You are here

Στο μικροσκόπιο της βουλής η εργοδότηση πρώην κυβερνητικών

20/03/2019 18:10

Το ζήτημα του ελέγχου της εργοδότησης στον ιδιωτικό τομέα πρώην κυβερνητικών αξιωματούχων καθώς και το ζήτημα της ανάγκης για δημόσια διαβούλευση όλων των νομοσχεδίων που κατατίθενται στη βουλή από τα υπουργεία και τις υπηρεσίες, συζητήθηκαν σήμερα στην επιτροπή θεσμών της βουλής.

Σε δηλώσεις του μετά τη συνεδρία της επιτροπής, ο πρόεδρος της Ζαχαρίας Ζαχαρίου είπε πως σήμερα συνεχίστηκε η συζήτηση στον περί του ελέγχου της ανάληψης εργασίας στον ιδιωτικό τομέα από πρώην κρατικούς αξιωματούχους και πρώην υπαλλήλους του δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Έχει γίνει, όπως είπε μια σειρά συνεδριάσεων και έχουν καταλήξει σε ένα τελικό κείμενο που θα σταλεί στην ολομέλεια στις 12 Απριλίου. Η καταρχήν κατάληξη, ανέφερε, είναι ότι θα ελέγχονται οι υπάλληλοι από την κλίμακα Α13 και πάνω. Δεύτερον, γίνεται αλλαγή στη σύνθεση της επιτροπής από 3 εισαγγελείς που ήταν μέχρι σήμερα θα γίνει ένας εισαγγελέας που θα προεδρεύει, ένας εκπρόσωπος του γενικού λογιστηρίου και ένας εκ μέρος του γενικού ελεγκτή.

Ο κ. Ζαχαρίου, δήλωσε επίσης ότι έχουν διευρυνθεί οι εξουσίες της επιτροπής έτσι ώστε να μπορεί να ζητά στοιχεία από διάφορες υπηρεσίες και όχι μόνο από τους εργοδότες του, υπάρχει η δυνατότητα αυτεπάγγελτης κίνησης αν  υπάρχει καταγγελία για κάποιον που έχει αφυπηρετήσει.

Ακόμη, αν είναι πρόωρη αφυπηρέτηση, η αρμόδια αρχή που δίνει την άδεια για αυτή την αφυπηρέτηση, αν διαπιστώσει ότι πρέπει να ελεγχθεί ο συγκεκριμένος υπάλληλος μπορεί να ειδοποιήσει την επιτροπή ότι ο εν λόγω υπάλληλος, παρόλο για παράδειγμα που είναι Α11 και αφυπηρετεί πρόωρα στα 55 του χρόνια έχει σχέση με προσφορές για αυτό θα πρέπει να ελεγχθεί και για το πού ενδεχομένως να εργοδοτηθεί στη συνέχεια.

Πρόσθεσε ότι προβλέπεται η υποχρέωση του υπουργείου οικονομικών να στηρίξει την εν λόγω επιτροπή για να μπορέσει να κάνει σωστά τη δουλειά της. Από την άλλη, υπάρχει η απαίτηση από την επιτροπή να απαντά σε διάστημα μέχρι ενός μήνα στα αιτήματα. «Όλα αυτά τα θέματα θα οδηγηθούν στην ολομέλεια στις 12 Απριλίου και θα μεσολαβήσουν οι τοποθετήσεις των κομμάτων», είπε.

 Διαβούλευση πριν την κατάθεση νομοσχεδίων  

Ο πρόεδρος της επιτροπής Ζαχαρίας Ζαχαρίου ανέφερε πως το δεύτερο θέμα που συζήτησαν σήμερα αφορά την εφαρμογή του οδηγού διαβούλευσης του υπουργείου οικονομικών από τις κρατικές υπηρεσίες πριν την κατάθεση νομοθετημάτων στη βουλή.

Όπως είπε, είναι κοινή διαπίστωση ότι σε όλες τις επιτροπές όταν κατατίθενται νομοσχέδια, υπάρχουν παράπονα ότι δεν έχει γίνει δημόσια διαβούλευση και αναγκάζεται η ίδια η βουλή να την κάνει. Υπάρχει, σημείωσε, ένας οδηγός διαβούλευσης από το υπουργείο οικονομικών, ο οποίος δεν ακολουθείται από τα πλείστα Υπουργεία.

«Είναι για αυτό που έχει γίνει συζήτηση σήμερα, για να δούμε αν χρειάζεται να γίνει νομοθετική ρύθμιση του συγκεκριμένου οδηγού, ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στα Υπουργεία που δεν θα ακολουθούν τις διαδικασίες», είπε.

Πρόσθεσε πως σήμερα ζήτησαν από το υπουργείο οικονομικών να καταθέσει σε ένα τρίμηνο στατιστικά στοιχεία για το πώς γίνονται οι δημόσιες διαβουλεύσεις και σε ποιο ποσοστό λειτουργούν σωστά οι διαδικασίες. Επίσης ζήτησαν προτάσεις για το πώς διορθώνουν τον οδηγό διευρύνοντας το πεδίο του. Στο μεταξύ, όπως είπε, οι βουλευτές θα διαβουλευτούν κατά πόσο χρειάζεται να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση ή όχι.

Η βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου είπε από την πλευρά της ότι συστηματικά οι Υπουργοί καταθέτουν νομοσχέδια στο κοινοβούλιο χωρίς να προηγείται δημόσια διαβούλευση. «Αυτές οι αυθαιρεσίες, χαρακτηριστικές μιας αλαζονικής συμπεριφοράς, μιας εξουσίας που δεν λαμβάνει υπόψη τους πολίτες πρέπει να τερματιστούν», είπε, τονίζοντας πως η διαβούλευση είναι υψίστης σημασίας προκειμένου να καταρτιστούν πολιτικές αλλά και νομοσχέδια που να εξυπηρετούν πρώτα τους πολίτες.

Η κ. Χαραλαμπίδου είπε πως η διαβούλευση είναι επίσης σημαντική για ζητήματα διαφάνειας, συλλογικότητας στη λήψη αποφάσεων και είναι επίσης σημαντικό όταν υποβάλλονται εισηγήσεις και για να αποδεικνύει η εκτελεστική εξουσία ότι λαμβάνει υπόψη αυτές να απαντά γιατί τις αποδέχθηκε ή γιατί τις απέρριψε. Από την άλλη, πρόσθεσε, η βουλή θα πρέπει αν κατατίθενται νομοσχέδια χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση, να μην δέχεται να τα θέτει προς συζήτηση στις Επιτροπές ή να τα οδηγεί στην ολομέλεια.

Ο εισηγητής της πρότασης, βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Συνεργασία Πολιτών Χαράλαμπος Θεόπεμπτου είπε πως υπάρχει ένας οδηγός στο υπουργείο οικονομικών. Όμως το πρόβλημα που υπάρχει είναι το γεγονός πως με το να προχωρήσει σε ένα νομοσχέδιο μια υπηρεσία και να το αναρτήσει στην ιστοσελίδα της δεν σημαίνει ότι θα φτάσει στους πολίτες οι οποίοι ενδεχομένως δεν θα το εντοπίσουν για να το διαβάσουν. Αυτός, όπως σημείωσε, είναι ένας παθητικός τρόπος για να μειωθεί η διαβούλευση.

Επίσης, υπάρχουν διαβουλεύσεις που έγιναν για ζητήματα της Λάρνακας και διεξάγονταν στη Λευκωσία, ενώ υπάρχει και το κενό ότι οι δημόσιες διαβουλεύσεις που καθορίζει ο οδηγός αφορούν μόνο νομοσχέδια. Με βάση την ΕΕ είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε δημόσιες διαβουλεύσεις και για περιβαλλοντικά θέματα και για πολιτικές, είπε, σημειώνοντας πως λαμβάνονται αποφάσεις για πολλές πολιτικές χωρίς να λαμβάνονται υπόψη απόψεις και πολλές φορές χωρίς διαβουλεύσεις.

«Είναι για αυτό τον λόγο που έχω ετοιμάσει πρόταση νόμου και την έχω καταθέσει εδώ και καιρό που ορίζει τι σημαίνει δημόσια διαβούλευση», είπε και εξήγησε πως υπάρχουν και άλλα ζητήματα που υπηρεσίες όπως το Συμβούλιο Παρεκκλίσεων που κάνει δημόσιες ακροάσεις και όχι διαβουλεύσεις. Για να μπορέσουμε να έχουμε την ανάμειξη της κοινωνίας και να αυξήσουμε τη δημοκρατικότητα και την ενημέρωση του κοινού είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε με σωστές διαβουλεύσεις, κατέληξε.