You are here

«Απέραντο εργοτάξιο» θέλει η κυβέρνηση

23/04/2009 06:47
Στην έναρξη κατασκευής σειράς έργων που βρίσκονται εδώ και καιρό στα σκαριά ποντάρει η κυβέρνηση για τόνωση της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας, που με βάση τα στοιχεία, οδεύει από το κακό στο χειρότερο. Υπό το βάρος των στοιχείων που φέρουν τους βασικούς τομείς της οικονομίας να συρρικνώνονται, η κυβέρνηση αισιοδοξεί να μετατρέψει την Κύπρο σε απέραντο εργοτάξιο, βάζοντας μπρος τις μηχανές της βραδυκίνητης κυπριακής γραφειοκρατίας για την εκτέλεση μιας σειράς μικρών και μεγάλων πολεοδομικών, οδικών και οικοδομικών έργων σε όλες τις πόλεις.

Παρά το ότι παρατηρούνται ήδη μεγάλες καθυστερήσεις στην έναρξη υλοποίησης των έργων που περιλήφθηκαν στον προϋπολογισμό του κράτους, η κυβέρνηση αισιοδοξεί ότι θα ανατρέψει τα αρνητικά, μέχρι τώρα, δεδομένα, αυξάνοντας το ποσοστό υλοποίησης του αναπτυξιακού προϋπολογισμού του υπουργείου Συγκοινωνιών ύψους €584 εκ. μέχρι και 90%.

Η υλοποίηση αυτού του στόχου, εξήγησε στη StockWatch o ανώτερος διοικητικός λειτουργός υπεύθυνος των έργων του υπουργείου Συγκοινωνιών, Μάριος Κιτρομηλίδης, παραμένει εφικτή γιατί «υπάρχουν διαθέσιμοι εργολάβοι, μηχανικοί και άλλοι εργαζόμενοι σε παρεμφερή επαγγέλματα για να αναλάβουν τη διεκπεραίωση των έργων λόγω του ότι έχει καθηλωθεί η οικοδομική βιομηχανία συνεπεία της κρίσης».

Μεγάλα οδικά έργα

«Στα μεγάλα οδικά έργα της Λευκωσίας που βρίσκονται στη διαδικασία προσφορών και για τα οποία αναμένεται να ξεκινήσουν τα κατασκευαστικά έργα πριν το καλοκαίρι, περιλαμβάνεται το έργο του κόμβου του ΓΣΠ, το κόστος του οποίου υπολογίζεται στα €27 εκ. και η διαπλάτυνση σε έξι λωρίδες του αυτοκινητόδρομου από το νέο ΓΣΠ μέχρι την Αλάμπρα το κόστος του οποίου ανήλθε από €40 εκ. στα €44 εκ. μετά τις νέες εκτιμήσεις», ανέφερε ο κ. Κιτρομηλίδης.

«Στα μεγάλα οδικά έργα της Λεμεσού περιλαμβάνεται ο κάθετος συνδετικός δρόμος του λιμανιού Λεμεσού με τον αυτοκινητόδρομο Πάφου. Το έργο έχει χωριστεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη φάση, στην οποία ήδη έχουν ζητηθεί προσφορές, υπολογίζεται να κοστίσει €38 εκ. Η δεύτερη φάση υπολογίζεται στα €35 εκ. Και τα δύο έργα είναι συγχρηματοδοτούμενα με την ΕΕ», συνέχισε.

Έργα εντός αστικών περιοχών

Ελπίδες εναποθέτει η κυβέρνηση και στα έργα εντός των αστικών περιοχών. Το συνολικό κόστος αυτών των έργων έχει υπολογιστεί στα €77 εκ. και περιλαμβάνει το έργο της οδού Ηρώων – Αγίου Παύλου στην πρωτεύουσα το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη με κόστος της τάξης των €9,5 εκ. Περιλαμβάνει επίσης το έργο του δρόμου του Πανεπιστημίου ύψους €7,4 εκ., που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον ερχόμενο Αύγουστο.

Ένα άλλο έργο το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του Ιουλίου, όπως επεσήμανε ο κ. Κιτρομηλίδης, «είναι αυτό της οδού Αρσινόης και τμήματος της οδού Γλαύκου και Αρμενίας με δαπάνη γύρω στα €2,5 εκ. Προχωρεί επίσης το έργο της λεωφόρου Αρχαγγέλου το οποίο ξεκίνησε τον περασμένο Απρίλιο και για πρώτη φορά στα δεδομένα της πρωτεύουσας θα περιλαμβάνεται ξεχωριστή λεωφορειολωρίδα και ποδηλατόδρομο, το κόστος του οποίο έχει υπολογιστεί στα €18,4 εκ. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2010. Το έργο ακόμη της λεωφόρου Σταυρού - Ανδρέα Αβραμίδη το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Ιουνίου με ένα κόστος της τάξης των €14 εκ.».

Στην Αμμόχωστο και πιο συγκεκριμένα στην κοινότητα Δερύνειας βρίσκεται υπό εκτέλεση η λεωφόρος Αμμοχώστου και η ανάπλαση της πλατείας με κόστος €2,5 εκ. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το Φεβρουάριο του 2010. Ένα άλλο έργο του οποίου ο θεμέλιος λίθος τέθηκε αυτό το μήνα είναι της λεωφόρου 1ης Απριλίου που συνδέει το Παραλίμνι με τη Δερύνεια. Τα κατασκευαστικά έργα θα διαρκέσουν δύο χρόνια ενώ το κόστος θα ανέλθει στα €11,3 εκ.

Ακόμη στην επαρχία Αμμοχώστου περιλαμβάνεται και η εκτέλεση του έργου πρόσβασης προς την περιοχή όπου αναμένεται να δημιουργηθεί η μαρίνα Αγίας Νάπας το οποίο ξεκίνησε τον περασμένο Μάρτιο και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον ερχόμενο Δεκέμβριο με ένα κόστος της τάξης των €2,6 εκ.

Έργα σε διαδικασίες προσφορών σε αστικές περιοχές

Μια άλλη κατηγορία έργων είναι αυτή που περιλαμβάνει μια σειρά μικρών και μεγάλων έργων που βρίσκονται στη διαδικασία προσφορών. Με βάση τις διαδικασίες, όπως εξήγησε επίσης ο κ. Κιτρομηλίδης, «όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία προσφορών αναμένεται να ξεκινήσει το έργο τους αμέσως επόμενους δύο ή τρεις μήνες εάν δεν μεσολαβήσει οποιαδήποτε προσφυγή στην αναθεωρητή αρχή, οπότε και παρατείνεται η καθυστέρηση εκτέλεσης του έργου μέχρι και 1 ή και 2 χρόνια πολλές φορές».

Για την κατασκευή του δρόμου Λατσιών – Γερίου ζητήθηκαν προσφορές στις 10 Απριλίου, το κόστος έχει υπολογιστεί στα €3,5 εκ. και η έναρξη του έργου αναμένεται εντός του καλοκαιριού. Στη Λεμεσό το έργο της οδού Ποταμιάμι έχει κατακυρωθεί στις 18 Μαρτίου. Αναμένεται να ξεκινήσει εντός του Μάιου και το κόστος ανέρχεται στο €1,7 εκ.

Στη συμπρωτεύουσα περιλαμβάνεται και το έργο της οδού Αγίου Αθανασίου η προσφορά του οποίου έχει κατακυρωθεί στις 10 Απριλίου, ενώ αναμένεται να ξεκινήσει εντός του Μάιου με ένα κόστος της τάξης των €2 εκ.

Ακολουθούν τα έργα των οποίων θα προκηρυχθούν προσφορές μετά το καλοκαίρι και σύμφωνα με τις διαδικασίες θα ξεκινήσουν 2-3 μήνες μετά την ολοκλήρωση των προσφορών.

Στη Λευκωσία περιλαμβάνεται η λεωφόρος ΡΙΚ κόστους €2 εκ. όπου θα ζητηθούν προσφορές εντός του Φθινοπώρου, για το έργο επίσης της λεωφόρου Μακαρίου στο Παλιομέτοχο ύψους €3 εκ. θα ζητηθούν προσφορές το Φθινόπωρο.

Στη Λεμεσό περιλαμβάνεται η λεωφόρος Κωνσταντίνου και Ευριπίδου στο Τραχώνι το κόστος της οποίας υπολογίζεται στα €5 εκ. Οι προσφορές θα προκηρυχθούν εντός Μαΐου, ενώ στην Πάφο θα ζητηθούν προσφορές επίσης το Φθινόπωρο για το οδικό δίκτυο της κεντρικής πλατείας της Πόλης Χρυσοχούς, κόστους €5 εκ.

Προσφορές θα προκηρυχθούν εντός του Φθινοπώρου και για δύο έργα στην επαρχία Λάρνακας και ένα εντός της πόλης του Ζήνωνα, αυτό της λεωφόρου Φανερωμένης με μια δαπάνη της τάξης των €6,6 εκ. Τα δύο έργα στην επαρχία αφορούν την κοινότητα Ορμήδειας. Συγκεκριμένα της λεωφόρου Μακαρίου το κόστος της οποίας υπολογίζεται στα €2,6 εκ. και της λεωφόρου Βάττενα με κόστος των €2,5 εκ.

Οδικό δίκτυο υπαίθρου ύψους €17 εκ.

Σημαντικός είναι και ο αριθμός των έργων τα οποία αναμένεται να αναβαθμίσουν το οδικό δίκτυο της υπαίθρου. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνονται έργα σε διαδικασία προσφορών και αξιολόγησης όπως είναι ο δρόμος προς Βαθιά Γωνιά κόστους €3,5 εκ. του οποίου η προσφορά υποβλήθηκε στις 27 Μαρτίου και βρίσκεται στο στάδιο αξιολόγησης με ορατό το ενδεχόμενο να υπογραφούν συμβόλαια εντός του Μαΐου και το έργο να ξεκινήσει τους αμέσως επόμενους μήνες.

Το ίδιο ισχύει και για το δρόμο Πλατρών - Προδρόμου κόστους €4,5 εκ. του οποίου οι προσφορές υποβλήθηκαν στις 27 Μαρτίου, αλλά και για το έργο του δρόμου του παρακαμπτήριου Καλού Χωριού – Ζωοπηγής κόστους €9 εκ. του οποίου οι προσφορές προκηρύχθηκαν στις 10 Απριλίου.

Επιπλέον για τους δρόμους Λινού – Σκουριώτισσας στη Λευκωσία κόστους €5 εκ., Αγίου Δημητρίου - Λεμίθου στη Λεμεσό κόστους €3,8 εκ. και Κελλάκι – Επταγώνεια κόστους €5,2 εκ. οι προσφορές θα ζητηθούν στους επόμενους τρεις μήνες.

Επίσης, στο πλαίσιο της πολιτικής για τόνωση της οικονομίας και αντιμετώπισης της ανεργίας στον κατασκευαστικό τομέα, το υπουργείο Συγκοινωνιών θα διαθέσει το ποσό των €7 εκ. για μικρά έργα υποδομής σε 352 κοινότητες σε ολόκληρη την Κύπρο. Το ποσό εγκρίθηκε από τη βουλή και το υπουργείο Συγκοινωνιών είναι έτοιμο να παραχωρήσεις τις σχετικές επιταγές στις κοινότητες που θα υποβάλλουν αίτηση.

Στο όλο πλέγμα των έργων περιλαμβάνονται και έργα θωράκισης και προστασίας των παράλιων. Ως τέτοια είναι τα έργα προστασίας στον κόλπο Χρυσοχούς στο Λατσί με τη δημιουργία 4 κυματοθραυστών το κόστος των οποίων υπολογίζεται στα €3,4 εκ., τα έργα προστασίας της ακτής στον κάτω Πύργο ύψους €5,5 εκ., της παραλίας της Γεροσκήπου €5 εκ. και των Περβολιών κόστους €5 εκ. επίσης.

Τα έργα αυτά είτε βρίσκονται σε εξέλιξη είτε αναμένεται να ξεκινήσουν τους αμέσως επόμενους μήνες. Στην κατηγορία αυτών των έργων ανήκουν και τα έργα θωράκισης του παραλιακού δρόμου Πότιμα Πάφου το κόστος του οποίου θα ανέλθει στις €800 χιλ.

Κτίρια

Σύμφωνα με τον κ. Κιτρομηλίδη, «η πιο σημαντική πτυχή των έργων είναι αυτή της οικοδομικής ανάπτυξης η οποία αναμένεται, όπως επεσήμανε, να δημιουργήσει μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας και να τονώσει σημαντικά την οικονομία». Τα έργα αυτά χωρίζονται σε δύο κατηγορίες. Αυτά τα οποία βρίσκονται σε εξέλιξη με συνολικό κόστος €35,5 εκ. και αυτά τα οποία αναμένεται να ξεκινήσουν τους προσεχείς μήνες με μια δαπάνη της τάξης των €189 εκ.

Μεταξύ των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι τα έργα στα κρατητήρια στον αστυνομικό σταθμό Λακατάμιας με κόστος €4,4 εκ., τα έργα στα κεντρικά γραφεία πολεοδομίας και Οικήσεως με δαπάνη ύψους €22,3 εκ., τα έργα για βελτίωση και συντήρηση του συνεδριακού κέντρου κόστους €629 χιλ., οι νέες αποθήκες στο αρχηγείο αστυνομίας κόστους €2,58 εκ. Και στη Λάρνακα το έργο του Πυροσβεστικού σταθμού Ορόκλινης με μια δαπάνη της τάξης των €900 χιλ.

Κτίρια σε στάδιο προσφορών ύψους €189 εκ.

Ανάμεσα στα κτίρια που βρίσκονται στο στάδιο των προσφορών βρίσκεται αυτό του Ακτινοθεραπευτικού Ογκολογικού Κέντρου στο νέο νοσοκομείο στη Λευκωσία με κόστος €950 χιλ., η εκτέλεση του οποίου θα γίνει με τη μέθοδο της μελέτης και κατασκευής. Επίσης, αυτό των κεντρικών γραφείων των ταχυδρομικών υπηρεσιών κόστους €19,5 εκ. το οποίο επίσης θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο μελέτη κατασκευή.

Το κτίριο του υπουργείου Συγκοινωνιών για το οποίο έχει γίνει η επιλογή εργολάβου στις 9 Δεκεμβρίου, το κόστος του έργου θα ανέλθει στα €14,5 εκ. Προεπιλογή εργολάβου έγινε και στο κτίριο της βουλής το κόστος του οποίου αναμένεται να ανέλθει στα €100 εκ. συν ΦΠΑ καθώς επίσης και για το έργο για τα κτίρια της προεδρίας της ΕΕ που περιλαμβάνει την ανακατασκευή του Συνεδριακού και Φιλοξενία, ενώ το κόστος υπολογίζεται στα €12 εκ.

Η επέκταση επίσης της ανοικτής φυλακής. ένα έργο της τάξης των €900 χιλ. θα ζητηθούν προσφορές τέλος Απριλίου και η ανέγερση νέου εργαστηρίου Μετρολογίας κόστους €4,3 εκ. και η επέκταση των γραφείων των δημοσίων έργων κόστους €12 εκ. όπου θα ζητηθούν προσφορές το Μάιο.

Στη Λεμεσό τώρα αναμένεται η κατακύρωση της προσφοράς του έργου του Ογκολογικού Κέντρου ύψους €26,2 εκ. και η επέκταση του κέντρου αιμοδιάλυσης του γενικού νοσοκομείου με κόστος €885 χιλ. Στη Λάρνακα αναμένεται η κατακύρωση της προσφοράς για την αποκατάσταση της Οθωμανικής τράπεζας με κόστος €1,6 εκ. και τέλος το κτίριο μεταναστών στη Μενόγεια, με την πρώτη φάση να κοστίζει γύρω στα €8,8 εκ.

Της Ηρώς Ευθυμίου