You are here

Οικονομία: 7 στους 10 Κύπριους βλέπουν επιδείνωση

16/03/2004 13:34

Σχετικά απαισιόδοξοι παρουσιάζονται οι κύπριοι καταναλωτές για το μέλλον της κυπριακής οικονομίας, στην έρευνα Φεβρουαρίου της Cypronetwork που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Υπουργείου Οικονομικών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ούτε λίγο, ούτε πολύ, ένας στους δύο καταναλωτές εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση έχει χειροτερεύσει ενώ επτά στους δέκα εκτιμούν ότι η οικονομία θα πάρει την κατιούσα τους επόμενους 12 μήνες. Αυτή είναι η πρώτη έρευνα καταναλωτών που δημοσιεύεται μετά την επανέναρξη των συνομιλιών για το Κυπριακό.

Αναλυτικά, ένας στους δύο Κύπριους (50%) εκτιμά πως η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού του είναι χειρότερη απ’ ό,τι ήταν τον Ιανουάριο 2004 (39%). Επίσης, το 42% των καταναλωτών ανέφερε πως η οικονομική του κατάσταση έχει παραμείνει αμετάβλητη, ενώ μόλις το 8% είδε βελτίωσή της. Σε γενικές γραμμές, η οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών παρουσιάζει αρνητική τάση σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2003.


Επιπρόσθετα, ενισχύθηκε η απαισιόδοξη εκτίμηση των καταναλωτών για την πορεία της οικονομίας. Ποσοστό 72% εκτιμά πως η οικονομία ακολουθεί χειρότερη πορεία. Βελτίωση είδε μόνο το 4% των ερωτηθέντων, ενώ το 19% εκτιμά πως δεν υπήρχε καμία μεταβολή.

Το κόστος ζωής

Απαισιόδοξη είναι και η εκτίμηση των καταναλωτών για το κόστος ζωής, που ενισχύθηκε τον περασμένο μήνα ακόμη περισσότερο. Το 87% των ερωτηθέντων εκτιμά πως το κόστος ζωής έχει αυξηθεί, ενώ μόλις 5% απάντησε πως το κόστος ζωής παρέμεινε σταθερό. Μείωσή του είδε το 2% των καταναλωτών.

Προβλέψεις

Ποσοστό 42% των ερωτηθέντων προέβλεψε ότι η οικονομική του κατάσταση θα παραμείνει σταθερή στους επόμενους 12 μήνες. Ωστόσο, το 49% εκτιμά πως αυτή θα χειροτερεύσει. Βελτίωση προέβλεψε μόνο το 5%. Σε σχέση με τον Ιανουάριο, αυξήθηκε το ποσοστό των απαισιόδοξων εις βάρος των αισιόδοξων.

Το Φεβρουάριο ενισχύθηκε η απαισιοδοξία που επικρατούσε τον Ιανουάριο και σε ό,τι αφορά την οικονομία. Το 68% των ερωτηθέντων εκτιμά πως αυτή θα χειροτερεύσει στους επόμενους 12 μήνες, ενώ μόνο το 7% εκτιμά πως η εθνική οικονομία θα ανακάμψει. Επιπρόσθετα, μόνο το 14% εκτιμά πως η οικονομία θα παραμείνει σταθερή.

Τρία τέταρτα σχεδόν των ερωτηθέντων (74%) προέβλεψαν πως στους επόμενους 12 μήνες οι τιμές θα αυξηθούν. Σταθεροποίηση ή μείωση των τιμών εκτιμά μόνο το 11% και 4% αντιστοίχως. Το ποσοστό όσων πίστευαν τον Ιανουάριο σε αύξηση των τιμών τους επόμενους 12 μήνες ήταν χαμηλότερο και ανερχόταν σε 66%.

Η απαισιοδοξία που επικρατεί ανάμεσα στους καταναλωτές για την απασχόληση ενισχύθηκε ακόμη πιο πολύ. Δύο στους τρεις προέβλεψε πως η ανεργία θα σημειώσει αύξηση τους επόμενους 12 μήνες. Ποσοστό 24% προέβλεψε πως θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα ενώ μείωση της ανεργίας προέβλεψε το 2%.


Αγορά προϊόντων

Παρά τις αρνητικές εκτιμήσεις για τη μελλοντική πορεία της οικονομίας, ακατάλληλη θεωρεί την εποχή για αγορά προϊόντων μόλις το 4%. Αντίθετη άποψη είχε το 17% ενώ δεν είχε καμία άποψη η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων, που ανήλθε σε 75%.

Επιπρόσθετα, ποσοστό 46% των ερωτηθέντων απάντησε πως είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν μεγαλύτερα ποσά για την αγορά καταναλωτικών προϊόντων. Το ποσοστό αυτό αυξήθηκε ελαφρά σε σχέση με τον Ιανουάριο (41%). Το 5% ανέφερε πως το ποσό για την αγορά καταναλωτικών προϊόντων θα παραμείνει σταθερό, ενώ για μείωση του ποσού αυτού έκανε λόγο το 24%.

Το 66% των ερωτηθέντων απάντησε πως δεν θεωρεί κατάλληλη την εποχή για αποταμίευση. Αντίθετη άποψη είχε ποσοστό 30% που ήταν οριακά αυξημένο σε σχέση με τον Ιανουάριο. Ταυτόχρονα, το 69% εκτιμά πως δεν θεωρεί πιθανό να αποταμιεύσει τους επόμενους 12 μήνες. Αντίθετη άποψη είχε το 24% των ερωτηθέντων.

Τέλος, πέραν του ενός τρίτου των ερωτηθέντων (34%) απάντησε πως αναγκάζεται να αποσύρει οικονομίες ή να συνάπτει δάνεια για να ζήσει, ενώ ικανό να αποταμιεύει εμφανίστηκε το 19%. Ποσοστό 45% ανέφερε πως δεν είναι αναγκασμένο να συνάπτει δάνεια ή να αποσύρει αποταμιεύσεις για να ζήσει αλλά δεν καταφέρνει να αποταμιεύει.

Ταυτότητα της έρευνας

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον περασμένο μήνα τηλεφωνικώς σε παγκύπρια βάση με αντιπροσωπευτικό δείγμα 1000 ατόμων, άνδρες και γυναίκες (άνω των 16 ετών) που κατοικούσαν σε αστικές και ημιαστικές περιοχές. Ανάλογες έρευνες πραγματοποιούνται και στις υπόλοιπες υπό ένταξη χώρες για λογαριασμό της ΕΕ με στόχο την «εξακρίβωση των αντιλήψεων των καταναλωτών για το οικονομικό τους περιβάλλον».

Του Στέλιου Ορφανίδη