You are here

Οι 13 εισηγήσεις ΟΕΒ για την ακρίβεια

19/05/2022 11:37

Δεκατρία μέτρα για αντιμετώπιση της ακρίβειας εισηγείται προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη η Ομοσπονδία Εργοδοτών και Βιομηχάνων (ΟΕΒ).

Όπως αναφέρεται στην επιστολή που υπογράφει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αντώνης Αντωνίου, οι μόνες προσφερόμενες υπό τις περιστάσεις επιλογές για συγκράτηση του ρυθμού αύξησης του πληθωρισμού, ενδεχομένως να είναι οι ακόλουθες:

1. Επέκταση της περιόδου εφαρμογής μέχρι το τέλος του έτους των θετικών παρεμβάσεων της Κυβέρνησης που έχουν ήδη υλοποιηθεί και συγκεκριμένα της μείωσης του ΦΠΑ στο ηλεκτρικό ρεύμα για τους οικιακούς καταναλωτές από το 19% στο 10% και για τις ευάλωτες ομάδες στο 5% και της μείωσης του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα.

2. Με τη διαρκή αύξηση της τιμής των εισαγομένων καυσίμων, το Κράτος επωφελείται αυξημένων εσόδων μέσω του ΦΠΑ και θα πρέπει να μελετηθεί η δυνατότητα επιστροφής στους καταναλωτές των πρόσθετων εσόδων με αντίστοιχη/ισοδύναμη μείωση/προσαρμογή του επιβαλλόμενου ΦΠΑ στα καύσιμα.

3. Εξέταση της δυνατότητας επιβολής μειωμένου ή και μηδενικού συντελεστή ΦΠΑ σε έργα εξοικονόμησης ενέργειας από επιχειρήσεις και νοικοκυριά.

4. Επίσπευση των διαδικασιών αδειοδότησης για εγκατάσταση φωτοβολταικών συστημάτων.

5. Επίσπευση της εξαγγελίας και υλοποίησης όλων των Σχεδίων Χορηγιών του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας.

6. Προσωρινή κατάργηση των «antidumping duties» σε βασικές πρώτες ύλες που εισάγονται από τρίτες χώρες ώστε να μειωθεί το κόστος παραγωγής/διάθεσης των τελικών προϊόντων.

7. Επιβολή μηδενικού συντελεστή ΦΠΑ στο φρέσκο γάλα και ψωμί.

8. Στήριξη της εγχώριας γεωργοκτηνοτροφικής παραγωγής με δέσμευση για διατήρηση τιμών σε συμφωνημένα επίπεδα.

9. Αποφυγή διοχέτευσης πρόσθετης ρευστότητας στην αγορά (επιχειρήσεις ή εργαζόμενους) με οποιανδήποτε μορφή και για οποιονδήποτε λόγο εκτός από παραγωγικές/αναπτυξιακές επενδύσεις, για όσο διάστημα συντρέχουν οι υφιστάμενες συνθήκες και στοχευμένη προσωρινή στήριξη ευάλωτων ομάδων με μέτρα κοινωνικής προστασίας.

10. Αναβολή οποιουδήποτε σχεδιασμού (σε εθνικό ή ευρωπαϊκό επίπεδο) για εφαρμογή μέτρων φορολογικού, δασμολογικού ή άλλου χαρακτήρα (πχ εισαγωγήπράσινης φορολογίας, αύξηση εταιρικού φόρου, κ.λπ.) που θα επιβαρύνει το λειτουργικό ή και το εργατικό κόστος των επιχειρήσεων, το οποίο θα μετακυληστεί στις τιμές των προϊόντων και υπηρεσιών.

11. Προώθηση σε συνεργασία με άλλες χώρες μέλη της ΕΕ, της δημιουργίας Ευρωπαϊκού χρηματοδοτικού εργαλείου για ομοιόμορφη επιδότηση του κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας (με κρατική απορρόφηση των αυξήσεων), στα πρότυπα του Γαλλικού προηγούμενου.

12. Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, επιβάλλεται όσο ποτέ προηγουμένως η επίσπευση υλοποίησης όλων των σχεδιασμών για παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ και για την έλευση του φυσικού αερίου. 

13. Μέσα από διακρατικές συμφωνίες, να δημιουργηθούν μεγαλύτερα αποθέματα βασικών αγαθών και πρώτων υλών για αποτελεσματική διαχείριση μελλοντικών παρόμοιων φαινομένων πληθωριστικής έξαρσης. Μέσα στις εξαιρετικά δυσχερείς συνθήκες που έχουν δημιουργήσει οι αλλεπάλληλες και χρονικά επικαλυπτόμενες κρίσεις της πανδημίας και του πολέμου, είναι απόλυτα αναγκαίος και χρήσιμος ο συντονισμός της Πολιτείας και των φορέων των παραγωγικών δυνάμεων του τόπου. Είμαστε οποτεδήποτε στην διάθεση σας για από κοινού επεξεργασία των προσφορότερων και πλέον τελεσφόρων επιλογών από το σύνολο των υποβληθεισομένων εισηγήσεων.

Όπως σημειώνεται, η ΟΕΒ θεωρεί εξαιρετικά σημαντική τη λήψη μέτρων τα οποία να στοχεύουν άμεσα και αποτελεσματικά στην ανακοπή της ραγδαίας αύξησης του πληθωρισμού χαιρετίζοντας την πρωτοβουλία της Κυβέρνησης να ζητήσει απευθείας εισηγήσεις από τις Οργανώσεις των Κοινωνικών Εταίρων.

Επισημαίνει ότι οι αιτίες πρόκλησης των έντονων πληθωριστικών πιέσεων είναι εξωγενείς και ωθούνται από το σκέλος του αυξημένου κόστους παραγωγής και κυρίως της κατακόρυφης αύξησης του κόστους της ενέργειας/των ορυκτών καυσίμων και την άνευ προηγουμένου αύξηση στο κόστος των πρώτων υλών και βασικών αγαθών πρώτης ανάγκης και ευρείας κατανάλωσης. Στον ψηλό πληθωρισμό σαφώς συμβάλλει και η αύξηση στο κόστος θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευμάτων και υλικών λόγω της συμφόρησης σε λιμάνια εξαιτίας των lockdowns στην Κίνα αλλά και από την αύξηση της διεθνούς ζήτησης μετά την πανδημία.