You are here

Άλλα δείχνουν οι αριθμοί, άλλα η Κομισιόν

06/06/2019 07:26

Σε διαφορετική κατεύθυνση από αυτήν που υποβάλλουν οι αριθμοί σε ότι αφορά τις δημοσιονομικές επιδόσεις της Κύπρου αποφάσισε να κινηθεί χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Η έκθεση της Κομισιόν για τις μακροοικονομικές ανισορροπίες και οι ανά χώρα συστάσεις που δημοσιεύτηκαν χθες καταδεικνύουν ονομαστικό έλλειμμα 4,8% το 2018 που ξεπερνά τα ευρωπαϊκά όρια του 3% και κανονικά θα έθετε τη χώρα σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.

Ωστόσο, με αναφορές που ακολούθησαν αργότερα από τον ευρωπαίο επίτροπο Πιέρ Μοσκοβισί, το ύψος του ελλείμματος φαίνεται να δικαιολογείται καθώς αποδίδεται στα έκτακτα μέτρα τραπεζικής στήριξης και παρέχεται κάλυψη στην Κύπρο, στη βάση εκτιμήσεων ότι οι επιδόσεις θα είναι βελτιωμένες το 2019 και 2020.

Ο κ. Μοσκοβισί ανέφερε χθες ότι η Κομισιόν δεν θα ανοίξει διαδικασία περί υπερβολικού ελλείμματος για την Κύπρο, παρά την παροδική αύξηση του ελλείμματος το 2018. Αναφερόμενος στο έλλειμμα του 4,8%, το απέδωσε «εξ ολοκλήρου σε μέτρα τραπεζικής στήριξης που ήταν απαραίτητα για τη διατήρηση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας».

«Επιπλέον, τόσο για το τρέχον έτος όσο και για το 2020, προβλέπουμε σημαντικό δημοσιονομικό πλεόνασμα και μείωση του δημόσιου χρέους», είπε, σημειώνοντας ότι «επομένως, αποφασίσαμε να μην ανοίξουμε μια διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, δεδομένου ότι δεν απαιτείται περαιτέρω προσαρμογή και μια διαδικασία θα προσέθετε λίγη αξία - και θα φαινόταν αντίθετη προς τους πολίτες».

Όπως αναφέρθηκε, προς υπεράσπιση της περίπτωσης της Κύπρου, ελλείψει του έκτακτου αντίκτυπου των μέτρων τραπεζικής στήριξης κατά 8,3% του ΑΕΠ, το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης θα ισοδυναμούσε με πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018, ενώ σύμφωνα με την εαρινή πρόβλεψη της Επιτροπής για το 2019 και το πρόγραμμα σταθερότητας, το γενικό ισοζύγιο γενικής κυβέρνησης αναμένεται να επανέλθει σε πλεόνασμα της τάξης του 3% περίπου του ΑΕΠ το 2019 και άνω του 2,5% του ΑΕΠ το 2020.

Η υπέρβαση της τιμής αναφοράς το 2018 χαρακτηρίστηκε από τον κ. Μοσκοβισί «προσωρινή» με την Επιτροπή να φαίνεται ότι απέδωσε σε αυτή την περίπτωση μεγαλύτερη βαρύτητα στους σχετικούς παράγοντες παρά στο τι κατέδειξαν οι αριθμοί καταλήγοντας στο ότι η διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος, «δεν εξυπηρετεί σημαντικό σκοπό για τη δημοσιονομική εποπτεία και ως εκ τούτου, η Επιτροπή θεωρεί ότι δεν πρέπει να ληφθούν περαιτέρω μέτρα».

Οποιαδήποτε απόφαση για έναρξη διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος, ενδεχομένως να κρινόταν και ως σχήμα οξύμωρο, δεδομένου ότι όπως επανειλημμένως είχε επισημανθεί από αρμόδια στόματα οι ευρωπαϊκές αρχές είχαν κατά κάποιο τρόπο υποδείξει την οδό που αναμενόταν να ακολουθηθεί σε ότι αφορά τα «έκτακτα μέτρα τραπεζικής στήριξης» που λήφθηκαν το περασμένο καλοκαίρι σε ότι αφορά το Συνεργατισμό και την Ελληνική Τράπεζα.

Συστάσεις για μεταρρυθμίσεις, ΜΕΔ, οικονομικό περιβάλλον, δικαιοσύνη

Στις συστάσεις που απευθύνονται ειδικότερα στην Κύπρο, η Κομισιόν σημειώνει ότι θα πρέπει να προχωρήσουν νομοθετικές μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του δημόσιου τομέα, ιδιαίτερα σε ότι αφορά την λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και τη διακυβέρνηση κρατικών οντοτήτων και τοπικών αρχών καθώς και να αντιμετωπιστούν ζητήματα σε σχέση με το φορολογικό σύστημα.

Συστήνεται επίσης, να διευκολυνθεί η μείωση των ΜΕΔ με τρόπους που περιλαμβάνουν το στήσιμο μιας αποτελεσματικής δομής διακυβέρνησης της κρατικής οντότητας διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων (ΣΕΔΙΠΕΣ/ΚΕΔΙΠΕΣ) και μέτρα βελτίωσης της πειθαρχίας στις πληρωμές και ενίσχυσης της εποπτείας. Παράλληλα σημειώνεται η ανάγκη ενίσχυσης της εποπτείας στον μη τραπεζικό χρηματοοικονομικό τομέα, με πλήρη ενσωμάτωση των εποπτών ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών ταμείων.

Επιπλέον, η Κομισιόν συστήνει ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων που στοχεύουν σε αύξηση της αποτελεσματικότητας των δημόσιων υπηρεσιών απασχόλησης και ενεργοποίηση της στήριξης των νέων, ζητώντας αποτελέσματα και σε ότι αφορά την μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης, περιλαμβανομένων θεμάτων αξιολόγησης εκπαιδευτικών, συμμετοχής μαθητών στην εκπαίδευση και προσιτής εκπαίδευσης και φροντίδας. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο ΓεΣΥ, με την Κομισιόν να υποδεικνύει την ανάγκη μέτρων που θα διασφαλίζουν ότι αυτό θα λειτουργήσει πλήρως το 2020 όπως προγραμματίζεται, διατηρώντας παράλληλα, τη μακροχρόνια βιωσιμότητά του.

Δίνεται ακόμα έμφαση στην οικονομική πολιτική που σχετίζεται με τις επενδύσεις στις μεταφορές, στο περιβάλλον, στη διαχείριση συγκεκριμένων αποβλήτων και νερού, την ενεργειακή αποτελεσματικότητα και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την ψηφιοποίηση περιλαμβανομένων των ψηφιακών ικανοτήτων, την έρευνα και την καινοτομία. Συστήνεται επίσης, υιοθέτηση νομοθεσίας για την απλοποίηση των διαδικασιών για αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις που ζητούν στρατηγικοί επενδυτές, βελτίωση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση για μικρές και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις καθώς και έναρξη της εφαρμογής έργων ιδιωτικοποίησης.

Η πέμπτη και τελευταία σύσταση της Κομισιόν προς την Κύπρο, αφορά την ανάγκη επίσπευσης των προσπαθειών για να καταστεί πιο αποτελεσματικό το δικαστικό σύστημα μέσω αύξησης της εξειδίκευσης των δικαστηρίων και το στήσιμο ενός λειτουργικού συστήματος ηλεκτρονικής δικαιοσύνης. Υποδεικνύεται ακόμα, ότι θα πρέπει να ληφθούν μέτρα ενίσχυσης της νομικής εφαρμογής αποφάσεων και να διασφαλιστεί ένα αξιόπιστο σύστημα έκδοσης και μεταφοράς τίτλων ιδιοκτησίας και δικαιωμάτων ιδιοκτησίας καθώς επίσης, να επιταχυνθούν μεταρρυθμίσεις κατά της διαφθοράς να προστατευθεί η ανεξαρτησία της δικαιοσύνης και να ενισχυθεί η ικανότητα επιβολής του νόμου.

Της Μαρίας Χαμπή