You are here

Διεθνές περιφερειακό κέντρο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης η Κύπρος

18/12/2020 18:04

Εκείνο που  μέχρι πριν μια με δυο δεκαετίες ήταν ένας προγραμματικός οραματισμός, σήμερα γίνεται πραγματικότητα και η Κύπρος καθίσταται ένα διεθνές περιφερειακό κέντρο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, δήλωσε ο Υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου,
στην παρουσίαση της η χαρτογράφησης του Εκπαιδευτικού Πεδίου Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020.

"Με 53.262 φοιτητές και φοιτήτριες συνολικά, από τους οποίους 39.203 φοιτούν στα δημόσια και ιδιωτικά πανεπιστήμιά μας και άλλους 14.059 που φοιτούν σε σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η Κύπρος είναι πλέον μια υπολογίσιμη χώρα στον χάρτη της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης" τόνισε ο Υπουργός.

Πρόσθεσε ότι μέσα από τα όσα διαπιστώνει σε συζητήσεις στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Υπουργών Παιδείας αναφορικά με τον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτερης Εκπαίδευσης, "και τα ποιοτικά στοιχεία μας επιτρέπουν να μιλάμε για την Κύπρο ως έναν ανταγωνιστικό χώρο παροχής σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης".

Είπε ότι όσον αφορά στην εγρήγορση για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η Κυβέρνηση, έλαβε πρόσφατα κάποια πρόσθετα μέτρα που περιορίζουν δραστικά πρακτικές κατάχρησης που είχαν ως αποτέλεσμα αντί εγγραφών φοιτητών σε προγράμματα να εξασφαλίζεται άδεια παραμονής στη Δημοκρατία σε πρόσωπα που είχαν άλλους στόχους εκτός των σπουδών.

"Έχουμε σήμερα στην Κύπρο 21.188 ξένους φοιτητές και φοιτήτριες στα πανεπιστήμιά μας, δηλαδή 54% των φοιτητών/τριών πανεπιστημίων είναι ξένοι. Από αυτούς μάλιστα η μεγάλη πλειοψηφία, δηλαδή 18.694 (ή 88% των ξένων φοιτητών σε πανεπιστήμια) είναι Ευρωπαίοι.Δηλαδή σήμερα στην Κύπρο ο αριθμός των ξένων φοιτητών/τριών έχει ξεπεράσει τον αριθμό των Κυπρίων (54% έναντι 46%)" είπε.

Ο Υπουργός σημείωσε ότι η επιδίωξη της διεθνοποίησης από το ΥΠΠΑΝ έχει δυο εξίσου σημαντικούς άξονες. "Είναι ευνόητο ότι επιδιώκουμε και εμείς εκείνο που μπαίνει ως γενικότερος στόχος. Δηλαδή την ανάπτυξη μιας πολύ ενδιαφέρουσας και σημαντικής οικονομικής δραστηριότητας, αφού η παρουσία ξένων φοιτητών στη χώρα σημαίνει και εισροές οικονομικών πόρων. Εκτός αυτού, πολύ σημαντικό είναι ότι με τη διεθνοποίηση και την ποσοτική ανάπτυξη των πανεπιστημίων δημιουργούνται και αναβαθμισμένες θέσεις εργασίας στον πανεπιστημιακό χώρο".

Υπάρχει όμως, συνέχισε, "και ένας δεύτερος άξονας στον οποίο εστιάζουμε ως Υπουργείο Παιδείας. Κατ’ αρχάς η συνάντηση και συνύπαρξη νέων από διάφορες χώρες στο πλαίσιο των σπουδών τους σημαίνει αφ’ εαυτής ένα πλούτο εμπειριών, τη διάδραση και την όσμωση διαφορετικών πολιτιστικών αναφορών. Επιπρόσθετα όμως συμβάλλει και στην ίδια την πανεπιστημιακή ανάπτυξη της χώρας μας τόσο μέσα από τη διδασκαλία όσο και μέσα από ερευνητικές δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχουν περισσότεροι νέοι".
 
Εξέφρασε  τον προβληματισμό του ΥΠΠΑΝ διότι η νομοθετική πρόταση που θα δώσει τη δυνατότητα και στα δημόσια πανεπιστήμια να συμμετάσχουν στη διεθνοποίηση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, προσφέροντας ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, δεν έχει ακόμα εγκριθεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.

Μέχρι στιγμής, είπε ο κ. Προδρόμου, η διεθνοποίηση και η φοίτηση ξένων φοιτητών για την οποία γίνεται λόγος επιτυγχάνεται στο μεγαλύτερο βαθμό από τα μη κρατικά πανεπιστήμια και πρόσθεσε ότι "δυστυχώς όμως στη Βουλή σημειώνεται καθυστέρηση στην έγκριση του νομοθετικού πλαισίου εξαιτίας συζητήσεων και διαφορετικών απόψεων που αφορούν άλλα θέματα πολιτικής φιλοσοφίας".

Στο σημείο αυτό απηύθυνε ξανά έκκληση στη Βουλή και στις πολιτικές δυνάμεις για την  έγκριση του νομοθετικού πλαισίου το συντομότερο δυνατόν, ούτως ώστε να δοθούν ακόμα περισσότερες δυνατότητες στη χώρα να λειτουργήσει ως διεθνές πανεπιστημιακό κέντρο.

Αναφερόμενος στην Έκθεση Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης και Κατάρτισης 2020 για την Κύπρο της  Ευρωπαϊκής Επιτροπής,
είπε ότι διαπιστώνεται η βελτίωση της συμμετοχής των νέων της Κύπρου (18-24) σε εκπαίδευση/κατάρτιση και ότι το  ποσοστό των Κύπριων νέων (18-24 ετών) που εγκαταλείπουν πρόωρα την εκπαίδευση/κατάρτιση μειώνεται από 11,7%, που ήταν το 2009, σε 9,2% το 2019. Το ποσοστό 9,2% συγκρίνεται  ευνοϊκά με τον μέσο όρο ΕΕ-27 που είναι 10,2%, είπε.

Επιπρόσθετα, διαπιστώνεται η βελτίωση της συμμετοχής των Κυπρίων σε τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού το ποσοστό όσων έχουν ολοκληρώσει τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα (ηλικίες 30-34) αυξήθηκε από 49,4% το 2009, σε 66,2% το 2019 για τους «γηγενείς» (αντίστοιχα ποσοστά 36,5% και 43,2% για «γεννημένους στο εξωτερικό»). Δηλαδή δυο στους τρεις Κύπριους παρακολουθούν και ολοκληρώνουν τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε σύγκριση με λιγότερο από έναν στους δυο, που είναι το ποσοστό για την ΕΕ-27 (41,3%).

Επίσης, διαπιστώθηκε ηη βελτίωση του ποσοστού προσχολικής εκπαίδευσης (από 4 ετών μέχρι έναρξη υποχρεωτικής εκπαίδευσης) στην Κύπρο, αφού αυτό αυξάνεται από 84,7% το 2009 σε 95,3% το 2019.

Χαρτογράφηση του Εκπαιδευτικού Πεδίου Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου για το Ακαδημαϊκό Έτος 2019-2020

-----------------------
 
Η Διεύθυνση Ανώτερης Εκπαίδευσης (ΔΑΕ) του Υπουργείου Παιδείας, προχώρησε στη Χαρτογράφηση του Εκπαιδευτικού Πεδίου της Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020. Συνέλεξε στοιχεία από τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Κύπρου (Πανεπιστήμια και Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης) μέσα από τα οποία παρουσιάζονται οι αριθμοί των φοιτητών/τριών (Κύπριων, Ευρωπαίων και Αλλοδαπών) ανά Κύκλο και Κλάδο Σπουδών, καθώς και οι προτιμήσεις τους ανά Κύκλο και Κλάδο Σπουδών.

Μετά από την ανάλυση των δεδομένων προκύπτει ότι το σύνολο των φοιτητών/τριών που σπουδάζουν στην Κύπρο, για το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 (στοιχεία εαρινού εξαμήνου 2020), ανέρχεται στους 53.262, εκ των οποίων 39.203 φοιτούν σε Πανεπιστήμια και 14.059 σε Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Από το σύνολο των 53.262 φοιτητών/τριών που σπουδάζουν στα Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Κύπρου, 22.949 είναι Κύπριοι πολίτες (ποσοστό 43,08%), 18.863 είναι πολίτες άλλων Ευρωπαϊκών χωρών (35,42%), ενώ 11.450 είναι πολίτες Τρίτων χωρών (21,5%).
 
Διευκρινίζεται ότι από το σύνολο των 39.203 φοιτητών/τριών που φοιτούν στα Δημόσια και Ιδιωτικά Πανεπιστήμια 15.689 φοιτητές/τριες (4.316 άντρες και 11.373 γυναίκες) φοιτούν με τη μέθοδο των «Σπουδών εξ Αποστάσεως» (ποσοστό 40%). 
 
Όσον αφορά στις επιλογές των φοιτητών/τριών σε σχέση με τον Κλάδο Σπουδών, φαίνεται ότι ο πρώτος Κλάδος Σπουδών στις προτιμήσεις των φοιτητών/τριών των Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών των Πανεπιστημίων είναι ο Κλάδος των Ιατρικών και Παραϊατρικών Επιστημών, ενώ ακολουθούν οι  Κλάδοι των Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης, των Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών της Αγωγής και των Πολυτεχνικών Επιστημών.
 
Όσον αφορά στους φοιτητές/τριες των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών, λίγο περισσότεροι από τους μισούς (51.3%) επιλέγουν σπουδές στον Κλάδο των Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών της Αγωγής και περίπου το ένα τρίτο σπουδές στον Κλάδο των Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης (28.7%), ενώ ακολουθούν οι Κλάδοι των Ανθρωπιστικών Επιστημών και των Ιατρικών και Παραϊατρικών Επιστημών.  Σε Διδακτορικό επίπεδο σπουδών πρώτος στις προτιμήσεις των φοιτητών είναι ο Κλάδος των Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών της Αγωγής, και ακολουθούν οι Κλάδοι των Πολυτεχνικών Επιστημών, των Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης και των Ιατρικών και Παραϊατρικών Επιστημών.
 
Όσον αφορά στις προτιμήσεις των φοιτητών/τριών που παρακολουθούν Προγράμματα Σπουδών στις Σχολές Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης τα οποία οδηγούν στην απόκτηση Πιστοποιητικού, Διπλώματος και Ανώτερου Διπλώματος, αυτές επικεντρώνονται στους Κλάδους των Ξενοδοχειακών/Τουριστικών, της Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οικονομικών, ενώ ακολουθούν οι Κλάδοι της Αισθητικής, των Γραμματειακών και της Πληροφορικής . Αναφορικά με τις προτιμήσεις των φοιτητών/τριών των Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών των Σχολών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, η πρώτη προτίμηση αφορά στον Κλάδο της Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οικονομικών και ακολουθούν οι Κλάδοι των Ξενοδοχειακών/Τουριστικών, της Αισθητικής και της Πληροφορικής.

Οι φοιτητές/τριες Μεταπτυχιακού Επιπέδου έχουν ως πρώτη προτίμηση τον Κλάδο της Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οικονομικών και ακολουθούν οι Κλάδοι των Τεχνών (Ηθοποιία, Μουσική, Τέχνη, Φωτογραφία), της  Εκπαίδευσης και  των  Ιατρικών/Παραϊατρικών Σπουδών. Σε Διδακτορικό Επίπεδο πρώτος στην προτίμηση των φοιτητών είναι ο Κλάδος των Ιατρικών/Παραϊατρικών Σπουδών, ενώ ακολουθούν οι Κλάδοι των Περιβαλλοντικών Επιστημών, της Πληροφορικής, της Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Οι προτιμήσεις των φοιτητών/τριών σε Εξ Αποστάσεως Προπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών των Πανεπιστήμιων εστιάζονται στον Κλάδο των Ανθρωπιστικών Επιστημών και των Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών της Αγωγής και ακολουθεί ο κλάδος των Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης. Όσον αφορά στους φοιτητές/τριες των εξ Αποστάσεως Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών, αυτοί επιλέγουν σπουδές σε Κλάδους των Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών της Αγωγής και ακολουθούν οι Κλάδοι των Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης, των Ανθρωπιστικών Επιστημών και των Ιατρικών και Παραϊατρικών Επιστημών. Σε Διδακτορικό επίπεδο σπουδών, πρώτος στις προτιμήσεις των πιο πάνω φοιτητών/τριών είναι ο Κλάδος των Ανθρωπιστικών Επιστημών, ενώ ακολουθούν οι Κλάδοι των Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης, των Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών της Αγωγής και των Θετικών και Εφαρμοσμένων Επιστημών.