You are here

Καρούσος: Η μεγαλύτερη πρόκληση το Fit for 55

20/06/2022 17:55

Οι προκλήσεις που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις με την εφαρμογή του Fit for 55, βρέθηκαν στο επίκεντρο ημερίδας της ΟΕΒ.

Στην ημερίδα συμμετείχε ο Υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος λέγοντας πως το πλαίσιο αναμένεται να καταστεί μεγάλη πρόκληση για τουλάχιστον την επόμενη 25ετία.

«Θα “πληρώσει” αυτή η γενιά για να είναι σε καλύτερη μοίρα και καλύτερες συνθήκες η επόμενη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Για τον τομέα των μεταφορών ο κ. Καρούσος εξήγησε ότι υπάρχουν τρεις παράμετροι στην νομοθεσία και κανονισμοί που επηρεάζουν τον τομέα.

Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στον κανονισμό ReFuelEU, τον κανονισμό για το ETS και την φορολογία, αναλύοντας το κόστος που θα έχουν τα πιο πάνω στην οικονομία της χώρας και αναπτύσσοντας το εργαλείο που δόθηκε στα κράτη – μέλη.

Το κόστος για την Κύπρο εκτιμάται γύρω στα 18 δισ. δολάρια για την περίοδο 2025-2050, ενώ για το σύνολο της ΕΕ εκτιμάται το ποσό γύρω στα 1,4 τρισ. δολάρια.

Το κόστος χωρίζεται στα καύσιμα γύρω στα 9 δισ., γύρω στα 5 δισ. για το ETS, ενώ το υπόλοιπο ποσό αφορά την φορολογία.

«Λόγω του νησιώτικου χαρακτήρα, έχουμε οκταπλάσιο επηρεασμό από την υπόλοιπη ΕΕ», είπε ο υπουργός, εξηγώντας ότι για τον δυσανάλογο επηρεασμό η κυβέρνηση ενημέρωσε το Ευρωκοινοβούλιο, τους αξιωματούχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τα υπόλοιπα κράτη – μέλη.

Κινδυνεύει ο τουρισμός

Ο κ. Καρούσος ξεκαθάρισε πως εάν δεν γίνουν οι απαραίτητες τροποποιήσεις στο νομοθετικό πακέτο, θα επηρεαστεί σημαντικά ο τουρισμός, εκτιμώντας ότι θα μειωθεί κατά 15-20%.

Ακόμη, αναμένεται να χαθούν 10,000 θέσεις εργασίας, ενώ το ΑΕΠ θα επηρεαστεί αρνητικά κατά 1,75% το χρόνο.

Εάν μέχρι το 2025 δεν αλλάξει κάτι, το κόστος προς τις αεροπορικές θα είναι 200 εκατ. τον χρόνο, με τις επόμενες χρονιές να αυξάνεται, πρόσθεσε.

Ο υπουργός αναφέρθηκε και το θέμα του ανταγωνισμού με τρίτες χώρες, αφού για πτήσεις εκτός ΕΕ το πλαίσιο δεν επηρεάζει άλλες χώρες με αποτέλεσμα να επηρεάζονται η συνδεσιμότητα και ο τουρισμός.

Κυπριακές επιτυχίες

Μέσα από την στήριξη την Κύπρου προς το πλαίσιο, επιτεύχθηκε η συμπερίληψη προτάσεων που μειώνουν το κόστος της χώρας, ανέφερε ο κ. Καρούσος.

Συγκεκριμένα, δόθηκε παράταση για 10 χρόνια για την εφαρμογή του κανονισμού για υποχρεωτικό ανεφοδιασμό σε κάθε αεροδρόμιο, μέτρο που βοηθά στο θέμα του ανταγωνισμού.

Υιοθετήθηκε αλλαγή στο Sustainable Aviation Fuel για να παράγεται το βιοκαύσιμο με άλλη πρώτη ύλη, βιώσιμη και καθαρή, ενώ μέσω του SAF Allowance Mechanism θα παραχωρούνται δωρεάν δικαιώματα σε όσους αποδίδουν καλύτερα για την μείωση κόστους.

Εταιρείες που επηρεάζονται από τον ανταγωνισμό, σε ακτίνα 1,200 χιλιομέτρων θα μπορούν να υποβάλλουν αίτηση προς το κράτος για ανεφοδιασμό, και επιπρόσθετα, η Κύπρος εξαιρείται από τη δημιουργία σταθμών επαναφόρτισης, ενώ μπορεί να δημιουργήσει σταθμούς για κάθε 100 χιλιόμετρα.