You are here

Πολιτική για ψηφιακή τεχνολογία στην εκπαίδευση

14/12/2020 19:29

Η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ), για την ψηφιακή τεχνολογία στην εκπαίδευση, οι πρακτικές που εφαρμόζονται στις σχολικές μονάδες, καθώς και εισηγήσεις πανεπιστημιακών – μελών της Επιτροπής που έχει οριστεί για την ψηφιακή εκπαίδευση, παρουσιάστηκαν τη Δευτέρα στη διαδικτυακή επιστημονική ημερίδα με θέμα «Η Ψηφιακή Εκπαίδευση στην Κύπρο», την οποία διοργάνωσε το ΥΠΠΑΝ, σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια.

Η ημερίδα συμβάλλει στον στόχο του ΥΠΠΑΝ για ενίσχυση της εκπαίδευσης μέσω της πλήρους αξιοποίησης της ψηφιακής τεχνολογίας.

Ανοίγεται και ένα φωτεινό παράθυρο για την εκπαίδευση, λέει ο ΥΠΠΑΝ

Σε εισαγωγική παρέμβαση του, ο Υπουργού Παιδείας, Πρόδρομου Προδρόμου, ανέφερε ότι χωρίς δισταγμό μπορεί να πει ότι μέσα από τις πολύ δύσκολες εμπειρίες και την πραγματική δοκιμασία, στην οποία υποβλήθηκε την τελευταία περίοδο, ανοίγεται και ένα φωτεινό παράθυρο για την εκπαίδευσή, σημειώνοντας ότι «το φως που έρχεται είναι ψηφιακό».

«Υπηρετώντας», όπως είπε, «ως Υπουργός Παιδείας, το μεγάλο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση, όπως αυτό προκύπτει στο πρόγραμμα διακυβέρνησης του Προέδρου Αναστασιάδη, σημειώνω ότι τώρα πια έχει αποκτήσει έναν ακόμα κεντρικό άξονα, την ένταξη και την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Όχι κατ’ εξαίρεση και περιστασιακά ως απάντηση στην πανδημία, αλλά ως κεντρική διάσταση της παιδαγωγικής πρακτικής και της ζωής του σχολείου, στο διηνεκές».

Όσον αφορά στα σχολεία, ο κ. Προδρόμου είπε πως «είναι γεγονός ότι με την αιφνίδια εμφάνιση και την πρόκληση της πανδημίας διαπιστώσαμε ότι δεν υπήρχε επαρκής εξοπλισμός και αντίστοιχη οργάνωση ούτε και προβλεπόταν κάποιο σύστημα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης», για να σημειώσει πως «παρ’ όλα αυτά, από τον περασμένο Μάρτιο, με την αιφνίδια αλλαγή στις συνθήκες της ζωής μας, βρίσκεται σε εξέλιξη μια πολύ μεγάλη αλλαγή, η ψηφιακή τεχνολογία που μπαίνει ουσιαστικά στο σχολείο».

Όπως είπε «το δημόσιο σχολείο έκανε μέσα σε μερικούς μήνες πραγματικά άλματα ως προς την αξιοποίηση των ηλεκτρονικών μέσων και της τεχνολογίας», σημειώνοντας ότι «στην προσπάθειά μας να κερδίσουμε το στοίχημα της εκπαίδευσης απέναντι στην απειλή της πανδημίας έχουμε πια εντάξει την ψηφιακή τεχνολογία στη ζωή του σχολείου».

Πρόσθεσε πως «απομένει βεβαίως να οργανώσουμε αυτή τη γόνιμη σύζευξη και να δούμε και σε ποιοτικό επίπεδο -δηλαδή όσον αφορά την παιδαγωγική διάσταση- πώς αξιοποιείται σε όλο το εύρος των λειτουργιών της εκπαίδευσης η ψηφιακή τεχνολογία».

Ο αρμόδιος Υπουργός συνέχισε λέγοντας πως θεωρεί ότι «το δημόσιο σχολείο κέρδισε το στοίχημα», συμπληρώνοντας ότι «αυτό βεβαίως δημιουργεί και την υποχρέωση να προχωρήσουμε πέρα από τις πρώτες έκτακτες λύσεις, σε μονιμότερη και πληρέστερη οργάνωση».
 
«Για τον σκοπό αυτό πριν την έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς και γνωρίζοντας τις ενδείξεις και τις προβλέψεις για την εξέλιξη της πανδημίας, περάσαμε σε μια λογική πιο συγκροτημένης αξιοποίησης της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση», είπε.
 
Ανέφερε ότι με ειδική νομοθετική ρύθμιση και τροποποίηση των Κανονισμών, που εγκρίθηκε από τη Βουλή,  θεσμοθετήθηκε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και προβλέπεται πλέον ως ισοδύναμο της φοίτησης με φυσική παρουσία, όταν αυτό επιβάλλεται.

Υπάρχουν κενά, αλλά και πολύ μεγάλα περιθώρια βελτιώσεων, είπε ο Π. Προδρόμου

Ο κ. Προδρόμου σημείωσε πως υπάρχουν κενά, ωστόσο, συμπλήρωσε ότι «υπάρχουν πολύ μεγάλα περιθώρια βελτιώσεων».

«Εντοπίζουμε προβλήματα -αλίμονο αν δεν εντοπίζαμε- για να τα λύσουμε. Μας περιμένει πολλή δουλειά, όχι μόνο για να διαθέσουμε τα τεχνικά μέσα και τον εξοπλισμό, αλλά κυρίως για να αναπτύξουμε τις προσαρμοσμένες παιδαγωγικές μεθόδους και προσεγγίσεις. Για να αξιοποιήσουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό την ψηφιακή τεχνολογία μέσα στα σχολεία», συνέχισε.
 
Επιπλέον, ανέφερε πως «το να συζητούμε αυτό το θέμα, την επίλυση προβλημάτων και τις βελτιώσεις, όπως και προεκτάσεις και την προσαρμογή και ψηφιακή αναβάθμιση του όλου εκπαιδευτικού συστήματος, αποτελεί ήδη μια κατάκτηση», προσθέτοντας ότι «θα χτίσουμε  στη βάση των όσων οι εκπαιδευτικοί μας, οι διευθύνσεις και τα σχολεία έδειξαν ότι μπορεί να πετύχουμε».
 
Τέλος, είπε πως «το μεγάλο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, που προωθεί αυτή η Κυβέρνηση έχει αποκτήσει έναν ακόμα κεντρικό πυλώνα, την ένταξη και την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση, όχι κατ’ εξαίρεση και περιστασιακά, αλλά ως κεντρική διάσταση της παιδαγωγικής πρακτικής και της ζωής του σχολείου».
 
Η πανδημία καταλύτης στην προσπάθεια επαναπροσδιορισμού της εκπαίδευσης, λέει ο ΠτΔ

Σε χαιρετισμό του, τον οποίο διάβασε εκ μέρους του ο Γενικός Επιθεωρητής Μέσης Εκπαίδευσης και Συντονιστής του προγράμματος εξ αποστάσεως εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Δρ. Νικόλας Γιασουμής, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, είπε ότι «ουδείς αμφισβητεί το γεγονός ότι η πανδημία έχει λειτουργήσει ως καταλύτης στην προσπάθεια μας για τον επαναπροσδιορισμό της εκπαίδευσης και κατάρτισης στην ψηφιακή εποχή, στοχεύοντας στη βελτίωση της προσφερόμενης εκπαίδευσης», σημειώνοντας ότι «η πρόκληση μετατράπηκε σε ευκαιρία με τη συνέργεια όλων των εκπαιδευτικών και τη στήριξη της πολιτείας και της κοινωνίας».

Ανέφερε πως «το πρόσφατο σχέδιο δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση του 2021 – 2027, που εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το οποίο στοχεύει στον επαναπροσδιορισμό της εκπαίδευσης και κατάρτισης για τη ψηφιακή εποχή, ενισχύει την ψηφιακή στρατηγική της Κύπρου και μεταξύ άλλων συμπεριλαμβάνει την προώθηση εκπαιδευτικών πολιτικών και δράσεων που απαιτούνται για το ψηφιακό μετασχηματισμό προς όφελος της κοινωνίας και των πολιτών της».

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «με τη συνεργασία του Υφυπουργείο Έρευνας, Τεχνολογίας και Ψηφιακής Πολιτικής προχωρεί παράλληλα ο σχεδιασμός συγκεκριμένης πολιτικής για την ψηφιακή εκπαίδευση, καθώς και η εισαγωγή πληροφοριακών συστημάτων», για να σημειώσει ότι «πρόσθετα συνεχίζεται η ανάπτυξη με σκοπό την υλοποίηση και την εφαρμογή του μεγάλου έργου του συστήματος υπηρεσιών υποστήριξης σχολείων και την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, διασφαλίζοντας άμεση ενημέρωση, συνεργασία και παροχή υποστήριξης των σχολικών μονάδων, των Διευθύνσεων και Τμημάτων του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, των εκπαιδευτικών, των γονέων, των μαθητών και άλλων φορέων του εκπαιδευτικού μας συστήματος».

«Για τη στήριξη και προώθηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ιδιαίτερα, εν μέσω πρωτόγνωρων συνθηκών αλλά και για να καταστεί η ψηφιακή εκπαίδευση πραγματικότητα και για το μέλλον, το Υπουργείο Παιδείας  καταβάλλει κάθε προσπάθεια εστιάζοντας τόσο στην τεχνολογική υποστήριξη και αναβάθμιση των σχολικών υποδομών, και στην παροχή αναγκαίου και σύγχρονου εξοπλισμού για εκπαιδευτικούς και μαθητές όσο και στη συνεχή επαγγελματική μάθηση και ανάπτυξη των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών», πρόσθεσε.

Όπως σημείωσε «η προσπάθεια του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας αποτελεί πλέον  μονόδρομο στον επαναπροσδιορισμό και τον μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και του εκπαιδευτικού συστήματος στη ψηφιακή εποχή, στοχεύοντας στην αποτελεσματικότερη μάθηση και ποιοτικότερη εκπαίδευση των μελλοντικών μας πολιτών των παιδιών μας».  

Συνεχής η  προσπάθεια για ένταξη της ψηφιακής εποχής στη ζωή μας, ανέφερε ο Κ. Κόκκινος

Ο Υφυπουργός Έρευνας και Καινοτομίας, Κυριάκος Κόκκινος, παρουσίασε την πολιτική του  Υφυπουργείου του για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, λέγοντας ότι η προσπάθεια για ένταξη της ψηφιακής εποχής στη ζωή μας είναι συνεχής.

Είπε ότι «ένας ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας έχει δύο παράγωγα, την ανταγωνιστική οικονομία και κοινωνική ευημερία», σημειώνοντας ότι «ένα κράτος για να έχει  ανταγωνιστική οικονομία και κοινωνική ευημερία δεν μπορεί να το πέτυχει, χωρίς να έχει υγιή παιδεία και πολύ καλό επίπεδο στο χώρο της υγείας».

Εξέφρασε την πεποίθηση ότι «οι εκπαιδευτικοί στο χώρο της πληροφορικής πρέπει να είναι οι πυρήνες μας, που θα πρέπει να τους ενισχύσουμε γνωσιολογικά προς αυτή την κατεύθυνση, ώστε να λειτουργήσουν ως οι φορείς της αλλαγής».

«Παρόλο που έχουμε περάσει ένα πολύ δύσκολο 2020 και ήταν μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις, όπως δυσκολίες, οικονομική κρίση ως παράγωγο της πανδημίας, αλλά και κοινωνική αναστάτωση και αβεβαιότητα, έχω την πεποίθηση ότι το 2021 είναι ή ώρα για να κτίσουμε το μέλλον μαζί», είπε.

Καταληκτικά ανέφερε πως το Υφυπουργείο του «θα είναι συμπαραστάτης του έργου, γιατί ο στόχος είναι κοινός».

Συνεχής η διαβούλευση για να έχουμε την ψηφιακή εκπαίδευση που μας αναλογεί, λέει η Επίτροπος

Η Επίτροπος Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, Ειρήνη Λοϊζίδου Νικολαΐδου, ανέφερε ότι η διαβούλευση θα είναι συνεχής με απώτερο σκοπό να υπάρξει η ψηφιακή εκπαίδευση που μας αναλογεί.

«Φυσικά», είπε, «όπου υπάρχει μεγάλος όγκος δεδομένων υπάρχει και κίνδυνος για τα προσωπικά δεδομένα, όμως, η δουλειά και του Υπουργείου Παιδείας και η δική μας είναι να εξασφαλίσουμε ότι σε αν περιβάλλον ασφάλειας θα υπάρχει ακεραιότητα των προσωπικών δεδομένων».

Ανέφερε ακόμα πως «το ίδιο γίνεται και με τους όρους χρήσης και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των εφαρμογών και των προγραμμάτων, με απώτερο σκοπό ο κίνδυνος της ανεπαρκούς υλικοτεχνικής υποδομής και της κατάρτισης για την ορθή και ασφαλή χρήση των μέσων να εκλείψει όσο το δυνατόν περισσότερο».

Καταληκτικά, η κ. Λοϊζίδου Νικολαΐδου είπε ότι «αναντίλεκτα είναι αδήριτη ανάγκη η ψηφιακή εκπαίδευση και την ίδια ώρα είναι αναπόφευκτη η εξέλιξη στον τομέα της τεχνολογίας, η οποία μπορεί να συμβάλει στην ατομική ολοκλήρωση, στην εξέλιξη και στην ενεργοποίηση του πολίτη».

Δεύτερος κύκλος παρουσιάσεων

Κατά την ημερίδα πραγματοποιήθηκε και 2ος κύκλος παρουσιάσεων από καθηγητές πανεπιστημίων και Διευθυντές Δημοτικής, Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης.

Οι παρουσιάσεις αφορούσαν, μεταξύ άλλων, στον εκπαιδευτικό σχεδιασμό μαθημάτων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, στην εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στο σχολείο, καθώς και στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα θέματα της ψηφιακής εκπαίδευσης.