You are here

Στο μικροσκόπιο της Βουλής το Υπουργείο Μεταφορών

15/09/2022 13:09

Κάτω από το φακό της κοινοβουλευτικής επιτροπής Παρακολουθήσεων Σχεδίων Αναπτύξεως και Ελέγχου Δημόσιων Δαπανών, βρέθηκε σήμερα το Υπουργείο Μεταφορών (ΥΠΜΕ), έπειτα από την έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας (ΕΥ).

Η συζήτηση για τα πορίσματα της έκθεσης, έγινε στην παρουσία του Υπουργού Μεταφορών, Γιάννη Καρούσου, και του Γενικού Ελεγκτή (ΓΕ), Οδυσσέα Μιχαηλίδη.

Ο ΓΕ, ανέφερε εξ’ αρχής ότι το ΥΠΜΕ πρέπει να βρει τρόπο να υλοποιεί τα έργα που αναλαμβάνει, καθώς «είναι αδιανόητο η κυβέρνηση να έχει λεφτά και να μην έχει χρόνο το ΥΠΜΕ, να υλοποιεί τα έργα», όπως είπε.

Ο προϋπολογισμός του ΥΠΜΕ για το 2020, ανήλθε σύμφωνα με την έκθεση σε €338 εκατ. Σύμφωνα με τον ΓΕ, ο λόγος φαίνεται να είναι η αποτελεσματικότητα των τμημάτων, καθώς και η υποστελέχωση σε μόνιμο προσωπικό, αφού το υπουργείο στελεχώνεται κυρίως από ωρομίσθιο προσωπικό.

Το μεγαλύτερο ύψος δαπανών κατά το 2020, είχε το τμήμα ηλεκτρομηχανολογικών υπηρεσιών, με συνολικό ύψος €105 εκατ.

Μεγαλύτερο έργο του ΥΠΜΕ, είναι τα αεροδρόμια όπως είπε ο ΓΕ, με τις προσφορές να κατατέθηκαν τον Οκτώβριο του 2002, με τον κ. Μιχαηλίδη να κάνει ενδελεχή αναφορά στο τι ακολούθησε το 2003 με το άνοιγμα των οδοφραγμάτων και τον κανονισμό της Πράσινης Γραμμής.

Η ΕΥ, εντόπισε πρόβλημα με τη μαζική χρήση του αεροδρομίου Λάρνακας από Τ/Κ, με την εταιρεία Hermes να «κερδίζει» περισσότερους πελάτες, από το άνοιγμα των οδοφραγμάτων, καθώς και από τουρίστες που έρχονται μέσω ελεύθερων περιοχών και κάνουν διακοπές στα κατεχόμενα.

Ο ΓΕ εξήγησε πως το ζήτημα είναι ένα θέμα το οποίο το ΥΠΜΕ, δεν θα μπορούσε να αξιολογήσει σαν πρόβλημα πριν από 15 χρόνια, καλείται όμως να ζητήσει αποζημιώσεις από την εταιρεία.

Σε εκκρεμότητα παραμένουν ακόμη τρία θέματα, για τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου, με συνολικό κόστος €150 εκατ., με την εταιρεία Hermes που ανέλαβε, να μην είχε ξεκινήσει τη Β’ φάση του έργου επέκτασης. Αποτέλεσμα, η δημοκρατία να προχωρήσει σε διαδικασία διαιτησίας, κατά την οποία και δικαιώθηκε.

Σημειώνεται, πως η Β’ φάση έπρεπε να είχε ξεκινήσει το 2018.

Η ίδια εταιρεία, απαιτεί ακόμη αποζημιώσεις από το ΥΠΜΕ, λόγω ζημιών που υπέστη εξαιτίας της πανδημίας, ενώ την ίδια ώρα το ΥΠΜΕ επέκτεινε το συμβόλαιο συνεργασίας της για τα έργα που εκκρεμούν για ακόμη 5,5 χρόνια.

Η επέκταση όμως, όπως ξεκαθάρισε ο ΓΕ, δεν μπορεί να εγκριθεί εκτός αν δοθεί έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ο υπουργός ανέφερε, πως είναι ένα πρόβλημα που «κληρονόμησε» το υπουργείο του, με όρο στο συμβόλαιο που υπήρχε για αποζημιώσεις προς την εταιρεία, για το οποίο το ΥΠΜΕ ζήτησε να γίνει αντιστάθμισμα των αποζημιώσεων λόγω των κερδών της εταιρείας.

Όσον αφορά στο Σχέδιο Κινήτρων, ο ΓΕ, ανέφερε ότι η συζήτηση για το νέο σχέδιο που κάνει το ΥΠΜΕ με την εταιρεία, μοιάζει με εκείνο του 2018, κάτι που το κρίνει απαράδεκτο. Για το σχέδιο κινήτρων, ο υπουργός ανέφερε, ότι βρίσκεται σε εξέλιξη, λόγω εταιρειών (Ryan Air) που ξεκαθάρισαν ότι το χρειάζονται για να παραμείνουν με τον ίδιο αριθμό στόλου αεροσκαφών στα κυπριακά αεροδρόμια.

Αναφορικά με τις συμβάσεις των λεωφορείων, ο ΓΕ, ανέφερε πως εν θητεία της τέως υπουργού Ερατώς Κοζάκου Μαρκουλή, σώθηκαν πολλά εκατομμύρια, τα οποία η ανάδοχος που είχε αναλάβει, τα καταχραζόταν.

Συγκεκριμένα, ανέφερε πως από €1,1 δισ. που υπολογίζεται ότι θα καταχράζονταν,«χάθηκαν» μόνο €650 εκατ.

Ο ΓΕ, σημείωσε πως οι νέες συμβάσεις των λεωφορείων, καθυστέρησαν παρά τις προειδοποιήσεις της ΕΥ προς το ΥΠΜΕ, με αποτέλεσμα η επαρχία Πάφου να μην έχει νέα ανάδοχο. Μάλιστα, σε Λεμεσό και Πάφο οι συμβάσεις ξαναπροκηρύχθηκαν το 2021, ένα έτος μετά τη λήξη της προηγούμενης σύμβασης.

Αποτέλεσμα, το ΥΠΜΕ να βρει «μεσάζοντα», βάζοντας όρο στα συμβόλαια που υπογράφτηκαν για τις άλλες επαρχίες, όποια εταιρεία ενδιαφέρεται, εάν χρειαστεί να καλύψει και την επαρχία Πάφου.

Στο θέμα των συμβάσεων των λεωφορείων, ο υπουργός ανέφερε σε γενικές γραμμές πως η προηγούμενη δεκαετία έναρξης δηλαδή του εγχειρήματος, άφησε ανοιχτά πολλά παραθυράκια, με αποτέλεσμα ακόμη, να παραμένουν ανοιχτά.

Όσον αφορά στο τμήμα δημοσιών έργων και το δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, ο ΓΕ ανέφερε πως ο δρόμος που σχεδιάζεται για την Πάφο – Πόλη Χρυσοχούς, δεν είναι ασφαλής, δεν συμπίπτει με τις περιβαλλοντικές υποδείξεις, ενώ σχεδιάστηκε με προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου αλλά θα λειτουργεί με χαμηλότερες ταχύτητες.

«Το τμήμα δημοσίων έργων έχει αποτύχει», με κεφαλαία τόνισε ο ΓΕ, στο θέμα στέγασης της κυβέρνησης, με τον κ. Μιχαηλίδη να αναφέρει ενδεικτικά, ότι το υπουργείο άμυνας μετά από δέκα χρόνια ακόμη δεν έχει στέγη, παρά τις υποδείξεις της κυβέρνησης.

Για το τμήμα δημοσίων έργων, ο υπουργός ανέφερε, πως τα μεγάλα έργα πέρασαν από πολλά προβλήματα, στο σχεδιασμό και στις προσφορές.

Στο θέμα στέγασης, ο υπουργός ανέφερε πως από την πρώτη μέρα θητείας του, υπάρχει διαφωνία με το ΕΤΕΚ, για τη διαδικασία μελέτη – κατασκευή – συντήρηση που προτείνεται, λόγω ιδιωτικών συμφερόντων όπως είπε.

Τα μέλη της επιτροπής ζήτησαν να απαντηθούν ερωτήματα αναφορικά με τις κάμερες και το οδικό δίκτυο, σε σχέση τις συμβάσεις σε αεροδρόμια και λεωφορεία, της υποστελέχωσης και της παραγωγικότητας του ΥΠΜΕ, για το σχέδιο κινήτρων και τις πιθανές επιπτώσεις, που θα αντιμετωπίσει η δημοκρατία και το πρόβλημα της γραφειοκρατίας μεταξύ των τμημάτων του υπουργείου.

Η παραγωγικότητα βρίσκεται στο μάξιμουμ που μπορεί το ΥΠΜΕ, απάντησε ο υπουργός, με θέσεις που αναμένεται να καλυφθούν και νέες προσλήψεις, κάτι το οποίο ο ΓΕ, χαρακτήρισε τραγικό.

Για το θέμα των προστίμων, ο υπουργός ανακοίνωσε τροποποιημένο νομοσχέδιο με ψηφιακό portal, το οποίο αναμένεται να φθάσει στην επιτροπή μεταφορών, μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

Για το θέμα των καμερών, ο υπουργός ανέφερε πως οι καταγγελίες ξεπέρασαν τις 10 χιλ., ενώ αυτή τη στιγμή υπάρχουν 4 κινητές και 1 σταθερή κάμερα.

Για τις φυλακές, ο κ. Καρούσος εξήγησε πως πρέπει να γίνει ένας συνδυασμός ελέγχου και συστήματος. Στο θέμα των λεοφωρολωρίδων, ο υπουργός ανακοίνωσε πως βρίσκεται στα σκαριά ετοιμασία νομικού πλαισίου, έτσι ώστε να προωθηθεί και η ετοιμασία τραμ.

Για το δρόμο Πόλις – Πάφου, ο υπουργός ανέφερε πως προχωρά κανονικά, χωρίς κανένα πρόβλημα.

Της Μαρίας Κυριακίδου