σχολείο, να μην είναι ευτυχισμένα στο σχολείο και τους γονείς και μαθητές να τρέχουν τα απογεύματα στα φροντιστήρια και στα ιδιαίτερα μαθήματα. Είναι μια κατάσταση την οποία ζούμε και η οποία εντατικοποιείται τα τελευταία χρόνια. Το σχολείο δεν μετατράπηκε από τη μια στιγμή στην άλλη σε τέτοιο», συμπλήρωσε.

Είπε, επίσης, ότι είναι μια διαδικασία η οποία οφείλεται σε μια φιλοσοφία βιομηχανικής, επιτρέψετε μου να πω, την οποία έχουν οι κυβερνώντες για το εκπαιδευτικό σύστημα.

« Όπως στα εργοστάσια, όπου πρέπει να μετράς συνεχώς την παραγωγικότητα, έτσι και εντός του σχολείου, μετατρέποντας τους μαθητές σε γρανάζια, πρέπει να μετράς συνέχεια την απόδοση τους. Απ’ εκεί και πέρα, μιλούμε για μια κυβέρνηση που έχει συγκρουστεί κάθετα όλα αυτά τα χρόνια με τον μεγαλύτερο πλούτο που έχουμε στα σχολεία, μαζί με τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς μας. Είναι η κυβέρνηση, η οποία έχει βγάλει δέκα χιλιάδες εκπαιδευτικούς στο δρόμο,», πρόσθεσε.