You are here

Πέρασαν οι αλλαγές στην εκπαίδευση

10/02/2017 18:11
Τρία νομοθετήματα τα οποία αφορούν αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα και σειρά σχετικών τροπολογιών ψήφισε σήμερα η πλειοψηφία της βουλής μετά από μακρά και έντονη συζήτηση και αντικρουόμενες απόψεις που εκφράστηκαν εκ μέρους των κομμάτων.

Τα νομοθετήματα που ψηφίστηκαν έχουν τίτλο «οι περί Λειτουργίας των Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης Κανονισμοί του 2017», «Ο περί Κοινοτικών Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, όπως τροποποιήθηκε με τα άρθρα 3(2) και 4 του περί Μεταβιβάσεως της Ασκήσεως των Αρμοδιοτήτων της Ελληνικής Κοινοτικής Συνελεύσεως και της Ιδρύσεως του Υπουργείου Παιδείας Νόμου, (Τροποποιητικός) Νόμος του 2016» και «ο περί Διεξαγωγής των Παγκύπριων Εξετάσεων Πρόσβασης στα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Κύπρου και Ελλάδας Νόμος του 2016».

Την ίδια στιγμή, η Παγκύπρια Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών επέδωσε σήμερα ψήφισμα προς τον πρόεδρο της Βουλής, Δημήτρη Συλλούρη, και τους βουλευτές, καλώντας τους έστω και την υστάτη να απορρίψουν τη ρύθμιση των εξετάσεων ανά τετράμηνο.

Στο ψήφισμά τους οι μαθητές αναφέρουν ότι θεωρούν πως το μέτρο αυτό θα μετατρέψει το σχολείο σε ένα μεγάλο εξεταστικό κέντρο, με το μαθητή να βρίσκεται σε διαρκές άγχος και σε συνεχή αγώνα δρόμου για την προετοιμασία του.

Στο πλαίσιο της ψήφισης των νομοθετημάτων, η πλειοψηφία της βουλής υπερψήφισε μία τροπολογία του ΑΚΕΛ, μία του ΕΛΑΜ και 6 τροπολογίες των κομμάτων ΔΗΣΥ, ΔΗΚΟ, Αλληλεγγύης, Συμμαχίας Πολιτών. Η ΕΔΕΚ απέσυρε τις τροπολογίες της με σκοπό να τις επαναφέρει σε μορφή πρότασης νόμου.

Αυτή είναι η πρώτη φορά που καταφέρνει να περάσει τροπολογία του ΕΛΑΜ συγκεντρώνοντας πλειοψηφία με τις ψήφους των κομμάτων πλην του ΔΗΣΥ (αποχή) και του ΑΚΕΛ (εναντίον). Η τροπολογία αφορά στη συμπερίληψη της επετείου του ενωτικού δημοψηφίσματος του 1950 στις επετείους για τις οποίες γίνεται ανάγνωση μηνυμάτων ή φυλλαδίων και ολιγόλεπτη συζήτηση στην τάξη.

Το νομοσχέδιο για τις παγκύπριες εξετάσεις ψηφίστηκε με 38 ψήφους υπέρ και 16 αποχές που τήρησαν οι βουλευτές του ΑΚΕΛ ενώ, οι κανονισμοί εγκρίθηκαν με 34 ψήφους υπέρ και 17 κατά από το ΑΚΕΛ και μία ψήφο από τους Οικολόγους.

Σύμφωνα με τροπολογία που εγκρίθηκε, η εφαρμογή των εξετάσεων ανά τετράμηνο θα ξεκινήσει από τη σχολική χρονιά 2018-2019 στις τάξεις Α` και Β` Λυκείου, ενώ την επόμενη χρονιά, δηλαδή 2019-2020 θα εφαρμοστούν και στην Γ` Λυκείου εξετάσεις ανά τετράμηνο που θα είναι ενιαίες για όλη την Κύπρο.

Σύμφωνα με την έκθεση της επιτροπής παιδείας, η αναθεώρηση των κανονισμών λειτουργία των δημόσιων σχολείων εντάσσεται στο πλαίσιο των προσπαθειών του υπουργείου για βελτίωση και εκσυγχρονισμό του πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των δημόσιων σχολείων μέσης εκπαίδευσης και συγκεκριμένα τις εξετάσεις τετραμήνων, το διαχωρισμό των Παγκύπριων Εξετάσεων σε Παγκύπριες Εξετάσεις Απόλυσης και σε Παγκύπριες Εξετάσεις Πρόσβασης στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα (ΑΑΕΙ), τη βελτίωση του πλαισίου λειτουργίας του προγράμματος Δημιουργικότητα-Δράση-Κοινωνική Προσφορά (ΔΔΚ) και το σαφή καθορισμό των διοικητικών καθηκόντων των εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα.

Οι σημαντικότερες αλλαγές που επήλθαν στα πλαίσια της αναθεώρησης των κανονισμών συνοψίζονται στα ακόλουθα:

1. Προσαρμογή στις πρόνοιες των αποφάσεων που αφορούν την εφαρμογή των νέων ωρολόγιων προγραμμάτων.

2. Προσαρμογή στις πρόνοιες των αποφάσεων που αφορούν την εισαγωγή εξετάσεων τετραμήνων (περίοδοι ενισχυτικής/υποστηρικτικής διδασκαλίας, μεταφορά των ανεξεταστέων τον Ιούνιο, βελτίωση του πλαισίου λειτουργίας του προγράμματος ΔΔΚ) και το διαχωρισμό των Παγκύπριων Εξετάσεων σε Παγκύπριες Εξετάσεις Απόλυσης και Παγκύπριες Εξετάσεις Πρόσβασης στα ΑΑΕΙ.

3. Εφαρμογή της αριθμητικής βαθμολογίας στο γυμνάσιο.

4. Κατάργηση των αδικαιολόγητων απουσιών και βελτίωση των διαδικασιών παρακολούθησης και ενημέρωσης των γονιών για τις απουσίες των μαθητών.

5. Επαναπροσδιορισμός του περιεχομένου του παιδαγωγικού μέτρου της αποβολής του μαθητή από την τάξη.

6. Απόφαση για καταχώριση του χαρακτηρισμού της διαγωγής του μαθητή στο απολυτήριο.

7. Καθορισμός των όρων τοποθέτησης εκπαιδευτικών στο σχολείο στο οποίο φοιτούν τα παιδιά τους.

8. Σαφής καθορισμός καθηκόντων του διοικητικού προσωπικού των σχολικών μονάδων και του υπεύθυνου τμήματος.

9. Αναβάθμιση της συμμετοχής των συνδέσμων γονέων σε συγκεκριμένες διαδικασίες της σχολικής μονάδας.

10. Αναδόμηση του προγράμματος ΔΔΚ και επέκτασή του στο γυμνασιακό κύκλο.

11. Θεσμοθέτηση της ύπαρξης και λειτουργίας της διευθυντικής ομάδας.

12. Βελτίωση του πλαισίου μετεγγραφών μαθητών με στόχο τη διευκόλυνση της μετάβασης στη δημόσια εκπαίδευση μαθητών από την ιδιωτική εκπαίδευση.

13. Βελτίωση των διαδικασιών αναβαθμολόγησης των εξεταστικών δοκιμίων των εξετάσεων τετραμήνων.

14. Βελτίωση του πλαισίου διεξαγωγής των μαθητικών εκλογών, ώστε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που κατά καιρούς προέκυψαν κατά τις εκλογικές διαδικασίες για την ανάδειξη του Κεντρικού Μαθητικού Συμβουλίου (ΚΜΣ), των Επαρχιακών Συντονιστικών Επιτροπών Μαθητών (ΕΣΕΜ) και της ΠΣΕΜ.

Ο υπουργός παιδείας Κώστας Καδής που βρισκόταν σήμερα στην αίθουσα της Ολομέλειας, έχει εκφράσει ενώπιον της αρμόδιας επιτροπής την πρόθεση να προβεί στη σύσταση ειδικής επιτροπής για παρακολούθηση της υλοποίησης των πιο πάνω, η οποία θα αξιολογήσει τον παγκύπριο χαρακτήρα των εξετάσεων τετραμήνων της Γ΄ τάξης λυκείου, με στόχο να διαπιστωθεί αν είναι παιδαγωγικά επωφελής η επέκτασή τους και σε άλλες τάξεις.

Σε ότι αφορά το νομοσχέδιο για τις εξετάσεις, αυτό αφορά στην υλοποίηση της απόφασης για το διαχωρισμό των παγκύπριων εξετάσεων σε παγκύπριες εξετάσεις απόλυσης και παγκύπριες εξετάσεις πρόσβασης στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Κύπρου και της Ελλάδας.

Στο νομοσχέδιο διαλαμβάνονται πρόνοιες που διασφαλίζουν το αδιάβλητο ολόκληρης της διαδικασίας των εξετάσεων, όπως αναφέρεται στην έκθεση της επιτροπής.

Της Μαρίας Χαμπή